Så var det dags för en projekttråd.
Efter att ha varit ägare till ett antal 200SX och varit fast i Nissanträsket i några år så provade jag i våras på att bli Audiägare. Köpte då en Audi A3 Sportback 2.0TFSI quattro som var rätt rolig att köra så länge snön låg kvar men när asfalten kom fram så kom också suget efter något bakhjulsdrivet genast tillbaka. Under flera månader så gick jag igenom i princip varenda bakhjulsdrivna bil som finns och det kikades på allt från E30 turbo och S13 till Supra MKIV och M3 E46. Kände ändå att det var en Japanare som lockade och då hamnade fokus ganska snabbt på Nissan igen. Kollade mest på 350Z och Skyline R34 GT-T men även någon 200SX S14a.
När jag sedan en dag i slutet av September satt och spanade bland Skylines på J-spec's hemsida så hittade jag bilen.
En gul BPU-trimmad Nissan Silvia S15 -99 med 5900mil på mätaren, bilen stod då på båten från Japan men skulle enligt J-Spec vara i mycket högt skick. Bestämde i princip direkt att jag skulle ha den bilen så Audin åkte ut på blocket samma kväll och i början på Oktober såldes den.
När Audin var såld var det bara att boka Silvian direkt.
Sedan blev det att vänta några långa månader men så den 10e December kom ett samtal från Fredik på J-Spec att bilen var reggad och klar att hämtas.
Bilen hämtades samma helg och kördes från Karlstad till Göteborg där den skulle lastas upp på tåg för att åka upp till Luleå.
Containern med bilen i anlände veckan före julafton så det var en rätt bra julklapp att ge sig själv.
Bilen är i riktigt högt skick och efter att ha gått igenom alla papper och kvitton så har det upptäckts en hel massa eftermarknadsprylar som inte var väntade.
Här kommer iaf en Spec på bilen:
Motor och Drivlina:
SR20DET
6-växlad manuell växellåda
Tomei ARMS B7652 Turbo
Tomei Topplockspackning
Tomei Bränslepump
Tomei Poncams 256°/11.5mm
Tomei 555cc Injectors
Tomei Rocker Arm Stoppers
Tomei Air Flow Kit
Z32 LMM
BLITZ Intercoolerkit
BLITZ Dual Drive Dumpventil
GReddy profec B-spec II
APEXi Power FC L-Jetro
APEXi Turbotimer
RS*R Sportavgassystem
Splitfire Tändspolar
F-win Alukylare
Nismo Lamell
Nismo Tryckplatta
Nismo Svänghjul
Nismo R200 GT 2way Diff
Chassi:
Nismo Coilovers
Nismo Powerbrace System II
Cusco Tension Rods
Cusco Fjäderbenstag Fram
Rigid Fjäderbenstag Bak
Ikeya Formula Alu Subframebussningar
Interiör:
Lackerade Inredningsdetaljer
Momo Sportratt
Momo Växelknopp
Alupedaler
Defi-Link Control Unit II
Defi-Link BF Laddtrycksmätare
Defi-Link BF Vattentempsmätare
Bakmonterat Batteri
Exteriör:
GP-Sports Bodykit
GP-Sports Kolfibervinge
Varis Kolfiberhuv
Ganador Kolfiberspeglar
Wisesquare LED-Bakljus
Tonade Sidoblinkers
Solfilm
Åsså några bilder.
Bilderna med dekalerna på huven är tagna hos J-Spec, dom togs bort så fort bilen var hemma. Kommer bättre bilder när det är bättre väder och bilen är påställd så man kan ta sig någonstans och fota.