B230k - bra eller anus?
Har en volvo 240 DL-87:a med b230k och bara hört skit om den. Är inte så värst kunnig och det är min första volvo, har ägt en oplel ascona c från 86, golf tdi från 03 och en turbodiesel passat från 84 tror jag det var. Volvon är överlägset den bil jag är mest nöjd, även om golfen var trevligare men den kostade ju "lite" mer, men volvon har då krånglat minst.
Har nämligen bara hört skit om den b230k (inte en enda positiv kommentar
) jag har hört och att den suger fett efter jag köpte den. Att det blir ventilsallad om kamremmen går, att den ska dricka massor av soppa och vara tok slö mm. ( Slog till dirtekt då jag fick den för 3000 med nya stötdämare fram) Min tar 0,85 då jag pendlar(4-petad låda så är jävligt nöjd
), men kör mest till skolan normalt vilket är 3-4 km så då tar den ju betydlig mer. Aldrig vägra starta, inge glapp i styrning mm (är kapsänkt fram å bak "lagomt). Känns jäkligt fräsh med andra ord. Det kanske hör till att den är gubbkörd och gått 18k mil när jag köpte den och jag andra ägaren. Men har pulat den riktigt hårt i snart 2000 mil nu och det ända jag gjort var att sätta lite avgasbandage på ett hål i egr-röret som gjorde att den tickade, men det slutade då iaf.
Men har som blivit skrämd av all skit jag hört om den (b230k då), ska besitiga den nu om några veckor och den borde gå igenom, inga större fel för serverar den regelbundet (500 mil) å byter slitdelar efter behov. Är den som en tickande bomb som kommer ge med sig (mest rädd för den komplicerade förgasaren ska börja kruppa) som jag borde sälja medans den går kanon eller ska jag fortsätta gnugga med den? fick ett bud på 12 000 med ljud av en kille här i stan å det känns ju lovande. Jag bytte nyligen kamrem och vattenpump för droppade lite från den dock, men inget kritiskt., Den är ju norrlandskörd (minimalt med rost), och jag är andra ägaren. Tycker ni att jag ska sälja den och köpra en volvo (eller liknade bakhjulsddriven bil ) med"säkrare" motor? Alla tips motages varmt och om ni är sura för ni tycker det jag skrivit är skit så skicka gärna ett PM ist för att uttrycka er i tråden, blir så dålig stämmning då
Ursäktar om tråd hamnar tokfel