Förtydligar att "guldboxen" är tändningens box.
Den återfinns på de flesta 95:or och en del 96:or med FK/FT.
De kallas guldbox just för att höljet på boxen är guldfärgat istället för svart.
Och för dom som inte vet varför guldboxen är bra är just pågrunduttav att den går att chippa.
Det förekommer även "vanliga svarta" boxar som går att chippa oxå.
Några speciella boschnummer på dessa finns inte, förekommer såväl som på turbobilar som icke turbo, lätt att se om tändboxen går att chippa, lossa gaveln på boxen, om man då ser ett vertikalt kretskort med en IC-krets på (EE-prom) så går den att chippa, vanliga boxar saknar detta kort med ee-prommet.
0227400219 guldbox manuell vxl
0227400207 guldbox aut vxl
Skillnaden mellan aut och manuell är att aut har antagligen lite snällare tändkurva.
Skall man inte chippa tändningen så klarar man sej med en vanlig -148 box som är vanligast på FT/FK.
Samtliga bränsleboxar är chippbara spelar nog inte någon större roll vilken man använder.
Vanligast är dock att man använder -954 och -962 boxarna som återfinns på 95 och 96:or.
-977 och -984:or ifrån 96,97 och 98:or skall undvikas då de förväntar sej signal ifrån immobiliserns styrenhet för att starta.
Skall bränsleboxen chippas så sägs det att den parametern försvinner, då kan man använda dessa boxar oxå, men kontrollera detta med tillverkaren av chippet först.
Jag har sammanställt några bränsleboxar med årsmodeller som dom oftast sitter i, och notera sambandet mellan box och årsmodell.
Box årsm motor
561 88b-90 B230F
562 B230FT
563 90 B230FT
937 93 B230FT
946 94
954 95 B230FK/FT
962 96 B230FT/FK
977 97 B230FT/FK (kräver signal från immobiliserstyrdon)
984 98 B230FT/FK (kräver signal från immobiliserstyrdon)