2359
Sök

Kicko - Nissan Silvia S15 | Mappad och bänkad, 365HP/433Nm @ 1bar

68 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Så var det dags för en projekttråd.

Efter att ha varit ägare till ett antal 200SX och varit fast i Nissanträsket i några år så provade jag i våras på att bli Audiägare. Köpte då en Audi A3 Sportback 2.0TFSI quattro som var rätt rolig att köra så länge snön låg kvar men när asfalten kom fram så kom också suget efter något bakhjulsdrivet genast tillbaka. Under flera månader så gick jag igenom i princip varenda bakhjulsdrivna bil som finns och det kikades på allt från E30 turbo och S13 till Supra MKIV och M3 E46. Kände ändå att det var en Japanare som lockade och då hamnade fokus ganska snabbt på Nissan igen. Kollade mest på 350Z och Skyline R34 GT-T men även någon 200SX S14a.

När jag sedan en dag i slutet av September satt och spanade bland Skylines på J-spec's hemsida så hittade jag bilen.
En gul BPU-trimmad Nissan Silvia S15 -99 med 5900mil på mätaren, bilen stod då på båten från Japan men skulle enligt J-Spec vara i mycket högt skick. Bestämde i princip direkt att jag skulle ha den bilen så Audin åkte ut på blocket samma kväll och i början på Oktober såldes den.
När Audin var såld var det bara att boka Silvian direkt.

Sedan blev det att vänta några långa månader men så den 10e December kom ett samtal från Fredik på J-Spec att bilen var reggad och klar att hämtas.
Bilen hämtades samma helg och kördes från Karlstad till Göteborg där den skulle lastas upp på tåg för att åka upp till Luleå.

Containern med bilen i anlände veckan före julafton så det var en rätt bra julklapp att ge sig själv.

Bilen är i riktigt högt skick och efter att ha gått igenom alla papper och kvitton så har det upptäckts en hel massa eftermarknadsprylar som inte var väntade.

Här kommer iaf en Spec på bilen:

Motor och Drivlina:

SR20DET
6-växlad manuell växellåda
Tomei ARMS B7652 Turbo
Tomei Topplockspackning
Tomei Bränslepump
Tomei Poncams 256°/11.5mm
Tomei 555cc Injectors
Tomei Rocker Arm Stoppers
Tomei Air Flow Kit
Z32 LMM
BLITZ Intercoolerkit
BLITZ Dual Drive Dumpventil
GReddy profec B-spec II
APEXi Power FC L-Jetro
APEXi Turbotimer
RS*R Sportavgassystem
Splitfire Tändspolar
F-win Alukylare
Nismo Lamell
Nismo Tryckplatta
Nismo Svänghjul
Nismo R200 GT 2way Diff


Chassi:

Nismo Coilovers
Nismo Powerbrace System II
Cusco Tension Rods
Cusco Fjäderbenstag Fram
Rigid Fjäderbenstag Bak
Ikeya Formula Alu Subframebussningar


Interiör:

Lackerade Inredningsdetaljer
Momo Sportratt
Momo Växelknopp
Alupedaler
Defi-Link Control Unit II
Defi-Link BF Laddtrycksmätare
Defi-Link BF Vattentempsmätare
Bakmonterat Batteri


Exteriör:

GP-Sports Bodykit
GP-Sports Kolfibervinge
Varis Kolfiberhuv
Ganador Kolfiberspeglar
Wisesquare LED-Bakljus
Tonade Sidoblinkers
Solfilm


Åsså några bilder.
Bilderna med dekalerna på huven är tagna hos J-Spec, dom togs bort så fort bilen var hemma. Kommer bättre bilder när det är bättre väder och bilen är påställd så man kan ta sig någonstans och fota.

http://www.zatzy.com/attachments/projekt/66641d1230918569-kicko-nissan-silvia-s15-1.jpg
http://www.zatzy.com/attachments/projekt/66642d1230918569-kicko-nissan-silvia-s15-2.jpg
http://www.zatzy.com/attachments/projekt/66643d1230918569-kicko-nissan-silvia-s15-3.jpg
http://www.zatzy.com/attachments/projekt/66644d1230918569-kicko-nissan-silvia-s15-4.jpg
Senast redigerat av Kicko (22 februari 2009)


4 663 Inlägg
5 januari 2009
#2
nice big_smile ser att du har riktigt stora o fina planer  tycker bilen ser as bra ut redan nu big_smile  kommer följas big_smile
mvh robin

104 Inlägg
5 januari 2009
#3
Åhh vill ha! ska bli riktigt roligt att se vad för roligt som väntas komma med denna bil.

Är själv överdrivet sugen på en S15 men måste övertala regeringen här hemma att få garage tid med ytterligare en bil roll

68 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#4
Saab_Robin skrev:
nice big_smile ser att du har riktigt stora o fina planer  tycker bilen ser as bra ut redan nu big_smile  kommer följas big_smile
mvh robin

Tackar :p hehe dock är allt som står om bilen redan gjort.

Det som ligger närmast i planerna är en mappning.
Fick hem ett APEXi Power FC + Commander i måndags så i Februari kommer den mappas på Motornord i Sundsvall.
http://www.turborx7.com/images/Technical/0301_00.jpg

I veckan kommer jag även att lägga en beställning på Tomei Expreme Extraktorgrenrör + Tomei Expreme Downpipe.
http://www.tomei-p.co.jp/sr20/image/sr-expreme-exMani.jpghttp://www.tomei-p.co.jp/sr20/image/sr20_outlet_no_eai.jpg


870 Inlägg
5 januari 2009
#5
S15 är så sjukt fina! Blev mycket bättre utan dom röda dekalerna smile


Jlmmy
5 januari 2009
#6
Sjukt fet smile
Kommer bli kanon detta, Lycka till!

mvh

68 Inlägg
4 767 Inlägg
5 januari 2009
#8
Snygg!! S15 är så läckra! smile

Liknar denna litegranna smile
http://www.youtube.com/watch?v=7zgtu8xI … re=related

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

OEM <3
6 957 Inlägg
6 januari 2009
#10
De va riktigt gött stuk på den, kjolpaketet va finfint big_smile

OEM <3

68 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#11
Bjork skrev:
De va riktigt gött stuk på den, kjolpaketet va finfint big_smile

Tackar, GP-sports är riktiga kvalitetsgrejer!


Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
68 Inlägg
16 januari 2009
Trådstartare
#13
Qwaffe skrev:
satsnygg s15!!

hehe, tackar smile kommer lite uppdateringar och bilder i veckan!


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 januari 2009
#14
skönt att de börjar komma upp lite Riktigt feta japanare till norrland big_smile ist för gamla risiga celicor osv tongue, skit snygg S15 smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

68 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#15
Började prova ut lite mätarplaceringar förra veckan.
Blir vattentemp, oljetemp och oljetryck i ventilationshålen och laddtryck i originalhållaren i a-stolpen.
Ska tillverka några ringar att sätta runt mätarna i ventilationshålen, antingen aluminium eller lackerade.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/26438/549732_tnf1hm.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26438/549733_egif61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26438/549735_mp7t7i.jpg


Steker som aldrig förr
503 Inlägg
20 januari 2009
#16
Detdär gula detaljerna passar inte in så bra i interiören tycker jag. det skulle vara mycket snyggare med grått som det är orginal. Annars är det en tokfin bil !!

8-)

68 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#17
Alex_M skrev:
Detdär gula detaljerna passar inte in så bra i interiören tycker jag. det skulle vara mycket snyggare med grått som det är orginal. Annars är det en tokfin bil !!

Hehe jag lovar det ska bort :p kommer även en moccaratt och lite annat mysigt.


744 Inlägg
20 januari 2009
#18
ser bra ut  gillaar ej japs  men denna var cool

www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114490
Jag stödjer LOADED BMW i satsningen på 24h på Nordschleife. Gör det du med, och sätt DITT namn på Loaded här!
http://volvocustomclub.forum24.se/volvocustomclub.html

68 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#19
Sponsor

http://infame-gaming.com/kicko/JapTuning.jpg

Kan nu presentera JapTuning som sponsor till projektet.
Jag hälsar Stefan med personal välkommen och ser fram emot ett bra samarbete denna säsong.

Besök gärna deras hemsida och kolla in alla produkter och tjänster dom erbjuder.
www.Japtuning.se

JapTuning utför:

Försäljning av delar

Mappning av motorer

Installationer, montering, skärmvalsning, invändig motorkoll (optisk)

Kompletta motorrenoveringar/motorbyggen efter kundens önskemål


68 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
#20
Sådär, nu är bilen mappad och bänkad!

I Tisdags kom ett paket innehållande Tomei Expreme Extraktorgrenrör, GReddy Downpipe och stålomspunna turboslangar. Allt såklart från min sponsor JapTuning smile

Monterade allt samma kväll och startade upp bilen i Onsdags. I Torsdags bar det av mot Sundsvall för att under Fredagen mappa bilen hos Motor Nord. Allting höll ihop och bilen går riktigt bra nu med Apexi:n. Effekten blev ungefär vad vi hade räknat med att turbon skulle klara av. Som mest var vi uppe i 337.6hk på hjulen men då blev det en aning spikkänsligt så vi valde att sänka laddtrycket lite till 1bar. Rätt lågt ladd alltså, men driftsäkerheten prioriteras i första hand och effekten kommer definitivt räcka för att kunna åka brett i sommar smile

Här är resultatet:

317hk/377Nm på hjulen vid 1bar. Svårt att veta vad drivlineförlusten men räknat på 13% så motsvarar det 365hk/433Nm i motorn.

https://www1.garaget.org/archive/27/26438/119564/119564-1252893.jpg



Sök