2985
Sök

Vart går gränsen för att slippa skolan?

236 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
Jag har barn som går i skolan och vissa säger att barn inte ska gå till skolan
när det är mer än -15*?
Jag har aldrig hört talas om detta under tiden jag själv gick i skolan.
Är det  någon som vet?

230 Inlägg
5 januari 2009
hehe nu försöker barnen dina lura dig allt smile finns ingen sån regel

236 Inlägg
5 januari 2009
Trådstartare
immy skrev:
hehe nu försöker barnen dina lura dig allt smile finns ingen sån regel

Tyvärr är det vuxna som har sagt detta, ej mina barn smile

Trätekniker
387 Inlägg
5 januari 2009
Det blir inte många dagar i skolan för barnen i norr isf!?
Det finns inga dåligt vädet bara dåliga kläder.
Dom du har pratat med kanske menar i klassrummet och det ska nog vara minst 17*c
Ring och fråga dom som vet!

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

2 337 Inlägg
5 januari 2009
Det låter skumt. Jag gick till skolan när det var -25, det var inga konstigheter.

1 570 Inlägg
5 januari 2009
Jag var 9 när jag knatade 2 km till skolan i -30 grader någon gång på åttiotalet. Snorkråkorna frös till is och det gjorde ont i ögonen. Glöm inte snowjoggers och toppluvan bara. smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
5 januari 2009
I US of A så stänger de ju skolan så fort det blir 1cm snö, hehe. Men i vårt nordliga land så tror jag knappast att de bommar igen bara för att temperaturen faller under -15c.

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

583 Inlägg
5 januari 2009
jag vet att dom brukar ställa in idrotten UTE om de är mer än -20 i östersund (när jag gick i skolan för några år sedan). Men jag fick åka till skolan även om de va -30 ute...

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

796 Inlägg
5 januari 2009
när jag gick i trean eller fyran, behövde jag inte gå till skolan två dagar.  Med den var för att det var snöstorm och att skolbussen inte kom fram.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

16 Inlägg
5 januari 2009
Tror vi hade då jag var barn att om det var kallare än -15 hade vi ingen utomhus gymnastik.
Men fick gå på skolan om det var -35.

21 761 Inlägg
5 januari 2009
Som sagt, om detta stämde så skulle skolelever en bit upp i landet ha en hel del lediga dagar på vintern. wink
Nog gick jag till skolan även vid 25-30 minusgrader, men det var ju i slutet på 70 och början/mitten på 80-talet.

Ungarna nu måste ju överbeskyddas och det skulle vara en ren KATASTROF ifall de råkar bli kall om sina små handisar och fotisar. wink

Men däremot att ha en temperaturbegränsning på tex 15-20 minusgrader vid idrottsaktiviteter utomhus, det låter inte orimligt tycker jag. smile

349 Inlägg
5 januari 2009
Jag har stått och väntat på bussen i -34, så nån sån regerl exsisterar nog inte!

Men slalombackar och sådant brukar stänga vid -17 ungefär, så det är nog där dom drar gränsen för utomhusaktiviteter på skolorna också.

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653

672 Inlägg
5 januari 2009
Bode i Duved/Åre när ja va mindre.... Slapp skolan ett par dagar då de va -43 hehe.
Fast de berode på att dom inte kunde värma upp den.

-15 är väll inte kallt? Friskt kallas de... bara bra för barnen smile

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
5 januari 2009
kmr ihåg  att  man slapp skolan då de var under 40  - grader ute .

Fisketokig
2 997 Inlägg
5 januari 2009
-17 hade vi som gräns för uteidrott, läraren körde med förklaring att de flesta idrottsklubbar kör med den gränsen för när kroppen tar stryk vid hård ansträngning.

Att det skulle vara gräns att slippa skolan som helhet finns nog inte.

Men men. folk stannar hemma och daltar med sina halvvuxna ungar om de snorar lite. Så det dröjer nog inte länge förrän man får full ersättning för att stanna hemma själv från jobbet om det är frost ute sad wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 814 Inlägg
5 januari 2009
-25 säger de på min skola tror jag, vid -20 måste nog farbror blå eskortera mig om jag ska pallra mig dit, och jag är rätt så skötsam ändå XD

2 665 Inlägg
5 januari 2009
Äh jag cyklade till skolan när det var mellan 15-20 grader kallt. Stor cykelparkering med massa snöhögar och min o kompisens cykel. I mitten av 80talet.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 januari 2009
Martin 9-3 skrev:
-17 hade vi som gräns för uteidrott, läraren körde med förklaring att de flesta idrottsklubbar kör med den gränsen för när kroppen tar stryk vid hård ansträngning.

Att det skulle vara gräns att slippa skolan som helhet finns nog inte.

Men men. folk stannar hemma och daltar med sina halvvuxna ungar om de snorar lite. Så det dröjer nog inte länge förrän man får full ersättning för att stanna hemma själv från jobbet om det är frost ute sad wink

Vi ömfotingar här nere i söder gav väl upp utomhusgympan när det blev mindre än 10-15 plusgrader ute lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 januari 2009
Sarge skrev:
Det låter skumt. Jag gick till skolan när det var -25, det var inga konstigheter.

Jag också.. eller om det var - 27 grader. Men där omkring i alla fall. Så det ska nog krävas väldigt mycket för att man ska ställa in skolan. Risken är väl större att dom stänger skolan p.g.a kasst väder liksom. Ska det vara farligt att vara ute p.g.a kylan så snackar vi väl mer än 50 minusgrader har jag hört; för då funkar ju inte lungorna som dom ska. Dock kanske barn är aningen känsligare...

8 156 Inlägg
10 januari 2009
Det är ju en sak att gå till skolan och en annan sak att vara i skolan.
Det kanske är olämpligt att skicka ut en 7-åring att gå en kilometer i -15 grader.
Men det finns inget förbud. Skolan kan däremot stänga pga snöoväder eller dylikt.
Kommer ihåg under Novemberstormen 1995. Var påväg hem i buss under natten.
Hade inga problem att ta mig till skolan dagen därpå. Tog väl sisådär en timme att ta mig till busshållplatsen 3.5km bort. Gjorde misstaget att ta med mig cykeln.
Iaf. Bussen var bara 10min sen och jag kom in till skolan. Som stängde pga att för många hade stannat hemma. Där fick man för att man är plikttrogen wink

Min poäng är:
Så länge skolan är uppvärmd så kan man lika gärna gå dit.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök