Teknikens Värld skrev:
I den här motorn sprutas bränslet in med extra högt tryck och kompression är hög nästan som i en diesel - 12:1. Fördelen sägs vara låg bränsleförbrukning i kombination med mycket låga halter av föroreningar i avgaserna.
Men sorgligt nog har GDI-motorerna i Teknikens Världs avgastester visat sig vara ena riktiga skitgrisar så snart motorn pressas utöver de normer alla fabrikanter strävar att tillmötesgå.
På vilket sätt skiljer detta sig från alla andra motorer (i stort sett idag)? Det är få motorer idag är extremt rena på full-last, så detta argument ovan blir ett preudouttalande efetrsom det gäller i stort sett samtliga motorer som fanns tillgängliga på marknaden vid denna tidpunkt, och var på inget sätt enkom gällande för Volvo's motor allena.
Argumentet blir lite som att säga "Bilen går sönder när man frontalkrockar med den in i en bergvägg i 200 km/h". Det må så vara, men vilken annan bil klarar den behandlingen då?
Teknikens Värld skrev:
Snål är den i alla fall och klarar ganska rask motorvägskörning på 0,75 l/mil med tre personer ombord.
Hur detta kan ses som en nackdel, att den de facto anses vara snål, är ju en gåta?
Auto Motor & Sport skrev:
Att den önskade (drömda?) vinsten på upp emot 20 procent bränslebesparing som Mitsubishi reklamerar är betydligt svårare att uppnå i praktiken än i teorin har våra tidigare tester (se nr 11 och 12/97) med all önskvärt tydlighet visat.
Inte heller detta skiljer sig nämnvärt från mång andra bilar på marknaden. Hur många klarar av att hålla normen i blandad körning inkluderat kallstarter etc?
I rekommendationerna för motorns användning beskrivs ju en form av "ECO-driving" och väljer man att bortse från denna rekommendation så är ju inte så konstigt att förmånerna uteblir.
Auto Motor & Sport skrev:
Motorn har frånsett en topp vid 4 000 varv en ganska tunn och kraftlös karaktär, alla sina hästkrafter till trots.
Det kan ju inte heller komma som en överraskning att en familjebil med 125 påstådda kusar inte är någon raket? Återigen, vill man ha en rapp bil köper man väl en T4?
Som sagt, mycket av denna kritik stämmer ju in på 90% av alla bilar från den tiden?
"Bilen drar mer bensin när man hårdkör den"
"Bilen är ingen Formel1-bil med sina 125 hk"
"För att bilen ska bli riktigt snål ska man köra lugnt"
...känns inte som några raketforskarslutsatser det där...?