2908
Sök

Vart är Sverige påväg?

182 Inlägg
14 mars 2006
Isacsson_ skrev:
arabisk_vodka skrev:
Isacsson_ skrev:
3. ÅÅH.. så när danmark utnyttjade sin pressfrihet om muhammed-karikatyrerna då?

MVH

Vad menar du med den punkten??
jag undrar om det är rätt att trycka ner andras religon och publicera massa bilder som tryvker ner deras tro????   

klart man får skriva om vad som helst...men det finns FN lagar med elle hur??

en av människans rättigheter är att inte tryckas ner på grund av sin tro???

det finns redan en tråd i ämnet.
bilderna var för övrigt menade som humor men misstolkades.
anser att folk överreagerade på en liten bild.
tänk tvärtom, vad händer (eller inte händer) om någon ritar jesus där nere?

Ja exakt tänk tvärtom.....jag är muslim, och muslimer tror på jesus med, ingen skulle acceptera något sånt med jesus eller någon annan...eller någon annan religon,  och det handlar även om respekt, att man inte ska trycka ner andra, bilder för humor??  ska du skratta genom att trycka ner andra??

182 Inlägg
14 mars 2006
Phaetoon skrev:
arabisk_vodka skrev:
Isacsson_ skrev:
3. ÅÅH.. så när danmark utnyttjade sin pressfrihet om muhammed-karikatyrerna då?

MVH

jag undrar om det är rätt att trycka ner andras religon och publicera massa bilder som tryvker ner deras tro????   

Hur kan ett par bilder trycka ner någons tro så lågt att det leder till att man bränner ner ambassader och att människor dödas? Tusentals har dödats i religionens namn, för att folk har haft fel tro. Är inte det värre än några bilder? Muhammed-bilderna har lett till att hus har bränts ner och att människor har dött. Hur kan ett par bilder värderas mer än ett människoliv? Det finns mängder av karikatyrer på Jesus. Ecce Homo var inte så populär bland kristna, men blev det några upplopp för den sakens skull?

Jag förstår att man kan bli upprörd över en karikatyr, men att sen förstöra för andra för den sakens skull, är mycket värre.

Det finns inga rena FN-lagar. Däremot finns det deklarationer.
Man får inte trycka ner någons annans tro. Men yttrande- och tryckfriheten står över religionsfriheten. Däremot anser jag att det var etiskt och moraliskt fel att publicera bilderna.

Jag förstår dig, och många andra som skriver så, men du själv skulle förstå bättre ifall du visste vad religonen betyder för muslimer....du vet man måste veta innan man säger nåt...ta inte illa upp men du och många andra förstår inte vad det innebär...utan endast pratar om saker ni inte vet om...gnäller

182 Inlägg
14 mars 2006
Man borde veta sina gränser, man borde tänka på vilka konskvenser man kan få,
orden räcker tyvärr inte, saker händer och man försöker lära sig av det smile

186 Inlägg
14 mars 2006
arabisk_vodka skrev:
Isacsson_ skrev:
arabisk_vodka skrev:

det finns redan en tråd i ämnet.
bilderna var för övrigt menade som humor men misstolkades.
anser att folk överreagerade på en liten bild.
tänk tvärtom, vad händer (eller inte händer) om någon ritar jesus där nere?

Ja exakt tänk tvärtom.....jag är muslim, och muslimer tror på jesus med, ingen skulle acceptera något sånt med jesus eller någon annan...eller någon annan religon,  och det handlar även om respekt, att man inte ska trycka ner andra, bilder för humor??  ska du skratta genom att trycka ner andra??

Här är kul läsning om du har lust: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9788

Jag vet inte vad muslimer tror på, men du förstår nog vad jag menar. västvärlden skulle aldrig reagera så starkt på en teckning.

Till sist så har jag ingenting emot invandrare i sig. Jag tycker illa om andra saker, t ex. att jag anser att sverige tappar sin kultur osv.
Tycker som sagt att man ska vara tacksam och anpassa sig om man kommer till ett nytt land. dvs. genom att ej försöka ändra saker för att man har det så i hemlandet (t ex turban och slöja) eller komma med påhopp om rasism. ordet rasist används fel alltför ofta. Det går bra att ta med sig sin religion, men någonstans kan det väl räcka?

2 751 Inlägg
15 mars 2006
"dvs. genom att ej försöka ändra saker för att man har det så i hemlandet (t ex turban och slöja) "
Så ifall du hade flyttat till spanien o dom hade förbjudit dig kolla på svensk fotboll bara pågrund av att dom inte gör så!! Hade du anpassat dig...NEJ + Det är deras religion det handlar om och det är viktigt för dom! SAmma sak som nu svenskar firar te.x Påsk.. Eller ska de me bli förbjudet om ni bor i ett annat land!!!

Som ni ser han har inget emot invandrare men han har nått emot att dom har slöjja osv... ja menar vad påverkar de honom om ja har en viss huvudbonad på mig???

Who Djaa bless no man curse

Ingenjör
256 Inlägg
15 mars 2006
jodåå skrev:
N33d4Sp33d skrev:
Varför inte?

Skrattretande? Du förlöjligar någon annans tro/kultur. Varför skulle de inte ha rätt att utöva sin tro?
Dessa människor har levt med turbaner i flera århundraden. Ska de ändra på det bara för att de är tvungna att fly från sitt land?

Och priset som de får betala för att komma till det fina Sverige är att lämna sin tro bakom sig?

Skärpning.

Jag tycker inte vi borde ändra våran tradition om att sjunga tex nationalsången på nationaldagen när dom inte behöver ändra sin genom ta av sig turban slöja etc vad det nu är som gäller?? lite skillnad på jämförelse men i prinsip samma sak eller?? skriv gärna en rad om ni inte tycker samma..wink

Jag säger absolut INTE emot. Jag är Förbannad över att man inte kan sjunga nationalsången och hissa upp svenska flaggan och känna stolthet.

Jag påtalar för er att det INTE är utlänningarnas fel. Det är rasisternas fel, samt svenskarnas egna att det inte var någon som stod upp och sa "Dessa symboler ska inte användas i förtryck!"

Det är inget brott förrän man åker fast

Ingenjör
256 Inlägg
15 mars 2006
Malm3n skrev:
N33d4Sp33d skrev:
Svarta_Faran skrev:

Det finns kyrkor i IRAN, Pakistan, Turkiet, Muslimska länder i Afrika etc. Det ENDA muslimska landet det inte finns en kyrka i är Saudi Arabien.

tycker du får tänka på hur vi svenska skulle bli behandlade i exempelvis ett muslimsk land. min syster hade garanterat varit tvungen att bära slöja... om vi kommer till deras land så måste vi anpassa oss efter dom  tycker det ska vara likadant i sverige!

Ställ dig frågan, gör VI rätt som erbjuder frihet och öppenhet i samhället eller är det rätt att inte erbjuda den friheten?

Din syster och alla andra tjejer för den delen hade fått bära slöja för att inte stöta sig med muslimernas kultur. Det gäller dock inte i alla muslimska länder, det gäller främst i staden Mekka (sudi arabien) och i större delen av Saudi Arabien.

Res till ett muslimskt land och ta reda på detta själv...med egna ögon. Res till Dubai så förstår du hur muslimer egentligen är. Jag lovar dig att du inte blir besviken och att din syster, flickvän, mor, dotter aldrig behöver bära slöja där (och inte heller i de flesta muslimska länderna).

Ingenjör
256 Inlägg
15 mars 2006
Snorre skrev:
Jag vet att jag ALDRIG kommer att stänna vid vägkant om det står någon med slöja eller turban där.. Hur ska man nu veta att det är en riktig polis???

Det är synd...Riktigt synd om den människan som ska behöva vara utan hjälp bara för att den människan bär ett klädesplagg som han/hon burit enligt sina traditioner.

Se genom plagget...lär dig mer om dessa människor, de behöver även lära sig av dig.

Ingenjör
256 Inlägg
15 mars 2006
Isacsson_ skrev:
N33d4Sp33d skrev:
1. Det finns inga moskeer i Sverige som är byggda med skattepengar.
2. Även muslimer betalar skatt och arbetar, har inte muslimerna då rätt att viss del av statskassan då används till muslimernas rättigheter?
3. Det är väl klart man ska ha pressfrihet? Och den pressfriheten används för att belysa hur förtryckta människor faktiskt är. Sen att alla inte är det är en annan sak. Det är synd att ni inte vill höra sanningen i hur dåligt folk faktiskt har det.

4. Specialmat för vissa som inte äter allt...gäller det även laktosintoleranta & vegetarianer. Eller tycker ni som ni tycker för att det är muslimer som ställer "kraven" ?

Som sagt...Jag skrattar åt era skygglappar och att ni inte ser längre än näsan räcker till.

1. ok, dåligt av mig, hade inte kollat upp den. är tydligen rika muslimska länder som skänker pengar hit och bygger moskeer (btw, varför hjälper de inte andra, mindre rika, muslimska länder? du sa ju själv att vi inte förstår "hur dåligt folk faktiskt har det")

2. VISST! det gör de väl genom att åka/gå på vägar och gator, gå i skolan, ta barn/socialbidrag etc. Sen kan det ju diskuteras om hur stor del av skattepengarna de driver in.... eller hade du tänkt dig två skiljda skattekassor?

4. Laktisintolerant är en sjukdom, och jag tycker inte direkt om veggie-maten heller.. det är väl ok ifall man inte kan äta kött pga. matsmältningen men annars tycker jag att de gott och väl kan äta samma som oss. deras val om de inte vill äta köttet.
så dessa två (en del av vegetarianerna och laktosintoleranta)är väl sjukdomar eller något liknande?
anser du muslimernas religion vara en sjukdom, eller var det bara en dålig liknelse?

MVH

1. En moské kostar ca 8-10miljoner att bygga. Detta ses som en investering för de muslimer som har rätt att bo här. Bidragsgivarna är allt från rika, till familj och vänner och muslimer som bor här i Sverige. Som svar på din fråga:
De som har det svårt i hemländerna får hjälp också. dessa moskeer som byggts i Sverige, hur många kan du räkna upp? det handlar om kanske 4-5st sammanlagt. Hursomhelst så ser man detta som stöd för de muslimer som bor här. Det i sig är lika viktigt som att hjälpa de i hemlandet.

2. Nej, jag har inte tänkt mig två speciala kassor *djupt suck*. Jag påtalar för dig att även muslimer, utlänningar överhuvudtaget, är med och betalar skatt. Många muslimer i Sverige betalar även kyrkoskatten (tror det är 500Sek om året som dras automatiskt), visste du det?

3. Det finns en annan tråd här på garaget.org, läs på lite.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9788

4. Otroligt dålig liknelse. Ska vi ha dagis-nivå på detta samtalet tycker du?

//Mvh

Esc Racing
98 Inlägg
15 mars 2006
/qoute/Angående nationalsången. Läs min tidigare kommentar.

poliser med turban & keps...kom igen nu, ska du jämföra din keps med en turban? Du ser det bara som en huvudbonad som de har för att det ser häftigt ut eller? tänk vad många de hade kunnat sälja om det stått nike på dom? där har du en företagsidé. *skakar på huvudet*

Huvudbonaden har de haft i många århundraden och tillhör deras kultur samt religion. De bär den inte som du bär din keps, Läs på lite mer om sikhernas religion.

Problemet du och många här har är att Ni saknar förmågan att förstå vad människor tycker och känner om sin TRO.

Det finns kyrkor i IRAN, Pakistan, Turkiet, Muslimska länder i Afrika etc. Det ENDA muslimska landet det inte finns en kyrka i är Saudi Arabien./qoute/

jaja keps kanske e lite överdrivet att jämföra me men ja anser ej att dom ska få bära turban under arbets tid så enkelt är det

Esc Racing See You On The Streets Mvh//Ballen
Support Brillko Racing
Super Sonic
King Of The Streets

186 Inlägg
15 mars 2006
N33d4Sp33d skrev:
Isacsson_ skrev:
N33d4Sp33d skrev:
1. Det finns inga moskeer i Sverige som är byggda med skattepengar.
2. Även muslimer betalar skatt och arbetar, har inte muslimerna då rätt att viss del av statskassan då används till muslimernas rättigheter?
3. Det är väl klart man ska ha pressfrihet? Och den pressfriheten används för att belysa hur förtryckta människor faktiskt är. Sen att alla inte är det är en annan sak. Det är synd att ni inte vill höra sanningen i hur dåligt folk faktiskt har det.

4. Specialmat för vissa som inte äter allt...gäller det även laktosintoleranta & vegetarianer. Eller tycker ni som ni tycker för att det är muslimer som ställer "kraven" ?

Som sagt...Jag skrattar åt era skygglappar och att ni inte ser längre än näsan räcker till.

1. ok, dåligt av mig, hade inte kollat upp den. är tydligen rika muslimska länder som skänker pengar hit och bygger moskeer (btw, varför hjälper de inte andra, mindre rika, muslimska länder? du sa ju själv att vi inte förstår "hur dåligt folk faktiskt har det")

2. VISST! det gör de väl genom att åka/gå på vägar och gator, gå i skolan, ta barn/socialbidrag etc. Sen kan det ju diskuteras om hur stor del av skattepengarna de driver in.... eller hade du tänkt dig två skiljda skattekassor?

4. Laktisintolerant är en sjukdom, och jag tycker inte direkt om veggie-maten heller.. det är väl ok ifall man inte kan äta kött pga. matsmältningen men annars tycker jag att de gott och väl kan äta samma som oss. deras val om de inte vill äta köttet.
så dessa två (en del av vegetarianerna och laktosintoleranta)är väl sjukdomar eller något liknande?
anser du muslimernas religion vara en sjukdom, eller var det bara en dålig liknelse?

MVH

1. En moské kostar ca 8-10miljoner att bygga. Detta ses som en investering för de muslimer som har rätt att bo här. Bidragsgivarna är allt från rika, till familj och vänner och muslimer som bor här i Sverige. Som svar på din fråga:
De som har det svårt i hemländerna får hjälp också. dessa moskeer som byggts i Sverige, hur många kan du räkna upp? det handlar om kanske 4-5st sammanlagt. Hursomhelst så ser man detta som stöd för de muslimer som bor här. Det i sig är lika viktigt som att hjälpa de i hemlandet.

2. Nej, jag har inte tänkt mig två speciala kassor *djupt suck*. Jag påtalar för dig att även muslimer, utlänningar överhuvudtaget, är med och betalar skatt. Många muslimer i Sverige betalar även kyrkoskatten (tror det är 500Sek om året som dras automatiskt), visste du det?

//Mvh

1. "Det i sig är lika viktigt som att hjälpa de i hemlandet." så en byggnad här för att be i är viktigare än ett hus där nere som hemlösa kan bo i?
vad har saken med att göra hur många moskeer jag kan räkna upp?
det finns för övrigt ca 250 moskeer i Sverige, även om alla dessa inte är byggda som moskeer ifrån början.

2. ja, jag visste det. om de inte vill göra det så har de samma rätt att gå ur svenska kyrkan som alla andra. de använder fortfarande saker som jag sa förut t ex. vägar.

3. ja, jag länkade till den igår. om du hade tagit dig tid att läsa alla inlägg sedan sist du var inne så hade du antagligen sett det...

4. är det så att du inte kan ge ett bra svar, eller ville du bara vara rolig/dryg?

MVH

SSS -12
3 217 Inlägg
16 mars 2006
Tycker bara att denna tråden spårat ut totalt...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

225 Inlägg
16 mars 2006
PERFORMANCE by EM skrev:
alltså vad i HELVETE HAR DET HÄR MED BILAR ATT GÖRA????????????????????jag personligen tycker att dom ansvariga för den här sidan borde sätta STOP FÖR SÅNA HÄR INLÄGG.Sidan heter GARAGET.ORG inte POLITIKEN.ORG om ni inte har förståt det så tycker jag inte ni har något här och göra.

jävligt bra sagt..bli en politiker och gör nått ått saken då fan..sluta gnäll ffs

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

Ingenjör
256 Inlägg
16 mars 2006
Isacsson_ skrev:
N33d4Sp33d skrev:
Isacsson_ skrev:

MVH

//Mvh

1. "Det i sig är lika viktigt som att hjälpa de i hemlandet." så en byggnad här för att be i är viktigare än ett hus där nere som hemlösa kan bo i?
vad har saken med att göra hur många moskeer jag kan räkna upp?
det finns för övrigt ca 250 moskeer i Sverige, även om alla dessa inte är byggda som moskeer ifrån början.

2. ja, jag visste det. om de inte vill göra det så har de samma rätt att gå ur svenska kyrkan som alla andra. de använder fortfarande saker som jag sa förut t ex. vägar.

3. ja, jag länkade till den igår. om du hade tagit dig tid att läsa alla inlägg sedan sist du var inne så hade du antagligen sett det...

4. är det så att du inte kan ge ett bra svar, eller ville du bara vara rolig/dryg?

MVH

1. Dom får hjälp också. Det jag menar med att fråga dig angående hur många moskéer som finns i Sverige var för att leda dig in till att dra slutsatsen om att det inte handlar om så mycket pengar trots allt. Och det är viktigt att lösa de hemlösas & hungrigas problem, det gör man, men ska man då förglömma de andras behov? USA har ju ett av världens starkaste ekonomiska stat, har inte de hemlösa?

2. Ja, men många går inte ur svenska kyrkan, just för att stödja kristnas rätt att kunna bevara sina kyrkor. Det finns för övrigt kyrkor i muslimska länder, som muslimer har hjälpt till att bygga. vill du ha referenser så säg till.

3. Bra att du länkade till den. Synd att du inte läst på det som skrivits där och kunnat ta till dig informationen. Antagligen hade jag sett det, stor miss att jag också länkade till den eller hur.

4. Du frågade mig om jag tyckte att det var en dålig liknelse. Jag svarade att jag tyckte det.
Att en person är sjuk FYSISKT (laktosintolerant, äta kött pga matsältningen etc) är lika farligt som en människa som blir sjuk PSYKISKT. Det är emot muslimernas religion att äta griskött och då skulle de må dåligt av att göra något som de inte tror på. detsamma gäller hinduer etc etc...Jag hoppas du har förståelse för det.

Inte meningen att låta dryg.

Mvh

Ingenjör
256 Inlägg
16 mars 2006
Fuckface skrev:
Tycker bara att denna tråden spårat ut totalt...

Nejdå, det fnns mycket bra info att hämta.

Det är bra att det förs diskussioner för att kunna ha chansen till att öka sitt kunnande.

Mvh

266 Inlägg
16 mars 2006
Bullo skrev:
Isacsson_ skrev:
hatar det också..
ska dom komma hit så får DOM anpassa sig efter OSS..
varför ska vi bygga moskeer med skattepengar, tvingas höra när de påstår sig ha blivit diskriminerade etc.?
visst, om man går och skriker rasistiska skällsord åt dem, eller om de inte får komma in i affärer etc. pga deras hudfärg.. det kan jag hålla med om är att diskriminera.. men när det tom. serveras speciell skolmat för att de inte äter vissa saker.. där går gränsen..
och så är jag så trött på alla slöjor.. om dom ska klaga så BEHÖVER dom inte komma hit. ingen TVINGAR den varken att komma eller att stanna.

exakt, dom säger ofta att dom är "tvingade" att komma hit pga att dom är efterlysta i sitt hemland. ok det köper jag men om man är flykting ska man va tacksam för det man får och fan inte ställa massa krav. med dock förstår jag dom, varför inte utnyttja dem resurser som erbjuds? då e man ju bara korkad. klart dom tar för sig! det är sveriges fel att dom får som dom vill, inte deras fel! det e hela systemet som e knas som tillåter allt!

det är skrämmande så rätt du har jag håller med dig helt
jag hörde på radion för några år sen att det var en gotländska som var på semester i saudiarabien eller nåt liknande och hon var tvungen att bära slöja och då kan man ju tycka att det ska vara samma åt andra hållet , man tar väl seden dit man kommer!!! eller???? man ska åka ner dit och så be deras regering att göra en kyrka till en för att man är kristen, det kommer ju sluta i en halshuggning eller vad tror ni???

Ingenjör
256 Inlägg
16 mars 2006
nicke_b2 skrev:
Bullo skrev:
Isacsson_ skrev:
hatar det också..
ska dom komma hit så får DOM anpassa sig efter OSS..
varför ska vi bygga moskeer med skattepengar, tvingas höra när de påstår sig ha blivit diskriminerade etc.?
visst, om man går och skriker rasistiska skällsord åt dem, eller om de inte får komma in i affärer etc. pga deras hudfärg.. det kan jag hålla med om är att diskriminera.. men när det tom. serveras speciell skolmat för att de inte äter vissa saker.. där går gränsen..
och så är jag så trött på alla slöjor.. om dom ska klaga så BEHÖVER dom inte komma hit. ingen TVINGAR den varken att komma eller att stanna.

exakt, dom säger ofta att dom är "tvingade" att komma hit pga att dom är efterlysta i sitt hemland. ok det köper jag men om man är flykting ska man va tacksam för det man får och fan inte ställa massa krav. med dock förstår jag dom, varför inte utnyttja dem resurser som erbjuds? då e man ju bara korkad. klart dom tar för sig! det är sveriges fel att dom får som dom vill, inte deras fel! det e hela systemet som e knas som tillåter allt!

det är skrämmande så rätt du har jag håller med dig helt
jag hörde på radion för några år sen att det var en gotländska som var på semester i saudiarabien eller nåt liknande och hon var tvungen att bära slöja och då kan man ju tycka att det ska vara samma åt andra hållet , man tar väl seden dit man kommer!!! eller???? man ska åka ner dit och så be deras regering att göra en kyrka till en för att man är kristen, det kommer ju sluta i en halshuggning eller vad tror ni???

Som jag skrev...Det där gäller BARA i Saudi Arabien eftersom det är extra heligt för muslimer.
I resten av världen där länderna har muslimskt styre så finns kyrkor, det finns kvinnor utan slöja.

Läs tidigare inlägg.

Mvh

199 Inlägg
16 mars 2006
Att tänka på: hur många muslimer i Sverige bär turban i vanliga fall?

Ett flertal användare använder sig att fakta som är tveksam och rent av fel ibland, snälla använd källor så blir det inget snack om rent faktamässiga saker. Då läggs diskussionen på en högre nivå och man kan dra lärdomar ur den först då.

Ingenjör
256 Inlägg
16 mars 2006
peternb84 skrev:

Ett flertal användare använder sig att fakta som är tveksam och rent av fel ibland, snälla använd källor så blir det inget snack om rent faktamässiga saker. Då läggs diskussionen på en högre nivå och man kan dra lärdomar ur den först då.

Inga...det är sikher som använder turban.... vet ej om du var ironisk? Svårt att förmedla sånt via det skrivna ordet...

Eftersom det var en diskussion så har jag inte brytt mig om att lämna källor men som i ett tidigare inlägg så tar jag gärna fram dessa, för den som vill.

Mvh

199 Inlägg
16 mars 2006
N33d4Sp33d skrev:
peternb84 skrev:

Inga...det är sikher som använder turban.... vet ej om du var ironisk? Svårt att förmedla sånt via det skrivna ordet...

Eftersom det var en diskussion så har jag inte brytt mig om att lämna källor men som i ett tidigare inlägg så tar jag gärna fram dessa, för den som vill.

Mvh

Tycker alla alltid ska använda källor vid denna typ av diskussion. Tycker att det är mycket om muslimer i denna diskussion. Men det rör många andra folkgrupper också i samhället.

Sök