3828
Sök

Laddningsfel på Mercan

Student
62 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#1
Min Mercedes 220D W115 Compact från 1975 har börjat krångla lite grann.

När jag stannade bilen efter att ja kört typ 2 mil, och stängde av motorn, så lyste inte laddningslampan. När jag sen slog på motorn och mätte över polerna verkade det som om generatorn inte laddade; spänningen låg på ca 12,4 volt, och när man gasade ändrades inte spänningen alls.

Jag trodde att glödlampan till laddningslampan hade gått (inte helt underligt på en bil från 75), för om man inte har krets till laddnigslampan laddar inte generatorn (väl?). Men sen när ja körde hem blinkade lampan till då och då, medans ja körde. Alltså fungerar lampan, men det laddar ändå inte.

Så nu har jag dragit slutsatsen att generatorn har gett upp. Men det jag undrar är vad det är som gått åt helvete i den. Om det är till exempel kolen, går det att pilla dit nya då?

Vore skönt att slippa byta hela generatorn. Det är inte första gången den byts i så fall, men måste man så måste man.

Tacksam för svar smile

Stek en stek

21 761 Inlägg
29 december 2008
#2
Mest troligt är kolen dåliga med tanke på att lampan lyser lite då och då och att inte lampan lyser fastän generatorn inte ger laddning. Kolla hur kolen ser ut.

Lyser lampan när du bara har tändningen påslagen i tändläge?
Om du varvar upp motorn till tex 2500-3000 varv, börjar generatorn att ladda då?

Se till att batteriet inte blir urladdat av det där, ladda upp batteriet med en batteriladdare för säkerhets skull.
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2008)

106 Inlägg
29 december 2008
#3
Drönirettab skrev:
Mest troligt är kolen dåliga med tanke på att lampan lyser lite då och då och att inte lampan lyser fastän generatorn inte ger laddning. Kolla hur kolen ser ut.

Lyser lampan när du bara har tändningen påslagen i tändläge?
Om du varvar upp motorn till tex 2500-3000 varv, börjar generatorn att ladda då?

Se till att batteriet inte blir urladdat av det där, ladda upp batteriet med en batteriladdare för säkerhets skull.

Nej det är ju det som är grejen, lampan lyser inte i tändläget, det var så ja upptäckte det.
Sen tror jag inte den laddar om ja varvar till 2500 till 3000. För jag mätte och så varvade polarn som fan, men det var ingen skillnad alls i spänning.

Ja vafan, helt jävla borta är jag inte. Det står och laddar för fulla muggar nu.

Men går det att byta kol eller? I så fall: finns det universalkol eller måste man ha speciella?


21 761 Inlägg
29 december 2008
#4
Är Brojlern din polare alltså? smile

Vet inte hur det är på de där Mercorna ifall de har extrent laddrelä eller laddregulator på generatorns baksida.
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2008)

21 761 Inlägg
29 december 2008
#6
mjau skrev:
siamesiska tvillingar.

Naturligtvis. wink

Student
62 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#7
mjau skrev:
Drönirettab skrev:
Mest troligt är kolen dåliga med tanke på att lampan lyser lite då och då och att inte lampan lyser fastän generatorn inte ger laddning. Kolla hur kolen ser ut.

Lyser lampan när du bara har tändningen påslagen i tändläge?
Om du varvar upp motorn till tex 2500-3000 varv, börjar generatorn att ladda då?

Se till att batteriet inte blir urladdat av det där, ladda upp batteriet med en batteriladdare för säkerhets skull.

Nej det är ju det som är grejen, lampan lyser inte i tändläget, det var så ja upptäckte det.
Sen tror jag inte den laddar om ja varvar till 2500 till 3000. För jag mätte och så varvade polarn som fan, men det var ingen skillnad alls i spänning.

Ja vafan, helt jävla borta är jag inte. Det står och laddar för fulla muggar nu.

Men går det att byta kol eller? I så fall: finns det universalkol eller måste man ha speciella?

Ohh shit de här svaret va de ja som skrev. Vi håller på ett projekt tillsammans, så vi har MJAU tillsammans också. Ja va inne å skulle ändra lite i vår projekttråd, och sen bytte ja inte användare när ja svarade tongue

Stek en stek

Student
62 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Är Brojlern din polare alltså? smile

Vet inte hur det är på de där Mercorna ifall de har extrent laddrelä eller laddregulator på generatorns baksida.

men de e nog lugnt med generatorn, hoppas jag iaf. för ja ringde till bilmecken här i byn. han trodde de va kolen och han trodde han hade såna låg hemma så ja ska upp till honom imorrn och se om ja kan bytellibyta

Stek en stek

21 761 Inlägg
29 december 2008
#9
Blir nog bra det där. Då kan han ju också leka litegrann med en multimeter och kolla upp ordentligt. smile

Student
62 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Blir nog bra det där. Då kan han ju också leka litegrann med en multimeter och kolla upp ordentligt. smile

Jao man kan ju hoppas på det i alla fall big_smile tackar för tipset!

Stek en stek

Följ strömmen..
233 Inlägg
30 december 2008
#11
Glöm inte att kolla släpringarna när du byter kolen. Det är väldigt vanligt att de är slitna vilket leder till att de nya kolen kan slitas ner på ett par veckor.

Student
62 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#12
Jaha va uppe hos bilmecken idag å så hjälpte han mig å byta kolen. Det största problemet var att den ena skruven som höll fast bryggan satt som berg, så den gick av när vi skulle ha väck den.

Men det var inga problem för mr Bilmekaniker. Vi skruva loss hela generatorn å sen värmde han stumpen som satt kvar i generatorn och knackade med en lufthammare så lossnade skiten.

Sen så sa han det också att kollektorn va sliten, så att de va spår i den. Men de verka inte som om de var första gången han gjorde de där direkt. Han filade till kanterna på dom nya kolen så att dom gick ner i spåren.

Så nu laddar den 14,03 volt. Man blir bara så glad smile .

Stek en stek


Sök