3170
Sök

Ojämn varvning vid tomgång

125 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej! Har haft detta problemet väldigt länge utan att direkt ta tag i saken.
Det är nämligen så att min bil har en tendens att efter att motorn är kall och nystartad när jag t.ex. kommer till en kö eller nåt och blir tvungen att låta bilen stå på tomgång, så varvar den frenetiskt mellan 500-1200 varv eller nåt liknande. Upp och ned hela tiden utan att jag gör nånting. Ett väldigt irriterande problem egentligen.
Jag har verkligen ingen aning om vad det beror på. Är verkligen ingen expert på sånt!
Problemet avtar sen efter att ha kört med bilen i sisådär 1 mil eller en 20 min stadskörning.

Skulle vart tacksam för hjälp med detta problem!

/Daniel

"Unloaded"
1 557 Inlägg
9 januari 2009
#2
Förlåt att jag kladdar utan svar på din fråga men; jag lider av samma problem med min bil. Kallstartad/nystartad efter att ha stått en natt eller efter ett arbetspass. När man frikopplar så varvar bilen mellan 500-1000 varv i mitt fall, samma syndrom som Stoxoz lider av. BMW-sjuka månne?

"When innovation meets passion!"

Avstängd
512 Inlägg
9 januari 2009
#3
Många bilar har detta "kallstarts" fenomen, att de varvar..

30 Inlägg
9 januari 2009
#4
Att den varvar upp och ned låter lite underligt. Är bilen inställd att varva när det är kallt så ska den hålla ett högre varvtal stabilt och sedan gradvis sjunka i tomgången när bilen blir varmare.

Det du beskriver låter snarare som något annat... kollat att tändningen är som den skall?

17 Inlägg
9 januari 2009
#5
Samma fenomen inträffar för mig men jag har lärt mig hur jag blir av med det....när du startar bilen låt den stå en stund på tomgång kanske 10-30 sekunder beroende på hur kall den är då kommer den att ramla ner på varv och du slipper att stå i rödljusen o varva. Testa om det funkar för er.


Med.lem
3 759 Inlägg
9 januari 2009
#6
Jag vet inte men jag har en teori, då min gör det med.

Kallstartsventilen håller på att kopplas ur.
Ventilen/spridaren stänger (motorn varvar ner)- Nejfan motorn är inte rätt temp än - ventilen/spridaren öppnar igen, (motorn varvar upp) och så håller den på så tills motorn är helt varm och kan "klara sig sj"

Sen kan det nog bero på 100 andra saker så som tjuvluft, smutsiga spridare, e85 i tanken, dåliga tändstift, kassa kallstarts motor (vissa bilar har kallstartssabilasator (jävla långt ord :S)
Senast redigerat av Mr_EmCom (9 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
9 januari 2009
#7
kolla temp givaren\na   borde ju isf vara den\dom som styr kallstarten


125 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#8
wroooom skrev:
Samma fenomen inträffar för mig men jag har lärt mig hur jag blir av med det....när du startar bilen låt den stå en stund på tomgång kanske 10-30 sekunder beroende på hur kall den är då kommer den att ramla ner på varv och du slipper att stå i rödljusen o varva. Testa om det funkar för er.
Låter intressant. Har aldrig tänkt på o testa o göra så.. Ska ge det ett försök

125 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#9
Mr_EmCom skrev:
Jag vet inte men jag har en teori, då min gör det med.

Kallstartsventilen håller på att kopplas ur.
Ventilen/spridaren stänger (motorn varvar ner)- Nejfan motorn är inte rätt temp än - ventilen/spridaren öppnar igen, (motorn varvar upp) och så håller den på så tills motorn är helt varm och kan "klara sig sj"

Sen kan det nog bero på 100 andra saker så som tjuvluft, smutsiga spridare, e85 i tanken, dåliga tändstift, kassa kallstarts motor (vissa bilar har kallstartssabilasator (jävla långt ord :S)
När jag ställt frågan till andra folk så har dom också nämt nått om kallstartsventilen. Är det nåt som är fel på den eller är det ett helt normalt beteende?
Trevligt ändå o höra att det inte bara är jag som har problemet utan att det finns fler som vart med om liknande.

Med.lem
3 759 Inlägg
9 januari 2009
#10
Stoxoz skrev:
Mr_EmCom skrev:
Jag vet inte men jag har en teori, då min gör det med.

Kallstartsventilen håller på att kopplas ur.
Ventilen/spridaren stänger (motorn varvar ner)- Nejfan motorn är inte rätt temp än - ventilen/spridaren öppnar igen, (motorn varvar upp) och så håller den på så tills motorn är helt varm och kan "klara sig sj"

Sen kan det nog bero på 100 andra saker så som tjuvluft, smutsiga spridare, e85 i tanken, dåliga tändstift, kassa kallstarts motor (vissa bilar har kallstartssabilasator (jävla långt ord :S)
När jag ställt frågan till andra folk så har dom också nämt nått om kallstartsventilen. Är det nåt som är fel på den eller är det ett helt normalt beteende?
Trevligt ändå o höra att det inte bara är jag som har problemet utan att det finns fler som vart med om liknande.
Nae det ska väll inte vara nån fara, kanske inte blir optimala avgasvärden, men hur ofta besiktar du med en kall motot?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök