2824
Sök

Saab 9000 2,3i Går ojämt? Måste ha hjälp! Uppdate Film!!!!:D

1 364 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#1
Hej nu är det så att min saab går ojämt jag dra upp hela historien

Började med att jag köpte den då hade den ståt stilla i ca 1,5 år startade den då gick den på 3 cylindrar efter lite felsökning så visade de sig vara glapp i en spridar kontakt sprutade i lite 5-56 sen gick den som en dröm. körde med den varje dag i ca 2-3 veckor utan några helst problem! tills i förrgår:( Började med att jag startade den då blöddrade den typ på låga varv tänkte att det kanske var glapp igen men hjälpte inte med 5-56 iaf.. så var ju tvungen att köra hem det blev bara värre och värre tillslut gick den nästan hela tiden på 3 cylindrar köpte en ny spridare på skroten starta upp den fortfarande ojämn gång men endå bättre än innan? men denna gången så knacka det som fan från cylindren i början sen försvan det ? nu så går den som vanligt iblan och ojämt som fan ibland ?  nu har den nya stifft å går fortfarande ojämT! vad e fel!  http://www.garaget.org/video/ump8k1s3efkb        <<<<film

så vad fan kan va felet?
Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerat av Beangt (30 december 2008)


Vem f*n behöver V8? ;)
117 Inlägg
28 december 2008
#2
börja med att göra ett komp prov.
tyvärr låter det som det är något annat än bara spridarna.

www.dustratracing.se
//Livet börjar vid 2 kg laddtryck\\

1 364 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#3
dr_saab skrev:
börja med att göra ett komp prov.
tyvärr låter det som det är något annat än bara spridarna.

Hmm okej sad gjorde kom när jag köpte den då var de inget fel vad tror du kan ha hänt?


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
28 december 2008
#4
Byt stift! För du har väl DI-kasett på din? Kassa stift eller ojämn förbränning mellan cylindrarna så kommer DI:n att få spelet...
Nya stift kostar några hundra och köp endast NGK och inget annat. Inte beru, feltema eller nåt annat skit...
Bcpr 7 ES 11 har jag för mig de heter men kolla instruktionsboken för säkerhetsskull...
Har du möjlighets så provbyt DI och LMM om det inte räckte med att byta stift...


1 364 Inlägg
28 december 2008
Trådstartare
#5
bumpe skrev:
Byt stift! För du har väl DI-kasett på din? Kassa stift eller ojämn förbränning mellan cylindrarna så kommer DI:n att få spelet...
Nya stift kostar några hundra och köp endast NGK och inget annat. Inte beru, feltema eller nåt annat skit...
Bcpr 7 ES 11 har jag för mig de heter men kolla instruktionsboken för säkerhetsskull...
Har du möjlighets så provbyt DI och LMM om det inte räckte med att byta stift...

okej ja jag har kasset ska testa detta Tack så mkt !


1 062 Inlägg
29 december 2008
#6
2,3i ska ha BCPR 6ES 11 !! Elektrodavstånd 1,1mm

M.V.H.


1 364 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#7
AndreasPlars skrev:
2,3i ska ha BCPR 6ES 11 !! Elektrodavstånd 1,1mm

M.V.H.

Okej Tack!big_smile


1 364 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#8
Nu testade jag med en kompis tänstift bilen gick mkt bättre! men blöddrar fortfarande på låga varv? testade även att byta tändkasset utan att det blev bättre ? kan ju säga att kompisens saab också bara ståt länge men borde väl gåttt endå?


Vem f*n behöver V8? ;)
117 Inlägg
30 december 2008
#9
kollade du färgen på varje stift???? skiljer det mkt på dom?? det kan säga rätt mycket.
skulle iaf gjort ett komp prov...

www.dustratracing.se
//Livet börjar vid 2 kg laddtryck\\

70 Inlägg
30 december 2008
#10
kolla tomgångsregulatorn den hadde jag problem med på min saab som jag hadde.
fick smöra upp den sen funkadde det bra men smörja inte den med 5-56 för den är bara rostlösande o inte smörjande.
en fenomen min bror fick på sin saab var oxå att den gick ogämt o stanadde i bland.
han köpte en flaska som ränsar väntiler o spridare som han hälde i tanken kostadde ca: 300 kr
sen gick den skit bra o går fortfarande o det var ca 3 år sedan.

vill man inte köpa den dyra flaskan kan man slänga i lite disel eller 2-takts olja istället det är både renande o smörjande och katten tar ingen skada av det.

1 364 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#11
dr_saab skrev:
kollade du färgen på varje stift???? skiljer det mkt på dom?? det kan säga rätt mycket.
skulle iaf gjort ett komp prov...

Alla stiften var sotiga som fan men skilde inget på dom:/


1 364 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#12
Thomas-l skrev:
kolla tomgångsregulatorn den hadde jag problem med på min saab som jag hadde.
fick smöra upp den sen funkadde det bra men smörja inte den med 5-56 för den är bara rostlösande o inte smörjande.
en fenomen min bror fick på sin saab var oxå att den gick ogämt o stanadde i bland.
han köpte en flaska som ränsar väntiler o spridare som han hälde i tanken kostadde ca: 300 kr
sen gick den skit bra o går fortfarande o det var ca 3 år sedan.

vill man inte köpa den dyra flaskan kan man slänga i lite disel eller 2-takts olja istället det är både renande o smörjande och katten tar ingen skada av det.

Okej var sitter tomgångs regulatorn? hur smörjer man den?roll


1 364 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#13
Beangt skrev:
Thomas-l skrev:
kolla tomgångsregulatorn den hadde jag problem med på min saab som jag hadde.
fick smöra upp den sen funkadde det bra men smörja inte den med 5-56 för den är bara rostlösande o inte smörjande.
en fenomen min bror fick på sin saab var oxå att den gick ogämt o stanadde i bland.
han köpte en flaska som ränsar väntiler o spridare som han hälde i tanken kostadde ca: 300 kr
sen gick den skit bra o går fortfarande o det var ca 3 år sedan.

vill man inte köpa den dyra flaskan kan man slänga i lite disel eller 2-takts olja istället det är både renande o smörjande och katten tar ingen skada av det.

Okej var sitter tomgångs regulatorn? hur smörjer man den?roll

Idag köpte jag nya stift och hälde STP injection cleaner i tanken utan bättre resultat:S lägger upp en film på hur motorn låter..    http://www.garaget.org/video/ump8k1s3efkb     <<< film
Senast redigerat av Beangt (30 december 2008)



Sök