2552
Sök

montera ett luftfilter direkt vid insuget

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Det är så att jag tänkte montera ett litet luftfilter direkt vid insuget på min bil, men går det att montera ett luftfilter där eller blir det bara pannkaka av det då, eller går bilen bättre?, lite längre ner ser du en länk,där ser du hur motorn och insuget mm ser ut, tacksam för svar:)

http://www.garaget.org/?car=130781&image=1209497
Senast redigerat av schager (22 januari 2009)

5 710 Inlägg
22 januari 2009
Längst ut på röret där motorn nu hämtar luft skulle man kunna montera ett filter ja.

MVH Jonas
..............

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
jonTe skrev:
Längst ut på röret där motorn nu hämtar luft skulle man kunna montera ett filter ja.

men det enda som händer är att jag får ett dovare ljud va? och kan det bli problem med att det kommer för mycket varmluft till motorn om ja sätter ett filter där?

832 Inlägg
22 januari 2009
Jag satte ett filter där. Jag tog bort förvärmningsspjället längst ut och satte ett Luftfilter där istället. Det vart inte så stor skillnad på ljudet som jag hade trott faktiskt.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Jag satte ett filter där. Jag tog bort förvärmningsspjället längst ut och satte ett Luftfilter där istället. Det vart inte så stor skillnad på ljudet som jag hade trott faktiskt.

ok, fick dovare ljud leller? och vad hade du för diameter anslutning på filtret:P?

832 Inlägg
22 januari 2009
schager skrev:
Lurken_85 skrev:

ok, fick dovare ljud leller? och vad hade du för diameter anslutning på filtret:P?

Ja lite dovare blev det men inte så mycket. Anslutningsdiametern minns jag inte vad jag hade men det är bara att ta ett skjutmått och mäta diametern på röret. Det beror på vad man har för filter men jag tror dom flesta har gummi anslutning så det ska inte behöva vara så exakt.

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
schager skrev:
Lurken_85 skrev:

Ja lite dovare blev det men inte så mycket. Anslutningsdiametern minns jag inte vad jag hade men det är bara att ta ett skjutmått och mäta diametern på röret. Det beror på vad man har för filter men jag tror dom flesta har gummi anslutning så det ska inte behöva vara så exakt.

Men det var ett ganska litet filter du monterade där va?, har du bild på det:)?

832 Inlägg
22 januari 2009
schager skrev:
Lurken_85 skrev:
schager skrev:

Har tyvärr ingen bild men det var ett K&N filter iaf du kan ju kolla deras sida om det är något som skulle kunna passa.

Det var ett liknande sånt här jag hade

http://kandn.com/images/l/RC-1290.jpg

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
schager skrev:
Lurken_85 skrev:

Har tyvärr ingen bild men det var ett K&N filter iaf du kan ju kolla deras sida om det är något som skulle kunna passa.

Det var ett liknande sånt här jag hade

http://kandn.com/images/l/RC-1290.jpg

Men kan det vara värt att köpa ett på biltema, eller ska ja satsa på något bättre?

832 Inlägg
22 januari 2009
Köp ett på biltema. Det beror ju helt och hållet på vad man har för motor men så länge det inte ska vara en riktig räser så duger nog biltema.

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Köp ett på biltema. Det beror ju helt och hållet på vad man har för motor men så länge det inte ska vara en riktig räser så duger nog biltema.

Det är en vanlig förgasarmotor som sitter på:), men tror du ja kan montera luftfiltret direkt på:P,? eller måste ja göra så som du gjorde tro?

832 Inlägg
22 januari 2009
Jag skulle rekommendera att ta bort spjället eftersom du sätter filtret där för när motorn är kall kommer inte luften ta samma väg. Då tar den luften från grenröret. Men det kanske går att plugga spjället på något vis.

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Lurken_85 skrev:
Jag skulle rekommendera att ta bort spjället eftersom du sätter filtret där för när motorn är kall kommer inte luften ta samma väg. Då tar den luften från grenröret. Men det kanske går att plugga spjället på något vis.

men det här spjället. sitter det längst ut där insuget börjar eller var hittar jag det?

Med.lem
3 759 Inlägg
22 januari 2009
Asså det ni gör/har gjort är att montera ett till luftfilter på bilen..
Eller tar ni bara bort orgfiltret och kör med org luftburk?

Effekt lär ni inte hitta iaf...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:

ja är inte ute efter någon effekt, vill bara ha ett dovare ljud:)

Med.lem
3 759 Inlägg
22 januari 2009
schager skrev:
Mr_EmCom skrev:

Och hur ska då få det om du inte ökar insugsdiamerten och tar bort org luftburk?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

451 Inlägg
22 januari 2009
montera filtret så långt ifrån motorn som möjligt, för att få in så kall luft som möjligt och inte motorns tråkiga värme smile

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
JUSTer skrev:
montera filtret så långt ifrån motorn som möjligt, för att få in så kall luft som möjligt och inte motorns tråkiga värme smile

men blir det någon ändring ljudmässigt och effektmässigt då:P?

161 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
Mr_EmCom skrev:
schager skrev:
Mr_EmCom skrev:

Och hur ska då få det om du inte ökar insugsdiamerten och tar bort org luftburk?

Ska ja ta bort hela luftburken då eller?och även org.luftfilter?

196 Inlägg
22 januari 2009
Varför gör alla att bilarna ska låta mycket men gå långsamt ? :S

Hade för mej att man ska leta effekt istället , men kanske fel forum :S

Sök