3486
Sök

Hur många har kvar reservhjulet mm?

55 Inlägg
15 januari 2010
#101
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"


Meister
6 763 Inlägg
15 januari 2010
#102
Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Är ju bara i  nöd fall och då kan det ju räcka om man linkar hem lite snyggt på reservhjulet


177 Inlägg
15 januari 2010
#103
I min Focus ST hade jag det inte i men det var mest för att bagaget blev grymt mycket större då (minst 25cm djupare) och då fick barnvagnen plats. smile

I X5an är det ju enormt bagage så där får det ligga kvar.
Senast redigerat av BergsST (15 januari 2010)

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Statstjänsteman
125 Inlägg
15 januari 2010
#104
camaro67 skrev:
Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Är ju bara i  nöd fall och då kan det ju räcka om man linkar hem lite snyggt på reservhjulet

Om du får punka på S4:an då? Tror det blir bärgare nästan om man befinner sig låångt från en däckfirma, eller finns det någon säkerhetsmarginal med quattro att att köra några mil med olika rullomkrets. Vad jag läst ska det vara ganska kört.


177 Inlägg
15 januari 2010
#105
Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Tumen på fälgarna spelar ju ingen roll sålänge rullomkretsen är samma wink

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

Elektriker
109 Inlägg
15 januari 2010
#106
Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.


55 Inlägg
16 januari 2010
#107
P_H skrev:
Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.

ja det är klart men tittar ni på ett reservhjul så är det ofta inte samma rullomkrets!
och det jag menade va ju såklart underförstått att det inte gällde samma rullomkrets!


4 005 Inlägg
16 januari 2010
#108
Just nu har jag original-s90 16" alufälgarna på bilen (se bilbilderna) Har även en originalfälg på samma däck i reservdunken. Trevligt o slippa köra med de fula små reservhjulsdäcken.


1 638 Inlägg
16 januari 2010
#109
Har aldrig haft reservhjul i mina bilar, Kör med reservhjul på burk. Har fungerar klockrent dom två gånger jag har fått punka smile


220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
16 januari 2010
#110
Fick inte med nått när jag köpte bilen mercan, så jag gick på skroten och köpte en org fälg med skapligt däck. Reservdäck ligger alltid i bagaget, de gör även startkablar, bogserlina, och lite verktyg. Sen är de alltid bra med lite extra vikt över bakaxeln nu på vintern så de och baslådan får stå för de smile

Ligger ett reservdäck i CTS´n. Har tom ett reservdäck i -59 caben. Många som inte fattar vad man ska ha de till i en sån gamal bil :S

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

453 Inlägg
16 januari 2010
#111
Mitt ligger kvar i bagaget. Sätter en tusing på att om jag tar ut det så kommer jag få punka inom några dagar tongue


erixon89
16 januari 2010
Trådstartare
#112
16" Alu med splittans nytt däck orört och förblir så.

Pulverlackerare/Taxichaffuör
455 Inlägg
16 januari 2010
#113
Mitt åkte ur i somras när jag byggde ner slutsteget i reservhjulsbaljan tongue


DFFL
9 020 Inlägg
16 januari 2010
#114
Gerling skrev:
P_H skrev:
Gerling skrev:
Om ni kör med 18" eller 19" fälgar hur gör ni då med reservhjul? är ju inte så bra köra med olika tum på fälgarna framförallt på samma "axel"

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.

ja det är klart men tittar ni på ett reservhjul så är det ofta inte samma rullomkrets!
och det jag menade va ju såklart underförstått att det inte gällde samma rullomkrets!

Man kör så i 2-3 mil, spelar ingen roll.
Inte precis så att man kör slut på reservdäcket innan man fixar nytt 19"...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

8 883 Inlägg
16 januari 2010
#115
Min bil levererades med kompressor+reservhjul på burk. Kompressorn är riktigt bra att ha till en massa annat också big_smile

Fotograf på tierpidag.se

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 januari 2010
#116
Reservhjul, dubbla trianglar, oljor, hydraulisk och saxdomkraft, pallbock, spolarvätska, ny generator och verktyg nog för att skruva ned hela bilen. Startkablar och extra soppa är nog det enda jag saknar, men ser iof till att aldrig ha mindre än 10 liter i tanken
Senast redigerat av TenZer (16 januari 2010)

Rock'n Roll

55 Inlägg
17 januari 2010
#117
FireTraXX skrev:
Gerling skrev:
P_H skrev:

Fälgstorleken spelar ingen roll, det är hjulets omkrets som är intressant.

ja det är klart men tittar ni på ett reservhjul så är det ofta inte samma rullomkrets!
och det jag menade va ju såklart underförstått att det inte gällde samma rullomkrets!

Man kör så i 2-3 mil, spelar ingen roll.
Inte precis så att man kör slut på reservdäcket innan man fixar nytt 19"...

2-3 mil kan faktiskt påverka rätt mkt om du har en awd med "viskotyp" är väldigt känsliga


Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 januari 2010
#118
Har man permanent fyrhjulsdrift ska man akta sig noga för att ha olika stora hjul.

har man bara tvåhjulsdrift får man tänka på att ta det lugnt om man får punka på den drivande axeln och reservhjulet är ett litet puttehjul, den skilda rullomkretsen kommer få diffen att arbeta som när man svänger och belastar man den då genom hög fart/belastning kan den rasa...

Olika stora hjul på en icke drivande axel har ingen som helst betydelse mer än att bilen blir lite "sned".


Har inget reservhjul i varken kadetten eller chevan, kadetten fanns inget i när den köptes och till chevan blir det jobbigt och dyrt att ha ett sånt stort i reserv...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Whatever :)
1 652 Inlägg
17 januari 2010
#119
Hmm jag har hivat mitt reservhjul men har sen skaffat mig ett som inte är hastighet begränsat. så har ett både för vinter och för sommar.. sprillans nysa med och aldrig använt... big_smile sen finns de verktyg, domkraft, olja, 4 fräscha tändstift, kamrem+spännrulle. startkablar. tror de är allt jag har där bak smile
Senast redigerat av XeptiQ (17 januari 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

22 Inlägg
17 januari 2010
#120
reservhjulet är kvar man vet ju alldrig när det kommer till pass



Sök