2813
Sök

Jobbigt hitta intercooler

134 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#1
Jag tänker montera intercooler på min w123 300dt

Eftersom turbo och insug sitter på samma sida, och jag inte vill ha tryckrör som slingrar sig i hela motorrummet, så vill jag få tag i en intercooler som har anslutningarna på samma sida, (dvs. att om du sitter bakom ratten, så ska båda anslutningarna sitta på höger sida uppe och nere på intercoolern) vill heller inte att det ska vara någon liten fyrkantig intercooler...

Vore najs om någon visste vars man kan köpa något sådant, eller vilka bilar man kan hitta något liknande på

KHRacing
12 januari 2009
#2
Du käner garanterat någon som känner någon som kan svetsa alu, eller hur ?

www.klracing.se har intercoolers i alla de möjligt tänkbara storlekar du kan behöva, köp en sådan av dem & svetsa om.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2009
#3
två små FMIC ovanpå varandra där ena änden byglas som ett U bara och saken är biff

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

188 Inlägg
12 januari 2009
#4
det kanske skulle funka att använda en ic från en 300zx? dom har ju visseligen en anslutning ner och en uppåt men kanske...


134 Inlägg
12 januari 2009
Trådstartare
#5
Tacksam för alla svar

Nu är det ju såhär, att det är ju ingen Supra vi snackar om, utan en 123:a från 1980,
Det får inte kosta mer att montera intercooler än vad hel diesel snurran kostar big_smile

134 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#6
Okej, det får bli KL racings 70cm Bred (550x140x65 cell) och dra ett rör ovanpå längs hela, göra ett U i ena änden och så dra up rören jäms med varandra till turbo och insug.
hårdrock!

Sothora <3
1 201 Inlägg
14 januari 2009
#7
Jensa_B skrev:
Okej, det får bli KL racings 70cm Bred (550x140x65 cell) och dra ett rör ovanpå längs hela, göra ett U i ena änden och så dra up rören jäms med varandra till turbo och insug.
hårdrock!

hur mycket tänkte du ladda? behöver knappast en IC med påställd pump

Bildemonterare samt egen verkstad. !

134 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#8
Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

Sothora <3
1 201 Inlägg
14 januari 2009
#9
Jensa_B skrev:
Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

är turbon i bra skick så kan ja informera dig att du är vid 2 bar, men ingen ide, Då du inte har diesel rå de räcker!

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Med lem
1 127 Inlägg
14 januari 2009
#10
Mercedesturbodiesel skrev:
Jensa_B skrev:
Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

är turbon i bra skick så kan ja informera dig att du är vid 2 bar, men ingen ide, Då du inte har diesel rå de räcker!

Inte bensinare du skruvar med nu vettu?

Ställ på laddet på en diesel gör inte ett skit, först när du börjar mata på bränsle det börjar hända grejer.


134 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#11
Okej trodde inte dom skulle orka ladda så mycket, då en polares 250dt laddar 1,5 med pluggad wg slang, men 1,5 är inga problem med original pump, kör på 1,2 nu med pumpen orörd, den rör på sig riktigt bra också smile

Sothora <3
1 201 Inlägg
14 januari 2009
#12
H3dlund skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
Jensa_B skrev:
Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

är turbon i bra skick så kan ja informera dig att du är vid 2 bar, men ingen ide, Då du inte har diesel rå de räcker!

Inte bensinare du skruvar med nu vettu?

Ställ på laddet på en diesel gör inte ett skit, först när du börjar mata på bränsle det börjar hända grejer.

Tror inte du ska lära upp mig mercedes diesel,
Ja vet gott och väl att det är diesel som snackas. Du får visst upp ladd utan att mata på diesel, men inte lika mycket som när du trycker på mer. Bilden ska ryka svart när det paserar 1 bar.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

134 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#13
Jo men bilen är nyligt införskaffad och jävligt långt ifrån färdig, förhudligen ska jag ställa på pumpen, då jag monterar intercooler, och gör en massa annat färdigt, laddet var redan ställt när ja köpte den så det är ingenting jag gjort bara för att vara slö, utan att göra resten... och du som säkert kollat på IC, vilken modell tänker du gå på? Sen tänker jag inte ställa pumpen genom att kolla hur det ryker heller

Sothora <3
1 201 Inlägg
14 januari 2009
#14
Jensa_B skrev:
Jo men bilen är nyligt införskaffad och jävligt långt ifrån färdig, förhudligen ska jag ställa på pumpen, då jag monterar intercooler, och gör en massa annat färdigt, laddet var redan ställt när ja köpte den så det är ingenting jag gjort bara för att vara slö, utan att göra resten... och du som säkert kollat på IC, vilken modell tänker du gå på? Sen tänker jag inte ställa pumpen genom att kolla hur det ryker heller

du ställer pumpen i en bänk?smile Äntligen en som förstår:D
Jag kör vanlig IC med en på varje Gavel, men ja kommer inte ha maskinell fläckt.
PMa gärna så kör vi ett seriösare snack;)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

134 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#15
Jo, förhoppningsvis blir det på wibergs, bara det inte kostar multum : )
Nä det är som fittigt trångt kring kylaren, tror att jag ska köpa en avlång IC på KL racing och montera under kofångaren bakom plåten.

Med lem
1 127 Inlägg
14 januari 2009
#16
Mercedesturbodiesel skrev:
Tror inte du ska lära upp mig mercedes diesel,
Ja vet gott och väl att det är diesel som snackas. Du får visst upp ladd utan att mata på diesel, men inte lika mycket som när du trycker på mer. Bilden ska ryka svart när det paserar 1 bar.

Hmm skit i mitt inlägg, nu när jag läste det vet jag inte ens själv vad jag menade. Jag skummade igenom ltie för fort. Skrev fö

Ingen expert på diesel, men inte helt borta heller..

Jensa_B: Så länge du inte ska ladda överdrivet mycket kan du finjustera lite själv. Värre så skenar det iväg fort. Vad sitter det för turboaggregat i dessa bilar? Lär ju bottna den rätt fort.

Ta en titt på skroten efter småbilar med original monterade intercoolers. Saab og900, golf 3 gtd m.m. har små och smidiga ics.


Sothora <3
1 201 Inlägg
14 januari 2009
#17
för mig de sitter gammla kkk k26 an. Alltså de går att ställa själv om man vet värdena, men man får ut långt ifrån max

Bildemonterare samt egen verkstad. !

177 Inlägg
15 januari 2009
#18
Kanske skulle funka?
Original ic till en saab 900 turbo 94-98.

http://www.thesaabsite.com/2005052354.Old_intercooler.jpg
Senast redigerat av VonPluring (15 januari 2009)


134 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#19
VonPluring skrev:
Kanske skulle funka?
Original ic till en saab 900 turbo 94-98.

http://www.thesaabsite.com/2005052354.O … cooler.jpg

EN SÅN VORE JU PERFEKT big_smile men jag undrar vad som händer med plastgavlarna när man laddar 1,5 kilo
kanske inte är några problem??
Senast redigerat av Jensa_B (15 januari 2009)

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
15 januari 2009
#20
det är ju bara att ta vilken IC som helst och ställa på tvären...
då borde det väl gå?

MVH. Alex


Sök