Hmm, hur ska man formulera sig nu så att dom flesta förstår? Om du blir fotograferad så kollar polisen först upp regnumret, alltså ägaren. Ser dom att det inte är ägaren som kör, då kollar dom nära anhöriga till ägaren som dom kan tänka sig ha lånat bilen, t.ex fru/man och barn osv. Hittar dom ingen där heller så kontaktar dom ägaren av bilen och frågar snällt(?) om vem det var som körde X mycket för fort, på X vägen, klockan X osv. Ägaren av fordonet har ingen skyldighet att säga vem det var som körde, så har du riktigt tur kanske du har en snäll vän som du har lånat bilen av som säger "nääääedu, jag vet i fan vem det där är/ nej jag vill inte säga vem det var som körde bilen". Rent teoretisk sätt kan du, om du inte har körkort/ett foto av dig i polisens register, köra förbi en kamera som fotograferar och dom har ingen bild att jämföra med. Men då gäller det att din pappa/mamma/ägare av bilen är snälla och inte säger nånting. Jag kan nästan garantera att du kommer få sitta i ett långt förhör runt middagsbordet sen på kvällen när dom har insett vad som hänt.
Min källa är min granne, som jobbar som trafikpolis. Jag tror att jag har fått med allting, och det jag har fått med har blivit rätt.
MVH Martin