3667
Sök

Problem B230F -89

Sladdgalning
297 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har nu fått ett problem på min 240, det är så att Glykol och vatten försvinner ur kylet, motorn blir varm och värmefläkten i kupén fungerar inte utan börjar lukta lite små bränt efter att motorn blir varmare.

Bilen startar och går men den blir varm snabbt och spelar ingen roll hur mycket som finns i kylet då det försvinner ändå.

Termostaten byter jag imorn för säkerhetens skull.

Andra tänkbara fel?


MVH

Zeno_

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#2
Zeno_ skrev:
Tjenare!

Har nu fått ett problem på min 240, det är så att Glykol och vatten försvinner ur kylet, motorn blir varm och värmefläkten i kupén fungerar inte utan börjar lukta lite små bränt efter att motorn blir varmare.

Bilen startar och går men den blir varm snabbt och spelar ingen roll hur mycket som finns i kylet då det försvinner ändå.

Termostaten byter jag imorn för säkerhetens skull.

Andra tänkbara fel?


MVH

Zeno_

Om vattnet försvinner så får du nog kolla läckage...! såvida den inte kokar när du kör en stund..?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
Alltiallo - Styrlapp BE CE
559 Inlägg
4 januari 2009
#4
Det kan även läcka runt vattenpumpen. Gjorde de på min, syntes knappt men där läckte de.

Mvh

Mvh Thomas

Sladdgalning
297 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#5
MrBuggy: Vad jag sett så läcker den inte vatten någonstans, det bara dunstar bort. Står den och blir kall så kan man köra normalt med den, den går upp i arbetstemp en stund och sen ökar det hela tiden, aldrig kört på det röda dock.

Volvo_Mannen: Oljan är lite svart men det är bara olja och inget vatten.

Volvo_Thomas: Ska kolla!
Senast redigerat av Zeno_ (4 januari 2009)

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89

Entreprenör
1 784 Inlägg
4 januari 2009
#6
Zeno_ skrev:
MrBuggy: Vad jag sett så läcker den inte vatten någonstans, det bara dunstar bort. Står den och blir kall så kan man köra normalt med den, den går upp i arbetstemp en stund och sen ökar det hela tiden, aldrig kört på det röda dock.

Volvo_Mannen: Oljan är lite svart men det är bara olja och inget vatten.

Volvo_Thomas: Ska kolla!

Njae...dunstar gör de nog inte men däremot så har du nog problem med toppackningen...!!

Mr White
1 072 Inlägg
4 januari 2009
#7
Provtryck systemet..Kolla runt värmepaketet om de är blött där.


Sladdgalning
297 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#8
MrBuggy: Jo misstänkte cylinderpackningen eller termostaten.  Men då jag inte ser något typ av läckage någonstans, varken blött eller något under bilen.

Robban: Provtrycka? Värmepaketet sitter?

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89

948 Inlägg
4 januari 2009
#9
på min gamla 245 90:a så läckte det i värmeelementet inne i bilen och iom bilen inte var så jätte noga med så hällde jag i en påse ingefära i kärlet och fyllde på med glykol och hade bilen och fläkten och värmen igång i nån timme och det blev tätt

Sladdgalning
297 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#10
TobbeTT skrev:
på min gamla 245 90:a så läckte det i värmeelementet inne i bilen och iom bilen inte var så jätte noga med så hällde jag i en påse ingefära i kärlet och fyllde på med glykol och hade bilen och fläkten och värmen igång i nån timme och det blev tätt

Ingerfära?

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89

185 Inlägg
4 januari 2009
#11
Köp en burk med STP kylar tätning och se om det blir tätt då tongue Iaf blev det tätt på min gammla 900a när jag inte visste var de läckte. (om det är så att det kanske läcker på något ställe)
Senast redigerat av Tangen_93 (4 januari 2009)


Mr White
1 072 Inlägg
4 januari 2009
#12
Sätta kylarsytemet under tryck..Sitter bakom bakom insbrädan..Går inte å missa smile


948 Inlägg
4 januari 2009
#13
Zeno_ skrev:
TobbeTT skrev:
på min gamla 245 90:a så läckte det i värmeelementet inne i bilen och iom bilen inte var så jätte noga med så hällde jag i en påse ingefära i kärlet och fyllde på med glykol och hade bilen och fläkten och värmen igång i nån timme och det blev tätt

Ingerfära?

ingefära är slags krydda finns i vilken mat butik som helst smile

Sladdgalning
297 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#14
TobbeTT skrev:
Zeno_ skrev:
TobbeTT skrev:
på min gamla 245 90:a så läckte det i värmeelementet inne i bilen och iom bilen inte var så jätte noga med så hällde jag i en påse ingefära i kärlet och fyllde på med glykol och hade bilen och fläkten och värmen igång i nån timme och det blev tätt

Ingerfära?

ingefära är slags krydda finns i vilken mat butik som helst smile

Jo jag vet vad det är asså. men lät bara sjukt konstigt.

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89

Sladdgalning
297 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#15
Tar upp tråden igen lite.
Var uppe vid bilen idag och den startar och går utan problem nu, verkar hålla tempen men nu funkar inte kupéfläkten. Inte alls!
Vrider man på reglaget så händer inget alls, ingen luft och ingen värme. Efter en stund så börjar man känna en doft av ngt som är bränt med. dock ingen aning om vad detta kan bero på.

Bilen det gäller är en Volvo 240GLT -89

Termostat byte sker i veckan, samt oljebyte och filter.

MVH

Zeno_

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89

92 Inlägg
5 januari 2009
#16
har du den ga värmekranen? den stora som är av plåt, den kan krångla, finns ny med nya slangar o beskrivning att köpa, inte dyr. Låter oxå som ett kupe fläkt byte, rekomederar då att ta bort hela instrumentet, mindre med krångel att byta fläkten då, annars blir det många svordomar om värmepkt läcker så får du titta mestadels under bilen, sitter en dränerning under värmehuset som vattnet rinner ut genom, rinner då på växellådan om jag ej minns fel,

men kolla kranen till värmen, sitter uppe under instrumentet mot torpedväggen på vänster sida, denna krånglar när den blir gammal, e någon bimetall

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Sladdgalning
297 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#17
nytro skrev:
har du den ga värmekranen? den stora som är av plåt, den kan krångla, finns ny med nya slangar o beskrivning att köpa, inte dyr. Låter oxå som ett kupe fläkt byte, rekomederar då att ta bort hela instrumentet, mindre med krångel att byta fläkten då, annars blir det många svordomar om värmepkt läcker så får du titta mestadels under bilen, sitter en dränerning under värmehuset som vattnet rinner ut genom, rinner då på växellådan om jag ej minns fel,

men kolla kranen till värmen, sitter uppe under instrumentet mot torpedväggen på vänster sida, denna krånglar när den blir gammal, e någon bimetall

Värmekranen alltså? jo nu påpekade en kompis till mig med att när jag hade stängt av fläkten (bilen var på tomgång) så kom det lite tunn rök från "gälarna" vid framrutan, då på vänstersidan!

Vad e det man behöver plocka bort? hela instrumentpanelen?

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89

92 Inlägg
5 januari 2009
#18
Zeno_ skrev:
nytro skrev:
har du den ga värmekranen? den stora som är av plåt, den kan krångla, finns ny med nya slangar o beskrivning att köpa, inte dyr. Låter oxå som ett kupe fläkt byte, rekomederar då att ta bort hela instrumentet, mindre med krångel att byta fläkten då, annars blir det många svordomar om värmepkt läcker så får du titta mestadels under bilen, sitter en dränerning under värmehuset som vattnet rinner ut genom, rinner då på växellådan om jag ej minns fel,

men kolla kranen till värmen, sitter uppe under instrumentet mot torpedväggen på vänster sida, denna krånglar när den blir gammal, e någon bimetall

Värmekranen alltså? jo nu påpekade en kompis till mig med att när jag hade stängt av fläkten (bilen var på tomgång) så kom det lite tunn rök från "gälarna" vid framrutan, då på vänstersidan!

Vad e det man behöver plocka bort? hela instrumentpanelen?

ja det är lättast, han kan göra det från sidan, men det är krångligt att byta fläkt då, ja bort med den,
Ta bort kåpor runt ratten, mätarhuset och öppna handsfacket, sitter även en grön kabel till ljus i facket, den har en kontakt in mot nitten. sitter skruvar runt om, sedan skydden under instrumentbrädan, papp, sedan sitter det skruv under som du lossar på, tror de va 6 st stjärnskruv, kan va någon mer, de sitter under i framkant, sedan sitte de någon skruv på sidan, vid A stolparna, de syns. Lossa även på mittkonsollen, plastkåpan i mitten, då får du rycka ur några kablar o lampor, men det är inget svårt, du ser vart de ska lossas, kan va något mer, men de ser du om du börjar känna på brädan, så får du känna på plaströren till luftblås så de släpper, men när du fått bort den så ser du allt, värmekranen kommer du oxå åt att kika på rejält. Detta kanske låter mycket, men det är ganska enkelt, bara man börjar skruva lite, det ska inte bli många skruvar, Säkert är det något mer

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
6 januari 2009
#19
detta är dock om du ska byta fläkt, men om du ska göra de så provtryck värmepaketet, och kolla kranen, den är inte bra på en sådan när de blir lite äldra

nytro skrev:
Zeno_ skrev:
nytro skrev:
har du den ga värmekranen? den stora som är av plåt, den kan krångla, finns ny med nya slangar o beskrivning att köpa, inte dyr. Låter oxå som ett kupe fläkt byte, rekomederar då att ta bort hela instrumentet, mindre med krångel att byta fläkten då, annars blir det många svordomar om värmepkt läcker så får du titta mestadels under bilen, sitter en dränerning under värmehuset som vattnet rinner ut genom, rinner då på växellådan om jag ej minns fel,

men kolla kranen till värmen, sitter uppe under instrumentet mot torpedväggen på vänster sida, denna krånglar när den blir gammal, e någon bimetall

Värmekranen alltså? jo nu påpekade en kompis till mig med att när jag hade stängt av fläkten (bilen var på tomgång) så kom det lite tunn rök från "gälarna" vid framrutan, då på vänstersidan!

Vad e det man behöver plocka bort? hela instrumentpanelen?

ja det är lättast, han kan göra det från sidan, men det är krångligt att byta fläkt då, ja bort med den,
Ta bort kåpor runt ratten, mätarhuset och öppna handsfacket, sitter även en grön kabel till ljus i facket, den har en kontakt in mot nitten. sitter skruvar runt om, sedan skydden under instrumentbrädan, papp, sedan sitter det skruv under som du lossar på, tror de va 6 st stjärnskruv, kan va någon mer, de sitter under i framkant, sedan sitte de någon skruv på sidan, vid A stolparna, de syns. Lossa även på mittkonsollen, plastkåpan i mitten, då får du rycka ur några kablar o lampor, men det är inget svårt, du ser vart de ska lossas, kan va något mer, men de ser du om du börjar känna på brädan, så får du känna på plaströren till luftblås så de släpper, men när du fått bort den så ser du allt, värmekranen kommer du oxå åt att kika på rejält. Detta kanske låter mycket, men det är ganska enkelt, bara man börjar skruva lite, det ska inte bli många skruvar, Säkert är det något mer

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Sladdgalning
297 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#20
okey okey!

Då blir det att plocka ner allt när jag får bilen inomhus, tänker inte stå i 10 minus och göra detta! tongue

Bmw 316 -89
Volvo 244 - 89
Fiat Uno - 88
Bmw 525 - 89


Sök