3322
Sök

vilket är ditt sämst bilköp! mest förlorade pengar på minst tid!

1 062 Inlägg
6 januari 2009
#41
bmw530iA skrev:
förstabilen bmw 320 cab 96 130.000 kostade 115.000, snodde hardtoppen, sen stereon och stolarna, sen m-paketet, sen igen hardtop, självrisk ca 25.000, köpte fälgar för 8000, lite stylinggrejer till, allt som allt ca 160.000 säger vi, sålde den för 95 efter 1 och ett halvt år

så går det när man köper en tattar bil för dem javla tattarna som inte har råd att köpa fin grejjerna snor dem ist mad

Team Björkeryd

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 januari 2009
#42
Saaben är ju ingen sparbössa direkt.

Listad på 390+. fick den för 355 rent köp, sen fick tillbaka 15 på cashbackbonus. så från 340 till vad den är värd idag så har den nog tappat i snitt 100:- om dagen för får nog ut 230 av den idag på privatmarknaden.

Får trösta mig att tillbehören var väldigt billiga. Däckuppsättningarna (35k) har egentligen inte kostat en krona om sanningen ska fram, sen har jag originalfälg och däck i nyskick kvar som går att sälja vidare för 15.
Batterier, stereo och toning+bilvård har inte kostat många hundringar.

Sen har det inte betalats en krona i ränta eller andra avgifter då bilen köptes cash, bara det är värt mycket som många andra betalar dyra pengar på.

Och sist men inte minst så fick jag första servicen gratis smile

Förhoppningsvis är det mycke bil för pengarna på kommande åren om den blir kvar.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
6 januari 2009
#43
Jag köpte en VW Sharan-02 för 4 år sen. jag avställde den för jag behövde den inte i ett år och hade redan förlorat 80,000 utan o köra. + tonade rutor som kostade 4500 o allt annat extra..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
6 januari 2009
#44
wildboy_87_ skrev:
bmw530iA skrev:
förstabilen bmw 320 cab 96 130.000 kostade 115.000, snodde hardtoppen, sen stereon och stolarna, sen m-paketet, sen igen hardtop, självrisk ca 25.000, köpte fälgar för 8000, lite stylinggrejer till, allt som allt ca 160.000 säger vi, sålde den för 95 efter 1 och ett halvt år

så går det när man köper en tattar bil för dem javla tattarna som inte har råd att köpa fin grejjerna snor dem ist mad

sant

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 januari 2009
#45
ts33518 skrev:
Ja min nuvarande bil? 105000 hos bilhandlarn. nu cirka 50000 minus. på ett halvår 50k, är väl skapligt?
Men dom satans bilfirmorna är ju så jävla snåla

Så är det för mig också. Köpte min nuvarande V70 i "nöd", mer eller mindre (eftersom att min föregående
bil brakade ihop) för 147.000 kr, i Juli i somras. Nu ska jag byta till en sprillans ny bil. Och var får jag för
exakt samma bil, ungefär ett halvår senare? Jo; 85.000kr. En viss skillnad, minst sagt.


2 638 Inlägg
6 januari 2009
#46
Hexenhammer skrev:
ts33518 skrev:
Ja min nuvarande bil? 105000 hos bilhandlarn. nu cirka 50000 minus. på ett halvår 50k, är väl skapligt?
Men dom satans bilfirmorna är ju så jävla snåla

Så är det för mig också. Köpte min nuvarande V70 i "nöd", mer eller mindre (eftersom att min föregående
bil brakade ihop) för 147.000 kr, i Juli i somras. Nu ska jag byta till en sprillans ny bil. Och var får jag för
exakt samma bil, ungefär ett halvår senare? Jo; 85.000kr. En viss skillnad, minst sagt.

Köpte du v70n hos en bilhandlare? Tänkte på det eftersom handlaren alltid lägger på en runt 25000kr på det pris du får den för.
Din v70 kommer säkert ligga ute till försäljning för 100000kr sen. Är ju minst sagt ändå fortfarande mycket pengar i förlust, men detta var bara en tanke som dök upp.

Sen, har aldrig gjort någon dålig bilaffär då jag aldrig sålt någon bil, volvon och seaten är de enda bilar jag haft och de har jag kvar, men den dag jag säljer dem vill jag inte ens tänka på wink

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 januari 2009
#47
Det var svårt. Det står antingen mellan min Volvo 850 GLT (1993) eller min Volvo 855 T5 (1995).

Den förstnämnda köpte jag faktiskt... utan några planer på att faktiskt köpa den. Vi åkte ner till
Halmstad (ca 25 mil) och kollade på en bil från en "nysvensk". Bilen såg fin ut på bilderna, och
det lät förstås som att allt var bra. Visst.. utvändigt var den fin. Men oj vad den var mixtrad med.
Saker fattades överallt, motorn var bytt, den gick knappt att köra, o.s.v. Så därför struntade vi
i den bilen. Hade ett gäng bilar i "reserv" om affären skulle skita sig. Så därför bar det av till Malmö
för att köpa denna Volvo 850 GLT. Det var väl inte så mycket att tänka på. Den såg fin ut, inredning
var i helskinn som dessutom var riktigt nice. Så ja... vi drog igång bilen en gång och kollade motorn,
sen slog vi till. Det är väl inte alltid bra, fick jag sedan lära mig.

Bromsarna blev asdåliga hur fort som helst. Nån broms hade kärvat ihop totalt. Så ja.. jag tankade
bilen med 200 kr, åkte två gånger till jobbet (ca 5km kanske) och ja.. sen var bensinen nästan slut.
AC:n pajade såklart också. Och även centrallåset. Man bör väl även nämna att låset till bagagen var
trasigt också... så när man skulle in i bagagen var det enda alternativet att krypa in genom baksätet.
Sen tändes servicelampan lagom till det här, och det var stora servicen som gällde. Grattis! Sedan gick
dessutom ett lager på ett hjul fram samtidigt. Och det var så illa, så jag kunde inte köra snabbare än
i 50km/h. Samtidigt som detta var det dessutom dags för besiktning. Det som gjorde mig förvånad var
dock det att bilen gick igenom, trots att den knappt gick att köra med... Köpte denna bil för 20.000kr...
...eller ja, farsan köpte den. Och jag som arbetslös hade en skuld hos honom (+ försäkring) en lång
tid framöver. Dock bestämde jag mig för att sälja bilen när alla problemen kom, så att jag blev av
med skiten. Sålde den för 14.000kr... en rätt okej affär med tanke på omständigheterna.

855:an var en jävligt fin bil. Köpte den för 40.000kr. Körde den i tre dagar, sen small ett däck. Visst,
det har egentligen inte med bilen att göra, så att säga... men jag; som faktiskt är en väldigt försiktig
förare, borde inte smälla ett däck så fort. Dessutom är ju inte fina lågprofilsdäck billiga. :S
Dessutom var det mitt ute i ödemarken, på väg hem från Stockholm - Klockan 03:30 på natten. Och
jag hade såklart glömt mitt fälgkors hemma, efter lite hemma-meck. Så det var bara att ringa
bärgningsfirman. 2.500 kr i självrisk och nytt däck. Fin summa där. Någon månad efteråt smällde
jag ett däck till. Den här gången ett vinterdäck.. så det var överkomligt. Och någon vecka efter smällde
jag ett däck till. Hur är det möjligt? Sånt gör man inte ens om man kör som en galning, liksom!?...

Sen gick det rätt så bra ett tag. Fram tills det att jag skulle besiktiga bilen. Blev kuggad på första.
Tydligen var bakbromsarna lite dåliga, samt att ena bromsen bak läckte. Vi fixade det.. det kostade
en del, men det fick man ta, antar jag. När jag sedan besiktade om bilen så blev jag... kuggad igen.
Den här gången tog bromsarna fram ojämnt. Fixade det. Ett gäng tusenlappar även denna gång...
Och ombesiktning igen. Och... kuggad/körförbud. Varför? Handbromsen tog dåligt.

Det som gjorde det ännu mer surt var ju att bensinen låg på över 13kr/l och att man för att åka från
Västervik till Stockholm (ca 30 mil) var tvungen att tanka bilen full två gånger. Det är också rätt drygt,
om man inte har så mycket pengar över...

Sålde den till första bästa person som inte hade tummen mitt i näven, så att denne skulle kunna
fixa bromsarna. Det var världens finaste 855:a, men all utrustning. Köpte den som sagt för ynka
40.000kr, fick den värderad av en firma till 50.000kr. Fick den såld privat för 27.000kr. Så äckligt drygt..

Det blev visst en halv roman. Men så får det va. big_smile
Senast redigerat av Hexenhammer (6 januari 2009)


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
6 januari 2009
#48
Aker_s40 skrev:
Köpte du v70n hos en bilhandlare? Tänkte på det eftersom handlaren alltid lägger på en runt 25000kr på det pris du får den för.
Din v70 kommer säkert ligga ute till försäljning för 100000kr sen. Är ju minst sagt ändå fortfarande mycket pengar i förlust, men detta var bara en tanke som dök upp.

Sen, har aldrig gjort någon dålig bilaffär då jag aldrig sålt någon bil, volvon och seaten är de enda bilar jag haft och de har jag kvar, men den dag jag säljer dem vill jag inte ens tänka på wink

Jo, självklart är det alltid dyrare hos en bilhandlare. Men å andra sidan vill jag inte köpa privat längre, efter alla dåliga affärer jag har gjort. Man vill ha lite garanti och sådär på en bil man köper. Får nog bilen såld privat för 95.000kr i dagarna som kommer, om inget oväntat kommer upp. Om det nu gör det, så blir det att byta in den hos bilfirman för de där snåla 85.000 kr. big_smile


33 Inlägg
6 januari 2009
#49
Aker_s40 skrev:
Hexenhammer skrev:
ts33518 skrev:
Ja min nuvarande bil? 105000 hos bilhandlarn. nu cirka 50000 minus. på ett halvår 50k, är väl skapligt?
Men dom satans bilfirmorna är ju så jävla snåla

Så är det för mig också. Köpte min nuvarande V70 i "nöd", mer eller mindre (eftersom att min föregående
bil brakade ihop) för 147.000 kr, i Juli i somras. Nu ska jag byta till en sprillans ny bil. Och var får jag för
exakt samma bil, ungefär ett halvår senare? Jo; 85.000kr. En viss skillnad, minst sagt.

Köpte du v70n hos en bilhandlare? Tänkte på det eftersom handlaren alltid lägger på en runt 25000kr på det pris du får den för.
Din v70 kommer säkert ligga ute till försäljning för 100000kr sen. Är ju minst sagt ändå fortfarande mycket pengar i förlust, men detta var bara en tanke som dök upp.

Sen, har aldrig gjort någon dålig bilaffär då jag aldrig sålt någon bil, volvon och seaten är de enda bilar jag haft och de har jag kvar, men den dag jag säljer dem vill jag inte ens tänka på wink

Ja för bilfirmor lever ju i deras prisvärld liksom. Dom ville ju betala 45000 kr för min i inbyte, det tycker jag minst sagt är patetiskt med tanke på det fina skicket och låga miltalet. Men han lät så jävla arrogant och stroppig så jag ville slå han. Jag tänker behålla min bil för jag älskar den. man ska alltid sälja privat!

672 Inlägg
6 januari 2009
#50
Varför e folk så ivriga att sälja om förlusten just då är så stor? Är man så ivrig att byta modell så de får kosta vad som helst?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Professionell Amatör
32 Inlägg
6 januari 2009
#51
Opel Omega kombi för 3000. Hade den i fem dagar sedan skrotade jag den.
Hade en Volvo 440 -91 (-04, -05) med mina föräldrar. På två år skrotade jag fronten lite (två vintrar man har lärt sig hantera en bil på). Vet dock inte hur mycket jag fick lägga ut för nytt kyl, lampor, stötfångare och annat som fick komma till.
Köpte en Volkswagen Jetta -84 för 4000:- i slutet av -07.
Lagade kopplingen och skit på en Mekonomen verkstad i Borås för 8000:-, sålde den för 4000:- någon gång i slutet av april -08.
Dom ville egentligen att jag skulle pröjsa 18,500:- för reparationen.
En Peugeot 205GTI köptes för 3500:- och blev inte av med den.
Skulle egentligen göra husvagn av skiten men brosan och jag gör ett projekt av den istället. Det är den vi klämmer på nu.

BerraGson

979 Inlägg
6 januari 2009
#52
kadett gt med gsi motor. Spygrön medtallic. tyckte de va en tuff första bil. tills ja fattade att bilen faktiskt var garagelackad,upprostad undertill,bilen va ej reggad med motorn,bakaxeln va inte heller org, mkt skule göras för att få den godkänd vid bes. Som sagt jävligt dålig affär. Men såta köpet å ja va 16 år. Köpte bilen för 12000 & efter ett halvår å aldrig kört bilen så sålde ja den för 5000. Hade inte betalt skrotpengen i dagens läge för den.

Hpc

33 Inlägg
6 januari 2009
#53
smiler skrev:
Varför e folk så ivriga att sälja om förlusten just då är så stor? Är man så ivrig att byta modell så de får kosta vad som helst?

Det är ju köparens marknad liksom. Men för min del så skulle jag aldrig sälja nu för att byta modell..
Bättre att vänta några år isåfall, det har man ju lärt sig när det gäller bilaffärer, att alltid försöka ha tålamod och inte göra första bästa affär. Jag hade kunnat få en 05a för samma pris som jag köpte min 00a. Men det är alltid lätt att säga sådär i efterhand,ja kunde ju heller inte veta att finanskrisen skulle komma t. ex, bajssamhälle asså

Avstängd
512 Inlägg
6 januari 2009
#54
Ja Saabarna verkar toppenköp! Varannan tråd är Saabras..

451 Inlägg
6 januari 2009
#55
Köpte en Opel calibra turbo 4x4 som jag förlorade 50lök på en sommar!! totalrenovering av hela opel jävlens hjärta!

1 237 Inlägg
6 januari 2009
#56
min mondeo -93, lade ner pengar som fan på att styla den och när jag skulle besikta den gick den inte igenom pga att bottnet typ är helt sönderrostat. Nu blir det att sälja den billigt och gå på minus som fan sad

187 Inlägg
6 januari 2009
#57
min sämsta va när ja bytte en härlig  buick limited-70a me 455 stage 2 trim frånfabrik gick som fan för att väga 2,6 ton den bytte ja mot en dröm som ja ha haft sen ja va liten en impala ss me lt1 motor frän bil gick som fan me men massa krångel ja la ut 20000 på reperationer från sep till dec sen i december la olje pumpen av när ja va ute å åkte då skar motorn ihop så ja sålde bilen för långt under  riktiga värdet till en kompis som plockade i sär den å sålde i väg den för de dubbla han gav för den ja ville köpa tebaka den men ja kom en dag försent:( så nu har ja en v70-00 å en rekord-61 1,5 år efter buicken känns ganska taskigt

det är inte farten som dödar det är de plötsliga stoppet

Entreprenör
1 286 Inlägg
6 januari 2009
#58
Jag har ägt straxt över 15 bilar nu sedan jag var 18 år... Jag har Gjort 2 förlustaffärer (Först förlorade jag 20 000 på min E220 CDI -00a och sedan förlorade jag ungefär det samma på min E270 CDI -04 några år senare). Resten har varit fina plusaffärer.

Dock så fick jag ju för mig för ca ett år sen nu att beställa en ny BMW, den 325dM Coupe som jag idag ännu har kvar. Det är min absolut sämsta bilaffär.. Tveklöst.

// Niklas Johansson

Grävmaskinist
216 Inlägg
6 januari 2009
#59
Vocen_242 skrev:
Jolle87 skrev:
Va nog min saab 9000 2.3 16v -91 som jag köpte för 10k la ner runt 8000k på den. Sålde den till en polare för 13k. Sen efter 2veckor rasa hela motorn. Han bytade motor och 1 månad efter det rasa växellådan sen rasa typ hela bilen skrotades kort där efter. Jag förlora inte mycket på bilen men förlora en vän som jag haft i 15års tid... Vilket inte är speciellt kul.

Inte ditt fel att bilen rasade kanske, och kanske borde han ha förstått det..

Samma sak hände när jag sålde 740 (dock är vi fortfarande kompisar), den hade alltid gått fint för mig... sen rasade den typ när han körde iväg med den hmm Han har lagat den stupalöst sen han köpte den... hmm


Egenföretagare
999 Inlägg
6 januari 2009
#60
Crozzfire skrev:
Ja Saabarna verkar toppenköp! Varannan tråd är Saabras..

Jag har haft 9st Saabar (900 och 9000) och inte en enda har rasat, har inte förlorat några pengar på dom heller wink
Hittills har jag inte förlorat något på mina bilar, brukar ligga några lappar plus snarare.
Men min nuvarande BMW 740 kommer nog gå med förlust eftersom dom tappat svinigt mycket i pris det senaste året mad



Sök