2625
Sök

Saab 9000 dör vid tomgång

3 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har en Saab 9000 CSE 2.0 T -96 som dör vid tomgång när den är varmkörd. Den klarar sig på tomgång ibland, men dör nästan alltid då man är ute och kör och kopplar ur.

Idag när jag åkte hem från stan så dog den efter 1,5 km och vägrar starta igen. Den bara gnuggar startmotorn, men inget mer händer.

Något förslag?

Kanske någon som vill köpa bilen? Finns i Sundsvall. smile

15 Inlägg
8 januari 2009
Går startmotorn runt helt?
Är DI kassetten bytad på den? Annars så kan det bero på den. Har du ingen extra så går det lätt att få tag på en på forum.saabturboclub.com
wink Lycka till!

3 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Startmotorn går runt helt.

DI-kasetten är inte bytt.

15 Inlägg
8 januari 2009
Har du en kompis som även kör 9000, eller 900? Isåfall så prova hans DI om du inte har det så kan du alltid prova på forumet, där finns alltid någon trevlig typ som bor i närheten.

3 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
Nu när den väl har dött så hör jag iofs inte bränslepumpen när jag vrider på nyckeln. Funderar på om det bara räcker med att byta relä. (?)

15 Inlägg
8 januari 2009
Troligt vis räcker det inte, utan även det är ett vanligt problem på 9000 och det är troligen bara att byta den om du inte hör den.
Öppna upp till reservhjulet och be någon annan sätta i gång tändningen, ibland hörs den inte jätte tydligt, men om du lägger dig där och absolut inte hör den så är det troligen det som är problemet.
Jag kan inte försäkra dig om att det inte bara är att byta "reläet" för det har jag aldrig hört talas om..
Lycka till.

1 019 Inlägg
8 januari 2009
Quazzi skrev:
Nu när den väl har dött så hör jag iofs inte bränslepumpen när jag vrider på nyckeln. Funderar på om det bara räcker med att byta relä. (?)

Bränslepumpen går bara igång när du vrider på tändningen om bilen har varit avstängd i mer än 15 min. (Och när motorn snurrar givetvis.)

Sök