3789
Sök

Hjälp. Kompressionstest, skumt resultat.

892 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Tjena,

Nu har jag lagt ihop tillräckligt av motorn för att ha vågat mig på ett litet kompressions test. Alla cylindrar visar bra resultat, ca. 1350kPa, förutom 1 som visade över 1500kPa! Jag har aldrig sett att kompressionen i 1 cylinder kan vara markant högre än de andra!?

Jag ska tillägga att jag nyss haft toppen av för planing, nya tätningar och ventil lyftare, men då det var första gången kan ju något gått snett. Eller är det så enkelt som att ventil lyftarna (hydrauliska) inte har korrekt oljefyllning?

Några tankar kring detta?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

272 Inlägg
6 januari 2009
På en oanvänd kall motor kan man få dom mest skiftande värden.

Ta ett kompprov när du kört den ett tag, och gör det när motorn är varm, då får du rätt värden.

Åker helst på is =)

78 Inlägg
6 januari 2009
Motorn ska som sagt vara genomvarm och spjällhuset fullt öppet..

892 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
Spjällhuset var helt öppet, men motorn var som sagt inte alls varm då den stått mer eller mindre ner skruvad i 6 mån. Tror ni det bara är att plocka ihop resten och ut och köra alltså? Jag vill ju inte spika sönder motorn eller nått det första jag gör efter topprenoveringen...

Tycker ju själv det verkar mystiskt med mycket högre komp i just den *enda* cylindern, så det känns ju som det är bara är nått trams...

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Sök