3186
Sök

Göra en egen pysventil

1 253 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#1
Går det att göra eller är det strunt bara? Bilen som ska pysas lite är en T16 LTT -90 som snart har IC o bränslechip i sig:)

Lev livet nu innan det är för sent

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 januari 2009
#2
Använd en ventil med kula och fjäder i stället "mechanical boost controller". Betydligt säkrare och fortfarande billigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 253 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#3
kostar sådan då?

Lev livet nu innan det är för sent

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 januari 2009
#4
£20 på ebay i england
500 här. billigare importera själv

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 253 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#5
ja det var ju lite saftigt

Lev livet nu innan det är för sent

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 januari 2009
#6
opeldrifter skrev:
Går det att göra eller är det strunt bara? Bilen som ska pysas lite är en T16 LTT -90 som snart har IC o bränslechip i sig:)

jag är inte ansvarig den dagen du kör ner den motorn ifall du nu vill pysa den! för det rekomenderas inte...

men för att komma absolut billigast undan så går du in i närmaste zoo/djur affär å köper ett T-stycke till en akvariepump... sedan ifall du vill kunna ställa pyset så finns det även ställbara "hattar" till slang i djurbutiken...


1 253 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#7
Varför skulle jag köra ner motorn? ska ju på med en IC o även bränslechip o det ska man kunna ladda 1 bar med ca men kommer lägga mig lite lägre, kanske 0,7 -0,8. Vad är det för hattar du pratar om som man kan ställa pyset med? Ställer man bara laddet efter förnuft så är det ju ingen fara. jag menar jag är ingen sån som ställer upp till 1,5 bar bara för att det ska gå fort som satan utan denna bilen är ju en brukis så ett ladd på 0,7-08 duger nog fin fint

Lev livet nu innan det är för sent

Renault spec "Electromekaniker"
109 Inlägg
21 januari 2009
#8
Xoff skrev:
opeldrifter skrev:
Går det att göra eller är det strunt bara? Bilen som ska pysas lite är en T16 LTT -90 som snart har IC o bränslechip i sig:)

jag är inte ansvarig den dagen du kör ner den motorn ifall du nu vill pysa den! för det rekomenderas inte...

men för att komma absolut billigast undan så går du in i närmaste zoo/djur affär å köper ett T-stycke till en akvariepump... sedan ifall du vill kunna ställa pyset så finns det även ställbara "hattar" till slang i djurbutiken...

Det är en saab wink Den tål stryk. 1,6bars ladd med org motor o turbo. Klara den fint. Gick utav bara fan.
Haha tongue Fast är ju klart hur länge den klarar det i längden. Men körde med 1,3 nästan hela sommaren. Klara den fint. Gick rätt bra då med.


//David

1 253 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#9
hehe :p har ju fått tag i en snubbe som jag får köpa chip, IC + rör för 800 pissetassar vilket är ruskigt billigt

Lev livet nu innan det är för sent

1 253 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#10
Hur gör man med det där t-korset då o den där hatten man kunde köpa?

Lev livet nu innan det är för sent

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
21 januari 2009
#11
är lungt så länge du har kontroll /koll på laddet och vet exkat vid vilket ladd alla begränsingar börjar komma skulle nog rekomendera en justebar pysventil kostar typ 300 kr + frakt finns på klracing.se


8 250 Inlägg
21 januari 2009
#12
Annars brukar det finnas små reduceringsventiler (eller pysventiler så de kallas i såna här sammanhang) att köpa billigt där det säljs vvs / hydraulikdetaljer. Biltema hade en fin variant förut för under 20:-, dock osäker på om den finns kvar.


100% ninja
342 Inlägg
21 januari 2009
#13
ta ett Tkors, klipp sladden till WG, sätt dit tkorset, dra en slang uppåt så det är lättåtkomligt. Sätt en slangklämma någonstans på slangen så du kan begränsa pyset. funkar prima, har det på min.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

1 253 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
#14
Marlboroman skrev:
Annars brukar det finnas små reduceringsventiler (eller pysventiler så de kallas i såna här sammanhang) att köpa billigt där det säljs vvs / hydraulikdetaljer. Biltema hade en fin variant förut för under 20:-, dock osäker på om den finns kvar.

Jasså det ska jag kika på med smile

Lev livet nu innan det är för sent

Entreprenör
1 784 Inlägg
22 januari 2009
#15
opeldrifter skrev:
Marlboroman skrev:
Annars brukar det finnas små reduceringsventiler (eller pysventiler så de kallas i såna här sammanhang) att köpa billigt där det säljs vvs / hydraulikdetaljer. Biltema hade en fin variant förut för under 20:-, dock osäker på om den finns kvar.

Jasså det ska jag kika på med smile

en sån hade jag på min förut..

http://handla.swedol.se/images/large/VE-1426.jpg

1 253 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#16
okej hur mekade du på den där på en slang?

Lev livet nu innan det är för sent

Med.lem
3 759 Inlägg
22 januari 2009
#17
Har man extern WG så är det hur simpelt som hellst.

Saxat fråpn skogenracing.com

Många har frågat om hur det funkar så har tagit mig tid att ordna en bild på hur det funkar. Denna lösning kräver att wastegaten har ingångar på båda sidorna av "klockan"

Själva ventilen är en helt vanlig regulator till kompressorer, finns att köpa på firmor som säljer kompressorer och reservdelar


Kopplas så här



Funkar bäst om det sitter en ganska klen fjäder i själva wastegaten, sen justerar man ytterst försiktigt på regulatorn så det blir ett tryck som håller emot så wastegaten öppnar senare.

Har lagt upp en film på hur det kan se ut, sitter en 0.4bars fjäder i wastegaten och ni ser hur enkelt det är att öka laddet bara genom att skruva lite på regulatorn

http://skogenracing.myftp.org/forum/mottryck/mottryck.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=ijJ4MfcP … annel_page

Av Mikael @ skogenracing.com
_________________


Mycket smidigt.
Senast redigerat av Mr_EmCom (22 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 253 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#18
Ja det var mycket fiffigt o simpelt. dock har jag ju inte dubbla ingångar tongue Då är det slang som gäller med andra ord med skruv i slangänden eller en slangklämma som man reglerar med. kommer en riktig ventil till våren, detta blir tillfälligt sen ska jag ha den inne i bilen istället snyggt monterad o allt till sommaren smile
Senast redigerat av opeldrifter (22 januari 2009)

Lev livet nu innan det är för sent

Med.lem
3 759 Inlägg
22 januari 2009
#19
opeldrifter skrev:
Ja det var mycket fiffigt o simpelt. dock har jag ju inte dubbla ingångar tongue Då är det slang som gäller med andra ord med skruv i slangänden eller en slangklämma som man reglerar med. kommer en riktig ventil till våren, detta blir tillfälligt sen ska jag ha den inne i bilen istället snyggt monterad o allt till sommaren smile

Annars har jag en boostkontrool ligger om du är intresserad.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 253 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#20
kostar den då o hur funkar den?

Lev livet nu innan det är för sent


Sök