3498
Sök

Bilen orkar inget! max 1500 varv.

70 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#41
när jag vrider på nycken så hör jag inte pumpen ett dugg. har för mig att den ska surra till ett par sec.
och när bilen går på tomgång o jag sprutar in startgas i luftinsuget går motorn upp i varv.
då bör jag väl kunna utersluta luftmassemetaren? den är ju mekanisk.

men sen är ju funderingen på om hallgivaren är dålig eller funkar som den ska pga att bilen klara att gå upp i varv med start gasen.

117 Inlägg
29 december 2008
#42
kan nästan till 100% säga att kamremmen står 2 kuggar fel...kolla det


70 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#43
OTB skrev:
kan nästan till 100% säga att kamremmen står 2 kuggar fel...kolla det

Är det typiskt att bilen berter sig så då eller?
är det riska för att ventilerna kan gå om demmen går av?
motorn är en B230E

70 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#44
kammen lågr ett hack fel ha fixat det nu.
men han verkar bara gå på 3 sylindrar.
funderar på om det är hallgivaren oxå.
verkar vara något med täningrn oxå.

70 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#45
så nu har jag kollat det.
vevaxlen står på noll och då är 1:ans kolv uppe o vänder.
kamdrevet står då oxå vid sin markering.
inga piggar som holler drevet är verken böjda eller av.

Bilen startar lätt och går bra på tomgång men hackaqr lite (småbluddrar) verkar inte gå riktigt på alla sylindrar en då som den ska.
kunde ge han lite lite gas nu när han är kall.
men annars så när jag gasar händer det ingenting utan han bara bluddrar ta ta ta ta ta ta och vill inte varva alls.
vad fan kan det vara för fel då?

70 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#46
E' det någon som kan ha någon ide vad det kan vara för fel på bilen?

1 827 Inlägg
3 januari 2009
#47
bara för att bilen inte har katalysator betyder inte det att det inte kan vara nått annat fel på avgassystemet... kan lika gärna vara en dämpare som pajat.

testa skruva av grenröret och starta nu...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

70 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#48
Eisenhut skrev:
bara för att bilen inte har katalysator betyder inte det att det inte kan vara nått annat fel på avgassystemet... kan lika gärna vara en dämpare som pajat.

testa skruva av grenröret och starta nu...

det har jag redan provat!

21 Inlägg
3 januari 2009
#49
dutta till på nyckeln så starten bara snurrar till utan att den startar..då kan pumpen starta också på en sån motor.om den redan har fullt tryck med bränsle så startar inte pumpen på bara tändningen.har du kollat hallgivarn eller va de heter som sitter i fördelaren.skrev de i ett tidigare inlägg.kontakten som sitter på undersidan av fördelaren brukar spricka sönder.då kan kablarna skava inne där.då får du en lustig gnista på stiften och bilen blir orkeslös..bara ta bort fördelarn och kolla läget i den;)

21 761 Inlägg
3 januari 2009
#50
Jo, på min 240 med B230E så måste man "dutta" på startmotorn för att huvudpumpen ska gå igång. Pumpen surrar normalt sett inte om jag bara slår på tändningen, det är väl så det ska vara på K-Jet.

Thomas-I: Har du även kollat så att inte gummibälgen har någon spricka?

Även en liten spricka kan ställa till med bekymmer eftersom K-Jet är känsligt för luftläckage.

70 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#51
petta18t skrev:
dutta till på nyckeln så starten bara snurrar till utan att den startar..då kan pumpen starta också på en sån motor.om den redan har fullt tryck med bränsle så startar inte pumpen på bara tändningen.har du kollat hallgivarn eller va de heter som sitter i fördelaren.skrev de i ett tidigare inlägg.kontakten som sitter på undersidan av fördelaren brukar spricka sönder.då kan kablarna skava inne där.då får du en lustig gnista på stiften och bilen blir orkeslös..bara ta bort fördelarn och kolla läget i den;)

Her kollat hallgivaren oxå.
jo då den kontakten du pratar om fins inte som hel i alla fall.
någon dåre har skarvat av kablarna o satt dit kabelskor och på så sett lyckats få den att gå.
var där o rotadde och fick skiten i näven.
fika skarva om kablarna och trycka dit det på kontakten men den går fortfarande skit.
och kablarna inne i fördelaren (hallgivaren) var lite mörkna torra o lätta att skala med naglarnabara typ.
bör nog byta den.

Vad fan var det för fel på brytar sustemet????sad

70 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
#52
Drönirettab skrev:
Jo, på min 240 med B230E så måste man "dutta" på startmotorn för att huvudpumpen ska gå igång. Pumpen surrar normalt sett inte om jag bara slår på tändningen, det är väl så det ska vara på K-Jet.

Thomas-I: Har du även kollat så att inte gummibälgen har någon spricka?

Även en liten spricka kan ställa till med bekymmer eftersom K-Jet är känsligt för luftläckage.

nej bälgen är hel har hollat det.
men bilen hadde ju inte kunnat gå om inte pumpen gick.
jag kan starta bilen sen varva han till 1500 v men inte mer.

70 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#53
Bilen vill inte gå på 2:ans syl hela tiden.
så fort jag för söker gasa till slutar 2:an att gå.
sen efter ett tag på tomgång so kommer 2:an oftast till baka igen.
fattar inte dett problemet.
motorn e en B230E mod mekanisk insprutning.

70 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#54
jag tänker ta av ventilkåpan nu för att kolla ventilerna.
är det någon som vet vilken ventil som ska vara stängnd eller uppen vid nollad vev?

70 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#55
lyfte av ventilkåpan o hittade inga direkta fel där heller mer en att ventilerna hadde en massa olja översig.
sate till baka den igen och startadde bilen. den startade gick ett par sec sen stannade den igen startade bilen igen o den gick i en 10 sec igen o stanade.
trykte in lite startgas då fan startade den fan o jag gunde gasa lite men sen stanade den fan igen.
det e precis som om bensinen tryter på något sett.
kan det då vara pumpen eller vad tror ni?

70 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#56
vad är det för skilnad på det vita och gröna bränslerelät?
Jag har ett grönt sådan i min bil undrar om jag kan slänga i ett vitt dom är änklare att hitta.

Entreprenör
1 784 Inlägg
5 januari 2009
#57
Thomas-l skrev:
vad är det för skilnad på det vita och gröna bränslerelät?
Jag har ett grönt sådan i min bil undrar om jag kan slänga i ett vitt dom är änklare att hitta.

Om du provar  sökfunktionen så hittar du svar på reläfrågan...sök på b230e    eller relä ;-)

Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 januari 2009
#58
Skruva ur spridaren på 2an. Kolla de andra också. Leta upp bilder på hur sprutbilden ska va å gämför. Kan va de spm lurar eller försvinner gnistan på 2an?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

70 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#59
ska kolla spridarna.

460 Inlägg
12 januari 2009
#60
jag tror inte att den får soppa. kolla bränsletrycket. låter den illa eller nå pumpen


Sök