2316
Sök

hör hela tiden att volvo s40 är dåliga, men får inget riktigt svar på varför??

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2009
#21
Pikey skrev:
Fråga Torpis, han har nog en del att säga.
okej, jag skall förklara varför de är så dåliga...

för det första, "FWD" - front wheel drive. På tok störtomöjligt att få ner effekten:
http://se.youtube.com/watch?v=h4iaieC3X … annel_page

T4 med 200hk är omöjlig att hålla på vägen redan i original, dessutom gör den bara 260km/h vid 8000rpm på 4:an:
http://se.youtube.com/watch?v=tLvSq9MJR … annel_page

Klarar inte ens av att köra ifrån en Lamborghini: (notera att det dessutom är Lamborghinis instegsmodell)
http://www.garaget.org/video/idoqn3ztjjko

Redan vid 200hk på farthållaren så skramlar det och blåser i kupén:
http://se.youtube.com/watch?v=gqd9RPex_ … annel_page


skandal hmm
Senast redigerat av torpis (23 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

71 Inlägg
23 januari 2009
#22
torpis skrev:
*text* skandal hmm
Fy fan vad bra skrivet lol

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.

509 Inlägg
23 januari 2009
#23
Ska du ha en s/v40 så ska de va en 2,0t eller en t4. Tidiga modeller har en tendens till å rosta så jag skulle sattsat på en så ny som möjligt. Min funkar fint å jag har inte haft några problem med den, inte innan jag började laborera med den iaf.

Mvh.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2009
#24
Faktum är att jag hela tiden får nerstoppat i halsen att S40 är en dålig bil, i synnerhet av de som aldrig haft en sådan. "Bmw gör så mycket bättre bilar etc."

Jag köpte helt sonika en Bmw 325 -94, men vanos och hela kittet för att se vad det var som är så über. Men alltså tröttare bil får man ju leta efter, motorn höll inte heller och så jäkla bra väghållning var det inte. Visst skitkul att åka på uppställ, men inte till närmelsevis så bra väghållning som jag fått uppmålat.

Nu åker jag en Mondeo -96, en mellanstor bil i ungefär samma era som S40 introducerades. Mondeon är en jäkla orm på vägen... jesus...  så att S40 är sämmre än något annat vet i tusan...

Jämför vi mellan Carisma och S40 som är syskonbilar så märks det tydligt att Volvon är "lyxmodellen" betydligt mer ridig och tyst.

Jämför man bmw 525 -90 och S40 är är 5-serien tystare och bekvämare, men en större och dyrare bil.

Jag tycker man kan sammanfatta det hela med att allt är i sin ordning, S40 är inte så dålig som alla säger och BMW är inte så bra som alla säger. Gamla eller misskötta bilar rostar, tjejkörda eller buskörda bilar håller inte lika bra som om en entusiast med förståelse för mekanik kör dem...  etc.
Senast redigerat av torpis (23 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
23 januari 2009
#25
EmilHammarlund skrev:
De Holländska Volvobilarna har aldrig blivit vidare lyckade...
Vilken källa hänvisar Du till i.o.m. detta påstående?

Abeed skrev:
s40 med gt motor är kass
Några konkreta belägg för det?

TurbOla skrev:
Den S40n med minsta motorn, mitsubishi tror jag det är, är känd för att vara lite opålitlig
Opålitlig på vilket sätt?


Hur vore det att generellt erbjuda lite konkreta fakta (verkstadsstatistik, statistik från landets bärgningskårer, statistik från SBP, statistik från försäkringsbolag) i stället för att komma med subjektiva åsikter och gissningar som inte gör frågeställaren varken klokare eller bättre rustad för att kunna fatta beslut?

2 164 Inlägg
23 januari 2009
#26
På S/V40 är ju spindel leder ett åter kommande problem enligt bilprovningen.
Rost i huvens framkant är ju också vanligt.
Problem med tändmodulen är en annan.

Så visst finns de problem men de beror ju mycket på hur man sköter en bil med.
Vissa saker går ju att undvika.

MVH

F


2 982 Inlägg
23 januari 2009
#27
fast å andra sidan så är S60 inte bra heller vad gäller spindeller eller styrstag, detsamma gäller xc90...
och krängningshammar ska vi inte ens snacka om. hela volvo är skit?
- skämt åsido..
alla bilar har ngt "regelbundet" fel men inte när de är nya, beror mycket hur man sköter bilen etc.
med "barndomsjukdomar" kan du bara komma ifrån om du köper en nyare s40 av den gamla karossen eller väntar på att S40N släpper den sista årsmodellen.
rosten bestäms mer eller mindre utav hur man sköter bilen.

jag hade en s40 -96a med mitsubishis 1,8 motor(ej GDI) och jag var faktiskt rätt nöjd med den som en första bil, samt forum med de mest positiva medlemmarna i hela sverige (www.x40nordic.com
)vilka sparat mig en förmögenhet på reparationer och styling etc.

kolla in läget där så kommer du nog se att s40 inte är "bil som pajjar"...
Senast redigerat av Residence (23 januari 2009)


2 982 Inlägg
23 januari 2009
#28
fordelvis skrev:
För det är en Renault;)
på icke turbomodellerna JA,
växellådan i en icke turbo (96-99) är en renault växellåda.. (skitlåda enligt mig själv och då menar jag att spaken är sladdrig när man åker, ibland kan 1an bli svår att få i)
däremot 2,0T och T4 har en bättre volvo låda.


Trucker
2 710 Inlägg
23 januari 2009
#29
Mkt delade meningar, många som har olika "orsaker"..

Bilen tillverkades ju i Holland, Renault och Mitsubishi(GDI) motor.. Brukar kalla denna modell för replika snarare. Lite av varje wink Sen har de faktiskt mkt med tur och göra oxå. Hade en kille på jobbet som dade ägt en Skoda Octavia 1.6 -98 i 5 år och inte haft lilla minsta problem med den, bara servat, tankat osv.. o kört wink Inte heller dessa bilar är ju precis kända för deras kvalitén så..

Fart missbrukare

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
23 januari 2009
#30
Mycket kommer nog från alla dessa inskränkta volvoägare som anser att en volvo måste vara tillverkad i torslanda för att vara en volvo, och därför är man snabb med att påpeka alla brister som s/v40 har/hade så fort det nämns.
Visst finns det problem med dem, dåligt skötta bilar rostar, tidiga t4or har ofta kass styrbox etc... Men vissa barnsjukdomar har de flesta bilar.
Jag har haft min 99a i över 3 år nu och det enda som strulat förutom slitdelar är att bränslepumpen behövt bytas och vevhusventlilationen behövt rengöras, INGET annat! och då har den gått trimmad i 3000 mil av totalt 16 500 mil.
Medan min morfar t.ex. köpte en v70 helt ny 99, har verkligen vårdat den pedantiskt och kör lungt, han har fått byta hjullager tre gånger och en hel hög med annat som strulat.
Så skulle inte tro att s/v40 är ett dugg sämre än övriga volvobilar från den här tiden, även om de inte är perfekta.
Senast redigerat av R_fused (23 januari 2009)


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 januari 2009
#31
EmilHammarlund skrev:
De Holländska Volvobilarna har aldrig blivit vidare lyckade
Jag kom att tänka på att alla T-gul är tillverkade i Belgien... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

dARKiE
5 031 Inlägg
23 januari 2009
#32
BMWgrabben skrev:
Mkt delade meningar, många som har olika "orsaker"..

Bilen tillverkades ju i Holland, Renault och Mitsubishi(GDI) motor.. Brukar kalla denna modell för replika snarare. Lite av varje wink Sen har de faktiskt mkt med tur och göra oxå. Hade en kille på jobbet som dade ägt en Skoda Octavia 1.6 -98 i 5 år och inte haft lilla minsta problem med den, bara servat, tankat osv.. o kört wink Inte heller dessa bilar är ju precis kända för deras kvalitén så..
Skoda hade problem i tidigare skedde, men nu har skoda verkligen blivit ett kvalitetsmärke. Dock har fortfarande folk "problem" stämplen kvar när dem hör Skoda som bilmärke.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 januari 2009
#33
Jompa skrev:
TurbOla skrev:
Den S40n med minsta motorn, mitsubishi tror jag det är, är känd för att vara lite opålitlig
Opålitlig på vilket sätt?


Hur vore det att generellt erbjuda lite konkreta fakta (verkstadsstatistik, statistik från landets bärgningskårer, statistik från SBP, statistik från försäkringsbolag) i stället för att komma med subjektiva åsikter och gissningar som inte gör frågeställaren varken klokare eller bättre rustad för att kunna fatta beslut?
Teknikens Värld skrev:
I den här motorn sprutas bränslet in med extra högt tryck och kompression är hög nästan som i en diesel - 12:1. Fördelen sägs vara låg bränsleförbrukning i kombination med mycket låga halter av föroreningar i avgaserna.
Men sorgligt nog har GDI-motorerna i Teknikens Världs avgastester visat sig vara ena riktiga skitgrisar så snart motorn pressas utöver de normer alla fabrikanter strävar att tillmötesgå.

Snål är den i alla fall och klarar ganska rask motorvägskörning på 0,75 l/mil med tre personer ombord.
Effekten är åtminstone på papperet 125 hästkrafter, men motorn är trög och trist och omkörningar måste planeras med viss omsorg.
Den fyndiga karaktäristiken "krutpaket" känns i det här fallet oändligt avlägsen. En nyhet i form av elektroniskt styrt gasspjäll ändrar därvidlag ingenting.
Auto Motor & Sport skrev:
Att den önskade (drömda?) vinsten på upp emot 20 procent bränslebesparing som Mitsubishi reklamerar är betydligt svårare att uppnå i praktiken än i teorin har våra tidigare tester (se nr 11 och 12/97) med all önskvärt tydlighet visat.
Motorn är bara snål när den får gå på sitt magerläge, vilket bara infaller så länge man inte ger mer än en tredjedels gas och/eller 3 300 varv på motorn. Och får den gå länge på sitt magerläge ökar utsläppen av både kolväten och kväveoxider radikalt.
GDI-motorn är knappast något under av förfining, med lite rå gång och ett notoriskt insugsbröl på höga varv.
Motorn har frånsett en topp vid 4 000 varv en ganska tunn och kraftlös karaktär, alla sina hästkrafter till trots.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 januari 2009
#34
Darkie skrev:
BMWgrabben skrev:
Mkt delade meningar, många som har olika "orsaker"..

Bilen tillverkades ju i Holland, Renault och Mitsubishi(GDI) motor.. Brukar kalla denna modell för replika snarare. Lite av varje wink Sen har de faktiskt mkt med tur och göra oxå. Hade en kille på jobbet som dade ägt en Skoda Octavia 1.6 -98 i 5 år och inte haft lilla minsta problem med den, bara servat, tankat osv.. o kört wink Inte heller dessa bilar är ju precis kända för deras kvalitén så..
Skoda hade problem i tidigare skedde, men nu har skoda verkligen blivit ett kvalitetsmärke. Dock har fortfarande folk "problem" stämplen kvar när dem hör Skoda som bilmärke.
Jag har haft en Skoda Pickup 1,3liters, som jobbebil förut...
En -00a med 10 000 mil på mätaren.
Inte direkt ett under av ingenjörskonst, och tråkigare bil får man leta efter, men billig i drift. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 675 Inlägg
23 januari 2009
#35
christianos skrev:
tjenare..när jag snackar me folk och nämner s40 (av den gamla modellen), så säger dom köp den inte för den är kass/dålig generellt men jag får inget riktigt svar på varför dom är dåliga lr är det bara en myt om att dom är dåliga??:S

så snälla kan ni ge ett riktigt svar på varför dom är dåliga om dom nu är det..
den äldre modellen av s40 har väl inte den bästa karossen då dom rostar lätt. enda negativa jag hört wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 184 Inlägg
23 januari 2009
#36
Det kan ju vara så att bilen får mycket kritik pga att den ändå är ganska gammal. Första modellen som kom var väl 1996 har jag för mig. Det går liksom inte jämnföra bilar från 1996 med en från 2006. Skall de jämnföras så skall man jämnföra med bilar i samma åldergrupp. Sen var nog kvaliteten ganska bra, visst i början led väl bilarna av många barnsjukdomar. Men säg vilken bil som inte gör det? Skulle ju hellre köpa en s40 från 1996 än en Carisma från samma år.


2 982 Inlägg
23 januari 2009
#37
volvo_1987 skrev:
christianos skrev:
tjenare..när jag snackar me folk och nämner s40 (av den gamla modellen), så säger dom köp den inte för den är kass/dålig generellt men jag får inget riktigt svar på varför dom är dåliga lr är det bara en myt om att dom är dåliga??:S

så snälla kan ni ge ett riktigt svar på varför dom är dåliga om dom nu är det..
den äldre modellen av s40 har väl inte den bästa karossen då dom rostar lätt. enda negativa jag hört wink
den äldre modellen har rullat mer och har flera år på nacken på svenska saltvägar därav rost på den "äldre" modellen..
hade en 96a och inte en enda rostbit forutom vid bromrören(2006). bytte bromsrören och inge mer rost.
96an är den första karossen.
allt handlar om hur välskött bilen är samt om den är körd i lappland eller inte


1 675 Inlägg
23 januari 2009
#38
Residence skrev:
volvo_1987 skrev:
christianos skrev:
tjenare..när jag snackar me folk och nämner s40 (av den gamla modellen), så säger dom köp den inte för den är kass/dålig generellt men jag får inget riktigt svar på varför dom är dåliga lr är det bara en myt om att dom är dåliga??:S

så snälla kan ni ge ett riktigt svar på varför dom är dåliga om dom nu är det..
den äldre modellen av s40 har väl inte den bästa karossen då dom rostar lätt. enda negativa jag hört wink
den äldre modellen har rullat mer och har flera år på nacken på svenska saltvägar därav rost på den "äldre" modellen..
hade en 96a och inte en enda rostbit forutom vid bromrören(2006). bytte bromsrören och inge mer rost.
96an är den första karossen.
allt handlar om hur välskött bilen är samt om den är körd i lappland eller inte
så rätt, men är väl just rost rykte den äldre modellen fått wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 570 Inlägg
23 januari 2009
#39
Jag har kört mycket S40, dock bara 1.8 och 2.0. Ganska bekväma och trevliga bilar men jag tycker de var aningen trånga och kändes lite fladdriga och lätta på vägen. Men annars helt ok. En sak som är negativt är de verkar ganska rostbenägda till skillnad från andra Volvosar.

67 Inlägg
23 januari 2009
#40
Teknikens Värld skrev:
I den här motorn sprutas bränslet in med extra högt tryck och kompression är hög nästan som i en diesel - 12:1. Fördelen sägs vara låg bränsleförbrukning i kombination med mycket låga halter av föroreningar i avgaserna.
Men sorgligt nog har GDI-motorerna i Teknikens Världs avgastester visat sig vara ena riktiga skitgrisar så snart motorn pressas utöver de normer alla fabrikanter strävar att tillmötesgå.
På vilket sätt skiljer detta sig från alla andra motorer (i stort sett idag)? Det är få motorer idag är extremt rena på full-last, så detta argument ovan blir ett preudouttalande efetrsom det gäller i stort sett samtliga motorer som fanns tillgängliga på marknaden vid denna tidpunkt, och var på inget sätt enkom gällande för Volvo's motor allena.

Argumentet blir lite som att säga "Bilen går sönder när man frontalkrockar med den in i en bergvägg i 200 km/h". Det må så vara, men vilken annan bil klarar den behandlingen då?



Teknikens Värld skrev:
Snål är den i alla fall och klarar ganska rask motorvägskörning på 0,75 l/mil med tre personer ombord.
Hur detta kan ses som en nackdel, att den de facto anses vara snål, är ju en gåta?


Auto Motor & Sport skrev:
Att den önskade (drömda?) vinsten på upp emot 20 procent bränslebesparing som Mitsubishi reklamerar är betydligt svårare att uppnå i praktiken än i teorin har våra tidigare tester (se nr 11 och 12/97) med all önskvärt tydlighet visat.
Inte heller detta skiljer sig nämnvärt från mång andra bilar på marknaden. Hur många klarar av att hålla normen i blandad körning inkluderat kallstarter etc?
I rekommendationerna för motorns användning beskrivs ju en form av "ECO-driving" och väljer man att bortse från denna rekommendation så är ju inte så konstigt att förmånerna uteblir.


Auto Motor & Sport skrev:
Motorn har frånsett en topp vid 4 000 varv en ganska tunn och kraftlös karaktär, alla sina hästkrafter till trots.
Det kan ju inte heller komma som en överraskning att en familjebil med 125 påstådda kusar inte är någon raket? Återigen, vill man ha en rapp bil köper man väl en T4? 





Som sagt, mycket av denna kritik stämmer ju in på 90% av alla bilar från den tiden?
"Bilen drar mer bensin när man hårdkör den"
"Bilen är ingen Formel1-bil med sina 125 hk"
"För att bilen ska bli riktigt snål ska man köra lugnt"

...känns inte som några raketforskarslutsatser det där...?
Senast redigerat av Jompa (23 januari 2009)


Sök