4154
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 januari 2009
#41
Ingen av dem, köp en 960/S90 och åk med stil wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 januari 2009
#42
Tycker vi ska göra upp lite begrepp

Man svetsar inte SYNKRINGAR i en m90 låda...
man svetsar stoppringen till 3ans drev...

annars e de typ samma innehåll i en m90 som en m56låda...


En rödmotor orkar med mycke effekt den också om man byter stakar finns folk som kör 600hk med std 230fk kolvar...så vitmotorn är inget dunderhit... 850ins kolvar är väl för den delen heller inte dom bästa utan dom nyare v70 kolvarna..

Sen att säga att en vitmotor inte orkar med än 1.2 bars ladd e rent bullshit tycker jag...beror på helt å hållet vad de är för turbo...mottryck,kamaxlar osv.... de är cylindertrycket som viker stakar


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 januari 2009
#43
Å rödmotorn är överlag hållbarare än alu-motorerna....DOCK..om  rödmotorn hade haft samma litereffekt som vitmotorerna hade denna nog också gott ner sig fortare...

850 = Mer krångel,svårare å meka,dyrare å mer som kan gå sönder
Å vad kostar en 850 t5 i försäkring som alla förespråkar ?
Står ni på era bilar själva eller är de mamsen å pappsen kanske ?

Man får även dra tyngre med 940in


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 januari 2009
#44
volvo_dude skrev:
HeeDiX skrev:
Vilken motor vill man ha i 940in då?

b230FT vad annars???

Vaa? lol, det är ju inte motorn man skall välja nej! skall man köra 940 turbo så skall man välja en orörd B230FK, mindre försäkring å väldigt mycket mindre slutkörd, å för att få den till att vara en FT så behöver man bara byta WG klocka, eller skruva på staget ifall det sitter ett ställbart... köper man en FT är man ju nästan dum anser jag...

Å sedan så vet jag inte varför du tror vitblockarna e så ohållbara, för det är dom inte, för att få en 940 att prestera över 200-250hk så kostar det pengar! mycket pengar! å att det håller är på gränsen, i en 850R tex så har du 250 orginal, å nästan 300 av bara ett chipp för några tusen (300 i 940 kostar! det vill jag lova) å en chippad vitblockare håller, min vart chippad orginal å den har rullat med det nu i 22000mil, utan problem... btw så är det mer hk i en 850 sugis (GLT) än vad det är i 940 turbo (om man räknar bort -92ans modell men den är inte av de bättre motorerna då den inte ens hade oljekylningen på kolvarna)

så frågar du mig så hade jag sagt 850, om man inte älskar bakhjulsdrift då...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2009
#45
850n är felhjulsdriven så 940n självklart! Visst är volvos T5a en mysig maskin men med framhjulsdrift blir det bara ryckigt, vingligt och tråkigt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 250 Inlägg
6 januari 2009
#46
Xuri skrev:
850 = Mer krångel,svårare å meka,dyrare å mer som kan gå sönder
Å vad kostar en 850 t5 i försäkring som alla förespråkar ?

Inge krångligare att skruva 850 än 940. Och vad försäkringen anbelangar så skiljde det inte många kronor mellan 740 Turbom jag hade innan och 850in.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
6 januari 2009
#47
IceEyes skrev:
Ingen av dem, köp en 960/S90 och åk med stil wink

här kan jag hålla med! snyggare volvo får man leta efter och 204sughk är ju inte fel det häller...

men det e ju lite beroende på budget, man får fan en V70 för dom pengarna...


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#48
volvo_dude skrev:
vem använder en v70R turbo??? du kan du inte mena mig???????
måste va duktigt folk som lyckas döda m90or ... själv har man inte äns lyckats pajjat m46an på nånstans mellan 200-250 hk

Nej, menade wildboy. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#49
steifan skrev:
Sitter man inte lite mer snett i förarsätet på Volvo 850? Jämfört med good ol' 7/900.
Det har jag fått för mig, typ som på gamla Saab 900 dvs alla pedaler känns förskjutna åt
höger. roll

Inte mer förskjutet än i min gamla 245a... roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#50
Xuri skrev:
annars e de typ samma innehåll i en m90 som en m56låda...

M90 är en Getrag-låda, eller hur?

M56 är ursprungligen en Mitsubishi-konstruktion som Volvo bytte till sig mot en RemJohan-konstruktion.

Jag förstår inte likheterna.
Denna diskussion har varit uppe på andra forum förut, men man har lagt ner alla tankar på att det är likadant innehåll i lådorna.

Sen att M90H2 (eller hur den nu betecknas) har en sprängkåpa som passar på vitblockare, är en annan sak.

Xuri skrev:
Man får även dra tyngre med 940in

Jag vet inte hur mycket du får dra med 940n, men jag får dra lika mycket med 850n som 245an.
Och eftersom 850 väger mer än 940, så borde rent teoretiskt 850 få dra mer.

Sen kan jag hålla med om att framhjulsdriven bil är inte optimal vid fellastat släp som får all tyngd på dragkroken...
Men rätt lastat är det inte större skillnad på FWD och RWD med släp.
Senast redigerat av TurbOla (6 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 570 Inlägg
6 januari 2009
#51
Bakhjulsdrift är ju roligt men inte i en gammal Volvo. Dessutom låter inte fyror nåt kul. 850n är snyggare och modernare i mitt tycke.

Mekaniker
19 Inlägg
6 januari 2009
#52
940 roligare på vintern 850 roligare på sommaren om den är donad med.. Jag skulle valt en 850..

Riktiga män rakar pungen med vinkelslip!

45 Inlägg
6 januari 2009
#53
har en 940 till salu:)


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#54
Tänkte på en sak - alla ni som hävdar att bakhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta ligger ni på brehäng? tongue

Hur ofta lägger ni upp feta ställ i rondellen vid korvkiosken? Hur ofta kör ni på grusvägar, sladdar, och får stenskott i lack och strålkastare, m.m?

Hur ofta kör ni fort på motorväg då?
Eller roar er med att köra om bilar på motorväg?
Eller köra fort inne i stan?
Eller står vid ett rödljus med nån annan fartkåt snubbe bredvid?

Jag tror de flesta kör inne i stan, eller på landsvägar/motorvägar, och det är väl inte så ofta man brukar ligga med röven jämsides med resten av bilen där, eller hur?

Visst hände det att man lekte nån gång med 245an, när det var glatt och halt, men mycket roligare att köra snabbt, bränna på motorväg, eller släppa en rejäl avgasknall i nån tunnel... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 570 Inlägg
6 januari 2009
#55
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
Tänkte på en sak - alla ni som hävdar att bakhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta ligger ni på brehäng? tongue

Hur ofta lägger ni upp feta ställ i rondellen vid korvkiosken? Hur ofta kör ni på grusvägar, sladdar, och får stenskott i lack och strålkastare, m.m?

Hur ofta kör ni fort på motorväg då?
Eller roar er med att köra om bilar på motorväg?
Eller köra fort inne i stan?
Eller står vid ett rödljus med nån annan fartkåt snubbe bredvid?

Jag tror de flesta kör inne i stan, eller på landsvägar/motorvägar, och det är väl inte så ofta man brukar ligga med röven jämsides med resten av bilen där, eller hur?

Visst hände det att man lekte nån gång med 245an, när det var glatt och halt, men mycket roligare a tt köra snabbt, bränna på motorväg, eller släppa en rejäl avgasknall i nån tunnel... tongue

Och ni som säger att framhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo. Vad tänker ni med?

Varför är RWD bättre på vintern? Jag vet inte hur många gånger jag stått i någon brant backe och slirat och fått tagit sats med RWD. Jag tycker 850n tuffar på som ett tåg när det är halt, känns praktiskt.

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#56
TurbOla skrev:
Tänkte på en sak - alla ni som hävdar att bakhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta ligger ni på brehäng? tongue

Hur ofta lägger ni upp feta ställ i rondellen vid korvkiosken? Hur ofta kör ni på grusvägar, sladdar, och får stenskott i lack och strålkastare, m.m?

Hur ofta kör ni fort på motorväg då?
Eller roar er med att köra om bilar på motorväg?
Eller köra fort inne i stan?
Eller står vid ett rödljus med nån annan fartkåt snubbe bredvid?

Jag tror de flesta kör inne i stan, eller på landsvägar/motorvägar, och det är väl inte så ofta man brukar ligga med röven jämsides med resten av bilen där, eller hur?

Visst hände det att man lekte nån gång med 245an, när det var glatt och halt, men mycket roligare att köra snabbt, bränna på motorväg, eller släppa en rejäl avgasknall i nån tunnel... tongue

Tänkte på en sak, alla ni som hävdar att framhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta backar ni egentligen?
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)

274 Inlägg
6 januari 2009
#57
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
Tänkte på en sak - alla ni som hävdar att bakhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta ligger ni på brehäng? tongue

Hur ofta lägger ni upp feta ställ i rondellen vid korvkiosken? Hur ofta kör ni på grusvägar, sladdar, och får stenskott i lack och strålkastare, m.m?

Hur ofta kör ni fort på motorväg då?
Eller roar er med att köra om bilar på motorväg?
Eller köra fort inne i stan?
Eller står vid ett rödljus med nån annan fartkåt snubbe bredvid?

Jag tror de flesta kör inne i stan, eller på landsvägar/motorvägar, och det är väl inte så ofta man brukar ligga med röven jämsides med resten av bilen där, eller hur?

Visst hände det att man lekte nån gång med 245an, när det var glatt och halt, men mycket roligare att köra snabbt, bränna på motorväg, eller släppa en rejäl avgasknall i nån tunnel... tongue

Tänkte på en sak, alla ni som hävdar att framhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta backar ni egentligen?

Ungefär lika mycket  som alla rwd bilar! BTW  det var inget roligt skämt du försökte med!

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#58
EmilHammarlund skrev:
Tänkte på en sak, alla ni som hävdar att framhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta backar ni egentligen?

Jag förstår inte ditt skämt?
Man vill ta sig framåt, inte låtsas leka RWD i backen.

Då kan man ju köpa en Volvo från 1962, som du i princip har gjort. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#59
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Tänkte på en sak, alla ni som hävdar att framhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta backar ni egentligen?

Jag förstår inte ditt skämt?
Man vill ta sig framåt, inte låtsas leka RWD i backen.

Då kan man ju köpa en Volvo från 1962, som du i princip har gjort. wink

Jag menade att en fwd blir rwd när man backar.lol Så om man föredrar en fwd betyder det att man åker mer bakåt än framåt. (Hoppas att ingen tog illa upp av skämtet.)
Du måste förväxlat mig med någon. Den äldsta Volvon jag har ägt var från 1973 och den kändes mycket omodernare än min Volvo från 1981. Så alltså borde det vara en jäkla stor skillnad mellan en Volvo från 1962 och en Volvo från 1981.
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 januari 2009
#60
henrikh skrev:
EmilHammarlund skrev:
TurbOla skrev:
Tänkte på en sak - alla ni som hävdar att bakhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo - hur ofta ligger ni på brehäng? tongue

Hur ofta lägger ni upp feta ställ i rondellen vid korvkiosken? Hur ofta kör ni på grusvägar, sladdar, och får stenskott i lack och strålkastare, m.m?

Hur ofta kör ni fort på motorväg då?
Eller roar er med att köra om bilar på motorväg?
Eller köra fort inne i stan?
Eller står vid ett rödljus med nån annan fartkåt snubbe bredvid?

Jag tror de flesta kör inne i stan, eller på landsvägar/motorvägar, och det är väl inte så ofta man brukar ligga med röven jämsides med resten av bilen där, eller hur?

Visst hände det att man lekte nån gång med 245an, när det var glatt och halt, men mycket roligare a tt köra snabbt, bränna på motorväg, eller släppa en rejäl avgasknall i nån tunnel... tongue

Och ni som säger att framhjulsdrift är det enda rätta på en Volvo. Vad tänker ni med?

Varför är RWD bättre på vintern? Jag vet inte hur många gånger jag stått i någon brant backe och slirat och fått tagit sats med RWD. Jag tycker 850n tuffar på som ett tåg när det är halt, känns praktiskt.

Nu åker jag ju inte (och kommer förhoppningsvis aldrig göra roll ) volvo. Men bakhjulsdrift är en helt annan känsla och man slipper tråkiga effektryck i ratten. För att citera min forumssignatur "framhjulsdriften kan inte tjäna två herrar samtidigt, dvs framdrift och optimal styrning"

Och att en rwd skulle ha sämre framkomlighet är ju löjligt, slirar ju fan lika mkt oavsett i vilken ände drivningen sitter.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök