3336
Sök

vilket är ditt sämst bilköp! mest förlorade pengar på minst tid!

Saabifierad
2 031 Inlägg
22 juli 2010
#101
Mitt sämsta köp hittills inom bilvärlden var min Ford Sierra. Köpte den November 2006 eller 2007 för 5500 kronor och körde tills Mars då jag konstaterade att jag sabbat bakaxeln (en sladd för mycket tyvärr) så bilen blev stående cirkus 1 år eller något sånt så sålde jag den för 1200 spänn hmm Underbar bil förövrigt med en lite ovanlig vinge sad
Senast redigerat av Slash (22 juli 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 januari 2011
#102
Min sämsta affär var nog en Volvo 245 GLT som jag köpte för 3000, bytte vattenpump och snyggade upp den lite allmänt innan jag gav mig på tröskeln på höger... Skulle jag inte ha gjort, det var ungefär 3000 små små hål i golvet, helt jävla omöjligt att svetsa i.
Byggde helt nytt golv från tunneln och ut, körde 4 månader och sålde för 5000.

Näst sämsta var en 745 jag köpte av min moster! Ingeting fungerade på hela bilen, gick jämt upp ekonomiskt men kostade en halv semester

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 274 Inlägg
24 januari 2011
#103
Bmw 525 -94 köptes för 14,000.
Motorbrand 3v senare....


6 629 Inlägg
24 januari 2011
#104
Köpte en risig golf, rostig

läckte kylarvatten, åt kylarvatten
Rostigt golv, påkörd så hela karossen var skit
Motorn gick dåligt, törstig för sin storlek m.m

Betalade 3600, såldes nyskattad med nya kablar, stift, rotor + fördelare för 3000

De/Dem

2 Inlägg
24 januari 2011
#105
köpte en fräsch 740 turbo -90, köpte för 23k la ner cirka 30k sålde för 22k typ 1 år senare körde 110 mil totalt med bilen.... smile så cirka 31k borta men kul endå och man lärde sig en del....

212 Inlägg
24 januari 2011
#106
Köpte en ny 120d för 320K, fick drygt 220K i inbyte efter 2år och 6000mil. 100K är en del pengar
Sista gången med en ny BMW...

Nuvarande Mini är riktigt bra affär än så länge, har haft den 1år och drygt 4000mil och har är värd ungefär lika mycket som jag gav för den helt ny (alltid kul med 70.000:- i rabatt på en ny bil wink )
Senast redigerat av JohanW (24 januari 2011)


Rumpmas
3 860 Inlägg
24 januari 2011
#107
Haft några bilar och alla ligger inte uppe här då jag saknar bra bilder på de övriga. De som utmärker sig är:

1. Intar förstaplats med dunder och brak gör "Aset"!

Byttes mot Audin under "gamla bilar". Skulle säga värdet var 25-30k på Blocket på den tiden då ng900 faktiskt inte var så billiga (nu står nästan samtliga i skrotpremie på blocket). Den var ju lika gammal då som en -00 og9-3 är idag, och rätt fin till ytan. Men under den polerade huven bodde en elak liten tomte...

Kostade ~15k i bara delar första halvåret/året, och kanske 5k till sedan dess. Men den finns ju kvar fortfarande även om den sällan får rulla (litar inte riktigt på den). Jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt bara...

2. Aeron. Inköpt för 65, lite småfix jag tyckte var nödvändigt för ~5k och AC-pumpbyte för 9k (när den gått 100 mil för långt för att begagnat-försäkringen skulle täcka det mad). Såld efter ett år för mindre än jag gav givetvis då jag tyckte det var onödigt att ha fin bil (bundet kapital) när jag börjat plugga igen. Men sånt man får räkna med.

De andra bilarna jag ägt kan jag inte direkt påstå att jag förlorat oväntat stora summor på fastän alla utom en varit Saabar wink


Måste bara säga att en del resonerar jävligt underligt. Om man köper en begagnad bil i klassen 5- säg 30k är det alltid ett lotteri så tillvida att man inte gör en riktigt seriös undersökning av bilen på lyft så att man kan kolla bromsrör osv, kompprov etc. Många billiga bilar är bra, och kan gå många många mil innan de lämnar in för gott. Men det kan ju knappast komma som en överraskning om det dyker upp en hel radda småhaverier eller kanske t o m ett större motorhaveri på en bil som är 10-20 år gammal och kanske gått sina 20-30k mil. Det får man vara beredd på att ta. Alternativet är att köpa en ny bil och ta en värdeminskning på tusenlappar i månaden istället för reparationsnotor. Att sedan dessa bilar också kan få en värdeminskning på ett år är inte heller konstigt. En tidig og9-3 är inga problem att få tag på för 20k idag. Om 2-3 år kommer det inte att vara några problem att få tag på samma bilar för 2-5k.

De enda bilarna man kan göra en OK affär på är bilar man äger länge och köper billigt. Köper man en bil för 5-10k som klarar sig några år utan onormalt stora reparationer åker man billigt. Värdeminskningen är ju nära noll. Farsan pendlar 10 mil varje dag och köper alltid billiga pendlarbilar just pga värdeminskningen en bil får med många mil/år. I slutet av 90-talet köpte han en 9000i -87 för typ 10 k som gått ~20k mil och körde den sedan tills den gått 50k mil utan att byta något annat än ett och annat bromsrör, spindelled eller vad nu SBP hade synpunkter på. Kanske generatorn också när jag tänker efter. Skrotades pga rost. Skitbillig bil/mil verkligen.

Jag är rädd att 2000-talets (eller redan 90-talets i vissa fall) bilar inte kommer att vara några höjdare som billiga begagnade bilar i framtiden. Mer el, styrdon och nya konstruktioner kommer att göra det krångligt och svindyrt att reparera dessa. När de kommer ned runt 15 år kommer det i många fall knappast vara lönsamt längre. Tråkigt.
Senast redigerat av Andromeda (24 januari 2011)


Kung
603 Inlägg
24 januari 2011
#108
Har bara haft två bilar men min första en mitsubishi galant hatchback tror det var en 92a, iallafall så köpte jag den för ca 6000 (hade inte körkort då) och körde runt i den lite, efter ett par minuters körande upptäckte jag att det var hål i golvet vid förarsätet, så jag undersökte skadan lite mer och upptäckte att en stor del av undersidan på bilen var helt repig bucklig och allmänt skabbig, det visade sig att idioten som ägt bilen innan hade kört runt i skogen med den som lekbil.

Skrotade bilen utan att lägga ner några pengar, fick ett par hundralappar för diverse delar från bilen men inte ens fälgarna gick att sälja.

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

671 Inlägg
25 januari 2011
#109
När man var ung o osnyten så köpte jag en BMW Alpina B7
En 528 med 3,5motor och Konichassie med fjäderbensstag fram o bak + pengar blev inbyte.
528an hade väghållning och gick hyfsat bra
Alpinan
Trasigt insprut både tändning o bränsle visade det sig
Avgassystem av ruskigt dålig konstruktion
Rost
Topplockspackning o vippor gick då fick jag se den enastående portningen, det enda bra på bilen...
Det var en oljebrännare,, fan vad den stank olja, läckte överallt, skitbil,kovlringar, packningar,tätningar. 
Bensinläckage pga av den extra tanken skitkonstruktion.
Väghållning som en trampbil fick aldrig ordning på den.
Massor med problem, trots det så pratar folk än idag om den skitbilen.
Det fick mig att lämna BMW efter en 6-7 bilar och summerade erfarenheter från mig och mina vänner.
Jag som trodde BMW var den enda bilen...
Volvobilarna jag haft efter den varit såååå mkt bättre...

Summa summarum
Köpte den för överpris och reparerade för en massa, jag var tidig med eftermarknadssprut.
Sålde den för vad sprut och spridare kostade, den bilen knäckte mig och jag bestämde mig för en bil som det fanns delar och kunskap till i överflöd. Samtidigt skulle det finnas väghållningsprylar som passade dåliga vägar. Bilen skulle inte fara över hela vägen när det var spårigt.

Därefter blev det blev en Volvo som jag lagt ner långt över 300K på
Den är en större förlust men den går fortare svänger bättre och bromsar enastående.
Nästan allt på bilen är svensktillverkat/konstruerat...
Volvon har gett många mil och mkt glädje bakom ratten...
Grundbilen har inte åsamkat problem det har däremot eftermarknadsdelarna gjort, men det hör inte hit..
Volvo 4life

141 Inlägg
17 februari 2011
#110
Min sämsta måste ha varit 740´n köptes för 10k såldes för 4 (inbyte på bilhandlare) men de va ständigt fel på den, Laga ja ena felet gick den sönder igen några dager efteråt, la nog ner 10-20k på den under 5 år som jag hade den, nästan enbart i reperationer.


En annan dålig affär var när ja köpte min andra 9-3:a för 32k, ca 6 månader senare blev jag påkörd och fick ut 20 privat eller 25 vid bilhandlar köp.

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--


Sök