3542
Sök

Hjälp Mig Med Lamadanlampan Vägra Slockna!!!!

183 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#1
Heej!!
Har sånt problem med min lambadan lampa som vägra slockna.. har felsökt, var fel på luftmängdsmätaren men bytte den till en som funkade.. lös fortfarande!! Kollade tändstiften och dom var ok, kollade fördelare och rotor, pigarna i fördelaren fanns det lite beläggning på men det tog jag bort, bytte även en liten slang som var sönder. Nollställde felkoden.. slocknade, Skulle besikta bilen idag men så fort ja startade bilen så lös den igen...hmm. yikes

Någon som har något tips?

Random Hero
4 047 Inlägg
5 januari 2009
#2
har du kollat blinkkoderna ? bytt lamban ?

Dog food lid. Backwards

FreddeK
5 januari 2009
#3
en dum fråga men är det inte din lambdasond som kan vara trasig då?

529 Inlägg
5 januari 2009
#4
Medde skrev:
Heej!!
Har sånt problem med min lambadan lampa som vägra slockna.. har felsökt, var fel på luftmängdsmätaren men bytte den till en som funkade.. lös fortfarande!! Kollade tändstiften och dom var ok, kollade fördelare och rotor, pigarna i fördelaren fanns det lite beläggning på men det tog jag bort, bytte även en liten slang som var sönder. Nollställde felkoden.. slocknade, Skulle besikta bilen idag men så fort ja startade bilen så lös den igen...hmm. yikes

Någon som har något tips?

Hade själv likadant fel på min 850 GLT   plocka av kablarna från batteriet.   Ta loss den luftmängdsmätaren så sitter där som en kontakt blås rent dem och så sitter där en genomskinlig kula på kontakten  du kan gnugga på göra rent.

låt batteriet va av en bra stund så den raderar felkoder  detta fungerade på min bil allafall

Volvo fore life :)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 januari 2009
#5
Mrc30 skrev:
Medde skrev:
Heej!!
Har sånt problem med min lambadan lampa som vägra slockna.. har felsökt, var fel på luftmängdsmätaren men bytte den till en som funkade.. lös fortfarande!! Kollade tändstiften och dom var ok, kollade fördelare och rotor, pigarna i fördelaren fanns det lite beläggning på men det tog jag bort, bytte även en liten slang som var sönder. Nollställde felkoden.. slocknade, Skulle besikta bilen idag men så fort ja startade bilen så lös den igen...hmm. yikes

Någon som har något tips?

Hade själv likadant fel på min 850 GLT   plocka av kablarna från batteriet.   Ta loss den luftmängdsmätaren så sitter där som en kontakt blås rent dem och så sitter där en genomskinlig kula på kontakten  du kan gnugga på göra rent.

låt batteriet va av en bra stund så den raderar felkoder  detta fungerade på min bil allafall

Om du läser vad hon skrivit så har hon faktiskt raderat felkoderna. Men det är ju möjligt att det oxiderat i kontaktstycket, även fast det låter långsökt.

Jag tror på lambdasonden cool

Saabvilde!
1 708 Inlägg
5 januari 2009
#6
Freddeponken skrev:
en dum fråga men är det inte din lambdasond som kan vara trasig då?

Besiktade en 850 en gång, och precis när jag skulle köra in bilen började lambdalampan lysa. Vet att på iaf 850 (kanske fler bilar?) så betyder en lysande lambdalampa att det är fel på motorelektroniken. Och inte behöver vara just lambdan.

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 januari 2009
#7
Larsson_Power skrev:
Freddeponken skrev:
en dum fråga men är det inte din lambdasond som kan vara trasig då?

Besiktade en 850 en gång, och precis när jag skulle köra in bilen började lambdalampan lysa. Vet att på iaf 850 (kanske fler bilar?) så betyder en lysande lambdalampa att det är fel på motorelektroniken. Och inte behöver vara just lambdan.

Mvh Michael!

En lysande lambdalampa betyder att styrdatorn får ett felaktigt lambdavärde. Detta kan bero på två olika saker, antingen är lambavärdet felaktigt, eller så loggar lambdasonden ett felaktigt värde.

M.a.o. så är det antingen fel på lambdasonden, eller någon av alla komponenter som rör uppmätning av luft/matning av bränsle.

1 585 Inlägg
5 januari 2009
#8
varför göra 2st trådar om samma sak?

183 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#9
Jolle87 skrev:
varför göra 2st trådar om samma sak?

Gjorde fel..smile

375 Inlägg
5 januari 2009
#10
Har du använt felsökningsdatorn som finns i bilen?


183 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#11
Föresten när ja besiktade bilen så fick jag HC värde 0.75.... vad är HC värde för något? och kan det kanske bero på att Lambadan lampan lyser???

375 Inlägg
5 januari 2009
#12
jag hade exakt samma problem med min 940. vi bytte lambdasonden och så bytte vi knackgivaren i tändststemet.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 januari 2009
#13
HC är kolväten. Lambdasonden mäter inte kolväten utan enbart syre i avgaserna. Dock är det så att en felaktig blandning ger dåligt lambdavärde (syrehalt) och kolvätehalt.

Alltså, av någon anledning får bilen för mycket/lite bensin, men det kan finnas många orsaker till det. Jag tror på lambdasonden!
Senast redigerat av axelj (5 januari 2009)

183 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#14
axelj skrev:
HC är kolväten. Lambdasonden mäter inte kolväten utan enbart syre i avgaserna. Dock är det så att en felaktig blandning ger dåligt lambdavärde (syrehalt) och kolvätehalt.

Alltså, av någon anledning får bilen för mycket/lite bensin, men det kan finnas många orsaker till det. Jag tror på lambdasonden!

Okej... jag har inte bytt den.. men kollade upp priset på dom... shiit dyrt eller vad?! sen fanns det 3 olika o välja till volvo 850, vilken av dom är det man ska ha?Det kollade jag på meca.se

Mvh T5

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
5 januari 2009
#15
Medde skrev:
axelj skrev:
HC är kolväten. Lambdasonden mäter inte kolväten utan enbart syre i avgaserna. Dock är det så att en felaktig blandning ger dåligt lambdavärde (syrehalt) och kolvätehalt.

Alltså, av någon anledning får bilen för mycket/lite bensin, men det kan finnas många orsaker till det. Jag tror på lambdasonden!

Okej... jag har inte bytt den.. men kollade upp priset på dom... shiit dyrt eller vad?! sen fanns det 3 olika o välja till volvo 850, vilken av dom är det man ska ha?Det kollade jag på meca.se

Mvh T5

www.biltema.se - 400 kr
www.lagabasen.se (Mer tveksamt att köpa begagnad lambdasond förvisso)

Du ska ha en som är gjord för att sitta före katalysator (då din bil inte har någon efter). Mer specificerat vet jag inte. Har faktiskt ingen koll om vår lambdasond har förvärme, vet inte heller om de jordar i avgassystem eller via ledare. Men plocka bort den, kolla hur många kablar den har och köp en med lika många!

1 878 Inlägg
5 januari 2009
#16
vad du än gör, KÖP inte Feltemas skit lambda. avråder dig direkt. Då de killarna som jobbar på Volvo här i min ort, då de ser totalt ner på Feltemas lambda då den inte ger korrekta signaler. så fort killarna bytte mot en Lambda(volvo Original) så funkar det igen. kolla vad det ger för felkod.

sen kollar du på denna PDF, och kolalr vilken felkod du fick/har: http://www.turboperformanceclub.com/_fi … ll_850.pdf


1 867 Inlägg
5 januari 2009
#17
Det är som mr.frozen säger, en biltemalambda ger förmodligen inte rätt värden.
Det lambda sonden gör, är att jämföra syrehalten i avgaserna med ett referensvärde som finns "lagrat" i sonden.
Biltemas universalsond har förmodligen inte samma referensvärde.

Mekonomen hjälper dig med passande universalsond(vi har flera olika med olika referensvärden) eller en modellanpassad variant.
Lambdasonder och liknande till motorelektroniken är inget man ska snåla med, det blir bara dyrt i längden.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

183 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
#18
Såå... har fattat att inte köpa Lambadan lampa på BILTEMA! Var ska ja köpa den?Volvo antar jag...Blää är så trött på den skit lampan:(

53 Inlägg
5 januari 2009
#19
Koop skrev:
Det är som mr.frozen säger, en biltemalambda ger förmodligen inte rätt värden.
Det lambda sonden gör, är att jämföra syrehalten i avgaserna med ett referensvärde som finns "lagrat" i sonden.
Biltemas universalsond har förmodligen inte samma referensvärde.

Mekonomen hjälper dig med passande universalsond(vi har flera olika med olika referensvärden) eller en modellanpassad variant.
Lambdasonder och liknande till motorelektroniken är inget man ska snåla med, det blir bara dyrt i längden.

Njea - inte riktigt.. Biltemas lambdasonder har garanterat samma referensvärdens som Mekonomens, MECA's och tillochmed Volvo original - eftersom det är luften utanför avgassystemet som används som referens...

MEN! Eftersom allt ska tillverkas så förbannat billigt så kan jag nog tänka mig (läs: det är garanterat så) att Biltema's lambdor innehåller mindre och sämre blandningar av ädelmetallerna (oftast Zirconia) som vid upphettning bildar den voltsignal som sedan läses av ECU'n. Detta *kan* ge fel lambdavärden redan från start även om de flesta ECU'er klarar av att korrigera detta, men det ger garanterat kortare livslängd.

Tycker du ska höra med Mekonomen, MECA eller annan välrenommerad bildelsbutik angående lambdasond, original brukar man kan skippa direkt för det är ett sånt överpris på lambdasonder så det är sanslöst.

1 867 Inlägg
5 januari 2009
#20
Som tidigare nämnts, köp sonden på Mekonomen, de fixar det mesta, jag tror vi lagerför minst två av de tre förkommande varianterna i våran butik i kungsbacka.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.


Sök