3580
Sök

Köpråd: mercedes 190 bra förstabil?

Random Hero
4 047 Inlägg
21 januari 2009
#61
de e ingen varvmätare i 1.8an lr ?

men MB 190 är förjävla bra bilar, är en till salu här i tibro som är skitfräch o har nyss bytt topplockspackning o planat om toppen osv, går kanon!

Dog food lid. Backwards

4 637 Inlägg
21 januari 2009
#62
DusanMandick skrev:
de e ingen varvmätare i 1.8an lr ?

men MB 190 är förjävla bra bilar, är en till salu här i tibro som är skitfräch o har nyss bytt topplockspackning o planat om toppen osv, går kanon!

Varvräknare är onödigt men vore lyxigt eftersom det saknas på Volvon.smile
Ännu är det inte aktuellt med ett köp på ett tag.

Körv
3 535 Inlägg
21 januari 2009
#63
Jag är golffrälst! Men gillar ju även MB (pappa kör en).

Får nog säga att du ska ha en MB istället för Golf. För Golfar går sönder oftare än MB. (Tro mig, jag om någon vet)

2.0an ska du ha såklart.

Truckdriving Man

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 januari 2009
#64
Varför inte 190 cossie eller vad den nu kallades? wink Det är en tuffing

Varför inte en 2,6a så får du en mysig motor, så mkt extra tar det inte.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
21 januari 2009
#65
Rquired skrev:
Varför inte 190 cossie eller vad den nu kallades? wink Det är en tuffing

Varför inte en 2,6a så får du en mysig motor, så mkt extra tar det inte.

mercedes-benz 190 2.3 cosworth (<-stavning? )  heter den


Turbo lover
555 Inlägg
21 januari 2009
#66
Modellen heter vad jag vet inte Cosworth, bara 2.3-16 eller 2.5-16. Cosworth tog fram 2.3:an åt MB men har aldrig sett att nån sån skulle haft ett Cosworthmärke.


4 637 Inlägg
21 januari 2009
#67
Nej, vill ha en snikigare variant, lägst förbrukning, mindre komplicerad motor och billigare delar. Duger prestandan i en B21A åt mig duger även en 190 tror jag, vet inte något om effekten i dessa. Tittade lite på Blocket, det går att hitta en fin 190 för en låg peng så i höst blir det nog en sådan. Någon som vet om försäkringen på dessa är mkt dyrare än på min 244?
Senast redigerat av EmilHammarlund (21 januari 2009)

huh?
10 427 Inlägg
21 januari 2009
#68
En Mercedes 2,3-16v kostar ju runt 50 lax i bra skick.
Ligger tom runt där i Tyskland verkar det som.
Finns ju inte så många.


4 637 Inlägg
22 januari 2009
#69
steifan skrev:
En Mercedes 2,3-16v kostar ju runt 50 lax i bra skick.
Ligger tom runt där i Tyskland verkar det som.
Finns ju inte så många.

Och jag ska ha en bruksbil under 12.000 kronor.lol

259 Inlägg
22 januari 2009
#70
tycker helt klart du ska satsa på en 190.

har haft flertalet 190. och dessa håller bra och går billigt (2.0:an jag tänker på då.)
2.6 är lite törstigare men grymt mycket roligare.

och som sagt tidigare, se upp för bussningarna i bakvagnen då dessa brukar vara utslitna på dessa..


4 637 Inlägg
22 januari 2009
#71
Hur mycket tar en 190 1,8 och 2,0 blandad körning? Är de dyrare i försäkring än en Volvo 2/740 GL av samma årsmodell i så fall hur mycket? Är delarna mycket dyrare än till en 2/740 GL?

4 637 Inlägg
22 januari 2009
#72
bubban skrev:
och som sagt tidigare, se upp för bussningarna i bakvagnen då dessa brukar vara utslitna på dessa..

Hur kollar man det?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 januari 2009
#73
Turbovin skrev:
Modellen heter vad jag vet inte Cosworth, bara 2.3-16 eller 2.5-16. Cosworth tog fram 2.3:an åt MB men har aldrig sett att nån sån skulle haft ett Cosworthmärke.

jora det finns enstaka modeller
står Cosworth på ventilkåpan smile
har sett 1 på blocket och en hos en bilhandlare smile


Gödseldräng
4 529 Inlägg
22 januari 2009
#74
EmilHammarlund skrev:
bubban skrev:
och som sagt tidigare, se upp för bussningarna i bakvagnen då dessa brukar vara utslitna på dessa..

Hur kollar man det?

kör på vägen och ligg i drygt 110-120 och sväng lite fram å tebax känns bilen svajig kan det vara bussningar
eller fjädrar som e slut
stå stilla och gasa iväg hårt det ska inte klonka eller vad man säger om baken på den
kör drygt 100 och bromsa in hårt bilen ska gå rakt baken ska inte vilja gå åt sidorna


4 637 Inlägg
22 januari 2009
#75
DusanMandick skrev:
de e ingen varvmätare i 1.8an lr ?

men MB 190 är förjävla bra bilar, är en till salu här i tibro som är skitfräch o har nyss bytt topplockspackning o planat om toppen osv, går kanon!

Gäller det där med varvräknare alla 190 typ 88-92 eller vad som är lagom årsmodell at köpa? Om man jämför med Volvo 240 GL så blev väl varvräknare standard med åren även fast det saknades från början.
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 januari 2009)

4 637 Inlägg
22 januari 2009
#76
Team-Adolfsson skrev:
EmilHammarlund skrev:
bubban skrev:
och som sagt tidigare, se upp för bussningarna i bakvagnen då dessa brukar vara utslitna på dessa..

Hur kollar man det?

kör på vägen och ligg i drygt 110-120 och sväng lite fram å tebax känns bilen svajig kan det vara bussningar
eller fjädrar som e slut
stå stilla och gasa iväg hårt det ska inte klonka eller vad man säger om baken på den
kör drygt 100 och bromsa in hårt bilen ska gå rakt baken ska inte vilja gå åt sidorna

Okej, tack för tipset!smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 januari 2009
#78
Team-Adolfsson skrev:
Rquired skrev:
Varför inte 190 cossie eller vad den nu kallades? wink Det är en tuffing

Varför inte en 2,6a så får du en mysig motor, så mkt extra tar det inte.

mercedes-benz 190 2.3 cosworth (<-stavning? )  heter den

Ok, frän är den i vilket fall

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
22 januari 2009
#79
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
Hittade lite information här. Stämmer det att de tar de från 0,8l/mil? Trodde de var snålare. Men Wikipedia brukar visserligen inte alltid stämma...
Vad är skillnaden mellan 190 och 190E?
Jag är även sugen på att ta reda på lite mer om japanare men de har ett problem i de årsmodeller jag söker, drivningen fram...

(Det verkar som om tillverkningen av många "klassiker" upphörde 1993! Volvo 240, Saab 900 gamla, Ford Sierra, Mercedes 190. Finns det fler?)
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 januari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 januari 2009
#80
EmilHammarlund skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W201
Hittade lite information här. Stämmer det att de tar de från 0,8l/mil? Trodde de var snålare. Men Wikipedia brukar visserligen inte alltid stämma...
Vad är skillnaden mellan 190 och 190E?
Jag är även sugen på att ta reda på lite mer om japanare men de har ett problem i de årsmodeller jag söker, drivningen fram...

(Det verkar som om tillverkningen av många "klassiker" upphörde 1993! Volvo 240, Saab 900 gamla, Ford Sierra, Mercedes 190. Finns det fler?)

Bmw E30, fanns som 316 touring-94 visserligen men blev inte långlivad.

0,8 är väl inte illa för en såpass gammal bil? Men förmodligen går det att köra snålare...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök