3509
Sök

Knepiga situationer då högerregeln gäller. Hur bör man göra?

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
5 januari 2009
te_wik skrev:
bild

Mvh Tommy

Haha men gud vilka söta bilar det kör i den korsningen. big_smile

Men är det 90 ända fram till korsningen, kan det väl inte vara? Det verkar isf livsfarligt.

/ichi

1 741 Inlägg
5 januari 2009
Klart det kan... Vi har 70 rakt in i en rondell som är på ett backrön... brukar stå diverse bussar och bilar på den under sommaren(turister) så kan helt klart tro det är 90 genom en korsning.
Dom verkar sätta upp skyltar som dom vill.. vad dom hittade på lagret.

Men Back to topic. . Jag skulle nog försöka undvika korset då folk lär satsa på att krocka där. men skulle jag köra så försök se vilka som tvekar och kör lite med högerregeln ändå. tongue
Senast redigerat av tecman (5 januari 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

933 Inlägg
5 januari 2009
tobbe456 skrev:
är det inte "först in, först ut" som gäller?

Det trodde jag också gällde,men även ögonkontakt.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 januari 2009
chrizz skrev:
Tänk dig en korsning, det kommer fyra bilar, en från varje håll, och alla kommer fram till korsningen samtidigt och ska rakt fram. Högerregeln gäller och alla väntar på varandra. Vem åker först?

Jag hamnar ofta i situationen att jag ska köra rakt i en korsning, har en mötande bil som ska svänga vänster (och korsa min väg), men det står ytterligare en bil till höger om mig som vill köra rakt fram. Alla står still, jag väntar på att bilen till höger om mig ska köra, som i sin tur väntar på bilen till höger om honom, och den bilen i sin tur väntar på mig då han måste korsa min väg för att svänga vänster. Vem åker först här?

Jag tog körkortet för nästan 10 år sen, men finner detta väldigt knepigt fortfarande, även om situationen sällan är dramatisk så har jag inte det teoretiska svaret på hur man bör göra.

Gäller högerregeln vid den korsningen så ska ju den som står rakt framför dig köra först, eftersom att det är den bilen som står till höger om bilen till höger om dig. Så har jag alltid fattat det i alla fall...

...Den första grejen med att "om alla kommer samtidigt till en korsning... o.s.v."... det har jag också tänkt på. Och då blir det ju genast lite krångligare, eftersom att det inte finns någon som står "längst till höger" så att säga. Men det är väl bara att söka ögonkontakt och försöka att lösa det, haha. wink

blacken
5 januari 2009
chrizz skrev:
Tänk dig en korsning, det kommer fyra bilar, en från varje håll, och alla kommer fram till korsningen samtidigt och ska rakt fram. Högerregeln gäller och alla väntar på varandra. Vem åker först?

Jag hamnar ofta i situationen att jag ska köra rakt i en korsning, har en mötande bil som ska svänga vänster (och korsa min väg), men det står ytterligare en bil till höger om mig som vill köra rakt fram. Alla står still, jag väntar på att bilen till höger om mig ska köra, som i sin tur väntar på bilen till höger om honom, och den bilen i sin tur väntar på mig då han måste korsa min väg för att svänga vänster. Vem åker först här?

Jag tog körkortet för nästan 10 år sen, men finner detta väldigt knepigt fortfarande, även om situationen sällan är dramatisk så har jag inte det teoretiska svaret på hur man bör göra.

"först fram" är det som gäller..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 januari 2009
camaro67 skrev:
Eftersom att du ska rakt fram och de andra ska svänga så ska du åka först. Tror jag.. I örebro existerar inte högerregeln överhuvudtaget

Dagens sanning. Har funderat på de, nu när man åker "stans rostigaste bil" så kan man ju kasta sig ut när man har företräde wink

Jonas

Neerd
1 596 Inlägg
5 januari 2009
Störst Går Först;)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

7 Inlägg
5 januari 2009
Har också alltid funderat på det där, och varit med om det allt för många gånger. En gång när jag tog initiativet så tog ju en annan det samtidigt, höll på att köra sönder mina nyyaa fiiina extraljus!! yikes

Undra vad som händer om polisen står bakom mig i en sådan situation och jag kör efter att ha stått där i, säg 30 sekunder? Inte kan dom väl sätta dit mig för att ha brutit mot högerregeln? Låter ju sjukt isåfall.

Random Hero
4 047 Inlägg
5 januari 2009
sunt förnuft o den som kommer först in i korsningen kör väl först lärde jag mig iaf

Dog food lid. Backwards

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 januari 2009
ichibon skrev:
te_wik skrev:
bild

Mvh Tommy

Haha men gud vilka söta bilar det kör i den korsningen. big_smile

Men är det 90 ända fram till korsningen, kan det väl inte vara? Det verkar isf livsfarligt.

Haha visst var dom lite söta smile .

Jag är inte helt säker nu, var ca ett år sedan jag körde förbi där sist, men det kan vara så att innan korsningen blir det 70. Men det är ändå fel, en smäll i 70 gör ont ändå tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

529 Inlägg
5 januari 2009
Detta e lika korkat som vissa små rondeller  folk fattar inte höger reglen  dem bara kör på kors o tvärs rätt över rondellen

Volvo fore life :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 januari 2009
Í ett sånt här fall har jag fått lära mig att först fram kör först sen nästa etc

Men i praktiken går störst först tyvärr sad

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

219 Inlägg
5 januari 2009
Ska alla bilarna köra rakt fram??men jag ser inte några svårigheter i detta.
Så allt deta om störst kör först,glömm det.Inte konstigt att våra försäkringar blir så dyra hihi.

Kostar att ligga på topp

219 Inlägg
5 januari 2009
Mrc30 skrev:
Detta e lika korkat som vissa små rondeller  folk fattar inte höger reglen  dem bara kör på kors o tvärs rätt över rondellen

Ja,och sen så ska vi inte prata om detta med att använd blinkers.

Kostar att ligga på topp

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 januari 2009
Håller med resten: Störst går först.

Oavsett om det gäller situationer i korsningar eller på parkeringsplatser så är det alltid fetast bil som går före.

Kommer det någon värre så lämnar man företräde, kommer det nån sämre bil så åker man bara på.

Rätt sällan som det händer då man åker lite i stan och ofta så kommer man fort in i korsningar och tar för givet att det bara är att åka.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Administratör
11 911 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Många säger "först fram kör först", och visst är det så, men ofta så är det svårt att avgöra vem som faktiskt var först, eller så står han som var först still och vägrar röra på sig, och då står alla där som fån ändå och väntar på varandra...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

12 086 Inlägg
6 januari 2009
Kan två huvudleder korsas?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 januari 2009
JapMax skrev:

Inte utan trafikljus såvitt jag förstått det.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

12 086 Inlägg
7 januari 2009
te_wik skrev:
JapMax skrev:

Mvh Tommy

Då är ju korsningen du teckna emot reglerna?
Lustigt att de sätta upp en sån korsning från första början.

Jag har fkt aldrig hamnat i den situationen att jag inte vet vem som ska köra med mina 4 år i trafiken, jag skulle tippa på att jag skulle använda mig av ögonkontakt och försiktigt köra först smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
7 januari 2009
JapMax skrev:
te_wik skrev:
JapMax skrev:

Mvh Tommy

Då är ju korsningen du teckna emot reglerna?
Lustigt att de sätta upp en sån korsning från första början.

Jag har fkt aldrig hamnat i den situationen att jag inte vet vem som ska köra med mina 4 år i trafiken, jag skulle tippa på att jag skulle använda mig av ögonkontakt och försiktigt köra först smile

Jaa, det är den. Därför jag ritade upp den och postade den här. Även därför jag skrev att VV fått in massor med klagomål ang den korsningen.

Mvh Tommy

Sök