Zeno_ skrev:
nytro skrev:
har du den ga värmekranen? den stora som är av plåt, den kan krångla, finns ny med nya slangar o beskrivning att köpa, inte dyr. Låter oxå som ett kupe fläkt byte, rekomederar då att ta bort hela instrumentet, mindre med krångel att byta fläkten då, annars blir det många svordomar om värmepkt läcker så får du titta mestadels under bilen, sitter en dränerning under värmehuset som vattnet rinner ut genom, rinner då på växellådan om jag ej minns fel,
men kolla kranen till värmen, sitter uppe under instrumentet mot torpedväggen på vänster sida, denna krånglar när den blir gammal, e någon bimetall
Värmekranen alltså? jo nu påpekade en kompis till mig med att när jag hade stängt av fläkten (bilen var på tomgång) så kom det lite tunn rök från "gälarna" vid framrutan, då på vänstersidan!
Vad e det man behöver plocka bort? hela instrumentpanelen?
ja det är lättast, han kan göra det från sidan, men det är krångligt att byta fläkt då, ja bort med den,
Ta bort kåpor runt ratten, mätarhuset och öppna handsfacket, sitter även en grön kabel till ljus i facket, den har en kontakt in mot nitten. sitter skruvar runt om, sedan skydden under instrumentbrädan, papp, sedan sitter det skruv under som du lossar på, tror de va 6 st stjärnskruv, kan va någon mer, de sitter under i framkant, sedan sitte de någon skruv på sidan, vid A stolparna, de syns. Lossa även på mittkonsollen, plastkåpan i mitten, då får du rycka ur några kablar o lampor, men det är inget svårt, du ser vart de ska lossas, kan va något mer, men de ser du om du börjar känna på brädan, så får du känna på plaströren till luftblås så de släpper, men när du fått bort den så ser du allt, värmekranen kommer du oxå åt att kika på rejält. Detta kanske låter mycket, men det är ganska enkelt, bara man börjar skruva lite, det ska inte bli många skruvar, Säkert är det något mer