när jag vrider på nycken så hör jag inte pumpen ett dugg. har för mig att den ska surra till ett par sec. och när bilen går på tomgång o jag sprutar in startgas i luftinsuget går motorn upp i varv. då bör jag väl kunna utersluta luftmassemetaren? den är ju mekanisk.
men sen är ju funderingen på om hallgivaren är dålig eller funkar som den ska pga att bilen klara att gå upp i varv med start gasen.
kammen lågr ett hack fel ha fixat det nu. men han verkar bara gå på 3 sylindrar. funderar på om det är hallgivaren oxå. verkar vara något med täningrn oxå.
så nu har jag kollat det. vevaxlen står på noll och då är 1:ans kolv uppe o vänder. kamdrevet står då oxå vid sin markering. inga piggar som holler drevet är verken böjda eller av.
Bilen startar lätt och går bra på tomgång men hackaqr lite (småbluddrar) verkar inte gå riktigt på alla sylindrar en då som den ska. kunde ge han lite lite gas nu när han är kall. men annars så när jag gasar händer det ingenting utan han bara bluddrar ta ta ta ta ta ta och vill inte varva alls. vad fan kan det vara för fel då?
bara för att bilen inte har katalysator betyder inte det att det inte kan vara nått annat fel på avgassystemet... kan lika gärna vara en dämpare som pajat.
bara för att bilen inte har katalysator betyder inte det att det inte kan vara nått annat fel på avgassystemet... kan lika gärna vara en dämpare som pajat.
dutta till på nyckeln så starten bara snurrar till utan att den startar..då kan pumpen starta också på en sån motor.om den redan har fullt tryck med bränsle så startar inte pumpen på bara tändningen.har du kollat hallgivarn eller va de heter som sitter i fördelaren.skrev de i ett tidigare inlägg.kontakten som sitter på undersidan av fördelaren brukar spricka sönder.då kan kablarna skava inne där.då får du en lustig gnista på stiften och bilen blir orkeslös..bara ta bort fördelarn och kolla läget i den;)
Jo, på min 240 med B230E så måste man "dutta" på startmotorn för att huvudpumpen ska gå igång. Pumpen surrar normalt sett inte om jag bara slår på tändningen, det är väl så det ska vara på K-Jet.
Thomas-I: Har du även kollat så att inte gummibälgen har någon spricka?
Även en liten spricka kan ställa till med bekymmer eftersom K-Jet är känsligt för luftläckage.
dutta till på nyckeln så starten bara snurrar till utan att den startar..då kan pumpen starta också på en sån motor.om den redan har fullt tryck med bränsle så startar inte pumpen på bara tändningen.har du kollat hallgivarn eller va de heter som sitter i fördelaren.skrev de i ett tidigare inlägg.kontakten som sitter på undersidan av fördelaren brukar spricka sönder.då kan kablarna skava inne där.då får du en lustig gnista på stiften och bilen blir orkeslös..bara ta bort fördelarn och kolla läget i den;)
Her kollat hallgivaren oxå. jo då den kontakten du pratar om fins inte som hel i alla fall. någon dåre har skarvat av kablarna o satt dit kabelskor och på så sett lyckats få den att gå. var där o rotadde och fick skiten i näven. fika skarva om kablarna och trycka dit det på kontakten men den går fortfarande skit. och kablarna inne i fördelaren (hallgivaren) var lite mörkna torra o lätta att skala med naglarnabara typ. bör nog byta den.
Jo, på min 240 med B230E så måste man "dutta" på startmotorn för att huvudpumpen ska gå igång. Pumpen surrar normalt sett inte om jag bara slår på tändningen, det är väl så det ska vara på K-Jet.
Thomas-I: Har du även kollat så att inte gummibälgen har någon spricka?
Även en liten spricka kan ställa till med bekymmer eftersom K-Jet är känsligt för luftläckage.
nej bälgen är hel har hollat det. men bilen hadde ju inte kunnat gå om inte pumpen gick. jag kan starta bilen sen varva han till 1500 v men inte mer.
Bilen vill inte gå på 2:ans syl hela tiden. så fort jag för söker gasa till slutar 2:an att gå. sen efter ett tag på tomgång so kommer 2:an oftast till baka igen. fattar inte dett problemet. motorn e en B230E mod mekanisk insprutning.
lyfte av ventilkåpan o hittade inga direkta fel där heller mer en att ventilerna hadde en massa olja översig. sate till baka den igen och startadde bilen. den startade gick ett par sec sen stannade den igen startade bilen igen o den gick i en 10 sec igen o stanade. trykte in lite startgas då fan startade den fan o jag gunde gasa lite men sen stanade den fan igen. det e precis som om bensinen tryter på något sett. kan det då vara pumpen eller vad tror ni?
vad är det för skilnad på det vita och gröna bränslerelät? Jag har ett grönt sådan i min bil undrar om jag kan slänga i ett vitt dom är änklare att hitta.
vad är det för skilnad på det vita och gröna bränslerelät? Jag har ett grönt sådan i min bil undrar om jag kan slänga i ett vitt dom är änklare att hitta.
Om du provar sökfunktionen så hittar du svar på reläfrågan...sök på b230e eller relä ;-)
Skruva ur spridaren på 2an. Kolla de andra också. Leta upp bilder på hur sprutbilden ska va å gämför. Kan va de spm lurar eller försvinner gnistan på 2an?
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet