4156
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#61
Rquired skrev:
Nu åker jag ju inte (och kommer förhoppningsvis aldrig göra roll ) volvo. Men bakhjulsdrift är en helt annan känsla och man slipper tråkiga effektryck i ratten. För att citera min forumssignatur "framhjulsdriften kan inte tjäna två herrar samtidigt, dvs framdrift och optimal styrning"

Och att en rwd skulle ha sämre framkomlighet är ju löjligt, slirar ju fan lika mkt oavsett i vilken ände drivningen sitter.

På en RWD-bil med frontmonterad motor har du ingen vikt på drivande hjulen.
På en FWD-bil har du i princip all vikt på drivande hjulen.

Därför har man bättre framkomlighet på en FWD-bil, visst kan man lägga en massa vikt i skuffen på en RWD-bil, det fick jag alltid göra på 245an, annars spann den mest hela tiden vintertid.
Senast redigerat av TurbOla (6 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#62
EmilHammarlund skrev:
Jag menade att en fwd blir rwd när man backar.lol Så om man föredrar en fwd betyder det att man åker mer bakåt än framåt. (Hoppas att ingen tog illa upp av skämtet.)
Du måste förväxlat mig med någon. Den äldsta Volvon jag har ägt var från 1973 och den kändes mycket omodernare än min Volvo från 1981. Så alltså borde det vara en jäkla stor skillnad mellan en Volvo från 1962 och en Volvo från 1981.

Nej, man åker ju mest framåt. roll
Om du försökte antyda att en FWD-bil är en bakvänd RWD-bil så var det rätt långsökt.

Det finns ju anledningar till varför man bytte till FWD från RWD-bil, det gav fler fördelar än nackdelar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 772 Inlägg
6 januari 2009
#63
TurbOla skrev:
Rquired skrev:
Nu åker jag ju inte (och kommer förhoppningsvis aldrig göra roll ) volvo. Men bakhjulsdrift är en helt annan känsla och man slipper tråkiga effektryck i ratten. För att citera min forumssignatur "framhjulsdriften kan inte tjäna två herrar samtidigt, dvs framdrift och optimal styrning"

Och att en rwd skulle ha sämre framkomlighet är ju löjligt, slirar ju fan lika mkt oavsett i vilken ände drivningen sitter.

På en RWD-bil med frontmonterad motor har du ingen vikt på drivande hjulen.
På en FWD-bil har du i princip all vikt på drivande hjulen.

Därför har man bättre framkomlighet på en FWD-bil, visst kan man lägga en massa vikt i skuffen på en RWD-bil, det fick jag alltid göra på 245an, annars spann den mest hela tiden vintertid.

Det är fortfarande inte omöjligt att ta sig fram med en bakhjulsdriven bil och det är fan så mycket roligare än och sitta och åka rakt fram. Hellre en gammal 240 än en 850 med T5 eller vad fan som helst...

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

huh?
10 427 Inlägg
6 januari 2009
#64
TurbOla skrev:
På en RWD-bil med frontmonterad motor har du ingen vikt på drivande hjulen.

1400kg på framhjulen.. nice wink

Eller som i verkligheten: 45% av vikten på bakhjulen.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 januari 2009
#65
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Jag menade att en fwd blir rwd när man backar.lol Så om man föredrar en fwd betyder det att man åker mer bakåt än framåt. (Hoppas att ingen tog illa upp av skämtet.)
Du måste förväxlat mig med någon. Den äldsta Volvon jag har ägt var från 1973 och den kändes mycket omodernare än min Volvo från 1981. Så alltså borde det vara en jäkla stor skillnad mellan en Volvo från 1962 och en Volvo från 1981.

Nej, man åker ju mest framåt. roll
Om du försökte antyda att en FWD-bil är en bakvänd RWD-bil så var det rätt långsökt.

Det finns ju anledningar till varför man bytte till FWD från RWD-bil, det gav fler fördelar än nackdelar.

Det finns finns det delade meningar om, fråga BMW och Mercedes mm. wink

Jonas

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#66
TurbOla skrev:
Därför har man bättre framkomlighet på en FWD-bil, visst kan man lägga en massa vikt i skuffen på en RWD-bil, det fick jag alltid göra på 245an, annars spann den mest hela tiden vintertid.

Det kanske beror på en för gasglad fot?

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#67
TurbOla skrev:
EmilHammarlund skrev:
Jag menade att en fwd blir rwd när man backar.lol Så om man föredrar en fwd betyder det att man åker mer bakåt än framåt. (Hoppas att ingen tog illa upp av skämtet.)
Du måste förväxlat mig med någon. Den äldsta Volvon jag har ägt var från 1973 och den kändes mycket omodernare än min Volvo från 1981. Så alltså borde det vara en jäkla stor skillnad mellan en Volvo från 1962 och en Volvo från 1981.

Nej, man åker ju mest framåt. roll
Om du försökte antyda att en FWD-bil är en bakvänd RWD-bil så var det rätt långsökt.

Det finns ju anledningar till varför man bytte till FWD från RWD-bil, det gav fler fördelar än nackdelar.

Ferrari, Lexus, BMW, Mercedes... De sk. bästa använder fortfarande det bästa. (Undrar om en fwd Ferrari skulle sälja lika bra som en rwd om båda i övrigt var identiska med varandra?)

Bakhjulsdrift är skönast att köra tycker jag, även fast jag kör en bil från "1962". Men alla har olika smak.

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#68
EmilHammarlund skrev:
Ferrari, Lexus, BMW, Mercedes... De sk. bästa använder fortfarande det bästa. (Undrar om en fwd Ferrari skulle sälja lika bra som en rwd om båda i övrigt var identiska med varandra?)

Bakhjulsdrift är skönast att köra tycker jag, även fast jag kör en bil från "1962". Men alla har olika smak.

Många människor undviker bilar med RWD för att de mycket lättare plötsligt kan häva sig ut i ett bakvagnskast om det är halt ute.
Saabs fyrhjulsdrift ger bara kraft till bakhjulen under acceleration, sen lägger den allt kraft på framhjulen för att få stabilitet (enligt deras hemsida).
RWD är numera enbart för dyra sportbilar och konservativa biltillverkare. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
#69
Jag hade en 855 T5, men tröttnade fort på den bilen, så jag skffade en 945:a ist. Mycket mycket bättre bil, och driver i rätt ända smilesmilesmile

Smålänning
7 883 Inlägg
6 januari 2009
#70
Köp en 850.

Bakhjulsdrift är kanske kul i rondeller och korsningar en årstid... Och ska du ha bakhjulsdrift, så köp nått vettigt, och inte en gammal volvo med stenåldersteknik.

850 är så mycket bättre, modernare, säkrare, och framförallt roligare att köra.

Att man slipper lustiga elfel och kass kvalité är också ett +.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#71
En bra sida! http://begbilguiden.bilprovningen.se/ Klicka på jämför bilar. Där kan man jämföra allt möjligt t ex besiktningsresultat och säkerhet. (Dock saknas de starkare motorvarianterna oftast.)
(Volvo 7/900 har lika bra resultat som 850 i krocktest.)
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 januari 2009
#72
TurbOla skrev:
Många människor undviker bilar med RWD för att de mycket lättare plötsligt kan häva sig ut i ett bakvagnskast om det är halt ute.

De är ju det som är skoj!! big_smile

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 januari 2009
#73
twin_cam skrev:
Att man slipper lustiga elfel och kass kvalité är också ett +.

Bara lite nyfiken på vad du syftar på med de.

Jonas

....:::Firebird:::....
60 Inlägg
6 januari 2009
#74
twin_cam skrev:
Köp en 850.

Bakhjulsdrift är kanske kul i rondeller och korsningar en årstid... Och ska du ha bakhjulsdrift, så köp nått vettigt, och inte en gammal volvo med stenåldersteknik.

850 är så mycket bättre, modernare, säkrare, och framförallt roligare att köra.

Att man slipper lustiga elfel och kass kvalité är också ett +.

haha men du, du vet inte att 850 är kända för sina mystiska elfel? och dessutom är det allmänt en problem bil, och de är en av få volvor ja aldrig skulle rekommendera till någon tongue


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#75
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:
Många människor undviker bilar med RWD för att de mycket lättare plötsligt kan häva sig ut i ett bakvagnskast om det är halt ute.

De är ju det som är skoj!! big_smile

Jävligt skoj om du får kast åt vänster, och du har möte med ett lastbilsekipage på 24meter, och han försöker bromsa och viker ekipaget mot dig. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

huh?
10 427 Inlägg
6 januari 2009
#76
twin_cam skrev:
850 är så mycket bättre, modernare, säkrare, och framförallt roligare att köra.

Var själv inne på att köpa en förut, testade en 850 GLT -94 med 16k mil på mätaren.

Blev helt avskräckt, nästan äcklad. Men det är jag det roll


Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 januari 2009
#77
TurbOla skrev:
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:
Många människor undviker bilar med RWD för att de mycket lättare plötsligt kan häva sig ut i ett bakvagnskast om det är halt ute.

De är ju det som är skoj!! big_smile

Jävligt skoj om du får kast åt vänster, och du har möte med ett lastbilsekipage på 24meter, och han försöker bromsa och viker ekipaget mot dig. wink

Jag har då aldrig fått ett ställ som jag inte är självförvållat. Och jag "kör som en biltjuv"

Jonas

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#78
ekbergh skrev:
haha men du, du vet inte att 850 är kända för sina mystiska elfel? och dessutom är det allmänt en problem bil, och de är en av få volvor ja aldrig skulle rekommendera till någon tongue

Inte mer kända än andra Volvos.
Om det nu är en så kass bil, hur kommer det sig att det är så många som plockar ut ut massa hästar ur 850s och deras femmor?

steifan skrev:
Var själv inne på att köpa en förut, testade en 850 GLT -94 med 16k mil på mätaren.

Blev helt avskräckt, nästan äcklad. Men det är jag det roll

Men en GLT är ju inte vidare kraftig... Bara 170hk, vilket är mer än i de flesta gammelvolvos med turbo. wink

Större motor, mer hästar, mer vridmoment, tyngre bil men lägre förbrukning.
Senast redigerat av TurbOla (6 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
#79
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:
Volvo__Mannen skrev:

De är ju det som är skoj!! big_smile

Jävligt skoj om du får kast åt vänster, och du har möte med ett lastbilsekipage på 24meter, och han försöker bromsa och viker ekipaget mot dig. wink

Jag har då aldrig fått ett ställ som jag inte är självförvållat. Och jag "kör som en biltjuv"

Då får du ju hålla med om att det är jävligt synd att alla inte kör lika "bra" som du, eller hur? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 637 Inlägg
6 januari 2009
#80
Volvo__Mannen skrev:
TurbOla skrev:
Volvo__Mannen skrev:
De är ju det som är skoj!! big_smile

Jävligt skoj om du får kast åt vänster, och du har möte med ett lastbilsekipage på 24meter, och han försöker bromsa och viker ekipaget mot dig. wink

Jag har då aldrig fått ett ställ som jag inte är självförvållat. Och jag "kör som en biltjuv"

Då är vi två! Min har aldrig släppt ofrivilligt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)


Sök