4319
Sök

fotad av fartkamera, såg den mig...?

3 059 Inlägg
6 januari 2009
bushmyra skrev:
Ja jäklar vad alla skällde på den stackarn.. det Borde vara så att den som kört torskar på bötern.. och kan dom inte identifiera den som kört så ....??
tjejen blev fotad i våran bil som står på mig lappen komm till henne.. alltså hade dom identifierat henne,, och sket i vems bilen var eftersom jag inte fick något brev..

Info från vägverket.
---
Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter.
---
Kommer det att bli så att det blir bilägaren som får böter även om någon annan kör bilen?
Svar: I dag är det föraren som får böta om han eller hon kört för fort. Vi känner
inte till om det kommer att bli någon förändring.
---

http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx
Senast redigerat av Smajly (6 januari 2009)

Kokar ris
923 Inlägg
6 januari 2009
Trådstartare
tack smajly för första faktan i tråden, och tkd_rille, jo det lovar jag att göra, har faktiskt sj sökt en gång i tiden efter hur dom där lapparna sett ut men aldrig hittat något...

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Random Hero
4 047 Inlägg
6 januari 2009
spelar ingen större roll om du täcker ansiktet, ändå ägarn på bilen smo åker på boten, o ibland kan de ta upp mot ett år tills du får hem bilden i ett fint kuvert tongue

Dog food lid. Backwards

Muttley
6 januari 2009
DusanMandick skrev:
spelar ingen större roll om du täcker ansiktet, ändå ägarn på bilen smo åker på boten, o ibland kan de ta upp mot ett år tills du får hem bilden i ett fint kuvert tongue

nu missade du ett fint inlägg från smajly, läs lite längre upp så får du den rätte faktan. ENBART FÖRAREN smile

Häst
1 099 Inlägg
6 januari 2009
Bara hoppas på att det blev ett snyggt foto. Dyrt blir det iaf. wink

Än är inte den sista idioten född..

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 januari 2009
Dröjde nästan fem veckor innan jag fick mitt foto i lådan. hmm 77 på 70, där det numer är 80. :S

Tycker det ska vara den som äger bilen som böterna går till, för det är alldeles för många som skriver över bilen på föräldrar eller liknande för att komma undan billigare. Rena myglet.
(Inte bara lite mer sportiga bilar jag menar nu)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

3 059 Inlägg
6 januari 2009
DusanMandick skrev:

Och när ändrade dom detta..? enligt VV så är det inte gjort än och dom vet inte när iheller..
Länka till sida med fakta tack.

Random Hero
4 047 Inlägg
6 januari 2009
Smajly skrev:
DusanMandick skrev:

Och när ändrade dom detta..? enligt VV så är det inte gjort än och dom vet inte när iheller..

så sa de till min mor när hon åkte fast på öresundsbrun för ett par år sen tongue

så trodde de va de som gällde, va ju trotsallt en polis som sa de tongue

Dog food lid. Backwards

Kanon..
1 473 Inlägg
6 januari 2009
Smajly skrev:
DusanMandick skrev:

Som vanligt folk som gissar så det är bara att förbise dedär inlägget då all sann fakta ligger i ditt inlägg.

FreddeK
6 januari 2009
om du blev fotat? Fråga han som satt i skåpet och tog bilden istället för att fråga här.

Random Hero
4 047 Inlägg
6 januari 2009
leksak skrev:
Smajly skrev:
DusanMandick skrev:

Som vanligt folk som gissar så det är bara att förbise dedär inlägget då all sann fakta ligger i ditt inlägg.

läs mitt andra inlägg så ser du att ja inte hitta på cooling

Dog food lid. Backwards

3 059 Inlägg
6 januari 2009
Va de nån som undra hur bilderna ser ut?
Hitta en här på garaget som lagt ut sin smile
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=487581

1 661 Inlägg
6 januari 2009
Sluta chansa nu gott folk. Polisen måste alltid identifiera föraren och regskylten annars blir det ingen böter.
Man kommer undan om man skyler ansiktet.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 januari 2009
cenoxide skrev:
The_Mechanic skrev:
fota den så skickar den hem bötern till den som står som ägare på bilen, efter de får man överklaga att de t.ex var en kompis som körde, men detta är de sällan som går igenom, ta de som en man o betala tongue

ja men jag är inte man, jag är studerande. annars så skulle jag inte gnälla som en kärring över böter hmm

hehe joo jag vet hur de är, är själv studerande tongue, 6e dan med körkortet blev jag risig i kistan som fan o skulle springa upp till syrrans lägga o gå på hemliga rummet, jag hade ingen p-skiva då, så jag chansa, sagt o gjort när jag var tbk 10min senare så hade jag fått en bot på 150kr, dyra minuter de där tongue

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

164 Inlägg
6 januari 2009
Nej inte som privatperson, men känns rätt dumt och skylla på att de är en kompis som kört. Har de inte infört att böterna ska betalas fastän de inte var föraren som körde ännu?

Jag tror att föraren körde faktiskt.. smile

Evolution Garage
1 299 Inlägg
6 januari 2009
har blivit fotad 7 gånger (ja jag håller räkningen) 6 av gångerna med solskyddet nere, och till alla som tvivlar tro mig!!! Man får inga böter om dom inte ser ansiktet, i nuläget i alla fall. Eller rättare sagt jag har då inte fått det. Dock så va det en gång, jag glömde solskyddet och körde väldigt väldigt väldigt mycket för fort. Och då va jag lite skakis, men blev inget då heller.

Varför vet jag inte, men kanske för att jag satt på fel sida å körde, eller kanske gick det såpass fort att det inte blev någon bra bild? Men fotad blev jag å kändes som jag fick blixten rätt i ansiktet.

Tror att det är lugnt för din del... Men det är ju bara vad jag tror.

Sky´s the limit...

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
6 januari 2009
Hardjim skrev:
Sluta chansa nu gott folk. Polisen måste alltid identifiera föraren och regskylten annars blir det ingen böter.
Man kommer undan om man skyler ansiktet.

du kommer endast undan om reggen inte syns för då kan dom inte identifiera bilen, och kan dom inte de så har dom ingen bil att lägga bot på, men gömmer du ansiktet så åker ägaren av fordonet på böter.., vi har åkeri och de har hänt att nån av chauförerna åkt i kameror då kommer de ett brev med foto o bot hem till oss oavsett dom täckt ansiktet eller inte...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Muttley
6 januari 2009
thoerNe skrev:
Nej inte som privatperson, men känns rätt dumt och skylla på att de är en kompis som kört. Har de inte infört att böterna ska betalas fastän de inte var föraren som körde ännu?

Jag tror att föraren körde faktiskt.. smile

okej lite felformulerat smile, haha såg jag nu. Jag menade ju faktiskt Ägaren smile

Kanon..
1 473 Inlägg
6 januari 2009
DusanMandick skrev:
leksak skrev:
Smajly skrev:

läs mitt andra inlägg så ser du att ja inte hitta på cooling

Jag läste ditt inlägg innan jag posta, läs på första sidan så hittar du folk som har gissningslek.

Bäst i värla
150 Inlägg
6 januari 2009
Hmm, hur ska man formulera sig nu så att dom flesta förstår? Om du blir fotograferad så kollar polisen först upp regnumret, alltså ägaren. Ser dom att det inte är ägaren som kör, då kollar dom nära anhöriga till ägaren som dom kan tänka sig ha lånat bilen, t.ex fru/man och barn osv. Hittar dom ingen där heller så kontaktar dom ägaren av bilen och frågar snällt(?) om vem det var som körde X mycket för fort, på X vägen, klockan X osv. Ägaren av fordonet har ingen skyldighet att säga vem det var som körde, så har du riktigt tur kanske du har en snäll vän som du har lånat bilen av som säger "nääääedu, jag vet i fan vem det där är/ nej jag vill inte säga vem det var som körde bilen". Rent teoretisk sätt kan du, om du inte har körkort/ett foto av dig i polisens register, köra förbi en kamera som fotograferar och dom har ingen bild att jämföra med. Men då gäller det att din pappa/mamma/ägare av bilen är snälla och inte säger nånting. Jag kan nästan garantera att du kommer få sitta i ett långt förhör runt middagsbordet sen på kvällen när dom har insett vad som hänt.
Min källa är min granne, som jobbar som trafikpolis. Jag tror att jag har fått med allting, och det jag har fått med har blivit rätt.
MVH Martin

Sök