2530
Sök

lättat svänghjul & borttagen katalysator ? Ford Sierra

979 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#1
Kör just nu en Ford Sierra Dohc med 2,5" avgas,filter & max planad topp (1,4mm)
bilen rör på sig rättså skapligt men jag är ute efter mera effekt.

Första frågan är om någon vet vem som kan lätta & balansera ett svänghjul? kostnad?
eller ännu bättre, ngn som har ett svänghjul som redan är färdigt?

Någon som kör utan katt på sin sierra & kan säga att det gör skillnad?
har varit mycket prat om att det inte gör ngt med katten borta, men de tror jag inte på. så e det ngn som har svar på detta? läste nånstans om att en katt stryper ca 10hk. Tror visserligen inte det är sant,men kanske en 5hk? gör de skillnad?

Hpc

979 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#2
är det ngn som har svar???? vet nånting?

Hpc

89 Inlägg
14 januari 2009
#3
skal du trimma kan du lika gärna sätta dit en cosworth motor.

ta bort kattarna kanskje ger dig 5 hk, eller en fet jävla bot när du blit stannad utan katt, men har du 2,5" tum m passande kattar tror jag knappast du märker nått om du tar bort dom.

lätta ditt svänghjul är knappast o anbefalla på din bil. du vil troligen tappa lite moment men vinna lite respons, vet ej om hur mycket du märker, kostar nog bara utan o ge ngt.

CNC operatör
280 Inlägg
14 januari 2009
#4
sätt dit en tom katt, jag ska göra det på min skrothög, för att och testa, så väntar du en månad så kan jag ge dej svaret, men iom det är dubbla kattar så tror jag att det gör en jävla skillnad!!
Senast redigerat av MHperformance (14 januari 2009)

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

Mr.
253 Inlägg
14 januari 2009
#5
MHperformance skrev:
sätt dit en tom katt, jag ska göra det på min skrothög, för att och testa, så väntar du en månad så kan jag ge dej svaret, men iom det är dubbla kattar så tror jag att det gör en jävla skillnad!!

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

Köpes:
18T Turbo

624 Inlägg
14 januari 2009
#6
Inlägg raderat pga personligt påhopp. Användaren varnad /Admin
Senast redigerat av chrizz (18 januari 2009)

who´s the man?

Mr.
253 Inlägg
14 januari 2009
#7
guwib skrev:
pwei skrev:
MHperformance skrev:
sätt dit en tom katt, jag ska göra det på min skrothög, för att och testa, så väntar du en månad så kan jag ge dej svaret, men iom det är dubbla kattar så tror jag att det gör en jävla skillnad!!

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

är det jobbigt att va efterbliven??

Det borde väl du veta?

Köpes:
18T Turbo

1 062 Inlägg
14 januari 2009
#8
pwei skrev:
guwib skrev:
pwei skrev:

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

är det jobbigt att va efterbliven??

Det borde väl du veta?

Hur vet du att det inte gör ngn skillnad??

bara för att det inte gjorde ngn skillnad på din helt slutkörda vinterbil så betyder det ju inte att ngn med en bra bil känner skillnad


gjorde bra skillnad på min bil iaf när jag plocka bort katten

plockade även bort katten på min volvo 460 2,0 gjorde iaf 10km/h på toppfarten 210 km/h istf 200

så visst kan det göra skillnad men det e inte så mkt

mvh

Team Björkeryd

Mr.
253 Inlägg
14 januari 2009
#9
wildboy_87_ skrev:
pwei skrev:
guwib skrev:

är det jobbigt att va efterbliven??

Det borde väl du veta?

Hur vet du att det inte gör ngn skillnad??

bara för att det inte gjorde ngn skillnad på din helt slutkörda vinterbil så betyder det ju inte att ngn med en bra bil känner skillnad


gjorde bra skillnad på min bil iaf när jag plocka bort katten

plockade även bort katten på min volvo 460 2,0 gjorde iaf 10km/h på toppfarten 210 km/h istf 200

så visst kan det göra skillnad men det e inte så mkt

mvh

Ja du får säkert en effektökning.. men som jag skrev en "JÄVLA" effektökning kan ju vara att ta i... speciellt när det knappt är nått avgastryck i rören då påverkas ju knappast flödet att det sitter en katalysator ivägen.

Och din effekt ökning på 10km/h mer på toppfarten kan lika gärna varit att du hade mindre vindmotstånd/det blåste mindre.

Köpes:
18T Turbo

normal people are scary
57 Inlägg
14 januari 2009
#10
inte för att vara taskig på något sätt men ska du hålla på med en sierra doch så kör med motorn som sitter i den och bygg en annan motor som du kan stoppa i sedan...

Fiat For Life
pasta bilar is the shit

1 062 Inlägg
14 januari 2009
#11
jo det kan väl iofs va sant xD

Team Björkeryd

979 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#12
Va e det folk inte fattar? Är ni cp lr vadå? jag ställde 2 frågor. Den ena om svänghjul & den andra & katalysator. Inget jävla bjäffs & tjabb. Fan att alla bara orka tjabba när man ställer en fråga? och de där med att nån nämnde "byt motor" De tänker jag inte göra bara för en katalysator & svänghjuls skull. Fan en cossie motor e svin dyr!!! Kan man inte bara få svar på de man frågar om? herre j*vlar asså....

Hpc

187 Inlägg
14 januari 2009
#13
pwei skrev:
guwib skrev:
pwei skrev:

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

är det jobbigt att va efterbliven??

Det borde väl du veta?

ÄGD! Hahaha


1 142 Inlägg
14 januari 2009
#14
varför hålla på... ja hade dock motorn i min och den drog en v40 2.0t på streetrace och en 945 turbo när vi lekte... visserligen kanske han med v40 var kass och 945a lite smått slutkörd men ändå dom är sjukt pigga och tycker inte man behöver göra så mycket med dom. du drar ju lätt 850glt med den iallafall. vet av egen erfarenhet:P

1 585 Inlägg
15 januari 2009
#15
Vad jag kan se så har du fått vettiga svar i din tråd? Läs vad dem skriver istället. Det står att det antagligen inte kommer ge dig speciellt mycket effekt. Kommer antagligen knappt märkas.
Alltså bortkastad tid och pengar. Därför ger dem dig andra alternativ dock förstår jag att det är lite väl att slänga ner en cosworth motor i bilen men ändå. Men är du ute efter massa effekt så är det ju bara att köpa en bil med massa effekt ismile skämt o sido.
Är inte billigt att trimma en sug motor direkt. Sen ger det inte så mycket i effekt iheller tyvärr.

979 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#16
Jolle87 skrev:
Vad jag kan se så har du fått vettiga svar i din tråd? Läs vad dem skriver istället. Det står att det antagligen inte kommer ge dig speciellt mycket effekt. Kommer antagligen knappt märkas.
Alltså bortkastad tid och pengar. Därför ger dem dig andra alternativ dock förstår jag att det är lite väl att slänga ner en cosworth motor i bilen men ändå. Men är du ute efter massa effekt så är det ju bara att köpa en bil med massa effekt ismile skämt o sido.
Är inte billigt att trimma en sug motor direkt. Sen ger det inte så mycket i effekt iheller tyvärr.

Är inte en "massa herre jösses" effekt jag är ute efter, utav vill ha ett mera flöde i bilen. Alltså som borttagen katt tex. Går den bättre lr sämre?! Svänhjulet har ja hört att den bara bli mera varvvillig. Svarar lättare på gasen. Ocg NEJ, sugtrimma är inte billigt. Det vet jag om:) Men jag ger mig fan på att jag ska bli en av få som kör den snabbaste sierra Dohc utan överladdning. Mina Kamaxlar & extraktor kommer i Juni månad. De blir ju lite effekt där bara...men ja tänker hålla mig till sugmotor oavsett. Kan visserligen turbokonvertera för 3000:- ca men ja tycker inte det är samma kör känsla...

Hpc

865 Inlägg
15 januari 2009
#17
AnderssonE30 skrev:
Jolle87 skrev:
Vad jag kan se så har du fått vettiga svar i din tråd? Läs vad dem skriver istället. Det står att det antagligen inte kommer ge dig speciellt mycket effekt. Kommer antagligen knappt märkas.
Alltså bortkastad tid och pengar. Därför ger dem dig andra alternativ dock förstår jag att det är lite väl att slänga ner en cosworth motor i bilen men ändå. Men är du ute efter massa effekt så är det ju bara att köpa en bil med massa effekt ismile skämt o sido.
Är inte billigt att trimma en sug motor direkt. Sen ger det inte så mycket i effekt iheller tyvärr.

Är inte en "massa herre jösses" effekt jag är ute efter, utav vill ha ett mera flöde i bilen. Alltså som borttagen katt tex. Går den bättre lr sämre?! Svänhjulet har ja hört att den bara bli mera varvvillig. Svarar lättare på gasen. Ocg NEJ, sugtrimma är inte billigt. Det vet jag om:) Men jag ger mig fan på att jag ska bli en av få som kör den snabbaste sierra Dohc utan överladdning. Mina Kamaxlar & extraktor kommer i Juni månad. De blir ju lite effekt där bara...men ja tänker hålla mig till sugmotor oavsett. Kan visserligen turbokonvertera för 3000:- ca men ja tycker inte det är samma kör känsla...

japp bilen går bättre utan kat... satsa på sug trim det är äkta hästar


CNC operatör
280 Inlägg
15 januari 2009
#18
pwei skrev:
MHperformance skrev:
sätt dit en tom katt, jag ska göra det på min skrothög, för att och testa, så väntar du en månad så kan jag ge dej svaret, men iom det är dubbla kattar så tror jag att det gör en jävla skillnad!!

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

allt är ju relativt din jävla fjabbe!! beror ju på vad man räknar som bra, jag vet av egen erfarenhet att det gör märkbar skillnad, så håll käft om du inte har nått vettigt att säga!!

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra

979 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#19
no_fake skrev:
AnderssonE30 skrev:
Jolle87 skrev:
Vad jag kan se så har du fått vettiga svar i din tråd? Läs vad dem skriver istället. Det står att det antagligen inte kommer ge dig speciellt mycket effekt. Kommer antagligen knappt märkas.
Alltså bortkastad tid och pengar. Därför ger dem dig andra alternativ dock förstår jag att det är lite väl att slänga ner en cosworth motor i bilen men ändå. Men är du ute efter massa effekt så är det ju bara att köpa en bil med massa effekt ismile skämt o sido.
Är inte billigt att trimma en sug motor direkt. Sen ger det inte så mycket i effekt iheller tyvärr.

Är inte en "massa herre jösses" effekt jag är ute efter, utav vill ha ett mera flöde i bilen. Alltså som borttagen katt tex. Går den bättre lr sämre?! Svänhjulet har ja hört att den bara bli mera varvvillig. Svarar lättare på gasen. Ocg NEJ, sugtrimma är inte billigt. Det vet jag om:) Men jag ger mig fan på att jag ska bli en av få som kör den snabbaste sierra Dohc utan överladdning. Mina Kamaxlar & extraktor kommer i Juni månad. De blir ju lite effekt där bara...men ja tänker hålla mig till sugmotor oavsett. Kan visserligen turbokonvertera för 3000:- ca men ja tycker inte det är samma kör känsla...

japp bilen går bättre utan kat... satsa på sug trim det är äkta hästar

Tack för ett enkelt svar !!

Hpc

CNC operatör
280 Inlägg
15 januari 2009
#20
AnderssonE30 skrev:
Jolle87 skrev:
Vad jag kan se så har du fått vettiga svar i din tråd? Läs vad dem skriver istället. Det står att det antagligen inte kommer ge dig speciellt mycket effekt. Kommer antagligen knappt märkas.
Alltså bortkastad tid och pengar. Därför ger dem dig andra alternativ dock förstår jag att det är lite väl att slänga ner en cosworth motor i bilen men ändå. Men är du ute efter massa effekt så är det ju bara att köpa en bil med massa effekt ismile skämt o sido.
Är inte billigt att trimma en sug motor direkt. Sen ger det inte så mycket i effekt iheller tyvärr.

Är inte en "massa herre jösses" effekt jag är ute efter, utav vill ha ett mera flöde i bilen. Alltså som borttagen katt tex. Går den bättre lr sämre?! Svänhjulet har ja hört att den bara bli mera varvvillig. Svarar lättare på gasen. Ocg NEJ, sugtrimma är inte billigt. Det vet jag om:) Men jag ger mig fan på att jag ska bli en av få som kör den snabbaste sierra Dohc utan överladdning. Mina Kamaxlar & extraktor kommer i Juni månad. De blir ju lite effekt där bara...men ja tänker hålla mig till sugmotor oavsett. Kan visserligen turbokonvertera för 3000:- ca men ja tycker inte det är samma kör känsla...

exakt, "vem som helst" kan med lite läsning och expriment turbo konventera, roligare och ha nått som ingen annan ha

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra


Sök