Gissas hejvilt.
Antalet kameror som får ta kort har inget att göra med arbetsinsatsen utan helt enkelt begränsningen i tillståndet för övervakningen.
Statistik förs på aktuell vägsträcka men enbart baserat på en tidigare aktiv mätning, får INTE sparas data varken foto eller radar-data utöver mättillståndet.
Att man kan få böter för att vara utan bälte vid en fartkamera är b-s, lagen är utformad så att alla trafikförseelser enbart får bötläggas (strafföreläggande) i färde, d.v.s. när det händer.
Trafikbrott (köra för fort) får tas med kamera.
Dessutom är tillståndet gällande trafiksäkerhetskamerorna begränsade till just hastigheten, det var uppe på prov tidigare med både bälte och rödljuskontroll via kamerorna men tillståndet blev inte förnyat.
(därför vissa kameror sitter nära korsningar med stoppljus)
Så, slutligen, när är en kamera på?
Finns inga automatiska kameror, alla går på schema som baserar sig på statistik, olycksantal, överträdelser, ev. vägarbeten, årstid, trafikintensitet m.m.
Det är alltså en manuell bestämmelse vilken kamera som ska vara på och när, aktiveras centralt på distans.
Polisen har ett finger med i rapporterna till VV ang. kamerorna och deras ordinarie kontroller väger in i kamerans på eller av läge.
Senast redigerat av Decibel (21 maj 2009)