2219
Sök

B230k - bra eller anus?

194 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#1
B230k - bra eller anus?

Har en volvo 240 DL-87:a med b230k och bara hört skit om den. Är inte så värst kunnig och det är min första volvo, har ägt en oplel ascona c från 86, golf tdi från 03 och en turbodiesel passat från 84 tror jag det var. Volvon är överlägset den bil jag är mest nöjd, även om golfen var trevligare men den kostade ju "lite" mer, men volvon har då krånglat minst.

Har nämligen bara hört skit om den b230k (inte en enda positiv kommentar sad ) jag har hört och att den suger fett  efter jag köpte den. Att det blir ventilsallad om kamremmen går, att den ska dricka massor av soppa och vara tok slö mm. ( Slog till dirtekt då jag fick den för 3000 med nya stötdämare fram) Min tar 0,85 då jag pendlar(4-petad låda så är jävligt nöjd big_smile ), men kör mest till skolan normalt vilket är 3-4 km så då tar den ju betydlig mer.  Aldrig vägra starta, inge glapp i styrning mm (är kapsänkt fram å bak "lagomt). Känns jäkligt fräsh med andra ord. Det kanske hör till att den är gubbkörd och gått 18k mil när jag köpte den och jag andra ägaren. Men har pulat den riktigt hårt i snart 2000 mil nu och det ända jag gjort var att sätta lite avgasbandage på ett hål i egr-röret som gjorde att den tickade, men det slutade då iaf.

Men har som blivit skrämd av all skit jag hört om den (b230k då), ska besitiga den nu om några veckor och den borde gå igenom, inga större fel för serverar den regelbundet (500 mil) å byter slitdelar efter behov. Är den som en tickande bomb som kommer ge med sig (mest rädd för den komplicerade förgasaren ska börja kruppa) som jag borde sälja medans den går kanon eller ska jag fortsätta gnugga med den?  fick ett bud på 12 000 med ljud av en kille här i stan å det känns ju lovande. Jag bytte nyligen kamrem och vattenpump för droppade lite från den dock, men inget kritiskt.,  Den är ju norrlandskörd (minimalt med rost), och jag är andra ägaren. Tycker ni att jag ska sälja den och köpra en volvo (eller liknade bakhjulsddriven bil ) med"säkrare" motor? Alla tips motages varmt och om ni är sura för ni tycker det jag skrivit är skit så skicka gärna ett PM ist för att uttrycka er i tråden, blir så dålig stämmning då smile

Ursäktar om tråd hamnar tokfel tongue
Senast redigerat av ajka (9 januari 2009)

194 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
#2
ljud är bara skit från mds,  ett paket med en halvdassig 12 med steg å kablar för 3 lök, rätt billiga 5,25 som drivs av nå gammalt rockford steg å en sony xplod som huvudenhet
Senast redigerat av ajka (9 januari 2009)

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
9 januari 2009
#3
ajka skrev:
B230k - bra eller anus?

Har en volvo 240 DL-87:a med b230k och bara hört skit om den. Är inte så värst kunnig och det är min första volvo, har ägt en oplel ascona c från 86, golf tdi från 03 och en turbodiesel passat från 84 tror jag det var. Volvon är överlägset den bil jag är mest nöjd, även om golfen var trevligare men den kostade ju "lite" mer, men volvon har då krånglat minst.

Har nämligen bara hört skit om den b230k (inte en enda positiv kommentar sad ) jag har hört och att den suger fett  efter jag köpte den. Att det blir ventilsallad om kamremmen går, att den ska dricka massor av soppa och vara tok slö mm. ( Slog till dirtekt då jag fick den för 3000 med nya stötdämare fram) Min tar 0,85 då jag pendlar(4-petad låda så är jävligt nöjd big_smile ), men kör mest till skolan normalt vilket är 3-4 km så då tar den ju betydlig mer.  Aldrig vägra starta, inge glapp i styrning mm (är kapsänkt fram å bak "lagomt). Känns jäkligt fräsh med andra ord. Det kanske hör till att den är gubbkörd och gått 18k mil när jag köpte den och jag andra ägaren. Men har pulat den riktigt hårt i snart 2000 mil nu och det ända jag gjort var att sätta lite avgasbandage på ett hål i egr-röret som gjorde att den tickade, men det slutade då iaf.

Men har som blivit skrämd av all skit jag hört om den (b230k då), ska besitiga den nu om några veckor och den borde gå igenom, inga större fel för serverar den regelbundet (500 mil) å byter slitdelar efter behov. Är den som en tickande bomb som kommer ge med sig (mest rädd för den komplicerade förgasaren ska börja kruppa) som jag borde sälja medans den går kanon eller ska jag fortsätta gnugga med den?  fick ett bud på 12 000 med ljud av en kille här i stan å det känns ju lovande. Jag bytte nyligen kamrem och vattenpump för droppade lite från den dock, men inget kritiskt.,  Den är ju norrlandskörd (minimalt med rost), och jag är andra ägaren. Tycker ni att jag ska sälja den och köpra en volvo (eller liknade bakhjulsddriven bil ) med"säkrare" motor? Alla tips motages varmt och om ni är sura för ni tycker det jag skrivit är skit så skicka gärna ett PM ist för att uttrycka er i tråden, blir så dålig stämmning då smile

Ursäktar om tråd hamnar tokfel tongue

en B230K som går är snål och allt men!!! förgasaren som sagt är rena skrotet
det är inte ifall den går sönder utan mer när den går sönder
min svärmor har en 360 med B200K och en dag så började bilen stanna startade igen efter några minuter gick en stund och dog igen
så jag tog mig en titt och konstaterade att bensinen tog slut varje gång bilen stannade
trotts att jag rev hela förgasaren och inte hittat något som deffekt ut eller slitet så gav jag upp och kastade på ett B230A insug med förgasare och sen gick bilen och går fortfarande

köpte en 245 med B230K för några år sen och den fungerade inte då gav dock bara 400kr
den byggde jag om med B23 fördelare och B23A förgasare sen var dom problemen lösta
så det är inte någon jätte fara ifall det börjar strula

Kör fort så hinner inget hända...

Grosshandlare
14 Inlägg
9 januari 2009
#4
Brollans B230K var inte bra, och det var en mycket kort åsikt 8)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 januari 2009
#5
Lånar tråden lite. Vad är B230K? Är det förgasare? Är förgasare inte A?
Säjer ni att B230K är snål. Hm... joo vist är dom det, men jag tycker att B230F är den snålaste B230 motorn.


21 761 Inlägg
11 januari 2009
#6
Ja, B230K har en speciell förgasare, inte alls lik den förgasare som B230A har.

Körv
3 535 Inlägg
11 januari 2009
#7
Volvo740-88 skrev:
Lånar tråden lite. Vad är B230K? Är det förgasare? Är förgasare inte A?
Säjer ni att B230K är snål. Hm... joo vist är dom det, men jag tycker att B230F är den snålaste B230 motorn.

Alltså.. B230K ersatte B230A och har Solex-Cisac 2-ports fallförgasare och en topp (631) utan förbränningsrum. Förbränningsrummen finns i stället i kolvarna, vilket innebär att om kamremmen går av så blir det motorras. (De andra motorerna stannar bara om kamremmen går av.) B230K ger 116 hk

Truckdriving Man

Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 januari 2009
#8
Vilken skulle du rekomendera? K eller F. Jag har kört en K motor, och jag tyckte inte att det vara något fel på den. Men är en K motor snålare = tröttare än B230F som säj att den är den snålaste B230 motorn och sen tröttaste?


Körv
3 535 Inlägg
11 januari 2009
#9
Självklart ska du köra på insprut (B230F). Då denna är mycket modernare och håller bättre. Tänk på att bränsleförbrukning inte är allt. Men med en otroligt hållbar motor behöver det inte vara billigare med en bil med snålare förbrukning..

Jag hade en Golf diesel för ett år sen (-96a).. Och visst gick den billigt. Men jag fick vara i garaget så fort jag inte körde den. Körde visserligen 1200 mil på ett halvår med den men iaf.. Med en välskött volvo hade jag nog sluppit alla verkstadskostnader och andra reservdelar..


Förövrigt suger det fett rejält med förgasarmotorer som inte startar jämt och har olika bränsleförbrukning varannan dag. Tro mig jag vet.

Truckdriving Man

Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 januari 2009
#10
joo. jag har också haft lite problem men förgasare. Helst dom klassiska 4-takts gräsklippare som man styr.
Dom startar nästan alldrig. Men det finns en billig lösning. Tanka i E85 utan att konvertera ( behövs inte). Då startar den. Den går också tystare och mjukare smile


Körv
3 535 Inlägg
11 januari 2009
#11
Volvo740-88 skrev:
joo. jag har också haft lite problem men förgasare. Helst dom klassiska 4-takts gräsklippare som man styr.
Dom startar nästan alldrig. Men det finns en billig lösning. Tanka i E85 utan att konvertera ( behövs inte). Då startar den. Den går också tystare och mjukare smile

Lägg av nu. Om du menar att du kan etanolkonvertera bilar också utan att göra något är du helt fel ute.

Du måste byta bränsleslangar och pumpar och ställa in rätt bränslemängd. Så det är inte bara å bara..

Du får gärna läsa på lite innan du bara spyr ut felaktig information till folk. Läs på lite vettja innan du sitter å gissar.
Senast redigerat av decib3L (11 januari 2009)

Truckdriving Man

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
11 januari 2009
#12
Nu ska jag inte förstöra tråden, jag har haft några Volvo och tycker jag har bra koll på deras olika beteckningar men vad står B230FS för,  med tanke på hur bilen går så borde det stå för "fucking slow". Är det för att det är första året med kat eller?  Bilen är en 740 88, 12000mil 1 ägare till 2007 smile
Senast redigerat av Niklasw (11 januari 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

Volvo850-92
1 678 Inlägg
11 januari 2009
#13
decib3L skrev:
Volvo740-88 skrev:
joo. jag har också haft lite problem men förgasare. Helst dom klassiska 4-takts gräsklippare som man styr.
Dom startar nästan alldrig. Men det finns en billig lösning. Tanka i E85 utan att konvertera ( behövs inte). Då startar den. Den går också tystare och mjukare smile

Lägg av nu. Om du menar att du kan etanolkonvertera bilar också utan att göra något är du helt fel ute.

Du måste byta bränsleslangar och pumpar och ställa in rätt bränslemängd. Så det är inte bara å bara..

Du får gärna läsa på lite innan du bara spyr ut felaktig information till folk. Läs på lite vettja innan du sitter å gissar.

Jag pratar om en gammal gräsklippare för 80-talet. Briggs & Stratton http://www.actionlawn.co.uk/site/components/com_virtuemart/shop_image/product/3434703352f18ba3f1a926462e693668.jpg
En sådan modell fast lite mera sliten wink

B230FS sitter i Polisbilar. Dom är som B230F fast med 531 topp och VX3-kam eller V-kam. Det är ganska likt B230FB, men inte riktigt 100 % ilkt.
Senast redigerat av Volvo740-88 (11 januari 2009)


huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2009
#14
Volvo740-88 skrev:
B230FS sitter i Polisbilar. Dom är som B230F fast med 531 topp och VX3-kam eller V-kam. Det är ganska likt B230FB, men inte riktigt 100 % ilkt.

Har fått för mig att B230FS är registrerade med samma kW-motoreffekt som vanliga B230F.


Körv
3 535 Inlägg
11 januari 2009
#15
steifan skrev:
Volvo740-88 skrev:
B230FS sitter i Polisbilar. Dom är som B230F fast med 531 topp och VX3-kam eller V-kam. Det är ganska likt B230FB, men inte riktigt 100 % ilkt.

Har fått för mig att B230FS är registrerade med samma kW-motoreffekt som vanliga B230F.

B230FS har V-cam och 531 Topp. Och ja, 131 hk stämmer.

Truckdriving Man

huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2009
#16
decib3L skrev:
steifan skrev:
Volvo740-88 skrev:
B230FS sitter i Polisbilar. Dom är som B230F fast med 531 topp och VX3-kam eller V-kam. Det är ganska likt B230FB, men inte riktigt 100 % ilkt.

Har fått för mig att B230FS är registrerade med samma kW-motoreffekt som vanliga B230F.

B230FS har V-cam och 531 Topp. Och ja, 131 hk stämmer.

B230F har 113 eller 116hk, så 116hk är det nog som gäller smile

Läste nyss att den har 531 topp och den vanliga kamaxeln, M.


Körv
3 535 Inlägg
11 januari 2009
#17
steifan skrev:
decib3L skrev:
steifan skrev:

Har fått för mig att B230FS är registrerade med samma kW-motoreffekt som vanliga B230F.

B230FS har V-cam och 531 Topp. Och ja, 131 hk stämmer.

B230F har 113 eller 116hk, så 116hk är det nog som gäller smile

Läste nyss att den har 531 topp och den vanliga kamaxeln, M.

Många säger V-kam och många säger M-kam. Vi kan iaf komma överrens om att den har mer häst än B230F tongue

Truckdriving Man

huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2009
#18
decib3L skrev:
steifan skrev:
decib3L skrev:

B230FS har V-cam och 531 Topp. Och ja, 131 hk stämmer.

B230F har 113 eller 116hk, så 116hk är det nog som gäller smile

Läste nyss att den har 531 topp och den vanliga kamaxeln, M.

Många säger V-kam och många säger M-kam. Vi kan iaf komma överrens om att den har mer häst än B230F tongue

Nej, bilar med B230FS är reggade med 85kW/116hk, bla denna bilen http://www.garaget.org/?car=8617 som hade  B230FS från början. Så det är nåt annat sk*t som skiljer wink


Körv
3 535 Inlägg
11 januari 2009
#19
steifan skrev:
decib3L skrev:
steifan skrev:

B230F har 113 eller 116hk, så 116hk är det nog som gäller smile

Läste nyss att den har 531 topp och den vanliga kamaxeln, M.

Många säger V-kam och många säger M-kam. Vi kan iaf komma överrens om att den har mer häst än B230F tongue

Nej, bilar med B230FS är reggade med 85kW/116hk, bla denna bilen http://www.garaget.org/?car=8617 som hade  B230FS från början. Så det är nåt annat sk*t som skiljer wink

Nåja, jag söker men hittar inget för tillfället. Så jag skiter ärligt talat i vilket tongue

Truckdriving Man

huh?
10 427 Inlägg
11 januari 2009
#20
decib3L skrev:
steifan skrev:
decib3L skrev:

Många säger V-kam och många säger M-kam. Vi kan iaf komma överrens om att den har mer häst än B230F tongue

Nej, bilar med B230FS är reggade med 85kW/116hk, bla denna bilen http://www.garaget.org/?car=8617 som hade  B230FS från början. Så det är nåt annat sk*t som skiljer wink

Nåja, jag söker men hittar inget för tillfället. Så jag skiter ärligt talat i vilket tongue

Detaljer, detaljer! big_smile



Sök