2314
Sök

lättat svänghjul & borttagen katalysator ? Ford Sierra

979 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#81
Hur som helst, snackade med en kille härromdagen å han körde utan katt & dämparen, ja hela köret, endast en bakre dämpare. Tydligen gick den helt åt helvete, men om de bar ava kattens skull lr både katt & ena dämparen det visste han inte dock. Sedan fick ja reda på att svänghjuet gör stor skillnad. Mera varvvillig å mkt piggare (en snubbe som kör sierra i amatör rally) Bilen varvar lättare upp & snabbare går det att lägga i nästa växel. Dock problem när man ska iväg, lätt att få sketstopp;) men med mera gas gick de an utan problem. Så nu har ja iaf fått svar/bevis på min fråga som denna tråden handlade om. Nu kan ni alla fortsätta att diskutera:)

Hpc

979 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#82
AnderssonE30 skrev:
loop skrev:
kolvas skrev:

min definition av att trimma är iaf. mer än att byta avgassystem. Trimma en motor så byter man till en eftermarknadskam med andra värden & tider än originalet, man gör eventuellt även ingrepp i topp/block/vev/kolvar etc. Förbättrar insug/avgas (byter alltihop om det behövs) för mera effekt.

Att byta till en motor som sitter standard i en annan bil är INTE att trimma utan att byta motor.

Avgassystemet är vi överens om. Om man byter till en topp som inte fanns standard i den bilen så anser jag att det är trim.
Ok, så då är inte en Volvo Amazon B20 med K-kam trimmad för den kammen satt standard i vissa 140 och P1800. Du är nog helt ensam om din definition.

men att byta topp från 8v till 16v är ju att byta motor helt klart? Blocket är desamma i rs2000,scorpio 2,9 & 2,3 & sierra. Då blir det till att ha bytt "motor" inte att trimma.

scorpio 2.0 skulle de givetvist va inte 2,9...kom åt fel knapp...sry

Hpc


Sök