3435
Sök

Hur gör man för att koppla ur spridarmotståndet på en 940??

245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden på 850R spridare å V70R spridare? å vilka är bäst?

Rubrik redigerad. Skriv så beskrivande rubrik som möjligt för att förenkla navigeringen i forumet. / admin
Senast redigerat av rockabillyshoes (10 januari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#2
rockabillyshoes skrev:
Vad är skillnaden på 850R spridare å V70R spridare? å vilka är bäst?

De gröna S60R/V70R spridarna är ju vanligast att man använder.
De ska ge 460cc har jag för mig, vid 3,8bars tryck.
850R spridare flödar ca 350cc vid 3,8bars tryck.

Dock är det högohmiga spridare, har för mig att de flesta, eller alla rödblockarna har lågohmiga?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2009
#3
TurbOla skrev:
rockabillyshoes skrev:
Vad är skillnaden på 850R spridare å V70R spridare? å vilka är bäst?

De gröna S60R/V70R spridarna är ju vanligast att man använder.
De ska ge 460cc har jag för mig, vid 3,8bars tryck.
850R spridare flödar ca 350cc vid 3,8bars tryck.

Dock är det högohmiga spridare, har för mig att de flesta, eller alla rödblockarna har lågohmiga?

465cc tillochmed

Å är som du säger alla 940 har lågohmiga spridare


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#4
Och 940 har väl bara 3bars soppatryck?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#5
Okej tack för det:) Men vad har det för betydelse om det är hög eller låg ohmiga spridare då? Några för/nackdelar? För 850/V70 funkar ju i B230 motorn..


245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#6
TurbOla skrev:
Och 940 har väl bara 3bars soppatryck?

Ja det stämmer men det är bara att sätta ditt ställbar BTR


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#7
rockabillyshoes skrev:
Okej tack för det:) Men vad har det för betydelse om det är hög eller låg ohmiga spridare då? Några för/nackdelar? För 850/V70 funkar ju i B230 motorn..

Din box kommer absolut inte tycka om högohmiga spridare utan att du lödar dit motstånd. wink
Är nån som skriver här då och då om utbrända boxar pga att de inte lödat dit motstånd. tongue

Och tror du soppapumpen blir glad för att få jobba vid nästan ett bars högre tryck? tongue
Jag vet inte, det kan hålla länge, och det kan kanske inte hålla alls.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
rockabillyshoes skrev:
Okej tack för det:) Men vad har det för betydelse om det är hög eller låg ohmiga spridare då? Några för/nackdelar? För 850/V70 funkar ju i B230 motorn..

Din box kommer absolut inte tycka om högohmiga spridare utan att du lödar dit motstånd. wink
Är nån som skriver här då och då om utbrända boxar pga att de inte lödat dit motstånd. tongue

Och tror du soppapumpen blir glad för att få jobba vid nästan ett bars högre tryck? tongue
Jag vet inte, det kan hålla länge, och det kan kanske inte hålla alls.

Vart ska motståndet lödas dit då? Är väl bara att byta soppapump till nå kraftigare, svårare än så är det ju inte;)


Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#9
rockabillyshoes skrev:
Vart ska motståndet lödas dit då? Är väl bara att byta soppapump till nå kraftigare, svårare än så är det ju inte;)

Det vet jag däremot inte, vart motstånden ska lödas, men det är ju på pluskablarna till spridarna.... tongue
Behöver ju inte löda då man redan har högohmiga spridare original. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#10
TurbOla skrev:
rockabillyshoes skrev:
Vart ska motståndet lödas dit då? Är väl bara att byta soppapump till nå kraftigare, svårare än så är det ju inte;)

Det vet jag däremot inte, vart motstånden ska lödas, men det är ju på pluskablarna till spridarna.... tongue
Behöver ju inte löda då man redan har högohmiga spridare original. wink

Okej, men vet du hurdana motstånd det ska vara då? Om man vet att dom ska lödas på pluskablarna så är man ju en god bit på väg, men ska det vara ett motstånd på varje kabel alltså? Borde det inte gå ihop i styrboxen så man kan löda alla samtidigt med ett å samma motstånd?


One Man Clan
4 287 Inlägg
9 januari 2009
#11
orginal 940 spridare e lågohm
850 å nyare e högohm

de man dår gör e att man kopplar bort spridarmotstånden som sitter orginal på 940 för styrenheten vill ha högohm..

Låg ohm+ motstånd = hög ohm
Hög ohm+ motstånd = tvärstopp?
Lågohm+ inget motstånd = nånting brinner upp..

Min 940 soppapump hade rullat 24000mil när jag började skruva...dom sista åren har den gått med allt från 5-6kg soppatryck å den hade fortfarande fungerat om inte slangen hade hoppat av inne i tanken :p då trodde jag den var sönder så beställde ny å rev skiten...upptäckte ju dock till min förvåning att pumpen var hel...men hade ju uppgraderinspump i tanken så...

vid 5kg soppatryck räcker orginal soppapump till 250 hk i alla fall..


Whatever :)
1 652 Inlägg
9 januari 2009
#12
Xuri skrev:
orginal 940 spridare e lågohm
850 å nyare e högohm

de man dår gör e att man kopplar bort spridarmotstånden som sitter orginal på 940 för styrenheten vill ha högohm..

Låg ohm+ motstånd = hög ohm
Hög ohm+ motstånd = tvärstopp?
Lågohm+ inget motstånd = nånting brinner upp..

Min 940 soppapump hade rullat 24000mil när jag började skruva...dom sista åren har den gått med allt från 5-6kg soppatryck å den hade fortfarande fungerat om inte slangen hade hoppat av inne i tanken :p då trodde jag den var sönder så beställde ny å rev skiten...upptäckte ju dock till min förvåning att pumpen var hel...men hade ju uppgraderinspump i tanken så...

vid 5kg soppatryck räcker orginal soppapump till 250 hk i alla fall..

Hmm men hur kommer de sig att jag har högohmiga på min 16v? är de inte så att vanliga 8v har låg och 10-20v motorer har hög?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
orginal 940 spridare e lågohm
850 å nyare e högohm

de man dår gör e att man kopplar bort spridarmotstånden som sitter orginal på 940 för styrenheten vill ha högohm..

Låg ohm+ motstånd = hög ohm
Hög ohm+ motstånd = tvärstopp?
Lågohm+ inget motstånd = nånting brinner upp..

Min 940 soppapump hade rullat 24000mil när jag började skruva...dom sista åren har den gått med allt från 5-6kg soppatryck å den hade fortfarande fungerat om inte slangen hade hoppat av inne i tanken :p då trodde jag den var sönder så beställde ny å rev skiten...upptäckte ju dock till min förvåning att pumpen var hel...men hade ju uppgraderinspump i tanken så...

vid 5kg soppatryck räcker orginal soppapump till 250 hk i alla fall..

Okej, men vart sitter spridarmotstånden då? Det är alltså bara att koppla ur dom, sen inget mer? hehe...
Ursäkta om jag frågar mycket å verkar dum i huvet, haha, men jag har inte skruvat så mycket turbomotorer i mina dagar, har typ bara haft sugisar förut..


4 822 Inlägg
9 januari 2009
#14
TurbOla skrev:
rockabillyshoes skrev:
Vad är skillnaden på 850R spridare å V70R spridare? å vilka är bäst?

De gröna S60R/V70R spridarna är ju vanligast att man använder.
De ska ge 460cc har jag för mig, vid 3,8bars tryck.
850R spridare flödar ca 350cc vid 3,8bars tryck.

vad skillnade är beror ju på vilken V70 R han menar då X70 R har vita (samma som 850 R) medans precis som du skrev så har S60/V70N R AWD dom gröna wink

rockabillyshoes skrev:
Okej, men vart sitter spridarmotstånden då? Det är alltså bara att koppla ur dom, sen inget mer? hehe...
Ursäkta om jag frågar mycket å verkar dum i huvet, haha, men jag har inte skruvat så mycket turbomotorer i mina dagar, har typ bara haft sugisar förut..

har ett svagt minne av att den sitter på vänster framskärm

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#15
Christian S skrev:
TurbOla skrev:
rockabillyshoes skrev:
Vad är skillnaden på 850R spridare å V70R spridare? å vilka är bäst?

De gröna S60R/V70R spridarna är ju vanligast att man använder.
De ska ge 460cc har jag för mig, vid 3,8bars tryck.
850R spridare flödar ca 350cc vid 3,8bars tryck.

vad skillnade är beror ju på vilken V70 R han menar då X70 R har vita (samma som 850 R) medans precis som du skrev så har S60/V70N R AWD dom gröna wink

rockabillyshoes skrev:
Okej, men vart sitter spridarmotstånden då? Det är alltså bara att koppla ur dom, sen inget mer? hehe...
Ursäkta om jag frågar mycket å verkar dum i huvet, haha, men jag har inte skruvat så mycket turbomotorer i mina dagar, har typ bara haft sugisar förut..

har ett svagt minne av att den sitter på vänster framskärm

Okej tack för det, men hur gör man får att koppla ur det då? Å sedan få att att fungera som det ska?


10 287 Inlägg
9 januari 2009
#16
Dra isär kontakten.
Kortslut alla fem stiften i den del som går in i kabelhärvan. vanliga abiko-skor passar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 062 Inlägg
9 januari 2009
#17
Xuri skrev:
orginal 940 spridare e lågohm
850 å nyare e högohm

de man dår gör e att man kopplar bort spridarmotstånden som sitter orginal på 940 för styrenheten vill ha högohm..

Låg ohm+ motstånd = hög ohm
Hög ohm+ motstånd = tvärstopp?
Lågohm+ inget motstånd = nånting brinner upp..

Min 940 soppapump hade rullat 24000mil när jag började skruva...dom sista åren har den gått med allt från 5-6kg soppatryck å den hade fortfarande fungerat om inte slangen hade hoppat av inne i tanken :p då trodde jag den var sönder så beställde ny å rev skiten...upptäckte ju dock till min förvåning att pumpen var hel...men hade ju uppgraderinspump i tanken så...

vid 5kg soppatryck räcker orginal soppapump till 250 hk i alla fall..

min box blev det inte tvärstopp på iaf när jag kopplade in mina högohms spridare tillsammans med motstånden

fick däremot bluddrig samt högre tomgång typ 1500 varv  men den gick fint smile
(inget å rekommendera kanske)


låghohms spridare utan motstånd fick min box att brinna upp sad

mvh

Team Björkeryd

245 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Dra isär kontakten.
Kortslut alla fem stiften i den del som går in i kabelhärvan. vanliga abiko-skor passar.

/Göran

Okej, bara att göra så, sen plocka dit R-spridare å ställbar BTR alltså?


1 758 Inlägg
9 januari 2009
#19
Är olika resistans beroende på om det är sug- eller turbomotor. Sugmotorerna har högohmiga och turbo har lågohmiga.
Spridarmotståndet sitter på vänstersidan, framför hjulhuset ovanför batteriet. Silverfärgad metallgrunka.
Dra ur kontakten och koppla ihop alla stiften.

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 januari 2009
#20
Christian S skrev:
vad skillnade är beror ju på vilken V70 R han menar då X70 R har vita (samma som 850 R) medans precis som du skrev så har S60/V70N R AWD dom gröna wink

Har inte V70R -99/-00 ännu större spridare än V70R -98?
Eftersom de har 2,4liters motor samt 19T original?
Senast redigerat av TurbOla (9 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök