3849
Sök

Bästa tippsen på Rödljus rallyt

6 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#1
Nu ska vi se om vi kan få in lite tips om hur du får din bil att ta sig så fort som det bara går från punkt A(rödljus) till punkt B (nästa rödljus)
Vare sig du har en gammal skörv eller en Vass jävel så finns det lite knep...

Några tips?
Senast redigerat av Trixard (16 mars 2006)

If u have it, why not use it?

6 Inlägg
9 108 Inlägg
16 mars 2006
#3
Tror dom flesta redan vet hur man växlar.

Bara att pröva sig fram till vad som går snabbast.


1 453 Inlägg
16 mars 2006
#4
Olika förfarande beroende på bil, väglag osv. Träning ger färdighet!


fresh'n'clean
147 Inlägg
16 mars 2006
#5
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

6 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#6
alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Aha, ja trodde det handlade lite om färdighet... men ja har tydligen fel.

Kul att veta att de inte är de som kör som gör att det går undan det är alltså bilen så tro inte att föraren har något med saken att göra...

If u have it, why not use it?

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
16 mars 2006
#7
hmm ja bilen gör ju bara 40% av jobbet...

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

1 453 Inlägg
16 mars 2006
#8
Lucifer84 skrev:
hmm ja bilen gör ju bara 40% av jobbet...

nja...42% tror jag bestämt wink


Såld på Italienare
579 Inlägg
16 mars 2006
#9
alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Jo men den e vacker med noll grepp som följd.
Det e la bara o träna? Själv ligger jag runt 3500varv vid rödljusen precis så att det inte släpper wink

Ingenjör
256 Inlägg
16 mars 2006
#10
1. Dra upp handbromsen.
2. Gasa och släpp kopplingen tills du kommer till dragläge
3. när du ligger och väntar på grönt kommer det att kännas som att bilen vill käka upp asfalten under dig och bilens sjunker en aning i bakre partiet (lägre tyngdpunkt)
4. Grönt ljus: Släpp handbromsen och öka gaspådraget samtidigt som du släpper kopplingen helt.

Du greppar direkt och slipper få spinn på hjulen.

Man gör en liknande manöver med motorcyklar när man ska köra hinderbanan inom 20s.

Mvh

Det är inget brott förrän man åker fast

6 Inlägg
16 mars 2006
Trådstartare
#11
Så ska det låta smile N33d4Sp33d fint bilval föresten smile tycker om dina fälgar skarpt!
Senast redigerat av Trixard (16 mars 2006)

If u have it, why not use it?

Ingenjör
256 Inlägg
16 mars 2006
#12
Trixard skrev:
Så ska det låta smile N33d4Sp33d fint bilval föresten smile tycker om dina fälgar skarpt!

Cheers mate! *höjjer glaset med redbull-vodka i skyn*

jaa, hade tur med fälgarna att de satt som de gör.

Det är inget brott förrän man åker fast

346 Inlägg
16 mars 2006
#13
allt under 6000 varv/minut är löjligt smile

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

fresh'n'clean
147 Inlägg
16 mars 2006
#14
Trixard skrev:
alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Aha, ja trodde det handlade lite om färdighet... men ja har tydligen fel.

Kul att veta att de inte är de som kör som gör att det går undan det är alltså bilen så tro inte att föraren har något med saken att göra...

Du, dumma frågor besvaras med dumma svar, det vet dom flesta..
Men nåja, för att komma så fort som möjligt från punkt a till b så ska du;
1. Lära dig växla vid rätt varvtal och dessutom växla snabbt. (Alltså även vilket varvtal du ska ligga på vid start)
2. Lätta bilen på onödig vikt, inte ha för mycket bensin.
3. Inte ha några stora tunga pimp-fälgar.
4. Rutorna uppvevade för att slippa luftmotstånd.
5. A/C och stereo av.

Behövdes det verkligen en förklaring?
Senast redigerat av alxalx (16 mars 2006)

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

Ingenjör
256 Inlägg
17 mars 2006
#15
alxalx skrev:
Trixard skrev:
alxalx skrev:
Gasen i botten?
Det här måste vara den dummaste fråga jag någonsin läst.

Aha, ja trodde det handlade lite om färdighet... men ja har tydligen fel.

Kul att veta att de inte är de som kör som gör att det går undan det är alltså bilen så tro inte att föraren har något med saken att göra...

Du, dumma frågor besvaras med dumma svar, det vet dom flesta..
Men nåja, för att komma så fort som möjligt från punkt a till b så ska du;
1. Lära dig växla vid rätt varvtal och dessutom växla snabbt. (Alltså även vilket varvtal du ska ligga på vid start)
2. Lätta bilen på onödig vikt, inte ha för mycket bensin.
3. Inte ha några stora tunga pimp-fälgar.
4. Rutorna uppvevade för att slippa luftmotstånd.
5. A/C och stereo av.

Behövdes det verkligen en förklaring?

Annars hade han inte ställt frågan.

Ngn gång har väl du också varit novis och någon gång kommer du säkert också behöva hjälp i något som ngn tycker är självklarheter.

Kör lugnt.

Det är inget brott förrän man åker fast

fresh'n'clean
147 Inlägg
17 mars 2006
#16
N33d4Sp33d skrev:
Annars hade han inte ställt frågan.

Ngn gång har väl du också varit novis och någon gång kommer du säkert också behöva hjälp i något som ngn tycker är självklarheter.

Kör lugnt.

Det handlar inte om sjävla frågan i sig, jag ser inte dom svaren som någon självklarhet heller, det dumma var hur frågan var ställd..

"Svenskt uppslagsord
sport|bil [²sp'år_t:bi:l Uttal] -bilen -bilar subst.
liten snabb bil (för nöjeskörning)"

Ingenjör
256 Inlägg
17 mars 2006
#17
alxalx skrev:
N33d4Sp33d skrev:
Annars hade han inte ställt frågan.

Ngn gång har väl du också varit novis och någon gång kommer du säkert också behöva hjälp i något som ngn tycker är självklarheter.

Kör lugnt.

Det handlar inte om sjävla frågan i sig, jag ser inte dom svaren som någon självklarhet heller, det dumma var hur frågan var ställd..

ahaa, mhmm hmmm...

Det är inget brott förrän man åker fast

10 287 Inlägg
17 mars 2006
#18
Och skit i 25-profils lågprofildäck. Kör med mjuka vinterdäck med mycket gummi och relativt lite luft.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

RS
886 Inlägg
8 augusti 2007
#19
fyrhjulsdrift och turbo ;D

Focus RS

1 854 Inlägg
8 augusti 2007
#20
N33d4Sp33d skrev:
1. Dra upp handbromsen.
2. Gasa och släpp kopplingen tills du kommer till dragläge
3. när du ligger och väntar på grönt kommer det att kännas som att bilen vill käka upp asfalten under dig och bilens sjunker en aning i bakre partiet (lägre tyngdpunkt)
4. Grönt ljus: Släpp handbromsen och öka gaspådraget samtidigt som du släpper kopplingen helt.

Du greppar direkt och slipper få spinn på hjulen.

Man gör en liknande manöver med motorcyklar när man ska köra hinderbanan inom 20s.

Mvh

Slutar med kopplingsras..


Sök