7 januari 2009
Trådstartare
Va till en mekaniker idag med min golf vr6 syncro -97 som gått 14.800mil med 6 ägare
har surfat runt lite på div forum, och en del skriver att ett byte av kamkedja ska ske mellan 14000-18000 mil (rekomenderas)
Jag varva upp motorn till ca 750-1500rpm och man hörde som en påse med kulor, de va en jämt rassel, alltså de lät inte som de hoppade och hugg i.. Frågan är om de behövs bytas? kamkedja och skenor och allt runt omkring?
Två mekaniker tittade på min bil, och lyssnade, båda två tyckte att jag inte skulle byta, de skulle kosta ca 12 000kr hos dem. Men båda hade servat många vr6or som gått bra mkt mer och aldrig behövt byta kedja.. de har haft flera taxis med vr6 motorns som gått 50k mil och aldrig bytt kedja... och enligt dem lät de inte så farligt på min golf.. ju mer man gasar ju mer spänns kedjan. Pröva byt till fräsch olja först sa dem. Men fortfarande fanns "påsen med kulor" när man lyssna... hmmm
Enligt många på div forum så verkar de som vr6ornas kamkedja ska bytas tidigt, men vet inte om de bara är på de äldre vr6orna? eller gäller de 97an också? tänkte ifall de är nån barnsjukdom eller något på tidigare?
Så frågan är ska jag byta? eller någon vr6 guru som kan ge mig bästa svar på min situvation? om jag ska ta mekanikernas råd och ge fan it