Haft några bilar och alla ligger inte uppe här då jag saknar bra bilder på de övriga. De som utmärker sig är:
1. Intar förstaplats med dunder och brak gör "Aset"!
Byttes mot Audin under "gamla bilar". Skulle säga värdet var 25-30k på Blocket på den tiden då ng900 faktiskt inte var så billiga (nu står nästan samtliga i skrotpremie på blocket). Den var ju lika gammal då som en -00 og9-3 är idag, och rätt fin till ytan. Men under den polerade huven bodde en elak liten tomte...
Kostade ~15k i bara delar första halvåret/året, och kanske 5k till sedan dess. Men den finns ju kvar fortfarande även om den sällan får rulla (litar inte riktigt på den). Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt bara...
2. Aeron. Inköpt för 65, lite småfix jag tyckte var nödvändigt för ~5k och AC-pumpbyte för 9k (när den gått 100 mil för långt för att begagnat-försäkringen skulle täcka det
). Såld efter ett år för mindre än jag gav givetvis då jag tyckte det var onödigt att ha fin bil (bundet kapital) när jag börjat plugga igen. Men sånt man får räkna med.
De andra bilarna jag ägt kan jag inte direkt påstå att jag förlorat oväntat stora summor på fastän alla utom en varit Saabar
Måste bara säga att en del resonerar jävligt underligt. Om man köper en begagnad bil i klassen 5- säg 30k är det alltid ett lotteri så tillvida att man inte gör en riktigt seriös undersökning av bilen på lyft så att man kan kolla bromsrör osv, kompprov etc. Många billiga bilar är bra, och kan gå många många mil innan de lämnar in för gott. Men det kan ju knappast komma som en överraskning om det dyker upp en hel radda småhaverier eller kanske t o m ett större motorhaveri på en bil som är 10-20 år gammal och kanske gått sina 20-30k mil. Det får man vara beredd på att ta. Alternativet är att köpa en ny bil och ta en värdeminskning på tusenlappar i månaden istället för reparationsnotor. Att sedan dessa bilar också kan få en värdeminskning på ett år är inte heller konstigt. En tidig og9-3 är inga problem att få tag på för 20k idag. Om 2-3 år kommer det inte att vara några problem att få tag på samma bilar för 2-5k.
De enda bilarna man kan göra en OK affär på är bilar man äger länge och köper billigt. Köper man en bil för 5-10k som klarar sig några år utan onormalt stora reparationer åker man billigt. Värdeminskningen är ju nära noll. Farsan pendlar 10 mil varje dag och köper alltid billiga pendlarbilar just pga värdeminskningen en bil får med många mil/år. I slutet av 90-talet köpte han en 9000i -87 för typ 10 k som gått ~20k mil och körde den sedan tills den gått 50k mil utan att byta något annat än ett och annat bromsrör, spindelled eller vad nu SBP hade synpunkter på. Kanske generatorn också när jag tänker efter. Skrotades pga rost. Skitbillig bil/mil verkligen.
Jag är rädd att 2000-talets (eller redan 90-talets i vissa fall) bilar inte kommer att vara några höjdare som billiga begagnade bilar i framtiden. Mer el, styrdon och nya konstruktioner kommer att göra det krångligt och svindyrt att reparera dessa. När de kommer ned runt 15 år kommer det i många fall knappast vara lönsamt längre. Tråkigt.