2595
Sök

MS Sprut Till 855 T5-R

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja undrar vart man beställer det samt om det funkar till min 855T5-R

Tackar på förhand smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Med.lem
3 759 Inlägg
11 januari 2009
#2

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 januari 2009
#3
Thomas0 skrev:
Tja undrar vart man beställer det samt om det funkar till min 855T5-R

Tackar på förhand smile

Om det fungerar? Visst gör det det, men det är inte precis bolt on cool
http://www.megamanual.com/index.html, kolla den sidan, där står allt du behöver veta och lite till.
Varning, mycket och tung text, dock ett måste för att få skiten att fungera!

En fråga bara. Vad får dig att välja Megasquirt istället för att:
1. Låta ex. Autotech eller annan seriös och duktig firma mappa. Kostar mellan 7 000 - 10 000.-
2. Verkar inte som du är jättepåläst. Ett Megasquirt smäller du inte på på nolltid. Köp ett Nira eller liknande och låt någon annan koppla in/mappa!

Om du har orken/lusten att plugga mycket och lägga ner jobbet som krävs så önskar jag dig lycka till!

139 Inlägg
11 januari 2009
#4
Vad menar du axelj ? Farför ska han inte köra MS ?
Även fast man kör MS så kan man låta annan firma mappa det.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 januari 2009
#5
Matspetter skrev:
Vad menar du axelj ? Farför ska han inte köra MS ?
Även fast man kör MS så kan man låta annan firma mappa det.

Jag menar absolut inte att han inte ska göra det. Jag ska själv bygga MS till 360in jag har. Jag vill bara att han ska fundera över om han verkligen har kunskapen/orken att bygga och koppla in ett MS-sprut.

Om han anser att det är rätt grej för honom så önskar jag honom lycka till.

Visst kan man låta andra mappa det. Men är det inte så att de flesta mer seriösa trimmare håller sig borta från det? Det går säkert att hitta duktiga människor som mappar MS också iofs!

Håller du inte med mig Matspetter?

smurfidunder
327 Inlägg
11 januari 2009
#6
satsa på ett vems. bra prylar.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#7
Tjo dels för jag vill välja ms e pga att en polare till mig med en supra har det.. och jag har vänner som kan mappning.. jag snackade med Autotech ang ny mappning till min bil och det skulle kosta 4k ca.. och ett nytt ms sprut kostar lika mycket.. sen om jag vill trimma bilen änu mer så jg har sprut och allt klart redan i bilen smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

8 248 Inlägg
11 januari 2009
#8
Köp ett Vems istället, funkar mycket bättre då det går att köra spridarna sekventiellt vilket inte MS klarar av, om amn inte är en jäkel på el och bygger och programmerar om sprutet eller väntar in nästa version som klarar av 5-cyl sekventiellt. Kör du ett vanligt ms så lär du köra spridarna på batch vilket ger dåligt gång.


139 Inlägg
12 januari 2009
#9
Vart nöjd med det svaret axelj. Håller med.

Dock så visste jag inte att MS inte har stöd för sekventionellt till 5or. Fast dom kanske har en ny release nästa vinter när det är dags att bygga ms till 740in. Om det blir av.

Förövrigt så lät autotechs pris (4k) billigt Thomas så de borde du absolut överväga.

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#10
Matspetter skrev:
Vart nöjd med det svaret axelj. Håller med.

Dock så visste jag inte att MS inte har stöd för sekventionellt till 5or. Fast dom kanske har en ny release nästa vinter när det är dags att bygga ms till 740in. Om det blir av.

Förövrigt så lät autotechs pris (4k) billigt Thomas så de borde du absolut överväga.

hehe jo det snurrar som fan i skallen nu på mig smile ska jue bytta koppling nu med och det går på ca 10 tusen hmm hmm får se vad kassan säger smile vill med igentligen autotech ska fixa till den smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 januari 2009
#11
Thomas0 skrev:
Autotech ang ny mappning till min bil och det skulle kosta 4k ca.. och ett nytt ms sprut kostar lika mycket.. sen om jag vill trimma bilen änu mer så jg har sprut och allt klart redan i bilen smile

Alltså, du är med på att Volvo har lagt ner hundratals miljoner på att utvecka och programmera sina insprutnignssystem. Det är absolut ignet man snyter fram på en kväll i Malmö hamn. Det tar tid, folk som kan ger inte bort tid. betalar du någon 2000för att mappa ditt sprut inte fasen tar han bilen och använder den under ett års tid för att hinna mappa till alla tänkbara riftfall, temperaturer, kallstart, choke osv.

hur kul ar det om bilen drar 3.6l/mil den första kvarten om det är en bruksbil som går max 20min i stöten? hur kul är det att inte få igång den en morgon bara för det är lite kallare än det var den dagen det mappades... osv...

Det är så jäkla mycket som följer med sprutbyte, jag vill påstå att det kräver att Du sätter dig in i hur man mappar   måhända att du rycker på axlarna och förkastar mitt inlägg som gnäll, men det gör inte Svensk bilprovning, det kan jag ju lova...

byta till MS är inte "bara"  att mappa fram toppeffekten är på sin höjd 5% av den totala mappningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Svensk Stridsvagn!
96 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#12
torpis skrev:
Thomas0 skrev:
Autotech ang ny mappning till min bil och det skulle kosta 4k ca.. och ett nytt ms sprut kostar lika mycket.. sen om jag vill trimma bilen änu mer så jg har sprut och allt klart redan i bilen smile

Alltså, du är med på att Volvo har lagt ner hundratals miljoner på att utvecka och programmera sina insprutnignssystem. Det är absolut ignet man snyter fram på en kväll i Malmö hamn. Det tar tid, folk som kan ger inte bort tid. betalar du någon 2000för att mappa ditt sprut inte fasen tar han bilen och använder den under ett års tid för att hinna mappa till alla tänkbara riftfall, temperaturer, kallstart, choke osv.

hur kul ar det om bilen drar 3.6l/mil den första kvarten om det är en bruksbil som går max 20min i stöten? hur kul är det att inte få igång den en morgon bara för det är lite kallare än det var den dagen det mappades... osv...

Det är så jäkla mycket som följer med sprutbyte, jag vill påstå att det kräver att Du sätter dig in i hur man mappar   måhända att du rycker på axlarna och förkastar mitt inlägg som gnäll, men det gör inte Svensk bilprovning, det kan jag ju lova...

byta till MS är inte "bara"  att mappa fram toppeffekten är på sin höjd 5% av den totala mappningen.

Håller faktiskt med dig Torpis.. och jag ska lämna in bilen igen på autotech.. har snackat med dom i tele osv.. och min bil e mappad uppe i Trollhättan smile och det har löst sig smile dom hade typ den färdiga mappen som dom skulle plugga in i chippet smile

THa EvOlUtion <<<<3 EMMA
http://www.SkaneSR.se Fetaste Street Race Sidan!
http://www.skanesr.se/viewtopic.php?f=4&t=5 Min Projekt Tråd

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 januari 2009
#13
4000kr låter sjukt billigt för en mappning av originalsprutet.

TS Motor här nere har nåt som heter Uni-chip, och som sen mappas då.
Första gången är det lite dyrare med installationen av chippet, men sen sjunker kostnaden lite då man lägger in den nya mappen på chipet, och varje gång man mappar om sen så kostar det inte lika mycket som om du bara hade lagt in en ny mapp på originalboxen (om det går?).

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 248 Inlägg
14 januari 2009
#14
Uni-chip, smt6 och andra piggy-backs brukar bara innebära bekymmer. De som provat brukar ge upp rätt fort eftersom originalsprutet börjar jobba emot när det inte får som det vill.


Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
#15
Marlboroman skrev:
Uni-chip, smt6 och andra piggy-backs brukar bara innebära bekymmer. De som provat brukar ge upp rätt fort eftersom originalsprutet börjar jobba emot när det inte får som det vill.

Turbo-Fredde som använder TS Motors unichip & mappning har än så länge inte haft några problem, och han fick sin bil mappad i våras.
Kanske är ett undantag? smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2009
#16
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Uni-chip, smt6 och andra piggy-backs brukar bara innebära bekymmer. De som provat brukar ge upp rätt fort eftersom originalsprutet börjar jobba emot när det inte får som det vill.

Turbo-Fredde som använder TS Motors unichip & mappning har än så länge inte haft några problem, och han fick sin bil mappad i våras.
Kanske är ett undantag? smile

Man mappar en piggy på ett helt annat sätt.  Man korrigerar inte som vanligt utan får lura originalsprutet. Det går att få det att funka hyffsat, men hur tusan ändrar du accpumpen? hur tidigarelägger du tändningen? osv...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
14 januari 2009
#17
piggybacks är skitbra naaat tongue jag tyckte iaf inte om det.. smile (Probleem)

~Andy~

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2009
#18
volvoandy90 skrev:
piggybacks är skitbra naaat tongue jag tyckte iaf inte om det.. smile (Probleem)

Ja, det är ingen hit när det som på din bil lastsignalen från LMM hoppar och ger mellan lambda 0.6 och 1.4... en original styrbox hade förmodligen filtrerat signalen och tagit ett medelvärde, men det kan man inte när man mappar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
14 januari 2009
#19
torpis skrev:
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
Uni-chip, smt6 och andra piggy-backs brukar bara innebära bekymmer. De som provat brukar ge upp rätt fort eftersom originalsprutet börjar jobba emot när det inte får som det vill.

Turbo-Fredde som använder TS Motors unichip & mappning har än så länge inte haft några problem, och han fick sin bil mappad i våras.
Kanske är ett undantag? smile

Man mappar en piggy på ett helt annat sätt.  Man korrigerar inte som vanligt utan får lura originalsprutet. Det går att få det att funka hyffsat, men hur tusan ändrar du accpumpen? hur tidigarelägger du tändningen? osv...

Det vet jag inte hur de har löst, men ACCn fungerar, och tändningen vet jag inte om/hur de har ställt.

Men ditt förslag är ett VEMS som klarar sekventiellt (och man bör kunna mappa själv då), eller en mappning av originalsystemet?
Lägga en ny mappning ovanpå det gamla, eller hur de gör?
Senast redigerat av TurbOla (14 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 248 Inlägg
14 januari 2009
#20
TurbOla skrev:
torpis skrev:
TurbOla skrev:

Turbo-Fredde som använder TS Motors unichip & mappning har än så länge inte haft några problem, och han fick sin bil mappad i våras.
Kanske är ett undantag? smile

Man mappar en piggy på ett helt annat sätt.  Man korrigerar inte som vanligt utan får lura originalsprutet. Det går att få det att funka hyffsat, men hur tusan ändrar du accpumpen? hur tidigarelägger du tändningen? osv...

Det vet jag inte hur de har löst, men ACCn fungerar, och tändningen vet jag inte om/hur de har ställt.

Men ditt förslag är ett VEMS som klarar sekventiellt (och man bör kunna mappa själv då), eller en mappning av originalsystemet?
Lägga en ny mappning ovanpå det gamla, eller hur de gör?

Ingen aning, men som sagt så finns det exempel åt andra hållet med. Men sen är ju frågan om det är värt det. För i slutänden så har du lagt ut pengar på piggy + mappning men ändå har kvar nackdelarna med originalsprutet. Fördelen ligger väl i att det är enklare att mappa om då, men det är ju inget som görs på daglig basis.

VEMS är ju vettigast om man ser det ur ett rent bang-for-the-buck-perspektiv. Det är ju kanske inte det bästa som finns, men om pengarna styr... Men en sån intsallation drar iväg pengamässigt den med om man räknar i schysst tändning, akbelhärva och laddtrycksventil.
Kör man året om så är det fördelaktigt om man kan mappa själv eller har nån i bekantskapskretsen som kan, men annars så så klarar man sig bra ändå.

Men får man en mappning av originalsystemet för vettiga pengar och inte har några väldiga planer så är ju det att föredra. Hur man än gör så är det inte billigt att byta sprut, och pengarna rinner obönhörligen iväg.



Sök