2996
Sök

Sveriges HÖGST spelande bilar genom tiderna.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 januari 2009
AutoBoss skrev:
2002 spelades i sverige 170db +

nu är det 2008-2009   varför spelar ingen såna resultat längre?

har grejjorna blivit sämre?  med dagens teknik borde flesta kunna spela 160db tycks man med 2 basar
men det görs inte

och varför spelar inga bilar i sverige 170db idag? 

mycket 153-157 db spelas , känns som det stannat där .  men många spela över dessa för flera år sen
VAD BEROR DET PÅ? är allt made in kina nu eller vad har nu hänt? KÄNNS SOM UTVECKLING STANNAT inom bilstereo

om nån hade frågat mig år 2002 vad spelar svenskarna om 5 år. då hade jag gissat 190db om 170db va möjligt då . varför spelas inte 170db i massa bilar idag?

datorer och bilar samt mobiler mm utvecklas som fan. men har bilstereo stannat helt flera år sen? blir sämre och sämre? snart spelar ingen över 155db

Kanske för att de här bilarna som ligger på dessa resultat är EXTREMA bilar och att de som vet hur man bygger en sådan inte har orkaen eller rent av tappat gnistan vad gäller sådana byggen och de som spelar idag har inte ork eller tålamod eller ens kapitalet att lägga på en sådan här bil.....

Så den stora skillnaden i resultaten är i hur bilarna är byggda....eller vad säger du Björn? smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

336 Inlägg
26 januari 2009
Naughty Tee skrev:
Här finner ni som undrar info om de 10 högst spelande bilarna i landet genom tiderna.

Vi börjar med de högsta bilarna som spelade på det gamla term labbet som
användes på 90 talets slut och fram till 2002.

1. Richard Olofsson Ford Express 174,1 dB.  År 2002
2. dB akuten Ford Express 173,1 dB.   År 2001
3. Elvis Häggblom Nissan Micra 170,4 dB.   År 2002
4. Åke Georgsson VW golf 168,8 dB.   År 2000
5. Ola Östlund Simca skåp? 168,6 dB. År 2002
6. MDS swat Team Astro 168,5 dB.  År 1999
7. Naughty Bassheads VW bubbla 168,2 dB.  År 2001
8. Patrik Tunheden Saab V4 164,7 dB.   År 2001
9. Jocke Johansson Ford Express 163,7 dB.  År 2000
10. Adam Boije Range Rover 163,3.   År 2000

2003 och framåt används nya TL som är idiotstabilt och är en aning mer svårflörtat, speciellt vid nivåer över 160 dB.

1. Andreas Berntsson Ford Express 170,8 dB.  År  2007
2. Elvis Häggblom Nissan Micra 165,9 dB.   År 2003
3. Team Soundpressure/DD.se  Ford Express 165,6 dB.   År 2003
4. Tony Josefsson Cheva van 163,9 dB.   År  2008
5. Team Soundmadness Ford Fiesta 163,2 dB.   År  2004
6. Åke Georgsson Astro 161,8 dB.  År 2003
6. Boris Josefsson Fiat panda? 161,8 dB.  År  2007
8. dB akuten Astro 161,2 dB.   År 2003
9. Team Eclipse Ford Express 157,6 dB.  År 2006
10. Martin Nordborg Honda CRX 156,2 dB.   År 2007

Resultaten är hämtade från termpro.com dvs den officiella dB dragracing sidan.

på dbakutens hemsida står det "Första European som tog ett Värds rekord i dBDrag med 174.3dB"
http://www.dbakuten.se/list-cat_id-161

listan är lite halv uppdaterad tongue
Senast redigerat av ROE (26 januari 2009)

//
Roe

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
Lonefox skrev:
AutoBoss skrev:

har grejjorna blivit sämre?  med dagens teknik borde flesta kunna spela 160db tycks man med 2 basar
men det görs inte

mycket 153-157 db spelas , känns som det stannat där .  men många spela över dessa för flera år sen
VAD BEROR DET PÅ? är allt made in kina nu eller vad har nu hänt? KÄNNS SOM UTVECKLING STANNAT inom bilstereo

om nån hade frågat mig år 2002 vad spelar svenskarna om 5 år. då hade jag gissat 190db om 170db va möjligt då . varför spelas inte 170db i massa bilar idag?

datorer och bilar samt mobiler mm utvecklas som fan. men har bilstereo stannat helt flera år sen? blir sämre och sämre? snart spelar ingen över 155db

Kanske för att de här bilarna som ligger på dessa resultat är EXTREMA bilar och att de som vet hur man bygger en sådan inte har orkaen eller rent av tappat gnistan vad gäller sådana byggen och de som spelar idag har inte ork eller tålamod eller ens kapitalet att lägga på en sådan här bil.....

Så den stora skillnaden i resultaten är i hur bilarna är byggda....eller vad säger du Björn? smile

klart det finns idag galna byggare. Evil audio med 40basar. DB AKUTEN med feta kicker bilar. mm mm
Men dom är inte i närheten av 170db fast grejjerna är moderna ! SKIT TRIST 
vill ha nån som säger GREJJERNA VA BÄTTRE FÖRR !! eller?

Anti= INGET

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
26 januari 2009
Jag har haft trollradarn på ett bra tag nu och det verkar klart som vi ha fått sällskap igen.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

42 Inlägg
26 januari 2009
AutoBoss skrev:
Lonefox skrev:
AutoBoss skrev:

men det görs inte

klart det finns idag galna byggare. Evil audio med 40basar. DB AKUTEN med feta kicker bilar. mm mm

Alla bygger inte för att kunna spela 170db..

btw, välkommen tillbax smile

336 Inlägg
26 januari 2009
AutoBoss skrev:
Lonefox skrev:
AutoBoss skrev:

men det görs inte

skillanden med nu och då är nog störst att grejerna dem höga resultaten tas med, görs max i några få exemplar och är special modifierade tongue jämfört med förr då då handla man en bas för att spela med och inte modifiera om för att den ska bli sjukare tongue

//
Roe

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
så om man bygger en bil för 100tusen spänn eller mer, och ställer upp i db tävlingar
så bygger man med mening att det inte spelar mer än 160db? istället för att önska den rocka loss 170db+

är det det du menar leewkas? i så fall är du en höjdare !

Anti= INGET

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 januari 2009
AutoBoss skrev:
så om man bygger en bil för 100tusen spänn eller mer, och ställer upp i db tävlingar
så bygger man med mening att det inte spelar mer än 160db? istället för att önska den rocka loss 170db+

*AAAAAASGARVAR*
Bara byggmatrialet för att spela runt 170db går loss på ngr hyndra tusen.
Sedan skall du ha komponenterna....

Där har du EN bra anledning.

Det är billigare och går fortare att bygga showbyggen som pumpar och fort. kan spela musik jämfört med att bygga en extrembil.

Och som sagt var......välkommen tillbaka big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
ROE skrev:
AutoBoss skrev:
Lonefox skrev:

skillanden med nu och då är nog störst att grejerna dem höga resultaten tas med, görs max i några få exemplar och är special modifierade tongue jämfört med förr då då handla man en bas för att spela med och inte modifiera om för att den ska bli sjukare tongue

enda jag tycker är att man med tur och skicklighet har sett folk ta över 150db med BILLIGT SYSTEM det är rätt mäktigt . Men att dom som lagt ner 10gånger så mkt pengar och tid har inte givit mkt bättre resultat. Jag fattar inte det här med dagens teknik borde vi ha steg och basar som lätt spelar 160db med lite vett i skallen över en installation oxå självklart! men har utvecklingen stannat på dom dyra prylarna?
På dom billiga har det vart bra utveckling . sånt är jag glad över att se !
Jag är som sagt inget proffs. är mest en spekulerare. Men jag blir förvånad över att det år 2002 spelades högre i sverige med bilarna än idag IT SUCKS LITE

dock spelar man högre idag än förr med lågpris saker. och det är enda positiva!

Anti= INGET

42 Inlägg
26 januari 2009
AutoBoss skrev:

Nej så menar jag inte smile

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
kan vi hålla oss till ämnet. inte välkomna massa troll hit och dit

Anti= INGET

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
Leewkas skrev:
AutoBoss skrev:

Nej så menar jag inte smile

jag bygger mer för bra ljud som jag är nöjd med och kan hantera och betala för. Men det är kul med resultat. Spec för sverige , Vi ska inte ha världens starkaste man enbart. Vi ska spela högst av alla oxå hoppas jag nångång !!

Anti= INGET

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
Kan jag få specs på den där FORDEN som spelat 170db+ DE HELT SÍNNESJUKT ljud tryck . vad var det för grejjer i den? Det imponerar

Anti= INGET

21 761 Inlägg
26 januari 2009
Det är ju positivt att du har sådana visioner, men det är inte riktigt  så enkelt i verkligheten när man kommer upp i de där ljudnivåerna faktiskt. smile

"There can only be one"
205 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
ROE skrev:
på dbakutens hemsida står det "Första European som tog ett Värds rekord i dBDrag med 174.3dB"

ROE om man är intresserad av att se samtliga godkända världrekord som finns noterade inom dB dragracing kan man besöka http://www.termpro.com/asp/worldrecords … stMethod=2 knappra in det år man vill kolla upp och välja "seasonal records" då kommer samtliga satta och godkända rekord upp.

Om det inte finns registrerat som godkänt där så har inte rekordet satts, i dB akutens fall så låg gällande VR att slå på 174,4 uppbackat med 174,6. dB akuten spelade på Norska 2001 finalen som konstigt nog hölls 2002 hela 174,3 och backade upp med ett resultat på 173,1. Dock var båda resultaten var lägre än gällande världsrekord vilket inte kan godkännas av "the man over there".

Detta eftersom NR finalen var sista tävlingen för säsongen 2001 så gäller det att slå just 2001 års rekord inte 2002 trots att tävlingen hölls just 2002.

Synd för dB akuten och Svensk dBdrag att inte detta resultat är ett godänt VR men så är tyvärr fallet. Detta till trots allt ett fantastiskt resultat sattes i Oslo av Akuten.
Senast redigerat av Naughty Tee (26 januari 2009)

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
26 januari 2009
Naughty Tee skrev:
ROE skrev:

ROE om man är intresserad av att se samtliga godkända världrekord som finns noterade inom dB dragracing kan man besöka http://www.termpro.com/asp/worldrecords … stMethod=2 knappra in det år man vill kolla upp och välja "seasonal records" då kommer samtliga satta och godkända rekord upp.

Om det inte finns registrerat som godkänt där så har inte rekordet satts, i dB akutens fall så låg gällande VR att slå på 174,4 uppbackat med 174,6. dB akuten spelade på Norska 2001 finalen som konstigt nog hölls 2002 hela 174,3 och backade upp med ett resultat på 173,1 och båda resultaten var lägre än gällande världsrekord.

Och eftersom NR finalen var sista tävlingen för säsongen 2001 så gäller det att slå just 2001 års rekord inte 2002 trots att tävlingen hölls just 2002.

Synd för dB akuten men trots allt ett fantastiskt resultat.

Fram till för 3-4år sedan så var det gällande WR, för den mätningen som är över mig var det diskution om i många år pågrund av mätarens nogranhet just vid den tävlingen. Men det var väl för många klagemål från jänkana så de la upp resultaten. Vad vet jag? Efter det så har jag inte ändrat min bild o text på sidan.......ursäkta mig.

Ska bli skärpning.mad wink

Ha de gött!!

MVH//Björn
www.dbakuten.se
Senast redigerat av dbakuten (26 januari 2009)

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
174db+ oh fy helvete. varför blev inte det ett WR till sverige för? skit

grymt jobbat DB AKUTEN sjukt grymt . Jag tror ni kommer snart spela så alla ryser till !
håller tummarna för er och alla andra ljudbyggare som har denna kompetens !

för varje db över i dom här mätningarna ligger sjukt mkt effekt och erfarenhet bakom
allt över 170db är nästan magi

KICKER och DD är grymma grejjer !!!
Senast redigerat av AutoBoss (26 januari 2009)

Anti= INGET

Avstängd
37 Inlägg
26 januari 2009
bra bit över 170db med 4st KICKER L7 15"  bara . Det är sjukt häftigt
Jag är ute efter 15" kanske borde handla två L7or och ett till HCCA 5000 cool

är det såna här som spelats med= http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10123
Senast redigerat av AutoBoss (26 januari 2009)

Anti= INGET

336 Inlägg
26 januari 2009
Naughty Tee skrev:
ROE skrev:

Om det inte finns registrerat som godkänt där så har inte rekordet satts, i dB akutens fall så låg gällande VR att slå på 174,4 uppbackat med 174,6. dB akuten spelade på Norska 2001 finalen som konstigt nog hölls 2002 hela 174,3 och backade upp med ett resultat på 173,1. Dock var båda resultaten var lägre än gällande världsrekord vilket inte kan godkännas av "the man over there".

Detta eftersom NR finalen var sista tävlingen för säsongen 2001 så gäller det att slå just 2001 års rekord inte 2002 trots att tävlingen hölls just 2002.

Synd för dB akuten och Svensk dBdrag att inte detta resultat är ett godänt VR men så är tyvärr fallet. Detta till trots allt ett fantastiskt resultat sattes i Oslo av Akuten.

ja du vet nog vad du snackar om tongue jag citerade bara. Men som sagt mycket tråkigt då för sverige och dbakuten för kan tänka mig hur svårt det är att pressa db på dem nivåerna. tongue

//
Roe

336 Inlägg
26 januari 2009
AutoBoss skrev:
bra bit över 170db med 4st KICKER L7 15"  bara . Det är sjukt häftigt
Jag är ute efter 15" kanske borde handla två L7or och ett till HCCA 5000 cool

är det såna här som spelats med= http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10123

japp, det lär det vara men dock inte med samma utseende, eftersom där ska ju vara "uppgraderingar" på dem nya.

//
Roe

Sök