3489
Sök

Skillnad mellan FAS 1-2. V40 2,0t -00

82 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#1
Ej så kunnig. så vad är skillnaden mellan fas 1 och 2? och hur vet man vad man har?
V40 2,0t -00


1 833 Inlägg
21 januari 2009
#2
olika färg på bakljus. Listerna är 2delade på Fas2. Bredare skärmar. Fu har en 00 som brukar kallar Fas1.5 du tillhör båda, vissa grejer från fas1 och vissa från fas2
Senast redigerat av Squadron (21 januari 2009)

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

2 638 Inlägg
21 januari 2009
#3
Hittade detta på Volvos hemsida med information om äldre modeller, detta är vad som gäller för fas II

Årsmodell 2001 lanseras en fas II på S40/V40-modellerna
En ny generation S40/V40 lanseras, förändrad på mer än 1.800 punkter, bl.a. modifierad hjulupphängning samt delvis ny interiör och exteriör.

Dessutom ytterligare förbättrad säkerhet för de åkande med bl.a. krockgardin (IC – Inflatable Curtain) och ISOFIX-fästen för bakåtvänd barnstol.
Fjolårets 4-stegade automat ersätts av en 5-stegad adaptiv.

1,8i: Motorn vidareutvecklas och får bl.a. variabla ventiltider med ökat vridmoment och lägre bränsleförbrukning som följd.
2,0T och T4: Turbomodellerna får vidareutvecklade motorer med ökad effekt och lägre bränsleförbrukning som följd.

Mongo
439 Inlägg
23 februari 2009
#4
En kompis till mig köpte ett kjolpaket till sin men vi vet ej om det är till fas1 eller fas2 nu? han ska sälja det för bilen var med om en olycka.

Någon som vet hur man kan se skillnad på de?

My Toyota Is Fantastic
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 55#p887055
Mitt och Aalbins projekt. Bygger kjolpaket från grund! Corolla e10.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56054

251 Inlägg
22 april 2009
#5
Tropp skrev:
En kompis till mig köpte ett kjolpaket till sin men vi vet ej om det är till fas1 eller fas2 nu? han ska sälja det för bilen var med om en olycka.

Någon som vet hur man kan se skillnad på de?

Alla Kjolpaket passar fas1 och 2 ingen skillnad på karossen det är lamporna fram som man kan se skillnaden på  fas2 framlampor är cleanare raka och fina linjer och fas1 har kantigt smile så mktt vet jag är en S40 Fas1

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 april 2009
#6
HoNkken skrev:
Tropp skrev:
En kompis till mig köpte ett kjolpaket till sin men vi vet ej om det är till fas1 eller fas2 nu? han ska sälja det för bilen var med om en olycka.

Någon som vet hur man kan se skillnad på de?

Alla Kjolpaket passar fas1 och 2 ingen skillnad på karossen det är lamporna fram som man kan se skillnaden på  fas2 framlampor är cleanare raka och fina linjer och fas1 har kantigt smile så mktt vet jag är en S40 Fas1

Ehm, kjolpaketen passar ej bägge faserna. man kommer få bygga om fronten.

man ser lättast om man har en fas 1 eller 2 genom sidopos ljusen, små ljus är fas1 (alternativt en koenigsegg CCXR Edition) de stora ljusen är en Fas2.

små ljus: http://koenigsegg.se/imageserver.php?fo … amp;img=30

stora ljus: http://www.willdaddy.net/blog/images/ju … rlarge.JPG


iom frågan är ställd under motordelen i forumet så hänvisar jag till motordatatråden stycke 8 för utförlig info om motorernas skillnader.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

827 Inlägg
7 maj 2009
#7
Aker_s40 skrev:
Hittade detta på Volvos hemsida med information om äldre modeller, detta är vad som gäller för fas II

Årsmodell 2001 lanseras en fas II på S40/V40-modellerna
En ny generation S40/V40 lanseras, förändrad på mer än 1.800 punkter, bl.a. modifierad hjulupphängning samt delvis ny interiör och exteriör.

Dessutom ytterligare förbättrad säkerhet för de åkande med bl.a. krockgardin (IC – Inflatable Curtain) och ISOFIX-fästen för bakåtvänd barnstol.
Fjolårets 4-stegade automat ersätts av en 5-stegad adaptiv.

1,8i: Motorn vidareutvecklas och får bl.a. variabla ventiltider med ökat vridmoment och lägre bränsleförbrukning som följd.
2,0T och T4: Turbomodellerna får vidareutvecklade motorer med ökad effekt och lägre bränsleförbrukning som följd.

T4 Fas1 har ju mer effekt än Fas2... inte på pappret men när BSR bänkade båda orginal så hade Fas1 216hk medan Fas2 hade 200hk.


Forummoderator
10 576 Inlägg
7 maj 2009
#8
Andree skrev:
T4 Fas1 har ju mer effekt än Fas2...

hm...  det där är ingt generellt.  De har hittat en fas1 som är glad i laddtrycket. Fas2 har på flera punkter bättre förutsättningar att leverera mer pulver.  Bättre turbo, större cylindervolym, mer lyft och dur på kammar, bättre kanaler i toppen osv...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 Inlägg
8 maj 2009
#9
men ska man hitta mer effekt ska man ha en så kallad fas 1,5 t4 för de har fas1 blocket vilket är 1,9 liter det betyder att den har tjockare cylinder väggar och tål  mer efekt, och fas 2 toppen. kolla www.x40nordic.com för mer info

95 Inlägg
1 juli 2011
#10
Lyfter en riktigt gammal tråd med fråga som följer: Kan man installera fas 2 bakljus på en fas 1 utan problem?

Och vad skiljer i infästning på fronten?

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 juli 2011
#11
jsonracing skrev:
Lyfter en riktigt gammal tråd med fråga som följer: Kan man installera fas 2 bakljus på en fas 1 utan problem?

Ja!


jsonracing skrev:
Och vad skiljer i infästning på fronten?

infästningen, ingenting

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

95 Inlägg
1 juli 2011
#12
tack så mycke smile

Vad är det som skiljer på fronten då?
Senast redigerat av jsonracing (1 juli 2011)

Ska man få lite stük på skiten får man riskera lite skrap

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
1 juli 2011
#13
jsonracing skrev:
Och vad skiljer i infästning på fronten?

Det är olika längd på framskärmarna mellan faserna. Det är det som är problemet.
Fas-1 skärmarna är längre så ska t.ex ha en fas-2 front på en fas-1 bil måste du byta skärmarna samt blinkers.
Kan vara så att du då samtidigt måste byta innerskärmarna och hasplåten men det är jag inte säker på.

Byter du till fas-2 skärmar så hamnar också automatiskt framhjulen något förskjutet i hjulhuset. Inget allvarligt men bara för att nämna det wink



.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

13 Inlägg
30 september 2011
#14
Någon som vet vad skillnaden blev till 2003-2004 års modell som är FAS3?

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
30 september 2011
#15
Nytt mätarhus som mera liknar de "nyare" modellerna av Volvos bilar.
Mittkonsollen mellan sätena är inte helt likadan.

Sen så fanns det väl en hel del annat tillval också.

Kan säkert vara mer men det är vad jag kommer på nu... kan kika lite och jämföra då jag numera har både en '01:a och en '04:a wink



.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

13 Inlägg
3 oktober 2011
#16
Sett att en del -04 har bixenon i bilarna, var detta en av uppgraderingarna? Har dock knappt sett någon -03 med detta.. Eller blev det ett extra tillval -04?

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
3 oktober 2011
#17
Spexz skrev:
Sett att en del -04 har bixenon i bilarna, var detta en av uppgraderingarna? Har dock knappt sett någon -03 med detta.. Eller blev det ett extra tillval -04?

Inget bi-xenon, det har jag väldigt svårt att tänka mig.
Strålkastarna har 2st reflektorer... jag har original från fabrik i halvljuset. D2R-sockel!
Detta var nog dock tillval, eller standard på Classic-modellen (som jag har).



.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU


Sök