2859
Sök

Ingen ström till stereo utan tändningen påslagen

18 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Tjenare!
Jag har en opel astra -95 som jag satte i en ny stereo i. (Blaupunkt Melbouren SD27)
Innan jag bytte kunde jag sitta och lyssna på musik i bilen utan att slå på tändningen. Av någon anledning går inte det längre.

Originalstereon har 3 kopplingar varav 2 var ISO och sen satt 1 till ovanför (lite bredare)
Alla sladdar finns kvar men den tredje kontakten hänger löst i panelutrymmet.

Till råga på allt fungerar inte klockan på den nya stereon heller. I och med att jag bryter strömen så slår klockan av sig och nollställer sig. Resultatet blir att jag alltid startar bilen kl 00.00 och att kvällsdimmern slår på...

Finns du smarta människa där ute som kan hjälpa mig. Snälla!

165 Inlägg
3 januari 2009
Men kan de inte vara memory som inte är inkopplat? för då försvinner alla inställningnar på stereon. memory kablen brukar vara gul/röd och ska ha ström till sig hela tiden för att stereon ska funkar. testa att sätta in den kablen som hänger löst till den gul/röda kablen på iso kopplingen.

18 Inlägg
3 januari 2009
Trådstartare
Noookie skrev:
Men kan de inte vara memory som inte är inkopplat? för då försvinner alla inställningnar på stereon. memory kablen brukar vara gul/röd och ska ha ström till sig hela tiden för att stereon ska funkar. testa att sätta in den kablen som hänger löst till den gul/röda kablen på iso kopplingen.

Kan den sitta i den 3dje kontakten då? Den tredje kontakten var kopplad till en "remote display" som visar kanalval osv. när stereon var igång. Jag ska kolla om jag kan hitta en sådan. sladd.
Senast redigerat av MonkeyWiz (5 januari 2009)

18 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Min befintliga koppling har för många sladdar. Min ISO har sladdar i 1 och 2 också och jag vet inte om de andra är rätt.
Utöver det sitter det 4 sladdar till i ovan nämnda kontakt (brun, brunvit x 3) varav en leder ner till ISO-kopplingen.
Finns det någon här som kopplat om SIO i en opel astra -95 förr?
Jag tänkte ta en bild på sladdhärvan men jag glömde kameran och nu är det för mörkt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/101432/535969_m74zdr.jpg
ISO

Random Hero
4 047 Inlägg
5 januari 2009
har kopplat in in del iso kablage i oplar, men rekomenderar o köpa adapter ist, o den 3e kontakten på din blaupunkt stereo är till extra tillbehör så som slutsteg, aux adapter, usb adapter osv

Dog food lid. Backwards

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 januari 2009
Misstänker att det är det vanliga felet här med att matarkabeln sitter fel. Testa att byta plats på gul och röd kabel i ISOn så kommer det nog att fungera som det ska sen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 785 Inlägg
5 januari 2009
MonkeyWiz skrev:
Tjenare!
Jag har en opel astra -95 som jag satte i en ny stereo i. (Blaupunkt Melbouren SD27)
Innan jag bytte kunde jag sitta och lyssna på musik i bilen utan att slå på tändningen. Av någon anledning går inte det längre.

Originalstereon har 3 kopplingar varav 2 var ISO och sen satt 1 till ovanför (lite bredare)
Alla sladdar finns kvar men den tredje kontakten hänger löst i panelutrymmet.

Till råga på allt fungerar inte klockan på den nya stereon heller. I och med att jag bryter strömen så slår klockan av sig och nollställer sig. Resultatet blir att jag alltid startar bilen kl 00.00 och att kvällsdimmern slår på...

Finns du smarta människa där ute som kan hjälpa mig. Snälla!

Röd kabel ska kopplas samman med gul. Gul är kopplad direkt till batteriet i ditt ISO kabelage. Gul kabel är till för att hålla minnet där av är den alltid ansluten till batteriet. Där brukar finnas möjlighet att koppla ihop röd med gul ledning mellan ISO kontakten i bilen och bilstereon. I annat fall får du koppla ihop dem på något annat sätt.

Du får kolla så du har späning på gul ledning
Senast redigerat av dbjanoz (5 januari 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

18 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
har kopplat in in del iso kablage i oplar, men rekomenderar o köpa adapter ist, o den 3e kontakten på din blaupunkt stereo är till extra tillbehör så som slutsteg, aux adapter, usb adapter osv

Adapter låter intelligent. Var köper man dem?

733 Inlägg
6 januari 2009
MonkeyWiz skrev:
DusanMandick skrev:

Adapter låter intelligent. Var köper man dem?

eller så mäter du spänningen på kablarna istället och bygger om själv, det är ganska enkelt, som dbjanoz säger... annars brukar typ mekonomen ha adapter att koppla mellan originalkablage till din huvudenhet.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

18 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Nu, äntligen är det löst. Jag köpte en adapter för 60kr hos Kalmar Bilradio, pluggade in den och blev glad.
Adaptern byter plats på 4an och 7an. Färdigt!

Tack för all er hjälp! smile

kakaftw
24 januari 2009
får jag fråga dig MonkeyWiz vad exakt addapetern hette?
har precis samma problem på min saab 9-3..
stänger av tändningen och stereon glömmer bort radiokanalerna och andra inställningar man gjort på den..

tacksam för snabbt svar

Random Hero
4 047 Inlägg
24 januari 2009
kakaftw skrev:
får jag fråga dig MonkeyWiz vad exakt addapetern hette?
har precis samma problem på min saab 9-3..
stänger av tändningen och stereon glömmer bort radiokanalerna och andra inställningar man gjort på den..

tacksam för snabbt svar

det är olika till olika bilar, men de kallas iso adapter. finns på biltema, mekonomen, mediamarkt. bosch auto service osv.

Dog food lid. Backwards

kakaftw
24 januari 2009
tackar tackar, då ska jag ta mig en titt efter en sån imorn...
finns bara en sorts "iso adapter" eller finns de ett helt hav med olika modeller till olika bilmodeller?

2 Inlägg
15 februari 2009
hade samma problem. fast jag tänkte mig inte för så jag tog den röda sladden på ison till högtalarna = inget ljud nånstans... hoppas jag kan laga allt, vad ska jag göra annars?

Sök