3845
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

114 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej, funderar på att köpa en ny bil men är osäker på vad som är bättre kvalite osv. vilken bil som tål mest och håller och relativt lätt att laga själv? i så fall ska man ha SOHC eller DOHC? 940 eller 850?

1 798 Inlägg
6 januari 2009
#2
skulle säga 940 helt klart
lättare o laga själv
bättre kvalite

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 772 Inlägg
6 januari 2009
#3
940 turbo skulle jag kört på

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

114 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#4
Vilken motor vill man ha i 940in då?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
2 638 Inlägg
6 januari 2009
#6
För mig känns 850 mycket modernare, så för mig skulle valet ha varit lätt.

1 798 Inlägg
6 januari 2009
#7
Turbo är väl o föredra heter väl 2.3s om de lågtrycks turbon fulltryckaren heter väl bara turbo den

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

114 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#8
Hur håller turbon i en sån? 10000 mil? mer?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
#9
HeeDiX skrev:
Vilken motor vill man ha i 940in då?

b230FT vad annars???


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
#10
HeeDiX skrev:
Hur håller turbon i en sån? 10000 mil? mer?

om en inte är allt för uppställd ska den klara minst 15 tusen


114 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#11
Vad dricker en sån då? bensinen är ju inte de billigaste ;P

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#12
OJ! Provat använda SÖKfunktionen? wink
Efter en snabb sökning på Allmänt med 940 vs 850 så ploppade dessa trådarna upp!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106089
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102674
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=74565
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63253
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=48470

Jag säger 850. Trevligare motor, mer krut, mer lättrimmad (T5 då förstås), bra med grejer, ligger fortfarande i tiden medan 940 börjar tappa, modernare bil, säkrare bil, pålitlig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

114 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
#13
Vad är ett rekommenderat tryck då? 0.8? 0.6?

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#14
HeeDiX skrev:
Vad är ett rekommenderat tryck då? 0.8? 0.6?

1,2bar. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
#15
HeeDiX skrev:
Vad är ett rekommenderat tryck då? 0.8? 0.6?

köper du en 940 med turbo+ 190 hk orginal ska ligga runt 0.9 orginal när +paketet går igång


42 Inlägg
6 januari 2009
#16
äääh. släpp 940. köp en 850 t5 ! smile

1 062 Inlägg
6 januari 2009
#17
940in lätt varför åka grävling när man har så mkt roligare i en bakhjulsdriven bil

att en t5 skulle vara lättare att trimma ger jag inte mkt för sen så e 850 dyrare försökringen me samt att den drar mer och dyrare delar

min 945 drar 0.8 långkörning å då e trimmet ikopplat

940in e väl lättare å mecka med själv också kommer ju åt turbon å allt på ett helt annat sätt

mvh

Team Björkeryd

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#19
wildboy_87_ skrev:
940in lätt varför åka grävling när man har så mkt roligare i en bakhjulsdriven bil

att en t5 skulle vara lättare att trimma ger jag inte mkt för sen så e 850 dyrare försökringen me samt att den drar mer och dyrare delar

min 945 drar 0.8 långkörning å då e trimmet ikopplat

940in e väl lättare å mecka med själv också kommer ju åt turbon å allt på ett helt annat sätt

mvh

Min 850 drar 0,8 långkörning enligt färddator (det kan du ju inte kolla wink ), och då väger 1650kg, utan förare, är chippad och ska (enligt firma) leverera 285hk...

Edit: Såg att du har 19T-agg, medans jag har ett 15G, och du har 280hk (bänkade?), vilket tyder rätt skarpt på lägre effektivitet i ditt trim eller motorn.
Senast redigerat av TurbOla (6 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
#20
TurbOla skrev:
wildboy_87_ skrev:
940in lätt varför åka grävling när man har så mkt roligare i en bakhjulsdriven bil

att en t5 skulle vara lättare att trimma ger jag inte mkt för sen så e 850 dyrare försökringen me samt att den drar mer och dyrare delar

min 945 drar 0.8 långkörning å då e trimmet ikopplat

940in e väl lättare å mecka med själv också kommer ju åt turbon å allt på ett helt annat sätt

mvh

Min 850 drar 0,8 långkörning enligt färddator (det kan du ju inte kolla wink ), och då väger 1650kg, utan förare, är chippad och ska (enligt firma) leverera 285hk...

Edit: Såg att du har 19T-agg, medans jag har ett 15G, och du har 280hk (bänkade?), vilket tyder rätt skarpt på lägre effektivitet i ditt trim eller motorn.

sen ska de ju hålla de där 280 hk oxå;) 850is rasar ju som satan om man gämför med 940is



Sök