4228
Sök

fotad av fartkamera, såg den mig...?

202 Inlägg
21 maj 2009
#81
Ekis! skrev:
så här är de... kameran är inte påslagen hela tiden ... låt säga att hastigheten ska ligga på 70 där kameran är utsatt. så länge medelhastigheten på den kameran ligger under till låten gräns så fotas de inget. smile men om den överstiger 70 så slås även kameran på och då fottas man... sen så är de föraren som får böter men de är ägaren av bilen som blir kontaktad om de hela... och om då ägaren identifieras som ej förare så blir de inget av de hela.. men de är upp till ägaren själv att överklaga...

//Ekis!

kan även till lägga att vissa fall så fottas man utan att mäta hastighet för att kolla om föraren/ägaren har bälte på sig :p

Du har så jävla fel så du anar inte! Problemet med dessa forum är alla som tror att det har svar på allt!
Såhär ligger det till:
Långt ifrån alla kameror längst Sveriges vägar är aktiverade! Detta pga att det skulle bli alldeles för många bilder för operatörerna i Kiruna att handskas med!
Men ALLA kameror mäter hastigheten konstant och skickar denna data till vägverket! När vägverket i sammråd med polisen märker att många kör för fort vid en viss kamera så aktiverar man denna!
Så glöm ditt snack om att den kopplas på när medehastigheten överstiger bla bla bla.

Mercedes C 350 AMG

2 911 Inlägg
21 maj 2009
#82
Gissas hejvilt.

Antalet kameror som får ta kort har inget att göra med arbetsinsatsen utan helt enkelt begränsningen i tillståndet för övervakningen.
Statistik förs på aktuell vägsträcka men enbart baserat på en tidigare aktiv mätning, får INTE sparas data varken foto eller radar-data utöver mättillståndet.

Att man kan få böter för att vara utan bälte vid en fartkamera är b-s, lagen är utformad så att alla trafikförseelser enbart får bötläggas (strafföreläggande) i färde, d.v.s. när det händer.
Trafikbrott (köra för fort) får tas med kamera.
Dessutom är tillståndet gällande trafiksäkerhetskamerorna begränsade till just hastigheten, det var uppe på prov tidigare med både bälte och rödljuskontroll via kamerorna men tillståndet blev inte förnyat.
(därför vissa kameror sitter nära korsningar med stoppljus)

Så, slutligen, när är en kamera på?
Finns inga automatiska kameror, alla går på schema som baserar sig på statistik, olycksantal, överträdelser, ev. vägarbeten, årstid, trafikintensitet m.m.
Det är alltså en manuell bestämmelse vilken kamera som ska vara på och när, aktiveras centralt på distans.
Polisen har ett finger med i rapporterna till VV ang. kamerorna och deras ordinarie kontroller väger in i kamerans på eller av läge.
Senast redigerat av Decibel (21 maj 2009)

2 911 Inlägg
21 maj 2009
#83
Litet addendum

Tillståndet begränsar sig till 250.000 bilder per år, ej medräknat prov och test.
Tillståndet tillåter X antal kameror totalt varav X antal samtida aktiverade, siffran är hemlig ingen har velat svara på den.
Vägverket räknar med att öka ut med 400 kameror varje år.
Tillstånd till att beräkna medelhastighet är sökt, men ej godkänt p.g.a. lagen gällande föraransvar + lite annat som måste ändras.
Polisens mobila kameror FÅR ta bältesbilder och rödljuskörning, med direkt åtgärd. T.ex. kamerabuss eller mobila kameror.
Polisens dolda kameror, i bakrutor på bussar och i radiobilarna får användas som bevis till nästan vad som helst.


Sök