3178
Sök

Vad gäller när nysåld bil havirerar?

Digital Designer
198 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
En kompis till mig sålde nyligen sin bil, när köparen var på väg hem började plötsligt olje trycks-lampan lysa. Lite senare skar motorn. Allt på samma dag som bilen såldes, köparen var arg och beskyllde min kompis, dock vad han vet så har det inte varit några problem med olje tryck innan.

Han såg till att det stod med "köpes i bifintligt skick" i köpekontraktet, betyder det att han i stort sätt har sitt på det torra?
Senast redigerat av webdiddy (10 januari 2009)

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 januari 2009
Jadu, vettetusan, till att börja med så skulle jag aldrig köpa en bilD och skulle jag göra det och den mot förmodan skulle gå sönder så skulle jag bara ta en ny roll

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Digital Designer
198 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
Jadu, vettetusan, till att börja med så skulle jag aldrig köpa en bilD och skulle jag göra det och den mot förmodan skulle gå sönder så skulle jag bara ta en ny roll

Tack för svaret IDIOT!!!! Kan du inte läsa?

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
10 januari 2009
"Köpes i befintligt skick" funkar väl inte att säga mera?

Allt för den där jävla hatten!

Trätekniker
387 Inlägg
10 januari 2009
_Glenne_ skrev:

Hur menar du nu?
bilD??????

Blivande expert på Focus!
Kan jag inte, lär jag mig!
-------------------------------------------------------------
Han som drack sprit i smyg ville bli hemlighetsfull.......

4 299 Inlägg
10 januari 2009
Fortsatte köparen att köra bilen trots att oljetryckslampan lös så hoppas jag att din vän inte behöver betala ett öre.

Kan inte lagarna så bra än ang beg.bilsförsäljning, men har köparen som sagt kört trots oljetryckslampan så ser inte jag någon anledning i att din vän ska behöva betala något.

2 337 Inlägg
10 januari 2009
oleg skrev:
_Glenne_ skrev:

Hur menar du nu?
bilD??????

Han syftar på rubriken.

DFFL
9 020 Inlägg
10 januari 2009
webdiddy skrev:
_Glenne_ skrev:

Man kan vara artig även om folk skojar med en.
Kan du inte stava?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 299 Inlägg
10 januari 2009
oleg skrev:
_Glenne_ skrev:

Hur menar du nu?
bilD??????

Han syftar nog på topicen... "Vad gäller när nysåld bild havirerar?"

7 274 Inlägg
10 januari 2009
Sålänge som köparen inte kan bevisa att bilen är fusklagad utan att köparen har fått reda på det så är det nog inga bekymmer.

Digital Designer
198 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
rubriken fixad....

1 562 Inlägg
10 januari 2009
de e nog lugnt om han sålde bilen som privatperson, då är de nog upp till köparen att testa bilen före.men är ju ändå rätt typiskt och trist när sånt här händer.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 januari 2009
webdiddy skrev:
_Glenne_ skrev:

Ojdå, här var vi het på gröten roll.... Jo jag kan läsa, var väll därför jag skrev som jag gjorde ? men du kunde visst inte skriva tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
10 januari 2009
oleg skrev:
_Glenne_ skrev:

Hur menar du nu?
bilD??????

Han hade skrivit bild i rubriken istället för bil smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 januari 2009
Ingen fara, står de i köpeskontraktet att den såldes i befintligt skick å båda skrivit under, då e ju köparen medveten om de, sen har han ju en undersökningsplikt.

7 274 Inlägg
10 januari 2009
Mortalis skrev:
Ingen fara, står de i köpeskontraktet att den såldes i befintligt skick å båda skrivit under, då e ju köparen medveten om de, sen har han ju en undersökningsplikt.

Termen befintligt skick betyder ingenting!
Går det att bevisa att säljaren sålt bilen med fel som han visste om, ex fusklagningar, men inte meddelat köparen om det så går det att häva köpet.
Givetvis har köparen undersökningsplikt men det är omöjligt att gå igenom hela bilen vid ett köp.
Senast redigerat av Brains (10 januari 2009)

Arg Snickare
875 Inlägg
10 januari 2009
låter lustigt att en bil bara skulle skära sådär. säkert att din kompis inte visste om något om detta? och bara fyllde upp olja i motorn och hoppades på det bästa vid köpet?

427 Inlägg
10 januari 2009
En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

/ Tobbe

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 januari 2009
Sålänge säljaren inte dolt något känt fel och bilen såldes i befintligt skick så får nog köparen stå sitt kast...

Rock'n Roll

Saab
344 Inlägg
10 januari 2009
varför ens fortsätta köra med bilen om oljelampan lyser? hans fel att motorn skar

Sök