Det var svårt. Det står antingen mellan min Volvo 850 GLT (1993) eller min Volvo 855 T5 (1995).
Den förstnämnda köpte jag faktiskt... utan några planer på att faktiskt köpa den. Vi åkte ner till
Halmstad (ca 25 mil) och kollade på en bil från en "nysvensk". Bilen såg fin ut på bilderna, och
det lät förstås som att allt var bra. Visst.. utvändigt var den fin. Men oj vad den var mixtrad med.
Saker fattades överallt, motorn var bytt, den gick knappt att köra, o.s.v. Så därför struntade vi
i den bilen. Hade ett gäng bilar i "reserv" om affären skulle skita sig. Så därför bar det av till Malmö
för att köpa denna Volvo 850 GLT. Det var väl inte så mycket att tänka på. Den såg fin ut, inredning
var i helskinn som dessutom var riktigt nice. Så ja... vi drog igång bilen en gång och kollade motorn,
sen slog vi till. Det är väl inte alltid bra, fick jag sedan lära mig.
Bromsarna blev asdåliga hur fort som helst. Nån broms hade kärvat ihop totalt. Så ja.. jag tankade
bilen med 200 kr, åkte två gånger till jobbet (ca 5km kanske) och ja.. sen var bensinen nästan slut.
AC:n pajade såklart också. Och även centrallåset. Man bör väl även nämna att låset till bagagen var
trasigt också... så när man skulle in i bagagen var det enda alternativet att krypa in genom baksätet.
Sen tändes servicelampan lagom till det här, och det var stora servicen som gällde. Grattis! Sedan gick
dessutom ett lager på ett hjul fram samtidigt. Och det var så illa, så jag kunde inte köra snabbare än
i 50km/h. Samtidigt som detta var det dessutom dags för besiktning. Det som gjorde mig förvånad var
dock det att bilen gick igenom, trots att den knappt gick att köra med... Köpte denna bil för 20.000kr...
...eller ja, farsan köpte den. Och jag som arbetslös hade en skuld hos honom (+ försäkring) en lång
tid framöver. Dock bestämde jag mig för att sälja bilen när alla problemen kom, så att jag blev av
med skiten. Sålde den för 14.000kr... en rätt okej affär med tanke på omständigheterna.
855:an var en jävligt fin bil. Köpte den för 40.000kr. Körde den i tre dagar, sen small ett däck. Visst,
det har egentligen inte med bilen att göra, så att säga... men jag; som faktiskt är en väldigt försiktig
förare, borde inte smälla ett däck så fort. Dessutom är ju inte fina lågprofilsdäck billiga. :S
Dessutom var det mitt ute i ödemarken, på väg hem från Stockholm - Klockan 03:30 på natten. Och
jag hade såklart glömt mitt fälgkors hemma, efter lite hemma-meck. Så det var bara att ringa
bärgningsfirman. 2.500 kr i självrisk och nytt däck. Fin summa där. Någon månad efteråt smällde
jag ett däck till. Den här gången ett vinterdäck.. så det var överkomligt. Och någon vecka efter smällde
jag ett däck till. Hur är det möjligt? Sånt gör man inte ens om man kör som en galning, liksom!?...
Sen gick det rätt så bra ett tag. Fram tills det att jag skulle besiktiga bilen. Blev kuggad på första.
Tydligen var bakbromsarna lite dåliga, samt att ena bromsen bak läckte. Vi fixade det.. det kostade
en del, men det fick man ta, antar jag. När jag sedan besiktade om bilen så blev jag... kuggad igen.
Den här gången tog bromsarna fram ojämnt. Fixade det. Ett gäng tusenlappar även denna gång...
Och ombesiktning igen. Och... kuggad/körförbud. Varför? Handbromsen tog dåligt.
Det som gjorde det ännu mer surt var ju att bensinen låg på över 13kr/l och att man för att åka från
Västervik till Stockholm (ca 30 mil) var tvungen att tanka bilen full två gånger. Det är också rätt drygt,
om man inte har så mycket pengar över...
Sålde den till första bästa person som inte hade tummen mitt i näven, så att denne skulle kunna
fixa bromsarna. Det var världens finaste 855:a, men all utrustning. Köpte den som sagt för ynka
40.000kr, fick den värderad av en firma till 50.000kr. Fick den såld privat för 27.000kr. Så äckligt drygt..
Det blev visst en halv roman. Men så får det va.