2731
Sök

volvo s60 mot s80

Fattig drömmare
123 Inlägg
18 januari 2009
Trådstartare
#1
nu ska jag nog ta o sälja min gamla v40 och köpa mig en s60 eller s80. oavsett vilken bil jag än tar så blir det 2,4 liters bensinare på 140 hp och manuell växellåda. jag kommer inte ha råd till en nyare än en 01a.
så vad finns de för skillnader mellan dessa modellern?


30 Inlägg
Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2009
#3
S80n är byggd på samma plattform som V70.
S80n är tyngre, men rymligare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

12 086 Inlägg
18 januari 2009
#4
Utseendemässigt är de ju samma bil fast S60 är kortare och fulare (tycker jag)
S80 ser men fullvuxen ut, mer testostron.

Som TurbOla säger delar S80 chassiedelar med V70, och det är väl en fördel om man ska köpa begagnade delar kanske tongue S80 må vara tyngre än S60 men den är fortf lätt för sin storlek, ca 1500kg (min bmw väger 1900kg) Jag hade köpt S80 alla dagar i veckan

4 822 Inlägg
18 januari 2009
#5
TurbOla skrev:
S80n är byggd på samma plattform som V70.
S80n är tyngre, men rymligare.

S60 har samma plattform (P2) som V70, S80 wink

JapMax skrev:
Utseendemässigt är de ju samma bil fast S60 är kortare och fulare (tycker jag)
S80 ser men fullvuxen ut, mer testostron.

Som TurbOla säger delar S80 chassiedelar med V70, och det är väl en fördel om man ska köpa begagnade delar kanske tongue S80 må vara tyngre än S60 men den är fortf lätt för sin storlek, ca 1500kg (min bmw väger 1900kg) Jag hade köpt S80 alla dagar i veckan

Nej S80 delar inte chassidelar med V70, det gör därimot S60 till viss del.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Forummoderator
9 299 Inlägg
18 januari 2009
#6
140hk i 1500kg bil... Provkör ordentligt så du inte ångrar dig. Varför är alternativen bara Volvo? För pengarna de kostar får du i mina ögon betydligt bättre bilar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Reservdansk
6 271 Inlägg
18 januari 2009
#7
caromania skrev:
140hk i 1500kg bil... Provkör ordentligt så du inte ångrar dig. Varför är alternativen bara Volvo? För pengarna de kostar får du i mina ögon betydligt bättre bilar.

Han kanske vill ha en Volvo? roll
Finns människor som gillar Volvo. wink

Christian S skrev:
S60 har samma plattform (P2) som V70, S80 wink

Aha, det visste jag faktiskt inte. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2009
#8
S60 är väl den smidigare och roliga bilen av de båda. Mindre drag av traktor i s60 så att säga. Men jag hade ändå letat upp en 2.4T som gått lite längre än slöe 140hp.

Strunta i 170hp iaf, det är bara 140 hästarn med ett chip som flyttar upp effekten så man måste tokvarva för att det ska hända något. 140 hästarn är trevligare tycker jag iaf.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 600 Inlägg
18 januari 2009
#9
kan ju säga att jag har kört både s80 och s60 och säger s80 är nog den skönaste av dom två rymlig känns mera robust och bra ljus orginal smile går bra fast me 140 hk i sin motor.  ser dessutom snygg ut smile

gör som jag kör gubba racer=)

1 567 Inlägg
18 januari 2009
#10
S60 är för gubbar med 40årskris och s80 för gubbar med 80årskris

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

2 600 Inlägg
18 januari 2009
#11
alla gillar vi att vara gubbar i bland (;

gör som jag kör gubba racer=)

1 567 Inlägg
18 januari 2009
#12
klimpan skrev:
alla gillar vi att vara gubbar i bland (;

Precis jag kör gäna min brors s60 underbar

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

197 Inlägg
18 januari 2009
#13
Jag gillar iaf min "gubb" s60


Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 januari 2009
#14
S60 är i alla fall mindre gubbig än S80 får man väl säga roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

88 Inlägg
18 januari 2009
#15
940R skrev:
S60 är för gubbar med 40årskris och s80 för gubbar med 80årskris

Precis som en Toyota Starlet DX är för kärringar med 80årskris, men vill ha en dekaltrimmad 940"R".


s60 är mer "sportig" medans s80 känns mer "robust".

440 Inlägg
18 januari 2009
#16
s80in är stor och lång, sticker ut bra utanför parkeringsrutorna, men också bra utrustad standard och riktigt bekväm
s60in är mer lagom i storlek (tycker jag) men man får leta noggrannare innan man hittar en med mycket utrustning


Turbo lover
555 Inlägg
19 januari 2009
#17
S80 med snikmotorn har helt värdelös styrning/körkänsla. Går toklätt å helt utan känsla. Sen är kopplingen äckligt lätt. Så S60n är helt klart trevligare att köra även om den inte är speciellt rolig heller.

Nu är kanske inte körglädjen speciellt viktig i det här fallet och då tycker jag du ska välja S80 för man sitter bra mycket skönare och rymligare i den.
Senast redigerat av Turbovin (19 januari 2009)


66 Inlägg
19 januari 2009
#18
S60 känns bra mycket mindre än S80 tycker jag så S60 kanske känns lite mera smidig.

Jag gillar båda modellerna men tog S80 för den känns lite större och lyxigare. Tycker dom är snygga och med lite lätt styling går dom att göra sjukt cleana om man känner för det med toning, säkning å med några snygga fälgar.

Men bästa är nog att provköra för din del så du får rätt uppfattning själv, med dagens priser så är det nog bland dom bästa beg.bilarna man kan köpa och dom finns ju helt klart i väldigt bra priser i dagsläget.

Sen om S80 är en gubbbil, ja visst. Det är det säkert, Men med en T6:a under huven så känns det som man har läget under kontrol. Själv gillar jag att glida och veta att man har pulver om det behövs.

Oavsett vilken du köper, så fråga ändå när kamrem är bytt om du inte känner för att ha den kostnaden efter köp. Kanske lite prut på det om det börjar närma sig ett kamremsbyte vid beg.köp. Då är det lika bra att byta drivrem, vattenpump och spännare när man ändå har loss allt.

Truth in Engineering | URQ

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 januari 2009
#19
Tycker 140hp motorn låter liten till en S80.
Men den går ju att chippa upp till 180hk. smile

Annars finns ju S80 V8 och S80 T6... tongue
Speciellt de tidiga T6orna är rätt billiga nu, kostar 50-60 000, dock har jag hört att elektroniken kan krångla på 99orna.
Senast redigerat av TurbOla (19 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök