2235
Sök

Saab 9-3 -01 Drar Olja

31 Inlägg
12 januari 2009
#21
Hej

Jag hade samma problem med min 9-3, det försvann helt när jag lämnade in den och dom byte en backventil nånstans runt vevhuset, har inte så stor koll men det kanske kan va till nån hjälp smile


LaddTrycksMissbrukare
125 Inlägg
12 januari 2009
#22
Det är defenetivt vevhuslagringen till spjället som krånglar, Den pyser ut för mycket olja till Blockkanalen genom slits skivorna, Ta silikon smeta runt om blocket & ta en vinkelslip och polera det jämnt. Starta bilen & varva den till 2900 varv och låt den stå i 1 min ca.. så silikonen sjunker in smile

90 Inlägg
12 januari 2009
#23
Zorgetz skrev:
Det är defenetivt vevhuslagringen till spjället som krånglar, Den pyser ut för mycket olja till Blockkanalen genom slits skivorna, Ta silikon smeta runt om blocket & ta en vinkelslip och polera det jämnt. Starta bilen & varva den till 2900 varv och låt den stå i 1 min ca.. så silikonen sjunker in smile

Det är ingen volvo det här.

Att den drar olja beror på kolvringarna samt kolvar.

Gå in på stcs.nu står massor om detta där.

Avstängd
70 Inlägg
12 januari 2009
#24
ja års modellen säger väll allt nyare än 30år ä skräp

gör som ford köp volvo

113 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#25
weeeman skrev:
T7 motorerna drar väl en del olja normalt sett?

Farsans fd. 9-5 -02 har alltid dragit en del ända sen ny, mellan servicarna kunde den lätt dra 1 liter.
90% landsvägskörning med lite omkörningar ner på 3'an men ingen särskilt hård körning.

Dina tidigare 9-3, var det med T5 eller T7 motorer?

T7 motorer

113 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#26
Turbo_danne2 skrev:
Zorgetz skrev:
Det är defenetivt vevhuslagringen till spjället som krånglar, Den pyser ut för mycket olja till Blockkanalen genom slits skivorna, Ta silikon smeta runt om blocket & ta en vinkelslip och polera det jämnt. Starta bilen & varva den till 2900 varv och låt den stå i 1 min ca.. så silikonen sjunker in smile

Det är ingen volvo det här.

Att den drar olja beror på kolvringarna samt kolvar.

Gå in på stcs.nu står massor om detta där.

Men ett kolvbyte då, va kan de kosta i runda slängar?

och hur farligt e de att köra med bilen som den e?

113 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#27
Kom å Tänka på en sak, när dom böt kamkedjan (ca 1000 mil sen) borde dom inte sett över de där me oilsludge å sagt nåt då isåfall? en tanke som dök upp. bilen har gått 11600 nu

//E

2 164 Inlägg
13 januari 2009
#28
Beror lite på var du gör de.
Men du måste ur med motorn och sen berorende om du vill ha stakar med så är ju de mer kostnad.
Men smidda kolvar är de du ska ha i vilket fall som helst.
Hör med Nordic eller Maptun så får du bra tips där ifrån om vilka kolvar du ska ha.
Kollar du bara oljan ofta så är de ingen fara.

MVH

F


Medlem 34530
908 Inlägg
13 januari 2009
#29
Buskaz skrev:
Kom å Tänka på en sak, när dom böt kamkedjan (ca 1000 mil sen) borde dom inte sett över de där me oilsludge å sagt nåt då isåfall? en tanke som dök upp. bilen har gått 11600 nu

//E

Beror väl lite på hur noggrann verkstdsgubbarna är, skiljer ju "lite" från ställe till ställe. Själv har jag bytt till smidda kolvar, efter det drar den ingen olja vid normal körning. skulle jag pressa den en del, så drar den några droppar mer.

Ett annat problem om din bil drar olja, kan ju vara att turbon glappar lite.

// victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

113 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#30
VictorW skrev:
Buskaz skrev:
Kom å Tänka på en sak, när dom böt kamkedjan (ca 1000 mil sen) borde dom inte sett över de där me oilsludge å sagt nåt då isåfall? en tanke som dök upp. bilen har gått 11600 nu

//E

Beror väl lite på hur noggrann verkstdsgubbarna är, skiljer ju "lite" från ställe till ställe. Själv har jag bytt till smidda kolvar, efter det drar den ingen olja vid normal körning. skulle jag pressa den en del, så drar den några droppar mer.

Ett annat problem om din bil drar olja, kan ju vara att turbon glappar lite.

// victor

Turbon har gått 700 mil=)

113 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#31
Har varit i kontakt med saab här i uppsala, har inget vidare förtroende för dom, men ja skulle testa 5-56 metoden hjälpte inte de så tippa han på kolvringarna å de skulle kosta på saab ca 25 000:-.


sen ringde jag saabexperten här i uppsala, som jag har gjort allting hos tidigare, känner vissa av dom ganska bra, dom har aldrig varit med om att kolvringarna krånglar, så han ringde saab i trollhättan, även dom tyckte att de vore märkligt om kolvringarna skulle vara felet, men även han rekommenderade 5-56 metoden.
och ja frågade saabexperten va dom skulle ta för att byta kolvringar ifall att de skulle vara de felet, för de kanske e ända utvägen. å de kosta ca 10 000 hos dom, skaplig skillnad på pengar.

//E

1 062 Inlägg
13 januari 2009
#32
Ingenstans kan jag läsa HUR mycket olja motorn drar!
Nästan alla moderna bilar har lågfriktionsmotorer med kolvringar men klart klenare klämkraft än äldre modeller.
Fungerar inte vevhusventilationen eller dess oljefälla 100% så drar motorerna olja så steg ett för mig skulle vara att kontrollera att den har den senaste versionen av ventilation.
Är det grönt så kan man ju pröva WD40/5-56 metoden.
Drar den 1l per 500mil eller mindre så skulle jag strunta blankt idet. Har det gått långt så kan ju oljeslagg/sot täppt till i ringspåren och orsaka att kolvringar tätar mycket sämre och då är det minst ringbyte som gäller. Eller byte till T5 kolvar. Smidda om du ska trimma till 500hk eller mer.

M.V.H.


1 036 Inlägg
13 januari 2009
#33
Konstigt inte t5 maskinerna har detta problemet?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 januari 2009
#34
Mange__ skrev:
Konstigt inte t5 maskinerna har detta problemet?

Inte direkt då den nya "lågfriktionsdesignen" kom ordentligt först med T7.

Det är just den nya designen på kolvringarna och kolvarna som gör att T7-motorerna är mycket känsligare än vad T5-motorerna är.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 036 Inlägg
13 januari 2009
#35
TBOC_Razor skrev:
Mange__ skrev:
Konstigt inte t5 maskinerna har detta problemet?

Inte direkt då den nya "lågfriktionsdesignen" kom ordentligt först med T7.

Det är just den nya designen på kolvringarna och kolvarna som gör att T7-motorerna är mycket känsligare än vad T5-motorerna är.

därför även en hårt trimmad t5 motor håller ihop bra då väl?


2 164 Inlägg
13 januari 2009
#36
Mange__ skrev:
TBOC_Razor skrev:
Mange__ skrev:
Konstigt inte t5 maskinerna har detta problemet?

Inte direkt då den nya "lågfriktionsdesignen" kom ordentligt först med T7.

Det är just den nya designen på kolvringarna och kolvarna som gör att T7-motorerna är mycket känsligare än vad T5-motorerna är.

därför även en hårt trimmad t5 motor håller ihop bra då väl?

Ja den håller för hårt trim men va noga med olje byte om du har mycket effekt.
Är du inte säker på skicket på motorn så är de bra att kolla om du har skit på silen i sumpen.
De är vanligt och gör att de blir lager skador på motorn i längden.

MVH

F


113 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#37
efter turbobytet har den dragit 4dl på 850 mil. vilkter jag tkr e mycket,  saabverkstaden instämde dom me.

// E

2 164 Inlägg
14 januari 2009
#38
Låter som kolvringarna.
Jag skulle som sagt byta kolvar till smidda.
De är bättre än T5 kolvar.
T5 kolvar använder du bara om du vill snåla lite.
Om du bestämmer dig för T5 kolvar ändå så måste du ha kolvar och stakarna + en T5 packning mellan topp och block.

MVH

F


1 062 Inlägg
14 januari 2009
#39
Buskaz skrev:
efter turbobytet har den dragit 4dl på 850 mil. vilkter jag tkr e mycket,  saabverkstaden instämde dom me.

// E

Ojj!!!! 4dl på en modern lågfriktionsmotor får man leva med! Detta är inom Saabs "marginaler".
Vad är det för Saabverkstad du har haft att göra med?
Jag hade garanterat skitit blankt i den i sammanhanget måttliga förbrukningen! Fullständigt meningslöst att åtgärda bara för förbrukningens skull.

M.V.H.


1 062 Inlägg
14 januari 2009
#40
Fredrik-79 skrev:
T5 kolvar använder du bara om du vill snåla lite.

F

Det är ju helt meningslöst att stoppa in dyra eftermarknadskolvar i en motorn som inte ska pressas vidare hårt. Snåla tycker jag inte att det är utan smart, och rätt tänkt istället för att kasta pengar i onödiga hål.

Med tanke på att man kan få T5 kolvar som garanterat håller orginal dimensioner kalla som varma och dessutom mycket billigt.

M.V.H.



Sök