30 december 2008
Trådstartare
Jag har besiktigat för andra gången, värde första besikting
Gränsvärdena inom parantes
CO 0,8 (0,5)
CO 2500 0,5 (0,3)
HC 138 (100)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)
Bytte olja och filter. Tankade 15% Etanol. De nya värdena blev
CO 0,6 (0,5)
CO 2500 0,6 (0,3)
HC 131 (100)
Lambda 1,00 (0,97-1,03)
CO tomgång sjönk till gränsen att klara sig
CO förhöjd tomgång ökade! ???
HC sjönk marginellt
Lambda blev perfekt 1.00
Frågan är nu, vad är orsaken till de förhöjda CO och HC värdena?
Påvägen hem från besiktning började bilen gå på 5 cylindrar när jag accelererade men hämtade sig om jag släpte på gasen eller fick upp varvet. Kan det vara så enkelt som dåliga stift, fördelare och rotor? Det verkar som om en cylinder är på gränsen till att gå som den ska. Värdena är inte skyhöga utan ganska nära gränsvärdena. Tacksam för konkreta råd
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?