4068
Sök

B230et byte av turbo

54 Inlägg
4 januari 2009
Trådstartare
#1
Har en b230et och har tänkt sätta på en större turbo.
Vad måste jag göra? kolvar m.m?
Senast redigerat av trippel (4 januari 2009)

948 Inlägg
4 januari 2009
#2
testa att söök finns massor om trim till volvos rödmotor

120 Inlägg
5 januari 2009
#3
för det förrsta hur mkt större ska den va? för hur många hk hade du tänkt ca?


54 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#4
Fiesta_Power skrev:
för det förrsta hur mkt större ska den va? för hur många hk hade du tänkt ca?

Hx 40, Ingen anning just nu iallafall.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 januari 2009
#5
stakarna lär du byta iallafall, går av som spaghetti på dom där motorerna, ska du hålla dej runt 300 häst räcker dom kraftigare  FT/FK stakarna om du håller dej borta från spikningar.

Sen, är det inte bättre att först bestämma effektmålet och sen dimensionera turbon efter det?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

54 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#6
NITROUS skrev:
stakarna lär du byta iallafall, går av som spaghetti på dom där motorerna, ska du hålla dej runt 300 häst räcker dom kraftigare  FT/FK stakarna om du håller dej borta från spikningar.

Sen, är det inte bättre att först bestämma effektmålet och sen dimensionera turbon efter det?

Okej.
Säkert men jag är inte så super high på bilar. Å har en polare som säljer en Hx 40.

54 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#7
Men om jag vill ha ungefär 300HK, vad för turbo och andra saker behöver jag?

26 Inlägg
8 januari 2009
#8
Testa att söka så ska du se de finns hur mycket som helst att ta in. Finns en uppsjö med grejer till dom dära, sen byte av stakar och diverse beror ju helt på vilken motor du har, mil? årsmodell? har du en 85:a  kanske du inte behöver göra så stort ingrepp i motorn. Renovering är ju nått jag skulle rekommendera. 85:ans block har den grova veven som sen kommer tbx 88:a och hänger med på alla ft/fk. Topplocket lär du väll redan ha ett 531 om du åker ET, Sen storlek på turbo spelar ju egentligen ingen roll. det som spelar roll är ju hur mycket du ska ladda med aggregatet, och sen sätt storlek på aggreat. är ju ingen idé att sätta på en hx40 som räcker till 600 hästar om du ska plocka ut hälften, bättre med ett mindre så kommer du ifrån allt för extremt turbolagg.  För att nå ett mål som 300 är det ett gäng parametrar som ska samarbeta perfekt med varandra, inget som ska va för litet för nått som är större dimensionerat. tex ska du ladda 1.4 bar så ska du ha en ic som pallar det. sen ska du ha soppa till dom 1.4 baren också. ett 19t agg från v70r 00:a kanske. 850 r spridare och en lmm från en bmw 535:a och en mappning kanske vore nått. A kam, vx3 kam? portning, större ventiler.

SEN med stora bokstäver så går det ju att bonntrimma skiten också, chipp och ställa upp laddet och undvika spikningar funkar ett tag. Jag sköt en stake när gaveln på min ic hoppade av pga för högt ladd. mycket billigare men mycket tråkigare att stå och skruva olika nya fel varenda helg.

Mvh/
Senast redigerat av Hampe85 (8 januari 2009)


235 Inlägg
13 april 2009
#9
Hampe85 skrev:
Testa att söka så ska du se de finns hur mycket som helst att ta in. Finns en uppsjö med grejer till dom dära, sen byte av stakar och diverse beror ju helt på vilken motor du har, mil? årsmodell? har du en 85:a  kanske du inte behöver göra så stort ingrepp i motorn. Renovering är ju nått jag skulle rekommendera. 85:ans block har den grova veven som sen kommer tbx 88:a och hänger med på alla ft/fk...

Mvh/

Jag sitter på en -88 ET. Har hört rykten om att det eventuellt sitter kraftigare vev o stakar än åren mellan
-85 till -87. Rev ur knotan men hann aldrig öppna och se efter innan påskfirandet och jobbet på sjön kallade.
Kan någon skänka lite ljus över åvanstående påstående innan jag går o köper en massa skräp som jag inte behöver?
Drivlinan ska ner i en -64 Spitfire så den ska bara trimmas lite lätt.
Knotan kom från en 745 med automat, är det någon som vet vad jag har för bakaxel på den? Slung eller lamelldiff?
Sista frågan gäller spridarna, de förbannade spridarna... Vilket fabrikat kan jag använda/är bäst att använda till ET´ns system (motronic etc.) Har för mig att det är lågohm men om någon inte instämmer så gör er röst hörd! 

Tack på förhand...

235 Inlägg
18 april 2009
#10
Öppnade upp min -88 ET o d satt H-stakar i. Kan inte säga om det är original men ska ta reda på om jag sitter på en gammal snutbil för allt verkar va "bättre". Återstår att se bara om jag har lamelldiffad bakaxel...


Sök