2191
Sök

Större Turbo? Besiktning?

487 Inlägg
23 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej:)

Jag undrar bara vad besiktningen säger om större turbo?
Bryr dom sig om det??

Har sökt men inte hittat något..


Tacksam för svar

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
23 januari 2009
#2
beror på om det märks


676 Inlägg
23 januari 2009
#3
dom kan vara väldigt petiga med de där. vissa tycker att de är modifiering av motor och ska reggas om, andra ser de inte, andra påpekar lite bara.

beror helt på vad du får för gubbe/kvinna. men i grund och botten så klassas de som modifiering av motor och ska reggas om.


Larssa91
23 januari 2009
#4
beror vell på hur mycket effekten ökar med den nya turbon..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 januari 2009
#5
kör du tex td04 och köper en större td04 borde den ju gå ingeom


8 250 Inlägg
23 januari 2009
#6
Larssa91 skrev:
beror vell på hur mycket effekten ökar med den nya turbon..

Spelar ingen roll om du så ens skulle byta till en mindre så du skulle förlora på det. Är den bytt så är motorn ändrad och således har de full rätt att belägga med reg.besiktning.
De va på mig senast när jag besikta 850in å påpeka att jag hade större turbo (18T) än original. Lyckades surra mig ur det.


BMW fantast
1 172 Inlägg
23 januari 2009
#7
ska reggas om om dom  e petiga, men ofta märker dom inget, om du tar i någorlunda samma storlek... kommer du med en etanolbuss snurra så lär det inte gå..big_smile

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
23 januari 2009
#8
hade problemos med min Audi S2á som var större turbo på mm mm  o det var inte kul att stå där o dörsöka se dumm ut när besigtningsgubben kommer in o skriker åt en vad fan man giort med blen
o att den är helt vild o fullständigt okörbar o sökerhetsaspect sett...

men efter ca 1½ timmes bedjande o bortförklaringar så hade super chefen inte mer tid så han lät det gå för den gången !!

Sista gånge jag bse en bil där smile

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

1 853 Inlägg
23 januari 2009
#9
öppnar dom ens huven på besiktningen... nätt och jämt...

kör inte med blåa slangar osv, utan försök att få det att se ut som original så lär dom inte bry sig (se någon skillnad..)

250 Inlägg
23 januari 2009
#10
Det enda det sitter i är om dom kan se att den inte är orginal. Vad du har för bil är således av ganska stor betydelse. Har du en saab eller volvo är chanserna större att dom kan peka ut ett större agg då dessa bilar är nått dom ser dagligen. Mitt agg klarar dubbelt så mkt effekt som det är orginal. Plus att jag kör på e85. Får inget gnäll ändå big_smile

------------------------------------------------------
ICQ: 15322608 MSN: Newkiepc@hotmail.com

499 Inlägg
23 januari 2009
#11
Marlboroman skrev:
Larssa91 skrev:
beror vell på hur mycket effekten ökar med den nya turbon..

Spelar ingen roll om du så ens skulle byta till en mindre så du skulle förlora på det. Är den bytt så är motorn ändrad och således har de full rätt att belägga med reg.besiktning.
De va på mig senast när jag besikta 850in å påpeka att jag hade större turbo (18T) än original. Lyckades surra mig ur det.

Hur ser man det? Jag har också 18T i min 850. Du får vara bra uppmärksam för att se det.

När jag besiktigade min sist så öppnade han huven, kollade lysena och id-plåten och sedan stängde han igen. Ingen kommentar eller något om varken öppen dump, 3" osv..

/Fredrik


1 878 Inlägg
23 januari 2009
#12
Hellquist skrev:
Marlboroman skrev:
Larssa91 skrev:
beror vell på hur mycket effekten ökar med den nya turbon..

Spelar ingen roll om du så ens skulle byta till en mindre så du skulle förlora på det. Är den bytt så är motorn ändrad och således har de full rätt att belägga med reg.besiktning.
De va på mig senast när jag besikta 850in å påpeka att jag hade större turbo (18T) än original. Lyckades surra mig ur det.

Hur ser man det? Jag har också 18T i min 850. Du får vara bra uppmärksam för att se det.

När jag besiktigade min sist så öppnade han huven, kollade lysena och id-plåten och sedan stängde han igen. Ingen kommentar eller något om varken öppen dump, 3" osv..

/Fredrik

Nu har jag bara 3" från turbo och en hybrid monterad och ingen på besiktningen klagar. men det beror på hur kinkig personalen är. En helbilgodkänd år man juh inte ändra nåt.


499 Inlägg
24 januari 2009
#13
Nej, men det är ju inte godkänt men frågan är ju hur han såg skillnad på dem monterade på bilen. Är ju inte jättemycket som skiljer direkt. Jag såg ju knappt skillnad mellan dem när jag bytte bort 15g till 18T på min 850


487 Inlägg
24 januari 2009
Trådstartare
#14
Bilen är en 945a..

Så här ser det ut i motorrummet
http://forumbilder.se/images/da42009121639b080.jpg

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

1 878 Inlägg
24 januari 2009
#15
Hellquist skrev:
Nej, men det är ju inte godkänt men frågan är ju hur han såg skillnad på dem monterade på bilen. Är ju inte jättemycket som skiljer direkt. Jag såg ju knappt skillnad mellan dem när jag bytte bort 15g till 18T på min 850

Du har väl iaf värmeplåt som döljer turbon?


8 250 Inlägg
24 januari 2009
#16
Hellquist skrev:
Marlboroman skrev:
Larssa91 skrev:
beror vell på hur mycket effekten ökar med den nya turbon..

Spelar ingen roll om du så ens skulle byta till en mindre så du skulle förlora på det. Är den bytt så är motorn ändrad och således har de full rätt att belägga med reg.besiktning.
De va på mig senast när jag besikta 850in å påpeka att jag hade större turbo (18T) än original. Lyckades surra mig ur det.

Hur ser man det? Jag har också 18T i min 850. Du får vara bra uppmärksam för att se det.

När jag besiktigade min sist så öppnade han huven, kollade lysena och id-plåten och sedan stängde han igen. Ingen kommentar eller något om varken öppen dump, 3" osv..

/Fredrik

Sitter ingen märkplåt på den och sen så skulle jag kunna tänka mig att han chansa lite med. Men sen så rullar aldrig min igenom bilprovningen utan en rejäl kontroll... av allt... Så det gör ju en jäkla skillnad på hur bilen ser ut. Kjolpaket å sånt gör att de kollar mer nogrannt.


1 785 Inlägg
24 januari 2009
#17
Sand_Man skrev:
hade problemos med min Audi S2á som var större turbo på mm mm  o det var inte kul att stå där o dörsöka se dumm ut när besigtningsgubben kommer in o skriker åt en vad fan man giort med blen
o att den är helt vild o fullständigt okörbar o sökerhetsaspect sett...

men efter ca 1½ timmes bedjande o bortförklaringar så hade super chefen inte mer tid så han lät det gå för den gången !!

Sista gånge jag bse en bil där smile

Hehe.... Då sa du till han att "Jag har inte märkt något. Är det fel på bilen?" hehehe....lol

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

499 Inlägg
24 januari 2009
#18
Marlboroman skrev:
Hellquist skrev:
Marlboroman skrev:

Spelar ingen roll om du så ens skulle byta till en mindre så du skulle förlora på det. Är den bytt så är motorn ändrad och således har de full rätt att belägga med reg.besiktning.
De va på mig senast när jag besikta 850in å påpeka att jag hade större turbo (18T) än original. Lyckades surra mig ur det.

Hur ser man det? Jag har också 18T i min 850. Du får vara bra uppmärksam för att se det.

När jag besiktigade min sist så öppnade han huven, kollade lysena och id-plåten och sedan stängde han igen. Ingen kommentar eller något om varken öppen dump, 3" osv..

/Fredrik

Sitter ingen märkplåt på den och sen så skulle jag kunna tänka mig att han chansa lite med. Men sen så rullar aldrig min igenom bilprovningen utan en rejäl kontroll... av allt... Så det gör ju en jäkla skillnad på hur bilen ser ut. Kjolpaket å sånt gör att de kollar mer nogrannt.

Kan tänka mig det. R-optiken som min har gör ju att den ser orginal ut. Får se nästa höst om han går igenom med 18T mm


Larssa91
24 januari 2009
#19
Marlboroman skrev:
Larssa91 skrev:
beror vell på hur mycket effekten ökar med den nya turbon..

Spelar ingen roll om du så ens skulle byta till en mindre så du skulle förlora på det. Är den bytt så är motorn ändrad och således har de full rätt att belägga med reg.besiktning.
De va på mig senast när jag besikta 850in å påpeka att jag hade större turbo (18T) än original. Lyckades surra mig ur det.

dom har inte sagt ett ord om min.. både större turbo och motor.

terazzi
24 januari 2009
#20
Vet detta e OT och kanske borde va en ny tråd, men passar på iaf..
vad säger dem om större bromsar?


Sök