2660
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 januari 2009
#21
Det är ju väldigt olika bilar, först ska du nog bestämma om du vill det ska driva bak eller fram men en sak är säker och det är att bakhjulsdrift är så mycket roligare om du ska leka lite med bilen.

Sen angående kvaliten och meka så hade jag sagt 940 alla dagar i veckan.
940:n har billigare delar och är billigare att äga på typ alla punkter.
Dock så är ju 850:n modernare som tidigare nämnts.
Senast redigerat av Busgrabb (6 januari 2009)

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#22
volvo_dude skrev:
sen ska de ju hålla de där 280 hk oxå;) 850is rasar ju som satan om man gämför med 940is

Rasar minsann 940s också för jämnan. wink

Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ i sin T-gul ca 7000 mil, han renoverade motorn i somras för att kolla hur lager och sådant var, och dom var friska.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
#23
TurbOla skrev:
volvo_dude skrev:
sen ska de ju hålla de där 280 hk oxå;) 850is rasar ju som satan om man gämför med 940is

Rasar minsann 940s också för jämnan. wink

Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ i sin T-gul ca 7000 mil, han renoverade motorn i somras för att kolla hur lager och sådant var, och dom var friska.

kan säkert stämma men tycker man läser mer om 850is som rasar /får vlåds problem än 940 ...


vissa exemplar e bättre än andra=D han måste va as nöjd om man han lyckats få den oc hålla


Rejsa ?
2 959 Inlägg
6 januari 2009
#24
TurbOla skrev:
volvo_dude skrev:
sen ska de ju hålla de där 280 hk oxå;) 850is rasar ju som satan om man gämför med 940is

Rasar minsann 940s också för jämnan. wink

Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ i sin T-gul ca 7000 mil, han renoverade motorn i somras för att kolla hur lager och sådant var, och dom var friska.

Det beror ju rätt mycket på vem som sitter bakom ratten, dvs hur bilen körs och om ägaren har något "motoröra" och kanske hör lite innan ras om något inte är som det ska.
Beror ju även på kallstarter, hur motorn är servad, vilken olja osv...

Men 850:n är ju klenare byggd från början i motorn.
Stakarna ger ju vika vid drygt 300 bromsade Hkr.
940:n med det nyare blocket 93 och uppåt tror jag det är så kan man åka 350 Hkr utan problem på orginalgrejerna.
Senast redigerat av Busgrabb (6 januari 2009)

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#25
volvo_dude skrev:
TurbOla skrev:
volvo_dude skrev:
sen ska de ju hålla de där 280 hk oxå;) 850is rasar ju som satan om man gämför med 940is

Rasar minsann 940s också för jämnan. wink

Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ i sin T-gul ca 7000 mil, han renoverade motorn i somras för att kolla hur lager och sådant var, och dom var friska.

kan säkert stämma men tycker man läser mer om 850is som rasar /får vlåds problem än 940 ...


vissa exemplar e bättre än andra=D han måste va as nöjd om man han lyckats få den oc hålla

Växellådsproblem är inte så vanliga på 850s.
Men om man gör som Phonic (hjulspinn i 100km/h+) så händer det visst att man rasar lådor utan quaife.
Men bytar man koppling, och kör vettigt klarar man att köra långt utan diffbroms också.
Som förut nämnt, Vaktkonstapeln kör med en vanlig M56H från -97 tror jag, utan modifikationer, ingen diffbroms.
Och då ligger han ju på glada 500hk+ som sagt...... tongue

Jag tycker jag läser mycket om hur folk bytar M90s på sina 940 och sen håller inte 3ans synkring. wink
Eller som du själv gör - använder V70R turboaggregat för att få ut lite effekt. wink
Bara ljudet från en femma är rent habegär. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 januari 2009
#26
volvo_dude skrev:
TurbOla skrev:
wildboy_87_ skrev:
940in lätt varför åka grävling när man har så mkt roligare i en bakhjulsdriven bil

att en t5 skulle vara lättare att trimma ger jag inte mkt för sen så e 850 dyrare försökringen me samt att den drar mer och dyrare delar

min 945 drar 0.8 långkörning å då e trimmet ikopplat

940in e väl lättare å mecka med själv också kommer ju åt turbon å allt på ett helt annat sätt

mvh

Min 850 drar 0,8 långkörning enligt färddator (det kan du ju inte kolla wink ), och då väger 1650kg, utan förare, är chippad och ska (enligt firma) leverera 285hk...

Edit: Såg att du har 19T-agg, medans jag har ett 15G, och du har 280hk (bänkade?), vilket tyder rätt skarpt på lägre effektivitet i ditt trim eller motorn.

sen ska de ju hålla de där 280 hk oxå;) 850is rasar ju som satan om man gämför med 940is

var för dom rasar är oftast för att de sitter fel konstruerade människor mellan ratten o ryggstödet

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#27
Busgrabb skrev:
TurbOla skrev:
volvo_dude skrev:
sen ska de ju hålla de där 280 hk oxå;) 850is rasar ju som satan om man gämför med 940is

Rasar minsann 940s också för jämnan. wink

Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ i sin T-gul ca 7000 mil, han renoverade motorn i somras för att kolla hur lager och sådant var, och dom var friska.

Det beror ju rätt mycket på vem som sitter bakom ratten, dvs hur bilen körs och om ägaren har något "motoröra" och kanske hör lite innan ras om något inte är som det ska.
Beror ju även på kallstarter, hur motorn är servad, vilken olja osv...

Men 850:n är ju klenare byggd från början i motorn.
Stakarna ger ju vika vid drygt 300 bromsade Hkr.
940:n med det nyare blocket 93 och uppåt tror jag det är så kan man åka 350 Hkr utan problem på orginalgrejerna.

Japp, stakarna tål inte mer än 1,2bars laddtryck.
Men man kan ändå få ut 350hk ur en B5234T, bara man inte går över 1,2bar i ladd.

Bytar man vevstakar, och har en fräsch motor, så klarar den 500-600hk utan andra modifikationer.

Turbo-Fredde har bänkat sin renoverade motor med H-profilstakar på 530hk och mer därtill, med originalkolvar, originalvevaxel, originalblock, och så vidare...
T5RR i NordicR ligger ju på snälla 580hk med 1,4bars laddtryck.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

I got Dubs!
2 423 Inlägg
6 januari 2009
#28
TurbOla skrev:
volvo_dude skrev:
TurbOla skrev:

Rasar minsann 940s också för jämnan. wink

Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ i sin T-gul ca 7000 mil, han renoverade motorn i somras för att kolla hur lager och sådant var, och dom var friska.

kan säkert stämma men tycker man läser mer om 850is som rasar /får vlåds problem än 940 ...


vissa exemplar e bättre än andra=D han måste va as nöjd om man han lyckats få den oc hålla

Växellådsproblem är inte så vanliga på 850s.
Men om man gör som Phonic (hjulspinn i 100km/h+) så händer det visst att man rasar lådor utan quaife.
Men bytar man koppling, och kör vettigt klarar man att köra långt utan diffbroms också.
Som förut nämnt, Vaktkonstapeln kör med en vanlig M56H från -97 tror jag, utan modifikationer, ingen diffbroms.
Och då ligger han ju på glada 500hk+ som sagt...... tongue

Jag tycker jag läser mycket om hur folk bytar M90s på sina 940 och sen håller inte 3ans synkring. wink
Eller som du själv gör - använder V70R turboaggregat för att få ut lite effekt. wink
Bara ljudet från en femma är rent habegär. tongue

beror på hur man växlar med.
annars är det bara svetsa 3ans synkring.


Killen med idéer.
193 Inlägg
6 januari 2009
#29
volvo_dude skrev:
HeeDiX skrev:
Vilken motor vill man ha i 940in då?

b230FT vad annars???

B230ET kanske?Om dom nu finns i 940 wink

- True to the Source -

274 Inlägg
6 januari 2009
#30
lätt en 850 t5  tuffare en än uppgradering av 740 dvs 940!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
#31
TurbOla skrev:
volvo_dude skrev:
TurbOla skrev:

Rasar minsann 940s också för jämnan. wink

Vaktkonstapeln har kört med 500hk+ i sin T-gul ca 7000 mil, han renoverade motorn i somras för att kolla hur lager och sådant var, och dom var friska.

kan säkert stämma men tycker man läser mer om 850is som rasar /får vlåds problem än 940 ...


vissa exemplar e bättre än andra=D han måste va as nöjd om man han lyckats få den oc hålla

Växellådsproblem är inte så vanliga på 850s.
Men om man gör som Phonic (hjulspinn i 100km/h+) så händer det visst att man rasar lådor utan quaife.
Men bytar man koppling, och kör vettigt klarar man att köra långt utan diffbroms också.
Som förut nämnt, Vaktkonstapeln kör med en vanlig M56H från -97 tror jag, utan modifikationer, ingen diffbroms.
Och då ligger han ju på glada 500hk+ som sagt...... tongue

Jag tycker jag läser mycket om hur folk bytar M90s på sina 940 och sen håller inte 3ans synkring. wink
Eller som du själv gör - använder V70R turboaggregat för att få ut lite effekt. wink
Bara ljudet från en femma är rent habegär. tongue

vem använder en v70R turbo??? du kan du inte mena mig???????
måste va duktigt folk som lyckas döda m90or ... själv har man inte äns lyckats pajjat m46an på nånstans mellan 200-250 hk


flummjoao
6 januari 2009
#32
jag tycker helt klart 940 dom är hyffsat lätt meckade och dom håller väldigt bra. tyvär är det så med framhjulsdrivna bilar det är mer som går sönder på dom. Dom äldre volvo har en superkvalitet från serien 100-900. det är vad jag tycker.

flummjoao
6 januari 2009
#33
Så jag skulle satsa på en 940 om jag vore dig.

274 Inlägg
6 januari 2009
#34
volvo_dude skrev:
TurbOla skrev:
volvo_dude skrev:

kan säkert stämma men tycker man läser mer om 850is som rasar /får vlåds problem än 940 ...


vissa exemplar e bättre än andra=D han måste va as nöjd om man han lyckats få den oc hålla

Växellådsproblem är inte så vanliga på 850s.
Men om man gör som Phonic (hjulspinn i 100km/h+) så händer det visst att man rasar lådor utan quaife.
Men bytar man koppling, och kör vettigt klarar man att köra långt utan diffbroms också.
Som förut nämnt, Vaktkonstapeln kör med en vanlig M56H från -97 tror jag, utan modifikationer, ingen diffbroms.
Och då ligger han ju på glada 500hk+ som sagt...... tongue

Jag tycker jag läser mycket om hur folk bytar M90s på sina 940 och sen håller inte 3ans synkring. wink
Eller som du själv gör - använder V70R turboaggregat för att få ut lite effekt. wink
Bara ljudet från en femma är rent habegär. tongue

vem använder en v70R turbo??? du kan du inte mena mig???????
måste va duktigt folk som lyckas döda m90or ... själv har man inte äns lyckats pajjat m46an på nånstans mellan 200-250 hk

trodde du bara hade 190 hk i din volvo turbo.. var har du fått dina andra hk ifrån?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
6 januari 2009
#35
epic_mazur skrev:
volvo_dude skrev:
TurbOla skrev:

Växellådsproblem är inte så vanliga på 850s.
Men om man gör som Phonic (hjulspinn i 100km/h+) så händer det visst att man rasar lådor utan quaife.
Men bytar man koppling, och kör vettigt klarar man att köra långt utan diffbroms också.
Som förut nämnt, Vaktkonstapeln kör med en vanlig M56H från -97 tror jag, utan modifikationer, ingen diffbroms.
Och då ligger han ju på glada 500hk+ som sagt...... tongue

Jag tycker jag läser mycket om hur folk bytar M90s på sina 940 och sen håller inte 3ans synkring. wink
Eller som du själv gör - använder V70R turboaggregat för att få ut lite effekt. wink
Bara ljudet från en femma är rent habegär. tongue

vem använder en v70R turbo??? du kan du inte mena mig???????
måste va duktigt folk som lyckas döda m90or ... själv har man inte äns lyckats pajjat m46an på nånstans mellan 200-250 hk

trodde du bara hade 190 hk i din volvo turbo.. var har du fått dina andra hk ifrån?

bara steg 1 chippet ger över 30 hk till och börja med på ställt ladd osv listan kan göras lång

förstår då inte vad detta har med tråden och göra+


961 Inlägg
6 januari 2009
#36
varför åka grävling när de finns bakhjulsdrift ?? ser ingen mening med att åka o kraffsa med framhjulen , tråkigt bara

Pure DieselPower

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#37
940 håller högre kvalitet, är bakhjulsdriven, mer lättmekad, mer riktig Volvo.
850 är något modernare och har ett lite speciellt motorljud.
Både 940 och 850 är väldigt komfortabla och säkra bilar.
Båda har olika fördelar, välj den som lockar mest!
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
6 januari 2009
#38
Sitter man inte lite mer snett i förarsätet på Volvo 850? Jämfört med good ol' 7/900.
Det har jag fått för mig, typ som på gamla Saab 900 dvs alla pedaler känns förskjutna åt
höger. roll


109 Inlägg
6 januari 2009
#39
Volvo 850 lätt! Bättre på dom flesta punkter jämfört med 940.


huh?
10 427 Inlägg

Sök