4263
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Dikeskörare
16 Inlägg
25 januari 2009
#201
riktigt fint. jag vill också köra x40

alla e vi bananer inerst inne

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#203
Jag har nu en coiloversats på väg hem som jag kommer testa. GE-motorsports variant. Skall bli intressant att se hur de funkar på en S40. Jag har Koni idag på bilen tillsamans med H&R-fjädrar, de funkar utmärkt även om de hängt med ett tag men intressant att testa något nytt.

Kan ju vara intressant att sänka bilen ytterligare mer än de 35mm som H&R fjädrarna sänker om man har planer på att åka fort, med dessa coilovers finns möjlighet till 60mm sänkning både fram och bak.

http://gemotorsport.jetshop.se/pub_images/original/sv40fas2_2317.jpg
Senast redigerat av torpis (26 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

499 Inlägg
26 januari 2009
#204
Jag gör likadant. Jag har sålt av mina Koni och ska testa dessa billiga coilovers. Helt klart överkomligt pris!


1 827 Inlägg
26 januari 2009
#205
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Motorn klarar högre varv med mindre "kolvrörelse"? smile

Jag kan inte detdär til 100%. Rörelsen blir den samma, 90mm men accelerationen mindre. Det är vid vändningarna när acceleraionen är hög som ringarna släpper och inte tätar...

Jag kan det inte perfekt, så sök i ämnet om ni vill veta mer smile

Jag fattar inte detta heller. Vid samma slaglängd så måste du få samma kolvhastighet. Fördelen dock med långa stakar är att du minskar på sidobelastningen då vinkeln på staken inte blir lika hög...

Om någon vet mer varför kolvhastigheten skull ändras får man gärna rätta till, jag bara tycker det låter omöjligt med bebehållet slag.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#206
Eisenhut skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Motorn klarar högre varv med mindre "kolvrörelse"? smile

Jag kan inte detdär til 100%. Rörelsen blir den samma, 90mm men accelerationen mindre. Det är vid vändningarna när acceleraionen är hög som ringarna släpper och inte tätar...

Jag kan det inte perfekt, så sök i ämnet om ni vill veta mer smile

Jag fattar inte detta heller. Vid samma slaglängd så måste du få samma kolvhastighet. Fördelen dock med långa stakar är att du minskar på sidobelastningen då vinkeln på staken inte blir lika hög...

Om någon vet mer varför kolvhastigheten skull ändras får man gärna rätta till, jag bara tycker det låter omöjligt med bebehållet slag.

Kolvhastighet har ingen sagt! Det är kolvaccelerationen i ändlägena vi snackar om
Senast redigerat av torpis (26 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#207
Elda skrev:
Är det allt du bygger om chassi-mässigt? är inte 100% på s40, men få bilar är ju så bra byggda att dom matchar en sånn här herrejösses motor tongue

Det som är gjort är hårdare bussningar runt om. Större kraftigare motorfästen. Fjäderbenstag fram och bak samt värre stötdämpare + fjädrar i kombination med lågprofildäck.

Sen har jag inte heller gjort anspråk på att ta rekordet runt "Ringen" utan fokuserar på att överraska sportvagnarna på motorvägen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 827 Inlägg
26 januari 2009
#208
torpis skrev:
Eisenhut skrev:
torpis skrev:

Jag kan inte detdär til 100%. Rörelsen blir den samma, 90mm men accelerationen mindre. Det är vid vändningarna när acceleraionen är hög som ringarna släpper och inte tätar...

Jag kan det inte perfekt, så sök i ämnet om ni vill veta mer smile

Jag fattar inte detta heller. Vid samma slaglängd så måste du få samma kolvhastighet. Fördelen dock med långa stakar är att du minskar på sidobelastningen då vinkeln på staken inte blir lika hög...

Om någon vet mer varför kolvhastigheten skull ändras får man gärna rätta till, jag bara tycker det låter omöjligt med bebehållet slag.

Kolvhastighet har ingen sagt! Det är kolvaccelerationen i ändlägena vi snackar om

Ah, sorry.

Därför jag inte fick ihop ekvationerna. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

501 Inlägg
26 januari 2009
#209
Grymt imponerande bygge! Hoppas att den kommer gå lika bra som du hoppas! smile
Senast redigerat av Wee (26 januari 2009)

OBS: Ironi

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#210
Hellquist skrev:
Jag gör likadant. Jag har sålt av mina Koni och ska testa dessa billiga coilovers. Helt klart överkomligt pris!

Har du hört något om dem från 850hållet? Enl GE själva så rullar det ett antal 850's med dem, men väldigt tunt bland S40 folket, många nöjer sig med den vanliga chassisatsen med hårdare dämpare + fjädrar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 januari 2009
#211
torpis skrev:
Hellquist skrev:
Jag gör likadant. Jag har sålt av mina Koni och ska testa dessa billiga coilovers. Helt klart överkomligt pris!

Har du hört något om dem från 850hållet? Enl GE själva så rullar det ett antal 850's med dem, men väldigt tunt bland S40 folket, många nöjer sig med den vanliga chassisatsen med hårdare dämpare + fjädrar.

En hel del på NordicR har beställt coilovers-satsen, men gruppbeställningen dröjer nog ännu några veckor innan den går iväg.
Kan ju meddela så fort jag vet vad de anser om dem. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

228 Inlägg
28 januari 2009
#212
grymt projekt gillar det skarpt..

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#213
Elda skrev:
har du gått o blivit moderator eller har du alltid vart det torpis? tongue grattis annars!

Jag fick frågan uppifrån och tänkte testa smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#214
TurbOla skrev:
torpis skrev:
Hellquist skrev:
Jag gör likadant. Jag har sålt av mina Koni och ska testa dessa billiga coilovers. Helt klart överkomligt pris!

Har du hört något om dem från 850hållet? Enl GE själva så rullar det ett antal 850's med dem, men väldigt tunt bland S40 folket, många nöjer sig med den vanliga chassisatsen med hårdare dämpare + fjädrar.

En hel del på NordicR har beställt coilovers-satsen, men gruppbeställningen dröjer nog ännu några veckor innan den går iväg.
Kan ju meddela så fort jag vet vad de anser om dem. smile

Ja, håll ett öga på dem och se hur de lirar.  Jag fick hem mina igår, ser helt okej ut. GM står det på lådan, kanske är det samma som K-sport osv. Vi får se hu de passar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
29 januari 2009
#215
Har för mig att K-sport och GM ska vara mer eller mindre samma grejer faktiskt.
Men det kommer nog att funka bra Henke, annars om jag känner dig rätt så kommer du att få dem att funka som du vill tongue big_smile hehe.

Grattis till att du blivit Moderator föressten.

/Påsen

PÅSEN RACING

V10
29 januari 2009
#216
torpis skrev:
Veyron åker 10.6 @ 220km/h på 402m, det börjar tydligen gå tungt även för en Veyron efter 100km/h med 4x4... 

Test done by RoadandTrack
- ONLY REGISTERED AND ACTIVATED USERS CAN SEE ALL LINKS - CLICK HERE TO REGISTER

0-50 km/h: 1,3 s (10,5 m)
0-100 km/h: 3,0 s (46,8 m)
0-160 km/h: 6,1 s (161,6 m)
0-200 km/h: 8,9 s (298,1 m)
0-250 km/h: 13,3 s (574,6 m)
0-300 km/h: 19,8 s (1076,8 m)
0-320 km/h: 23,8 s (1417,7 m)

0-402,34 m: 10,6 s
0-804,68 m: 16,4 s
0-1207,02 m: 21,3 s
0-1609,36 m: 25,9 s (329 km/h)



någon som sitter inne på fler tester med Veyron? vore kul med fler intervall.

Det finns andra tester på Veyron där den klarat följande:

0-100 km/h: 2.5 sek
0-200 km/h: 7.4 sek
0-300 km/h: 18.2 sek

Jag själv önskar dig all lycka, men det är inget du kommer klara av. Bra att du har mål iaf, om än lite väl höga smile Hoppas att du får mig på andra tankar! Dock finns det många andra bilar som är snabbare än Veyron, flertalet Supror och Vipers b.la!

Satsar du på att köra snabbare på strippen eller gatan?


Ett trevligt klipp på Veyron: http://www.youtube.com/watch?v=hIdghsUF … re=related
Senast redigerat av V10 (29 januari 2009)

499 Inlägg
29 januari 2009
#217
torpis skrev:
Hellquist skrev:
Jag gör likadant. Jag har sålt av mina Koni och ska testa dessa billiga coilovers. Helt klart överkomligt pris!

Har du hört något om dem från 850hållet? Enl GE själva så rullar det ett antal 850's med dem, men väldigt tunt bland S40 folket, många nöjer sig med den vanliga chassisatsen med hårdare dämpare + fjädrar.

Nej, men vi är många på 850-klubben som ska testa dem i vår. Jag hoppas jag får hem mina idag. De är ju nästan lika dyra som Koni så det borde ju vara hyffsade grejer?

G&M är väl inte samma som K-Sport? Tänker ni inte på D2 och K-Sport?

/Fredrik


67 Inlägg
29 januari 2009
#218
V10 skrev:
Jag själv önskar dig all lycka, men det är inget du kommer klara av.

Skam den som ger sig. Jag har sett en S40 som gör 0-235 km/h på 10.5 sekunder, och med tanke på
"FWD-handikappet" i starten jmft med Veyron så borde en S40 kunna stå sig i alla fall skapligt mot en Veyron mellan 100-250 km/h (förutsatt att vägen är rak big_smile )

Lite annat prestandamos... http://x40nordic.com/Members/14/Diverse/0-320.jpg
Senast redigerat av Jompa (29 januari 2009)

V10
29 januari 2009
#219
Jompa skrev:
V10 skrev:
Jag själv önskar dig all lycka, men det är inget du kommer klara av.

Skam den som ger sig. Jag har sett en S40 som gör 0-235 km/h på 10.5 sekunder, och med tanke på
"FWD-handikappet" i starten jmft med Veyron så borde en S40 kunna stå sig i alla fall skapligt mot en Veyron mellan 100-250 km/h (förutsatt att vägen är rak big_smile )

Lite annat prestandamos... http://x40nordic.com/Members/14/Diverse/0-320.jpg

Körde denna S40 på gata? Jag förmodar att målet är att köra på gata eftersom han ändå säger att han ska överraska på motorvägen?

Men som du säger, skam den som ger sig och jag hoppas att det går smile

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
29 januari 2009
#220
V10 skrev:
Jompa skrev:
V10 skrev:
Jag själv önskar dig all lycka, men det är inget du kommer klara av.

Skam den som ger sig. Jag har sett en S40 som gör 0-235 km/h på 10.5 sekunder, och med tanke på
"FWD-handikappet" i starten jmft med Veyron så borde en S40 kunna stå sig i alla fall skapligt mot en Veyron mellan 100-250 km/h (förutsatt att vägen är rak big_smile )

Lite annat prestandamos... http://x40nordic.com/Members/14/Diverse/0-320.jpg

Körde denna S40 på gata? Jag förmodar att målet är att köra på gata eftersom han ändå säger att han ska överraska på motorvägen?

Men som du säger, skam den som ger sig och jag hoppas att det går smile

Är ju inte helt säkert att det är just på gatan som Henke vill hänga med en Veyron.
Om tillfället finns så tror jag att han kommer att försöka göra det på t.ex. Uråsa Flygfält, dock så är ju det som på gata men ändå.
Får väl se vad Henke säger om det tongue
Kommer han upp bakom en Veyron på gata (t.ex. E4:an) så kommer han göra sitt allra bästa för att hänga på den även där big_smile Hehe

/Påsen

PÅSEN RACING


Sök