3490
Sök

Fråga om Airbag Ford Mondeo.

811 Inlägg
26 december 2008
Trådstartare
Jag har en fråga.

Jag är inne på att testa mig på att drapera viss inredning i min bil i Kolfiber.

Frågan är om någon vet hur Airbagen som sitter i B-stolpen fungerar?
Om den skjuter undan hela B stolpen eller hur den funkar.
Ev får man väl kanske göra nån anna smidig lösning för just B-stolpen, men helst vill man ju ha den draperad också om man ska göra dom andra stolparna.
Verkar inte vara nån Airbag i vare sig A eller C stolpe.

* Klåpare
1 718 Inlägg
27 december 2008
Är du säker på att det är en airbag? Modellerna 93-00 har en sprängladdning i B-stolpen som spänner bältet vid kollision, det kanske är samma sak på de nyare?

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

811 Inlägg
27 december 2008
Trådstartare
Ok. Min är en -02a kanske skulle sagt det.
Vet inte om det är som du säger. men Det är en liten lucka på den står det Airbag https://www1.garaget.org/gallery/archive/54612/529221_0n3cqv.jpg. den lilla luckan står det på. 
Vill ju inte pill allt för mycket med den när det står airbag.

Bilplåtslagare - egen företagare
33 Inlägg
28 december 2008
der sitter en krockgardin i taket.. sen sitter de troligtvis en sido airbag i sidan på stolen.. vill du vara säker på att du inte råkar skjuta nån så plocka bort batteri polerna å vänta i 30 min (nyare bilar sitter de ett litet extra batteri för just airbag) så länge du inte rycker ur en kabel till bältena eller nån bag så är de lungt.. men gör du de måste du nolla de med dator osv..

Trätekniker
387 Inlägg
28 december 2008
Eller så åker du till närmaste ford och frågara hur det igentligen fungerar!

Brukar jag göra iaf, då vet du till 100% vad som gäller!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

811 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
Jo det är ju också ett alternativ.. Finderar även på att skita i B-stolpen men det kan kanske se skumt ut. Får kolla upp det med Helmia här i karlstad. Dom säljer ford och servar ford.

Plockar bort polerna från batteriet kommer jag att göra i alla fall. känns ju lite som en extra säkerhet.
Får se hur man gör.
Senast redigerat av Droors (28 december 2008)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
28 december 2008
Är nästan säker på att det inte sitter nån airbag bakom den stolpen utan texten står för krockgardinen i taket, har haft bort den plasten på några Mondeos och kan bara minnas krutladdningen till bältessträckningen.

- Time Attack -

811 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Ok. Bara låta blien stå 1 timme med batteriet ifrån då och sen pilla fram stolpen lite försiktigt och se om det sitter något i den. Vill bara ha bort den biten som kortet är på. så att jag kan göra en mall och sedan drapera.

Sök