2178
Sök

Dumpventil

2 Inlägg
17 mars 2006
Trådstartare
#1
Jag har inte bemödat mig med att titta på alla trådar.
Men frågan lyder: Vill man ha pysljudet skall man då satsa på en öppen dump till en trionic 5 (saab 9-3, 1999. 2.0 t)?????????

P.S. Tror att svaret blir: Ja!


1 741 Inlägg
17 mars 2006
#2
jo

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 453 Inlägg
17 mars 2006
#3
Det blir pysljud med återcirkulerande oxå wink


229 Inlägg
17 mars 2006
#4
Sätter man på ett öppet filter så blir det ett dumpljud,  men vill man ha ett riktigt dumpljud så är det en öppen dump som gäller.

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/

557 Inlägg
17 mars 2006
#5
Nu när endå Dumpventil kom upp så tänkte jag passa på att fråga några saker ang Dumpventiler.

Jag har en Volvo S40 2,0 Turbo - 98 och jag har funderat på att köpa en dumpventil, men vet inte vilken effekt en Dump har, kan nån förklara lite snabbt exakt vad den e bra till?

mvh: Jerry

//Jerry

Mr
267 Inlägg
17 mars 2006
#6
Den avbelastar turbon.. Finns olika sorter.. Du bör ta reda på vilken sort som din bil bör använda.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 mars 2006
#7
Fimpha skrev:
Nu när endå Dumpventil kom upp så tänkte jag passa på att fråga några saker ang Dumpventiler.

Jag har en Volvo S40 2,0 Turbo - 98 och jag har funderat på att köpa en dumpventil, men vet inte vilken effekt en Dump har, kan nån förklara lite snabbt exakt vad den e bra till?

mvh: Jerry

en avlastningsventil släpper ut övertrycket som bildas då gasspjället stängs så att turbon inte ska bromsas för hårt med förkortad livslängd som följd...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Ölbryggare
339 Inlägg
20 mars 2006
#8
Camelion skrev:
Jag har inte bemödat mig med att titta på alla trådar.
Men frågan lyder: Vill man ha pysljudet skall man då satsa på en öppen dump till en trionic 5 (saab 9-3, 1999. 2.0 t)?????????

P.S. Tror att svaret blir: Ja!

Det lättaste sättet är att vrida orginal AV 90 grader och plugga hålet i insugsröret..på så sätt har du en öppen dump som fungerar utmärkt...Men vill du ha ett distinktare ljud får du nog lägga ut lite pengar på en kolvdump, men det är inte värt det enligt min mening då det kan va svårt att få den att lira bra med resten av systemet. Du har iaf en enkel bil med en enkel lösning på problemet så det är som sagt lättast att bara prova med orginal..


2 Inlägg
19 maj 2006
#9
hejsan jag undrar om jag kan sätta en dumpventil i min volvo s40 2,0t -98? eller är det helt omöjligt tackar på förhand

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 maj 2006
#10
en helt öppen är förbannat tjurigt att få att  funka på X40, en hybrid/sekventiell/tvåvägs (eller vafan alla tillverkare nu kallar dem för...) kan funka bättre...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

106 Inlägg
19 maj 2006
#11
sätt på ett uppet filter så  kommer ni att få ett mycket mysigare ljud en endumpventil och så kan ni kankse få nån hk mer och motorn att varva upp fortare. me se du till att ni köper att bra filter så att ni inte pajjar turbon och motorn...
//hansson


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 maj 2006
#12
med ett öppet filter varvar motorn bara upp fortare då den går utan mostånd, dvs med kopplingen nedtryckt eller med växeln i friläge. med motstånd (under körning) märks inte ett piss vad gäller hur snabbt den varvar upp, lite snabbare respons vid gaspådrag möjligtvis, men det är nog det enda...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Fortkörare
99 Inlägg
19 maj 2006
#13
volvo_s40 skrev:
hejsan jag undrar om jag kan sätta en dumpventil i min volvo s40 2,0t -98? eller är det helt omöjligt tackar på förhand

Som sagt det sägs att det är svårt att få det o lira på en s40 men jag hade nog tur för det funkade på min. Körde med dump i 2000 mil utan några synliga eller märkbara problem. Filter pyser lite när du släpper gasen men suger som en dammsugare när man accar....jag tröttnade på det i längden.

Honda Civic Type-R -05
Invidia GT300
K&N Typhoon

2 Inlägg
20 maj 2006
#14
hur fick du in din dump kan du beskriva om det är krångligt

18 Inlägg
14 juni 2006
#15
ok jag forsätter här då med min s40t4a och vill som sagt ha fram ljudet  ... så ska prova med öppet filter först så något att rekomendera ??? eller ska man ge sig på dumpen och kanske samtidigt lägga lite pengar på att trimma fanskapet har ju trots allt bara 200 hk
smile

If something´s hard to do. Then it´s not worth doing

Racer
233 Inlägg
16 juni 2006
#16
Om du vill ha ett pys ljud så ska de vara ett dubbelkonat luftfilter och mitt tycke så ska man inte ha en hybridventil... antingen en öppen dump om bilen klarar av de, eller en återcirkulerande o den (pyser med).... för en hybridventil kan skada bilen för då får motorn för mycket bränsle om du har en tex. LMM och även så går Katalysatorn sönder efter ett tag... men de e mitt tycke om (dump) jag har bara ett dubbelkonat luftfilter på min bil o man hör tydligt hur det pyser så de räcker för min del..tongue


Gashäng
20 Inlägg
12 maj 2007
#17
öppen dump fungerar på x40 ,http://www.jbraceparts.se/guide/. folk tror att det inte
fungerar för att när det dumpar så ger det fel värden för LMM , men när dumpen öppans så är inte bensinflödet öppet och om LMM ger fel värden och ger mer bensin ändå så är det en minimal skillnad som int påverkar motor avsevärt.

Volvo for life !

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
12 maj 2007
#18
det enklaste sättet att skaffa "pysljud" är att montera öppet luftfilter. dock blir inte "pysljudet" så som med en riktigt öppen dump. man får ett dumpljud som låter "burkigt". att vända orginadumpen (ta bort återcirkulationen) är inte att rekomendera då saabs orginaldumpar inte är riktigt täta. bilen kommer förmodligen att börja vandra på tomgång och visa felkoder. men det är inte 100% säkert. vissa kan vara täta, men dem flästa är det inte.

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

6 Inlägg
25 februari 2010
#19
Förmodligen en korkad fråga? xD men jag har en s40 1.6l -98 (alltså ingen turbo), kan man ha en dumpventil ändå för att få till ett gott pysljud eller händer ingenting utan en turbo?

5 710 Inlägg
25 februari 2010
#20
Bullzeey skrev:
Förmodligen en korkad fråga? xD men jag har en s40 1.6l -98 (alltså ingen turbo), kan man ha en dumpventil ändå för att få till ett gott pysljud eller händer ingenting utan en turbo?

Nej.

MVH Jonas
..............


Sök