3428
Sök

Hög CO och HC vid besiktning åtgärder?

1 785 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#1
Jag har besiktigat för andra gången, värde första besikting

Gränsvärdena inom parantes

CO 0,8 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 138 (100)
Lambda  1,02 (0,97-1,03)


Bytte olja och filter. Tankade 15% Etanol. De nya värdena blev

CO 0,6 (0,5)
CO 2500 0,6 (0,3)
HC 131 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)


CO tomgång sjönk till gränsen att klara sig
CO förhöjd tomgång ökade! ???
HC sjönk marginellt
Lambda blev perfekt 1.00


Frågan är nu, vad är orsaken till de förhöjda CO och HC värdena?

Påvägen hem från besiktning började bilen gå på 5 cylindrar när jag accelererade men hämtade sig om jag släpte på gasen eller fick upp varvet. Kan det vara så enkelt som dåliga stift, fördelare och rotor? Det verkar som om en cylinder är på gränsen till att gå som den ska. Värdena är inte skyhöga utan ganska nära gränsvärdena. Tacksam för konkreta råd

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

371 Inlägg
30 december 2008
#2
Skulle tro det blir bättre om du byter alla tänddelarna.
Som du skrev sj så verkar det ju gränsfall att en cyl går


16 197 Inlägg
30 december 2008
#3
dax å byta KAT skulle ja tippa på-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

371 Inlägg
30 december 2008
#4
caten ska inte påverka co värdet.


16 197 Inlägg
30 december 2008
#5
min bil hade både hög CO å HC.. böt KAT å sen va de lugnt... biltema kat..hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

42 Inlägg
30 december 2008
#6
need_4_boost skrev:
caten ska inte påverka co värdet.

Jo?

Turbo!

371 Inlägg
30 december 2008
#7
om co är så pass högt så säger det att någonting annat är på tok.
Hur kan du annars få en bil utan cat att få 0,0 i co?


16 197 Inlägg
30 december 2008
#8
need_4_boost skrev:
om co är så pass högt så säger det att någonting annat är på tok.
Hur kan du annars få en bil utan cat att få 0,0 i co?

får nu 0,0 i CO utan cat så vill inte ja köra den bilel allt för länge för då går den "torrt"

"Testar man inte så får man aldrig veta"

371 Inlägg
30 december 2008
#9
oki kanske överdrev.. säg 0,2 i stället. det är vad jag har i min brukis från -86


1 785 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#10
need_4_boost skrev:
caten ska inte påverka co värdet.

Jo det stämmer att Katalysatorn påverkar CO halten. Den ska nämligen omvandla HC och CO till bl a CO2

http://www.avgassystem.se/information-katalysator.html

Så mängden CO2 ökar med katalysatorns hjälp

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Entreprenör
1 784 Inlägg
30 december 2008
#11
dbjanoz skrev:
need_4_boost skrev:
caten ska inte påverka co värdet.

Jo det stämmer att Katalysatorn påverkar CO halten. Den ska nämligen omvandla HC och CO till bl a CO2

http://www.avgassystem.se/information-katalysator.html

Så mängden CO2 ökar med katalysatorns hjälp

Kan säga såhär då..utan påhittat smörja..jag besiktade utan kat..fick ganska lika dina värden.med 25% E-85..monterade kat från biltema och värdena kröp under gränsen..GODKÄNT.!

1 785 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#12
need_4_boost skrev:
oki kanske överdrev.. säg 0,2 i stället. det är vad jag har i min brukis från -86

Ja min gamla 240 brukade jag få CO på 0.5 med förgasare så om jag plockar bort katalysatorn på passaten så skulle väl värdena vara ännu mycket högre!

Kan tillägga att avgaserna ryker vitt. Men har inte märkt vatten i oljan eller olja i vattnet, inte heller något övertryck som om toppackningen skulle ha gått. Känns dock lite oroligt eftersom den fick driftstörningar på en cylinder. Jag får kolla igenom tändsystemet imorgon och se om jag hittar några defekter. Luftmängdmätaren skulle också kunna vara en felkälla eftersom den går på fet blandning.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

150 Inlägg
30 december 2008
#13
byt tänddelarna, förs och främst tändstiften. smile

Även den bästa kan göra fel, jag gjorde det en gång

1 785 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
#14
Kan tillägga att när jag besiktigade min Volvo 940 i höst så fick jag följande värde

CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 005
Lambda 1,01

Den katalysatorn har varit med 25 000mil sedan 91 och renar som den ska

Menas lambda värdet att bränsleblandningen är rätt? Men att förbränningen är dålig så det är det som ger höga CO och HC ?

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

1 723 Inlägg
30 december 2008
#15
hög HC halt beror oftast på tändsystemet. HC är helt enkelt oförbränd bensin. Se över tändsystemet och byt stift, kablar, rotor, fördelare... Med hög HC höjs även de andra värdena. I mitt fall var det en kombination av brända tändkablar, fördelarlock med rejäla beläggningar samt dålig spridare. Spridarna matade helt enkelt för mycket bränsle då de mest troligt alltid stod vidöppna, så tändsystemet pallade inte med att förbränna allt. Det är inte alltid lätt med insprutning....

1 785 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
#16
Luftfiltret var minst sagt igensatt. Kan mycket väl vara orsaken till de höga utsläppen.

http://www.garaget.org/?car=101505&image=1179480

http://www.garaget.org/?car=101505&image=1179481

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 december 2008
#17
dbjanoz skrev:
Kan tillägga att när jag besiktigade min Volvo 940 i höst så fick jag följande värde

CO 0,0
CO 2500 0,0
HC 005
Lambda 1,01

Den katalysatorn har varit med 25 000mil sedan 91 och renar som den ska

Menas lambda värdet att bränsleblandningen är rätt? Men att förbränningen är dålig så det är det som ger höga CO och HC ?

Lambdavärdet är ett mått på om bilen går fett eller snålt.  "lambda 1" när man har optimalt blandningsförhållande mellan drivmedel och luft.  ARF, dvs air to Fuel Ratio för bensin 98 oktan är 14.6:1

har man således 14.6delar luft per 1 del bensin så har man 14.6/14.6=1  lambda 1

tankar du bilen full med E85 som har AFR 10.0:1 så tror builen du har ett bränsle på 14.6 men du tankar soppa som har 10.0, dvs 10.0/14.6= lambda 1.46   jättesnålt. (E85 kräver alltså 46% mer bränsle än 98oktan bensin)


I ditt fall så har du fortfarande lambda 1 med 15% E85%, tanka ytterligare 15% E85, åt till likala bilverkstan och kolla vad som händer med avgasvärdena.  Jag tror du för en gångs skull kan fuska dig genom faktiskt...  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 851 Inlägg
1 januari 2009
#18
De värdena du har på din bil va nästan samma som jag hade på min S6a 1a gången. Lambdan va högre på min, men hade lackage på avgas. Då tätade jag det och fick högre på Co2500 och HC.. bytte olja, hälde i 1L K-Skydd, besiktade och den gick igenom. Se bara till att din motor och olja är bra varm innan du kör in nästa gång. Är den kall så blir det bökigare..


1 785 Inlägg
1 januari 2009
Trådstartare
#19
Hittade även problem på kabeln mellan tändspole och tändfördelare. Kabeln låg klämd mellan bromsvätskabehållaren och skyddsplåten. Det är ett jack i kabelns ytterhölje ca 1mm djupt, det kan förklara tendenserna till misständning vid gaspådrag.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 januari 2009
#20
Tanka i E85 så får du bra värden!

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination


Sök