3185
Sök

Enhjulsdriven 744

60 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena! Har lagt märke till att min volvo 744 -88 driver väldigt ojämnt. jag uppskattar effekten till ca 70 % på höger bak och därför endast 30% på vänster bak. Har testat både i höger och i vänstersvängar.....testat att ge full gas på grus rakt fram men hur jag än gör så driver den väldigt mycket mer på ena hjulet. Ska det va såhär eller e något fel?

Mvh Erik

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 januari 2009
#2
Herr_Svamp skrev:
Tjena! Har lagt märke till att min volvo 744 -88 driver väldigt ojämnt. jag uppskattar effekten till ca 70 % på höger bak och därför endast 30% på vänster bak. Har testat både i höger och i vänstersvängar.....testat att ge full gas på grus rakt fram men hur jag än gör så driver den väldigt mycket mer på ena hjulet. Ska det va såhär eller e något fel?

Mvh Erik

utan diffspärr blir de så, tyvärr

Jonas

60 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#3
å jag som trodde att kraften skulle fördelas dem emellan men detta e alltså normalt?

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
20 januari 2009
#4
Japp det är fullt normalt

/Påsen

PÅSEN RACING

Med.lem
3 759 Inlägg
20 januari 2009
#5
Och jättetråkit.
Krävs träning och teknik för att sladda "odiffat"

Jag var rätt duktig med min gamla 740 16v, men nu har jag kört Omegan rätt länge som är lammeldiffad. Igår testade jag några varv i en rondell med min donatorbil till turbokossan, en 528 som inte är diffad. Fick inte ut röven en ända gång tongue
Senast redigerat av Mr_EmCom (20 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

593 Inlägg
20 januari 2009
#6
stämmer bra, är helt normalt,, varför tror du alla ohänga ungdomar alltid har en hög me högerdäck i garaget?, heh

ElectroRaggare
885 Inlägg
20 januari 2009
#7
epapower skrev:
stämmer bra, är helt normalt,, varför tror du alla ohänga ungdomar alltid har en hög me högerdäck i garaget?, heh

hehe wink

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
20 januari 2009
#8
Mr_EmCom skrev:
Och jättetråkit.
Krävs träning och teknik för att sladda "odiffat"

Jag var rätt duktig med min gamla 740 16v, men nu har jag kört Omegan rätt länge som är lammeldiffad. Igår testade jag några varv i en rondell med min donatorbil till turbokossan, en 528 som inte är diffad. Fick inte ut röven en ända gång tongue

Krävs bara lite fart och en bil som inte kränger så mycke, då släpper t.om FWD  wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 878 Inlägg
20 januari 2009
#9
varför gör inte trådskaparen en såkallad "Research" innan man postar för. denna infon kunde du fått ifrån instruktionsboken. eller Wiki.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 januari 2009
#10
te_wik skrev:
Mr_EmCom skrev:
Och jättetråkit.
Krävs träning och teknik för att sladda "odiffat"

Jag var rätt duktig med min gamla 740 16v, men nu har jag kört Omegan rätt länge som är lammeldiffad. Igår testade jag några varv i en rondell med min donatorbil till turbokossan, en 528 som inte är diffad. Fick inte ut röven en ända gång tongue

Krävs bara lite fart och en bil som inte kränger så mycke, då släpper t.om FWD  wink

Mvh Tommy

ja men de är sååååå mycket roligare att åka på häng med en riktig diffspärr.

utan de måste man ju pressa som fan, och jäkla oförutsägbart. ena stunden har du fäste andra stunden spinner de

Jonas

Med.lem
3 759 Inlägg
20 januari 2009
#11
Frozen1985 skrev:
varför gör inte trådskaparen en såkallad "Research" innan man postar för. denna infon kunde du fått ifrån instruktionsboken. eller Wiki.

Det skulle man kunna fråga i typ varnannan tråd här på gorg.

Lätt irriterande.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

60 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#12
Frozen1985 skrev:
varför gör inte trådskaparen en såkallad "Research" innan man postar för. denna infon kunde du fått ifrån instruktionsboken. eller Wiki.

orka! Då hade du ju dessutom inte fått nöjet att tyka dig. Ingen behöver svara eller läsa det e väldigt frivilligt

Ugglan-racing
362 Inlägg
20 januari 2009
#13
klarar du inte få upp den på sop utan diff så ryck till hårt i handbromsen en gång så brukar den diffa en snabbis sen är de bara hålla järnet^^ eller så svets diffar du om du inte vill slänga ut pengar på en skit40^^

How does dust taste sucker??

12 086 Inlägg
20 januari 2009
#14
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

Med.lem
3 759 Inlägg
20 januari 2009
#15
JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 436 Inlägg
20 januari 2009
#16
På Bajsbmwn beror delar på sneslitaget på att ena bromsen ligger på och att de dessutom tar ojämnt. Kanske värt att kolla upp, kan hjälpa en del även om det inte tar bort problemet helt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

979 Inlägg
20 januari 2009
#17
Visst att det är lättare med diffbroms,lamelldiff,svetsad axel,ja allt sorts diff. Klat de är lättare att hålla bilen på bredden & mycket roligare körning. Men ja har aldrig haft problem med att få ut rumpan på min bil? Krävs bara lite mer hårdare körning än med diffbroms. Är chassit bara stadigt så är det inga problem:)

Hpc

12 086 Inlägg
20 januari 2009
#18
Mr_EmCom skrev:
JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

http://vet.hut.nu/?id=2
Senast redigerat av JapMax (20 januari 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
20 januari 2009
#19
Mr_EmCom skrev:
JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

Denna passar bättre:

http://vet.hut.nu/?id=15

Öppen diff fungerar skitbra, så länge man inte ska sladda. Ni som påstår ni kan sladda öppen diff bra. Vänta tills ni får dit en riktig diffbroms, helt plötsligt har man faktiskt kontroll.

Och inte går det bättre med styvt chassi som ni säger, då kommer bilen bara bli ännu mera innerhjulsdriftbenägen. Kör man öppen diff är det ta bort bakre kränghämmare och mjuk sättning bak som gäller för bästa grepp. Men givetvis går det att hänga ut baken! Men inte på samma sätt..

Till det ämnet faktiskt handlar om!

Trådskaparens differential fungerar som den ska, drar på det hjul med minst grepp.
Senast redigerat av H3dlund (20 januari 2009)


12 086 Inlägg
20 januari 2009
#20
H3dlund skrev:
Mr_EmCom skrev:
JapMax skrev:
Jag har aldrig kört varken diffat lr svetsat och jag hänger som en gud ändå.

http://vet.hut.nu/?id=14

Denna passar bättre:

http://vet.hut.nu/?id=15

Öppen diff fungerar skitbra, så länge man inte ska sladda. Ni som påstår ni kan sladda öppen diff bra. Vänta tills ni får dit en riktig diffbroms, helt plötsligt har man faktiskt kontroll.

Och inte går det bättre med styvt chassi som ni säger, då kommer bilen bara bli ännu mera innerhjulsdriftbenägen. Kör man öppen diff är det ta bort bakre kränghämmare och mjuka sättning som gäller för bästa grepp. Men givetvis går det att hänga ut baken! Men inte på samma sätt..

Jag råkar ju veta hur jag hänger, det vet ju inte du.

Jag säger inte att diffat är skit, det är säkert skitbra! Bättre än odiffat.
Men jag har sladdat i 4 vintrar nu aldrig med diffbroms och de går så fint så.
Långa fina sladdar, bara för att bakaxeln är odiffad betyder de inte att alla är lika slut som trådskaparens 740.


Sök