Tänkte lyssna av er som har erfarenhet, är det värt att lämna in bilen på ditec behandling? Eller fungerar det lika bra om man putsar och fejjar själv?
Vet inte exakt va det kostar men kompisen lämnade in sin bmw på ditec behandling i göteborg och det blev riktigt bra! Blir inte lika bra om man gör det själv, om man inte är proffs och har rätt grejer!
Bor du i Gbg? Chefen på jobbet lämnade in sin bil på ett ställe i kållered, pröjsade runt 1500 kr och blev helnöjd. Om du nu bor i Gbg så kan jag nog skaka fram vart det var.
visst blir jobbet bra gjort säkerligen.. men de flesta verkar ju tro att lacken får ngt typ av skydd som sitter kvar mer än bara 2mån som det endast gör..
bilarna, beroende på skick poleras/rubbas ju ganska hårt för att få bort alla små rosor/revor/repor.. när du tar ut bilen från behandling så är den som ny! men medlet de har på-vad de nu kallar det...är inget mirakelmedel som skyddar lacken mer än ett vanligt sonax vax, som en del tror..
jag har jobbat på MrCap tidigare. sett både det ena och andra..
visst blir jobbet bra gjort säkerligen.. men de flesta verkar ju tro att lacken får ngt typ av skydd som sitter kvar mer än bara 2mån som det endast gör..
bilarna, beroende på skick poleras/rubbas ju ganska hårt för att få bort alla små rosor/revor/repor.. när du tar ut bilen från behandling så är den som ny! men medlet de har på-vad de nu kallar det...är inget mirakelmedel som skyddar lacken mer än ett vanligt sonax vax, som en del tror..
jag har jobbat på MrCap tidigare. sett både det ena och andra..
Nu menar jag inte detta på något surt sätt men enligt dig då så håller dom behandlingarna inte mer än runt 2 mån så egentligen skulle man behöva göra en sådan behandling för typ 3000-5000kr ett par gånger om året?
visst blir jobbet bra gjort säkerligen.. men de flesta verkar ju tro att lacken får ngt typ av skydd som sitter kvar mer än bara 2mån som det endast gör..
bilarna, beroende på skick poleras/rubbas ju ganska hårt för att få bort alla små rosor/revor/repor.. när du tar ut bilen från behandling så är den som ny! men medlet de har på-vad de nu kallar det...är inget mirakelmedel som skyddar lacken mer än ett vanligt sonax vax, som en del tror..
jag har jobbat på MrCap tidigare. sett både det ena och andra..
rekommenderas 2 gånger per år att vaxa bilen. Bra vax brukar faktiskt hålla i 6 månader beroende på hur mycket man tvättar av den och vad för saker man använder. De bilar jag kör varje år iallafall håller rätt bra och då använder inte jag ens de dyra polersakerna.
visst blir jobbet bra gjort säkerligen.. men de flesta verkar ju tro att lacken får ngt typ av skydd som sitter kvar mer än bara 2mån som det endast gör..
bilarna, beroende på skick poleras/rubbas ju ganska hårt för att få bort alla små rosor/revor/repor.. när du tar ut bilen från behandling så är den som ny! men medlet de har på-vad de nu kallar det...är inget mirakelmedel som skyddar lacken mer än ett vanligt sonax vax, som en del tror..
jag har jobbat på MrCap tidigare. sett både det ena och andra..
Nu menar jag inte detta på något surt sätt men enligt dig då så håller dom behandlingarna inte mer än runt 2 mån så egentligen skulle man behöva göra en sådan behandling för typ 3000-5000kr ett par gånger om året?
håller och håller.."vaxet" försvinner ju tämligen omgående..självklart beroende på väder och vind/yttre omständigheter etc etc.
sen hur lång tid det tar innan väderslitingar/repor visar sig i lacken det beror ju också på..
jag skulle aldrig aldrig aldrig lämna in bilen för liknande,visserligen har jag jobbat med det ett tag så jag vet hur länge du kan polera osv. men vem som helst (nästan) kan få ett bra resultat med en enkel dubbeltrissig oscillerande maskin.
självklart får man ställa det i proportion mot hur ens liv ser ut,kanske inte kan stå mitt utanför lägenheten med 30m skarvsladd ner för fönstret och greja på trottoaren..
Så om jag har tillgång till polermaskin så kan jag lika bra göra det själv? Jag förstår att de är bättre på polerandet, men ändå? Har en vit 206 RC -05:a men den ser ut som ny, så det är ju inte helt ny bilen, men den är jevligt fin i lacken. Tänkte att man kanske skulle lyxa till det, men om jag kan få ett liknande resultat med polermaskin själv så gör jag ju jättegärna det hellre...
Bor du i Gbg? Chefen på jobbet lämnade in sin bil på ett ställe i kållered, pröjsade runt 1500 kr och blev helnöjd. Om du nu bor i Gbg så kan jag nog skaka fram vart det var.
Bor i eskilstuna så det känns inte helt värt, men tack ändå
visst blir jobbet bra gjort säkerligen.. men de flesta verkar ju tro att lacken får ngt typ av skydd som sitter kvar mer än bara 2mån som det endast gör..
bilarna, beroende på skick poleras/rubbas ju ganska hårt för att få bort alla små rosor/revor/repor.. när du tar ut bilen från behandling så är den som ny! men medlet de har på-vad de nu kallar det...är inget mirakelmedel som skyddar lacken mer än ett vanligt sonax vax, som en del tror..
jag har jobbat på MrCap tidigare. sett både det ena och andra..
Nu menar jag inte detta på något surt sätt men enligt dig då så håller dom behandlingarna inte mer än runt 2 mån så egentligen skulle man behöva göra en sådan behandling för typ 3000-5000kr ett par gånger om året?
håller och håller.."vaxet" försvinner ju tämligen omgående..självklart beroende på väder och vind/yttre omständigheter etc etc.
sen hur lång tid det tar innan väderslitingar/repor visar sig i lacken det beror ju också på..
jag skulle aldrig aldrig aldrig lämna in bilen för liknande,visserligen har jag jobbat med det ett tag så jag vet hur länge du kan polera osv. men vem som helst (nästan) kan få ett bra resultat med en enkel dubbeltrissig oscillerande maskin.
självklart får man ställa det i proportion mot hur ens liv ser ut,kanske inte kan stå mitt utanför lägenheten med 30m skarvsladd ner för fönstret och greja på trottoaren..
Eller man tar en firma som tar runt 800kr för tvätt och vaxning och polering. Då kan man undra hur dom kan lura folk så då, för det e ju lite prisskillnad!
köp den blåa maskinen från biltema, dubbla huvud och oscillerande. typ 400:- köpte den ist för typ märkesmaskinen cyklon vi hade på MrCap.skiljer typ mkt :- i pris...
tvätta ordentligt, kör med lite polish alt fin rubbing (brukar använda 3m produkter) tvätta igen och sen på med glansvax eller ngt liknande..klart=)byt pads emellan.
Vi har faktiskt köpt in en polermaskin för bilvård för några år sen, en riktigt värsting, kanske inte proffs men snudd på gick på en hel del slantar... men va bra då då tar jag och skiter i ditec o rubbar och polishar istället, är det det de gör på ditec/mr cap. eller kör de med någe mer specialare?
Skulle tippa på att dom använder nån riktigt bra polish/rubbing (beror på lack). Jag tror inte dom använder billigaste medlen direkt iaf, så resultatet blir därefter. Men klart man kan göra likadant själv om man har rätt prylar och medel.
Det som är imponerande är ju interiör-uppfräshningarna dom kan göra, typ få bort lukt och få interiören att se och lukta helt nytt.
Summan e alltså att man bör ha en ganska sliten bil på in och- eller utsidan för att uppnå ett riktigt grymt resultat och har man en välskött bil så kan man lika gärna bara underhålla det på egen hand och få i princip samma resultat, korrekt?
Ni är väldigt orättvisa mot Ditec. Dom lägger troligen inte vax för 3-5000:-! Yttra er inte som ni inte vet med säkerhet! Borde man förstå kan tyckas
guwib: Tror knappast du jobbat på jobbat självständigt på Mr.Cap med tanke på dina uttalanden! Självklart använder dom riktigt lackskydd, som INTE ska jämföras med vaxmedel som Sonax och annat skit. Sen om det nu mot förmodan arbetades så där du var, så ska man inte säga Mr.Cap generellt.
Hoppas mitt inlägg inte är alltför kränkande mot någon, blir bara såå trött på alla dessa "hobbypulare" som tror man vet allt.
Summan e alltså att man bör ha en ganska sliten bil på in och- eller utsidan för att uppnå ett riktigt grymt resultat och har man en välskött bil så kan man lika gärna bara underhålla det på egen hand och få i princip samma resultat, korrekt?
Allt beror på vem jag går till. En seriöst och duktig rekondare bör man aldrig jämföra med en glad amatörs resultat. Blir garanterat skillnad:) Om inte glansen, så ytan och reporna som är borta.
Kan du inte bara ta och berätta vad ett "lackskydd" är du som kan så mycket? För vax är också en typ av lackskydd ju. Jag vill ha en riktigt bra förklaring vad det är för lackskydd just DOM använder och vad som skiljer det från t.ex vax.
Inga problem. Skriver man lackkonservering förstår en del inte vad det är bara. Vax har inte samma kemiska hållbarhet som en lackkonservering, då lackkonserveringen inte bara läggs på ytan som ett vax gör. Utan arbetar på lacken så ett lågt antal my ligger som skydd.