Black Knight skrev:
Måste även klargöra några saker, många verkar tro att Audi's S modeller är nånting över det vanliga, men faktumet är att Audi's S modeller är inte så mycket märkligare än andra sportbilar i samma klass om dessa Audi inte vara chippade.
En orginal S4:a Biturbo är faktiskt inte så särskilt kvick över ett längre intervall, tex upp till 200 km/h.
26,4 sek (enl AMS) respektive 25,2 sek (enl Track-challenge) distansen 0-200 km/h är ju inte direkt superdupersnabbt. Intervallet 100-200 tar 20s resp. 19,2s vilket är än mindre respektingivande...
Det är ju knappt så den hänger med en Volvo eller en Saab för att inte tala om en M3:a...
Som sagt, förvandla M3.an till Biturbo och sedan Chippa den, då kan man börja jämför. Det är sällan några originalbilar som kan matcha en M3 (e36), M3 (E46) eller en M5 (E39).
Citat ur Autosport:
"Audimotorn ger "fjuttiga" 265 hästar medan M3 pumpar ur sig 321 - 56 hästar upp alltså!
På vägen, i verkligheten, ter sig dock skillnaden avsevärt mindre och ibland rent av till Audisexans fördel.
Orsak: Dubbelturbomotorn ger ett magnifikt vridmoment med 400 Newtonmeters vrid ända från 1 850 varv till oändligheten, tycks det. BMW-sexan ger 350 Nm först vid 3 250 varv.
Men M3-motorn är också märkvärdigt flexibel för att vara en sugmotor, men kommer naturligtvis i ett kraftmässigt underläge om inte varvräknarnålen syns spela en bit över 4 000 varv.
Bevis företes vid accelerationsmätningarna: Audin piskar lätt M3 på de höga växlarna, medan BMW sprintar ifrån när den använder hela registret upp till rödmarkeringen.
Till 200 km/h får Audin stryk med sex sekunder!
http://www.automotorsport.se/biltester/ … mp;carId=3Observera att det här är jämförelse mot M3 E36, BMW's M3 (E46) är något råare. Och jämförelsen var mot en M3 med 3,2L motor.
Som sagt, Audi utan Chippning och diverse modifiering är inte "All That", skullejag välja en Bil mellan En M3, Audi S klass, BMW Alpina och Mercedes AMG då är Audin som kommer sist på önskelistan och Mercedes AMG först.